نحوه ثبت قرارداد اجاره بدون مراجعه به بنگاه


آیا امکان ثبت قرارداد اجاره بدون مراجعه به بنگاه و به صورت الکترونیکی وجود دارد؟ شما می‌توانید با مراجعه به سامانه amlak.mrud.ir و با انتخاب گزینه ثبت قرارداد اجاره یا ایجاد قرارداد اجاره جدید بدون مراجعه به بنگاه قرارداد اجاره خود را الکترونیکی ثبت یا تمدید کنید. البته لازم است که اطلاعات و مدارک موردنیاز را در این سامانه بارگذاری نمایید. در ادامه این مطلب قصد داریم نحوه و مراحل ثبت قرارداد اجاره بدون مراجعه به بنگاه را به طور کامل بپردازیم.

نحوه ثبت قرارداد اجاره بدون مراجعه به بنگاه چگونه است ؟

اگر قصد ثبت قرارداد اجاره را بدون مراجعه به بنگاه دارید. می‌توانید با قرارداد الکترونیکی اجاره این کار را انجام دهید. قرارداد الکترونیکی اجاره قراردادی است، که توسط مستأجر و موجر بدون آنکه به بنگاه مراجعه کنند و فقط با استفاده از سامانه اینترنتی قابل ثبت و انجام است. با طی مراحل و ثبت قرارداد اجاره در سامانه مخصوص آن یک کد رهگیری برای این قرارداد صادر و تحویل مستأجر و موجر می‌شود.

صدور کد رهگیری و ثبت قرارداد اجاره در سامانه رایگان و بدون هزینه است. اما گاهی برخی از بنگاه‌ها جهت صدور رهگیری قرارداد اجاره هزینه‌های زیادی دریافت می‌کنند. امکان انعقاد قرارداد اجاره به صورت الکترونیکی در سامانه مخصوص به آن توسط موجر و مستأجر به هدف جلوگیری از سوءاستفاده‌های این دسته از بنگاه‌ها ایجاد شد.

سامانه انعقاد قرارداد الکترونیکی اجاره چیست ؟

وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران سامانه‌ای تحت عنوان، سامانه قرارداد الکترونیکی اجاره راه‌اندازی نمود. با استفاده از این سامانه مالکان و مستأجران می‌توانند بدون مراجعه به بنگاه‌ها قرارداد اجاره خود را به صورت الکترونیکی ثبت نمایند. و همچنین این سامانه بعد از ثبت قرارداد اجاره یک کد رهگیری برای موجر و مستأجر صادر می‌کند.

برای دسترسی به این سامانه با نشانی  srem.ir جهت تمدید یا انعقاد قرارداد اجاره جدیدی می‌توانید سایت amlak.mrud.ir، را در مرورگر خود جستجو کنید. سپس در این سایت گزینه سامانه ثبت رایگان اجاره مسکن را انتخاب کنید. پیش از ورود به سامانه در پنجره بازشده که پنجره ملی خدمات هوشمند دولت است. باید احراز هویت شما انجام گیرد تا به صفحه اصلی سامانه قرارداد الکترونیکی اجاره منتقل شوید.

البته در حال حاضر این سامانه به صورت نسخه آزمایشی در دسترس است. و تنها املاکی که سند 6 دانگ آن به نام یک نفر باشد و تنها به یک نفر مستأجر قابل معامله در این سایت می‌باشد. همچنین پیش از انجام معامله و ثبت قرارداد باید اطلاعات هویتی، مشخصات املاک، محل اسکان و … در این سامانه ثبت‌شده باشد.

مراحل ثبت قرارداد اجاره بدون مراجعه به بنگاه

گام اول برای استفاده از سامانه قرارداد الکترونیکی اجاره ابتدا باید در سامانه املاک و اسکان ثبت‌نام نماید. همچنین اگر ملک موردنظر هنوز در سامانه املاک و اسکان ثبت‌نشده ابتدا باید اقدام به ثبت ملک نمود. بدین ترتیب شما می‌توانید با انجام مراحل زیر قرارداد الکترونیکی اجاره را ثبت نمایید.

مراحل ثبت

سامانه  amlak.mrud.irرا جستجو کنید. و در این سامانه گزینه سامانه ثبت رایگان اجاره مسکن را انتخاب نمایید. در اینجا شما جهت احراز هویت به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت هدایت می‌شوید.

در این پنجره باید با درج شماره تلفن خود و کد امنیتی در کادر مربوطه گزینه ارسال رمز یک‌بار مصرف را بزنید. تا پیامک حاوی این رمز برای شماره شما ارسال شود.

رمز ارسالی را در سامانه وارد نمایید تا به طور خودکار به سامانه قرارداد الکترونیکی اجاره با نشانی srem.ir هدایت شوید. در صفحه جدید گزینه ثبت قرارداد اجاره در قسمت پایین صفحه انتخاب کنید.

مرحله بعدی متقاضیان ثبت قرارداد اجاره در سامانه باید اطلاعات موجر و اطلاعات ملک را به طور کامل وارد نمایید. سپس باید اطلاعات مربوط به تاریخ انعقاد قرارداد، شروع و پایان قرارداد همچنین زمان تحویل ملک به مستأجر و مبلغی که بابت ودیعه به موجر پرداخت‌شده و نیز مبلغ اجاره نوشته شود. تا بدین ترتیب تعهدات موجر و مستأجر نسبت به یکدیگر مشخص گردد.

گام بعدی نیز تکمیل اطلاعات مستأجر است. تکمیل اطلاعات موجر و مستأجر هم به صورت حضور هم‌زمان موجر و مستأجر امکان‌پذیر است. و هم در صورت عدم حضور هم‌زمان این دو قابل انجام است.

پس از انجام مراحل بالا و تکمیل اطلاعات به مرحله‌ای می‌رسیم که موجر و مستأجر و شاهدان ایشان باید قرارداد را به امضا برسانند. لازم به ذکر است که شاهدان قرارداد نیز باید در سامانه عملیات احراز هویت را انجام دهند.

بعد از امضای قرارداد عملیات ثبت قرارداد اجاره به صورت الکترونیکی پایان می‌یابد. درنهایت کد رهگیری قرارداد اجاره در ابتدای صفحه قرارداد در سامانه نمایش داده می‌شود. موجر و مستأجر می‌توانند با ارائه کد رهگیری و کد ملی قرارداد اجاره را استعلام بگیرند.

مدارک لازم برای ثبت قرارداد اجاره بدون مراجعه به بنگاه

در مطالب بالا ذکر کردیم که موجر و مستأجر بدون مراجعه به بنگاه و تنها از طریق سامانه تمدید و انعقاد قرارداد الکترونیکی اجاره می‌تواند قرارداد اجاره خود را ثبت و برای آن کد رهگیری دریافت نماید. اما برای انجام عملیات ثبت قرارداد اجاره در سامانه مخصوص به تهیه مدارکی نیازمندیم. این مدارک شامل؛ مدارک هویتی موجر و مدارک هویتی مستأجر همچنین سند رسمی یا تک‌برگی ملکی مورد معامله می‌شود. البته توجه داشته باشید که سند ملک باید 6 دانگ به نام  تنها یک نفر باشد. بنابراین افرادی که ملک قولنامه‌ای دارند نمی‌توانند از این سامانه برای ثبت قرارداد اجاره خود استفاده کنند.

هزینه ثبت قرارداد الکترونیکی اجاره

در مطالب بالا نحوه و مراحل ثبت قرارداد اجاره به صورت الکترونیکی در سامانه تمدید و انعقاد قرارداد الکترونیکی اجاره شرح دادیم. حال پرسش این است آیا ثبت قرارداد اجاره به صورت الکترونیکی در سامانه نامبرده هزینه‌ای به دنبال دارد یا خیر؟

در پاسخ باید گفت، انعقاد قرارداد اجاره و ثبت آن در سامانه مذکور کاملاً رایگان انجام می‌شود. به عبارتی برای ثبت قرارداد اجاره به صورت الکترونیک تنها دسترسی به اینترنت کافی است. قبل‌تر اشاره کردیم که گاهی بنگاه‌های معاملاتی برای ثبت قرارداد اجاره و صدور کد رهگیری هزینه‌‌ی زیادی از طرفین معامله دریافت می‌کنند. و سامانه تمدید و انعقاد قرارداد الکترونیک اجاره با هدف جلوگیری از سوءاستفاده‌های برخی بنگاه‌های معاملاتی ایجادشده است.

سؤالات متداول

ثبت قرارداد اجاره بدون مراجعه به بنگاه چگونه انجام می‌شود ؟

می‌توانید با قرارداد الکترونیکی اجاره این کار را انجام دهید. قرارداد الکترونیکی اجاره قراردادی است، که توسط مستأجر و موجر بدون آنکه به بنگاه مراجعه کنند و فقط با استفاده از سامانه اینترنتی قابل ثبت و انجام است.

سامانه انعقاد قرارداد الکترونیکی اجاره چیست ؟

با استفاده از این سامانه مالکان و مستأجران می‌توانند بدون مراجعه به بنگاه‌ها قرارداد اجاره خود را به صورت الکترونیکی ثبت نمایند. و همچنین این سامانه بعد از ثبت قرارداد اجاره یک کد رهگیری برای موجر و مستأجر صادر می‌کند.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *