سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور


مرسوم است مردم ایران برای معامله‌های خود که به املاک و مستغلات مربوط است. ابتدا دو طرف معامله در یکی از دفاتر املاک حضور میابند. و قرارداد خود را تنظیم می‌کند. سپس در تاریخ مشخص و پس از انجام مقدمات لازم قرارداد مثل پرداخت پول، به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه می‌کنند. تا انتقال قطعی مال مورد معامله را انجام دهند. یکی از احتمالات همیشگی در زمان انتقال املاک و پرداخت وجه، احتمال کلاه‌برداری از طرف افرادی است که فاقد صلاحیت هستند. به همین دلیل سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور باهدف شفاف‌سازی اموری که مربوط به املاک و مستغلات است. در ادامه این مطلب به معرفی سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور می‌پردازیم.

معرفی سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور

سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور با نشانی iranamlaak.ir یک سامانه جامع و اختیاری در سطح کل کشور محسوب می‌شود. این سامانه باهدف شفاف‌سازی روند مربوط به معاملات املاک و مستغلات کشور ایجادشده است. طراحی و راه‌اندازی این سامانه در سال 1387 آغاز شد. اما تا متأسفانه تا مدت‌ها این سامانه در دسترس عموم جامعه قرار نداشت.

در حال حاضر تمام افراد جامعه به سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور دسترسی دارند. افراد می‌توانند برای شفاف‌سازی اموری که مربوط به مسکن و املاک و مستغلات می‌شود از این سامانه استفاده کنند. تا از سوءاستفاده و کلاه‌برداری‌های احتمالی در این معاملات تا حد زیادی جلوگیری کنند.

بنابراین سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، سازماندهی اموری که مربوط به معاملات مسکن است را بر عهده دارد. و کسانی که قصد دارند در بنگاه‌های مشاوران املاک معامله‌ای را انجام دهند باید کد رهگیری قولنامه را از سایت ایران املاک دریافت نمایند. تا بعد از آن باقی مراحل مربوط به معامله خود را به انجام برسانند. بدین ترتیب دولت به وسیله این سامانه از وضعیت کلی معاملات املاک و مستغلات که در کل کشور صورت می‌پذیرد؛ مطلع خواهد شد.

منظور از سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور چیست ؟

گفتیم که سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور جهت سازماندهی به معاملات مسکن در سراسر کشور انجام می‌شود راه‌اندازی شده است. اما این سامانه یک سامانه اختیاری است. مقصود این است که ثبت‌نام و به‌کارگیری از سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور اجباری و الزامی نشده است. برخلاف دیگر سامانه‌ای که دولت در رابطه با املاک راه‌اندازی نموده است. این سامانه، سامانه املاک و اسکان نام دارد و ثبت‌نام در آن الزامی می‌باشد.

نحوه ورود و ثبت‌نام در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور

شما برای بهره‌مندی و استفاده از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور ابتدا باید وارد این سامانه شوید و اقدام به ثبت‌نام در این سامانه کنید. در حال حاضر امکان ورود به سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور هم به عنوان مشاورین املاک و هم به عنوان افراد عادی وجود دارد. اگر شما قصد انجام معامله ملکی را دارید ابتدا وارد این سامانه شوید. سپس بعد از ثبت‌نام در سامانه کد رهگیری مربوط به معامله خود را دریافت و معامله را در سامانه ثبت کنید. در ادامه مطلب روش ورود و روش ثبت‌نام در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور را توضیح می‌دهیم.

ورود به سامانه

جهت ورود به سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور طبق مراحل زیر اقدام نمایید:

اول؛ در مرورگر خود عبارت سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور را جستجو کنید. و بر روی اولین لینک که با نشانی iranamlaak.ir کلیک کنید.

دوم؛ با کلیک بر روی سایت iranamlaak.ir وارد سایت اصلی می‌شوید. حال برای ورود به سامانه گزینه *ورود به سامانه* را در صفحه بازشده انتخاب نمایید.

سوم؛ جهت ورود به سامانه باید نام کاربری و رمز عبور خود و کد امنیتی را وارد کنید و دکمه ورود را بزنید. بدین ترتیب شما وارد سامانه می‌شوید و می‌توانید از امکانات سامانه استفاده نمایید. لازم به ذکر است این نام کاربری و رمز عبور در هنگام ثبت‌نام در سایت ایران املاک به شما تعلق می‌گیرد. اگر در سامانه ثبت‌نام نکردید ابتدا باید مراحل ثبت‌نام خود را انجام دهید. که در ادامه به نحوه ثبت‌نام نیز خواهیم پرداخت.

ثبت‌نام در سامانه

عملیات ثبت‌نام در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور برای دو گروه قابل انجام است. این دو گروه شامل مشاورین املاک و اعضای عادی جامعه می‌شود. نحوه ثبت نان در سامانه به شرح زیر است:

اول؛ با جستجوی عبارت سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور وارد صفحه اصلی سایت به نشانی iranamlaak.ir شوید. و بر روی گزینه ثبت‌نام در صفحه اصلی این سایت کلیک نمایید.

دوم؛ حال یکی از گزینه‌های *ثبت‌نام مشاورین املاک* یا گزینه *ثبت‌نام اعضا* را انتخاب نمایید.

سوم؛ در صورتی که مشاور املاک باشید و گزینه ثبت‌نام مشاورین املاک را انتخاب کرده باشید. باید در این مرحله کد ملی و شماره صنفی خود را در کادرهای مربوطه وارد نمایید. تا ثبت‌نام شما تکمیل شود. اما اگر مشاور املاک نیستید و گزینه ثبت‌نام اعضا را انتخاب کردید باید در این مرحله اطلاعات هویتی خود و اطلاعات مربوط به تماس خود را وارد نمایید. سپس با انتخاب گزینه ذخیره عملیات ثبت‌نام خود را تکمیل کنید.

امکانات سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور

سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور دارای امکانات متعددی است. علاوه بر سازماندهی امور مربوط به معاملات کشور خدمات دیگری نیز در این سایت و سامانه ارائه می‌شود. این خدمات شامل موارد زیر می‌گردد:

استعلام از کد رهگیری؛ در این سامانه با استفاده از کد رهگیری و کد ملی طرف قرارداد می‌توانید از قرارداد استعلام بگیرید و اعتبار قرارداد را بررسی نمایید.

مشاهده مشاورین املاک مجاز؛ شما در این سامانه می‌توانید لیست مشاورین املاکی که مجاز به فعالیت در این صنف هستند را مشاهده نمایید. و برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده در مشاورین املاکی که در این لیست ذکر نشدند معامله انجام ندهید.

معرفی شرکت‌های مجاز ارائه خدمات رایانه‌ای؛ گاهی مشاورین املاک نیازمند هستند برخی از امور شغلی خود را در دفاتر مجازی سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور به انجام برسانند. بدین ترتیب در این سامانه به لیست شرکت‌های مجاز ارائه خدمات رایانه‌ای دسترسی خواهند داشت.

تعرفه خدمات مشاورین املاک؛ تعرفه صدور کد رهگیری که در بنگاه‌ها و مشاورین املاک برای معاملات مختلف به شما ارائه می‌شود مشخص‌شده است. و شما می‌توانید میزان این تعرفه را در سامانه مشاهده نمایید.

جستجوی منطقه‌‌ای معاملات برای املاک کشور؛ شما می‌توانید با استفاده از این سامانه کد پستی ملکی که قصد خرید یا اجاره آن را دارید. وارد نمایید سپس نوع معامله را نیز وارد کنید. تا سامانه تمام معاملاتی که از گذشته روی این ملک مذکور انجام‌شده است را به شما نشان دهد. به این ترتیب افراد می‌توانند از معامله ملک با فرد غیر مالک که یکی از کلاه‌برداری‌های شایع است، جلوگیری کنند.

سؤالات متداول

سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور چیست ؟

سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور با نشانی iranamlaak.ir یک سامانه جامع و اختیاری در سطح کل کشور محسوب می‌شود. این سامانه باهدف شفاف‌سازی روند مربوط به معاملات املاک و مستغلات کشور ایجادشده است.

امکانات سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور چیست ؟

سازماندهی امور مربوط به معاملات کشور، استعلام از کد رهگیری، مشاهده مشاورین املاک مجاز، معرفی شرکت‌های مجاز ارائه خدمات رایانه‌ای، تعرفه خدمات مشاورین املاک و جستجوی منطقه‌‌ای معاملات برای املاک کشور از خدمات این سامانه است.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *