سامانه استعلام کدپستی


‌‌آیا با سامانه استعلام کدپستی آشنایی دارید؟ حتماً شما هم در زندگی روزمره خود بارها به کدپستی خود، برای تکمیل فرم‌های برای ثبت‌نام در آزمون‌ها یا خرید‌های آنلاین احتیاج پیدا کردید. اگر کدپستی خود را فراموش کرده‌اید یا به آن دسترسی ندارید. می‌توانید از سامانه استعلام کدپستی استفاده کنید. چرا که سامانه استعلام کدپستی برای دریافت آسان کدپستی‌های ده‌رقمی راه‌اندازی شد. در ادامه این مطلب به معرفی سامانه استعلام کدپستی می‌پردازیم.

معرفی سامانه استعلام کدپستی

حتماً شما هم در فعالیت‌های روزمره خود به مواردی برخوردید که از شما کدپستی خواسته‌اند. مثلاً در زمان ثبت‌نام یک آزمون یا تکمیل فرم‌ها و یا خرید آنلاین و … از شما درج کدپستی مطالبه می‌شود. بنابراین شما برای انجام برخی از فعالیت‌های خود نیازمند به کدپستی محل کار یا منزل خود هستید. حال اگر این کدپستی را به خاطر نداشته باشید، در دسترس نداشته باشید یا اصلاً کدپستی محل زندگی و محل کار خود را ندانید. در چنین شرایطی چه باید کرد؟

سامانه استعلام کدپستی برای استعلام کدپستی‌های ده‌رقمی شما ایجاد شد. البته شما می‌توانید با استفاده از چند روش مختلف  روش مختلف کدپستی محل زندگی یا محل کار خود را دریافت کنید و استعلام بگیرید. که یکی از راه‌ها و روش‌های آسان برای استعلام کدپستی بهره از سامانه استعلام کدپستی می‌باشد. استعلام از طریق سامانه استعلام کدپستی خود دارای روش‌های مختلفی می‌شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

ورود به سامانه استعلام کدپستی

اگر شما قصد استعلام کدپستی خود را دارید می‌توانید با ورود به سایت شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران وارد سامانه استعلام کدپستی شوید. و بدین ترتیب کدپستی خود را دریافت نمایید. کار با این سامانه بسیار آسان است. شما می‌توانید ابتدا نشانی اینترنتی www.post.ir جستجو کنید. سپس با وارد شدن به این سایت گزنه گواهی کدپستی یا اخذ کدپستی در منوی بالای صفحه را انتخاب کنید.

و یا می‌توانید به طور مستقیم نشانی اینترنتی gnaf.post.ir/portal را جستجو نمایید. با هر انجام هر دو روش شما به یک صفحه واحد هدایت می‌شوید. در صفحه جدید بازشده در قسمت بالایی صفحه یک گزینه تحت عنوان یافتن کدپستی وجود دارد. با انتخاب این گزینه شما دو روش در پیش روی خود برای استعلام کدپستی دارید. در ادامه روش‌های استعلام کدپستی در این مرحله را توصیف می‌کنیم.

روش استعلام کدپستی از طریق سامانه استعلام کدپستی

همان‌طور که اشاره کردیم شما برای استعلام از کدپستی محل زندگی یا محل کار خود می‌توانید از سامانه استعلام کدپستی بهره ببرید. استفاده از سامانه استعلام کدپستی بسیار آسان است. در مطلب بالا گفتیم که برای استعلام کدپستی شما فقط نیاز دارید به سایت شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران وارد شوید. در سامانه استعلام کدپستی دو روش برای شما کاربران جهت استعلام و دریافت کدپستی وجود دارد. این دو روش شامل جستجوی کدپستی بر اساس آدرس و جستجوی کدپستی با پیمایش نقشه می‌شود.

وقتی وارد سایت شرکت ملی پست جمهوری اسلامی شدید و مراحل ذکرشده را طی نمودید به این دو روش برای استعلام کدپستی خود برخورد می‌کنید.

جستجوی کدپستی بر اساس آدرس

برای اینکه کدپستی خود را با استفاده از روش آدرس به دست آورید. باید ابتدا با کلیک بر روی گزینه انتخاب از لیست نام استان و شهر خود به‌آسانی انتخاب کنید. سپس در کادری که مشخص‌شده است نام شهر یا روستای محل زندگی یا محل کار خود را وارد کنید. و بعد از آن پلاک و آخرین خیابان یا کوچه‌ای که محل زندگی یا محل کار شما در آن قرار دارد را بنویسید. در این مرحله اگر ملکی که در آن زندگی می‌کنید یا محل کار شماست آپارتمانی باشد. واحدهای آپارتمان برای شما به نمایش گذاشته می‌شود. و می‌توانید با انتخاب واحد موردنظر، کدپستی مخصوص به آن واحد را دریافت کنید.

جستجوی کدپستی بر اساس پیمایش نقشه

روش جستجوی کدپستی با استفاده از پیمایش نقشه یک روش جدید است. که به تازگی در سامانه راه‌اندازی شده است. بنابراین ممکن است گاهی ایراداتی داشته باشد. اما اگر قصد استفاده از این روش را دارید به نحو زیر عمل کنید:

از روی نقشه بر روی استان و شهری که در آن اقامت دارید کلیک کنید. همچنین  اگر آدرس دقیق خود را وارد نمایید. در صورتی که نرم‌افزار توانایی یافتن نشانی شما را داشت. با روش پیمایش نقشه کدپستی شما را تحویل می‌دهد. البته گفتیم که این روش یک نسخه آزمایشی است و به تازگی راه‌اندازی شد. بنابراین ممکن است به‌درستی عمل نکند. پس از آن نام محله و پلاک ساختمان خود را بر روی نقشه پیدا کنید. و یا اینکه در کادری که قرار داده‌شده آن را وارد نمایید.

درنهایت نیز شما می‌توانید با انتخاب گزینه اطلاعات واحدها، و سپس درج کد امنیتی، کدپستی خود را دریافت نمایید. همچنین با انتخاب گزینه کپی کدپستی می‌توانید کدپستی مشاهده‌شده را کپی کرده و در هر محلی که می‌خواهید وارد نمایید.

سایر روش‌های دریافت کدپستی ده‌رقمی

در بخش ابتدایی مقاله اشاره کردیم که علاوه بر استفاده از سامانه استعلام کدپستی روش‌های دیگری نیز برای دریافت کدپستی وجود دارد. این روش‌ها عبارت‌اند از، دریافت کدپستی با استفاده از قبوض خدماتی، دریافت کدپستی به روش پیامکی، استعلام کدپستی با تلفن ثابت و درنهایت دریافت کدپستی با استفاده از کارت ملی.

قبوض خدماتی؛ کدپستی محل زندگی و محل کار شما بر روی قبوض خدماتی آن محل مثل قبض برق، گاز و… در قسمت نشانی درج می‌شود.

پیامک؛ برای دریافت کدپستی از طریق پیامک کافی است شماره ثابت ملک را به شماره 7087 پیامک نمایید. البته این روش اندک هزینه‌ای دارد و رایگان نیست.

تلفن ثابت؛ در این روش با مراجعه به سایت اداره پست کشور شماره تلفن ثابت محل موردنظر را وارد کرده و کدپستی را دریافت نماید. البته این روش مدتی است که غیرفعال شد. اما احتمالاً در آینده مجدداً فعال می‌شود.

کارت ملی؛ در پشت کارت ملی‌های قدیمی شماره کدپستی می‌شد. اگر شما کارت ملی قدیمی دارید به راحتی می‌توانید به کدپستی محل زندگی خود دسترسی داشته باشید.

سؤالات

سامانه استعلام کدپستی چیست ؟

سامانه استعلام کدپستی برای استعلام کدپستی‌های ده‌رقمی شما ایجاد شد.

روش استعلام کدپستی از طریق سامانه استعلام کدپستی چگونه است ؟

ابتدا وارد سایت شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران وارد شوید سپس با استفاده از این دو روش شامل جستجوی کدپستی بر اساس آدرس و جستجوی کدپستی با پیمایش نقشه کدپستی خود را استعلام بگیرید.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *