گرین کارت


آیا می‌دانید گرین کارت چیست؟ گرین کارت، نوعی کارت شناسایی است. این کارت مخصوص افرادی است که اقامت دائم کشور آمریکا را دارا هستند. فرد دارنده گرین کارت آمریکا از اکثر حقوقی که دولت امریکا برای شهروندان خود ارائه می‌دهد؛ بهره‌مند می‌شوند. در ادامه این مطلب قصد داریم به معرفی گرین کارت آمریکا، انواع آن و راه‌های دریافت گرین کارت بپردازیم.

گرین کارت آمریکا چیست ؟

کارت اقامت دائم آمریکا با نام گرین کارت مشهور شده است. گرین کارت انواع مختلفی دارد و شامل اطلاعاتی در مورد دارنده کارت جهت شناسایی فرد دارنده کارت است. این کارت به دارنده خود امکان می‌دهد؛ زندگی و کار دائمی در تمام ایالت‌های کشور آمریکا داشته باشد. به این ترتیب شخصی که دارنده گرین کارت آمریکا باشد درواقع از بیشتر امکانات و حقوقی که دولت آمریکا برای شهروندان خود ارائه می‌دهد بهره‌مند می‌شود. علاوه بر آن فردی که گرین کارت آمریکا را داشته باشد. بعد از سه تا پنج سال زندگی در آمریکا واجد شرایط لازم برای دریافت شهروندی ایالت متحده آمریکا خواهد شد.

اطلاعات موجود در گرین کارت

همان‌طور که اشاره کردیم گرین کارت آمریکا حاوی اطلاعاتی مربوط به دارنده خود می‌شود. این اطلاعات که برای شناسایی فرد به کار می‌رود شامل: عکس دارنده کارت، نام و نام خانوادگی، کشور محل تولد و تاریخ تولد، جنسیت، اثرانگشت، نوع گرین کارت، تاریخ صدور و انقضای کارت و شماره USCIS می‌‌شود.

انواع گرین کارت

گفتیم که گرین کارت آمریکا انواع مختلفی دارد. با توجه به شرایط و نحوه دریافت گرین کارت انواع مختلفی از گرین کارت ایجاد می‌شود. رایج‌ترین انواع گرین کارت آمریکا شامل؛ گرین کارت خانوادگی، گرین کارت کاری، گرین کارت سرمایه‌گذاری، گرین کارت بشردوستانه و گرین کارت لاتاری می‌شود.

روش‌های دریافت گرین کارت ایالت متحده آمریکا

اگر شما متقاضی دریافت گرین کارت آمریکا هستید. باید بگوییم که روش‌های متعددی برای دریافت ویزای مهاجرتی به آمریکا وجود دارد. که به‌وسیله این ویزاها شما می‌توانید اقامت دائم آمریکا را کسب نمایید و گرین کارت دریافت کنید. یکی از روش‌هایی که شما می‌توانید با استفاده از آن گرین کارت دریافت کنید این است که یک شغل در آمریکا بیابید. به عبارتی جاب آفر یا پیشنهاد شغلی از جانب یک کارفرمای آمریکایی برای شما ارسال شود.

علاوه بر پیشنهاد شغلی از جانب کارفرمای آمریکایی، شما می‌توانید از طریق سرمایه‌گذاری در آمریکا نیز اقامت دائم خود در این کشور را قانونی نمایید. همچنین شما خواهید توانست به‌واسطه حضور و اقامت خانواده یا اقوام نزدیکتان در آمریکا اقدام به دریافت گرین کارت آمریکا نمایید که به این نوع، گرین کارت خانوادگی می‌گویند. روش دیگر دریافت گرین کارت، ثبت‌نام در قرعه‌کشی لاتاری است. درواقع راحت‌ترین روش برای دریافت گرین کارت این است که شما در برنامه قرعه‌کشی لاتاری که هرساله انجام می‌شود شرکت نمایید. وقتی به‌عنوان برنده این قرعه‌کشی اعلام شوید به شما گرین کارت آمریکا تعلق می‌گیرد و شما اقامت دائم امریکا را کسب می‌نمایید.

هزینه دریافت گرین کارت

با توجه به انواع گرین کارت، هزینه‌های دریافت آن نیز برای شما به‌عنوان متقاضی دریافت کارت متفاوت خواهد بود. هزینه‌هایی که شما باید برای دریافت هر یک از انواع ویزاهای مهاجرتی پرداخت کنید متغیر است. بنابراین نمی‌توانیم یک هزینه دقیق و مشخص برای دریافت ویزا و گرین کارت مشخص کنیم. اما در حالت کلی شما به‌عنوان متقاضی دریافت گرین کارت متحمل هزینه‌های اصلی مربوط به گرین کارت آمریکا می‌شوید. هزینه‌های اصلی گرین کارت شامل هزینه پردازش، هزینه مهاجرت USCIS، هزینه خدمات بیومتریک و هزینه معاینات پزشکی می‌شود. به ترتیب هزینه هر یک از این موارد 325 تا 345 دلار، 220 دلار، 85 دلار، 400 تا 500 دلار می‌شود.

اعتبار گرین کارت آمریکا

در صورتی که شما اقامت دائمی در آمریکا داشته باشید پس کار و اقامت شما در آمریکا به طور مادام‌العمر قانونی و معتبر است. اما گرین کارت به عنوان یک کارت شناسایی و مدرک هویتی تنها ده سال اعتبار دارد و شما هر ده سال باید اقدام به تمدید اعتبار آن نمایید. دارنده گرین کارت باید فرایند قانونی برای تمدید گرین کارت خود را حداکثر 6 ماه قبل از انقضای اعتبار کارت شروع کند.

همچنین در صورت شرایطی خاص امکان دارد گرین کارت شما منقضی شود. اول آنکه شما بیش از 364 روز خارج از آمریکا اقامت داشته باشید. دوم اینکه شما به شهروند ایالت متحده آمریکا تبدیل شوید. سوم اینکه شما گرین کارت خود را به کنسولگری ایالت متحده بازگردانید. همچنین در صورتی که مرتکب اعمال مجرمانه شوید یا قانون مهاجرت را نقض کنید گرین کارت شما منقضی می‌شود.

گرین کارت آمریکا چه مزایا و محدودیت‌هایی دارد ؟

قبل‌تر به برخی از مزایای گرین کارت نظیر بهره‌مندی از اکثر حقوق شهروندان آمریکایی، اشاره کردیم. این حقوق نامبرده شامل مواردی مثل اقامت نامحدود و کار نامحدود در امریکا، ورود و خروج بدون ویزا و آسان به این کشور به صورت نامحدود می‌شود و دارنده کارت تحت تأثیر تحریم‌های سفر نیز قرار نمی‌گیرد. علاوه بر آن دارنده کارت واجد شرایط برای دریافت مزایای فدرال است.

دارنده گرین کارت حق تحصیل در دانشگاه‌های امریکا را تا 80 درصد ارزان‌تر، دارد که امکان دریافت وام فدرال دانشجویان نیز برای آنان وجود دارد. خانواده کسی که گرین کارت دارد به طور خودکار واجد شرایط است تا گرین کارت دریافت کند و طبق قانون آمریکا خانواده شامل همسر و فرزندان زیر 21 سال می‌شود. همچنین تحصیل فرزندان شما به عنوان دارنده گرین کارت در مدارس دولتی آمریکا رایگان است. درنهایت شما می‌توانید بعد از 3 یا 5 سال زندگی در آمریکا با گرین کارت، شهروندی ایالت متحده را درخواست دهید.

دارنده گرین کارت با وجود تمام مزایایی که ذکر کردیم با محدودیت‌هایی هم در مقایسه با شهروندان آمریکایی روبه‌رو است. این محدودیت‌ها عبارت‌اند از اینکه دارنده گرین کارت برخلاف شهروندان آمریکا حق رأی ندارد. همچنین نمی‌تواند برای موقعیت‌های سیاسی نامزد گردد. همچنین دریافت گرین کارت برای خانواده شهروندان امریکا نسب به گرین کارت خانواده دارنده گرین کارت در اولویت قرار می‌گیرد.

وظایف دارندگان گرین کارت چیست ؟

اگر شما گرین کارت آمریکا دارید باید بدانید که وظایف و مسئولیت‌هایی نیز بر عهده شما هست. قوانین و مسئولیت‌های دارندگان گرین کارت شامل موارد زیر می‌شود:

اول؛ دارنده گرین کارت باید همچون شهروندان آمریکایی اظهارنامه مالیات بر درامد خود را برای مقامات مالیاتی ایالتشان ارسال نمایند. دوم؛ فرد دارنده گرین کارت وظیفه دارد به قوانین آمریکا و همین‌طور قوانین ایالتی که در آن سکونت دارد پایبند باشد. سوم؛ اگر شما مقیم دائم آمریکا هستید باید همواره گرین کارت معتبرتان را همراه خود داشته باشید. چهارم؛ دارنده گرین کارت اگر بین 18 تا 25 سال سن داشته باشد موظف است جهت خدمت نظامی ثبت‌نام نماید.

سؤالات متداول

گرین کارت چیست ؟

کارت اقامت دائم آمریکا با نام گرین کارت مشهور شده است. این کارت به دارنده خود امکان می‌دهد؛ زندگی و کار دائمی در تمام ایالت‌های کشور آمریکا داشته باشد.

انواع گرین کارت چیست ؟

رایج‌ترین انواع گرین کارت آمریکا شامل؛ گرین کارت خانوادگی، گرین کارت کاری، گرین کارت سرمایه‌گذاری، گرین کارت بشردوستانه و گرین کارت لاتاری می‌شود.

اطلاعات موجود در گرین کارت چیست ؟

این اطلاعات شامل عکس دارنده کارت، نام و نام خانوادگی، کشور محل تولد و تاریخ تولد، جنسیت، اثرانگشت، نوع گرین کارت، تاریخ صدور و انقضای کارت و شماره USCIS می‌‌شود.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *