نشانه های بی احترامی رییس به کارمند


نشانه های بی احترامی رییس به کارمند بعد از مدتی همه را متوجه خود می‌کند. افراد در محیط کار خود علاوه بر تعامل با یکدیگر باید با رییس خود نیز احساس راحتی کرده و مشکلات خود را مطرح کنند. برخی از مدیران رفتار درستی با زیردستان خود ندارند و ارزشی برای آنان قائل نمی‎شوند. قبل از هرچیز باید بدانیم که همگی در هر جایگاهی از شخیصت و ارزش انسانی برخوردار هستیم و باید به دیگران نیز احترام بگذاریم. بسیار مهم است که در محیط کار علاوه بر اخلاق حرفه ای، افراد با یکدیگر صمیمی و همدل باشند. گاهی تصورمی‌کند که اگر با کارمندان خود مهربان باشد؛ آنان دیگر از او حساب نمی‌برند. اما این باور اشتباه است. در این مقاله نشانه های محیط کار سمی را ذکر کرده و راه های مقابله با آن را نیز بیان می‌کنیم.

نشانه های بی احترامی رییس به کارمند

در مواردی نشانه های بی احترامی رییس به کارمند چنان آشکار است که همه کارمندان را متعجب می‌کند. افراد در این محیط زودتر از حالت عادی احساس خستگی و فرسودگی شغلی خواهند کرد. نحوه رفتار در محیط کار بسیار اهمیت دارد چرا که باعث تغییر در روند کاری و بهره وری خواهد شد.

برخی از نشانه های بی احترامی رییس به کارمند

بی احترامی مخصوصا در محیط کار، همیشه به معنای مشاجره یا رفتارهای قابل مشاهده نیست. در بیشتر موراد مدیر به صورت غیر مستفیم مخالفت خود را با افراد نشان خواهد داد. باید از بروز نشانه های بی احترامی رییس به کارمند در محیط کار جلوگیری کرده و رفتار مناسب را جایگزین آن کرد. در این قسمت به برخی از این رفتارهای اشاره خواهیم کرد.

📌بی توجهی به زمان شما

برخی از مدیران تصور می‌کنند هنوز دوره برده داری به پایان نرسیده و کارمند آنها باید در تمام طول شبانه روز در خدمت آنها باشد. افراد باید بدانند با تمام شدن زمان اداری یا کار خود وظیفه آنان نیز به پایان رسیده و باید به استراحت یا انجام کارهای دیگر بپردازند. البته اگر خارج از زمان معین کاری از دست شما، برای بهتر شدن اوضاع سازمان، کاری برآمد؛ دریغ نکنید. اما شما همیشه در خدمت رییس و محل کارتان نیستید و باید برای خودتان نیز وقت بگذارید. یکی دیگر از مثال های اهمیت ندادن به تایم کارمندان، تحویل یک پروژه سنگین در انتهای تایم اداری یا اضافه کاری اجباری است. این قطعا یکی از نشانه های بی احترامی رییس به کارمند است و مدیران باید این نکته را در نظر داشته باشند که همه افراد برای زمان خود برنامه ریزی دارند.

📌اهمیت ندادن به نیازهای شما از نشانه های بی احترامی رییس به کارمند

یکی دیگر از نشانه های بی احترامی رییس به کارمند، بی اهمیتی به نیازهای کارمندان است. نیاز به مرخصی و استراحت از این نیازهاست که برخی از مدیران با خودخواهی آن را نادیده می‌گیرند. نیاز به تجهیزات با کیفیت، لباس مرتب، فضای آرام و بدون تنش، حقوق کافی و… همگی به بهبود روندکاری کمک خواهند کرد و تامین آنها به عهده رییس مجموعه است.

📌توضیح ندادن و عدم شفاف سازی

برخی از تصمیمات درمحل کار از طرف مدیران صورت می‌گیرد؛ کارمندان را گیج می‌کند. رییس ناکارآمد تصور می‌کند که توضیح دادن، نشانه ضعف است. اما او باید بداند که به توضیح و شفاف سازی در مورد مسائل مختلف، کارمندان انگیزه بیشتری برای کارکردن پیدا می‌کنند. همچنین آنها از رییس خود می‌آموزند که برای فعالیت های خود توضیح و دلیل منطقی داشته باشند. دادن گزارش فقط مختص به کارمندان نیست بلکه مدیران نیز باید در مورد تصمیمات خود گزارشی تهیه کنند. از نشانه های بی احترامی رییس به کارمند توقع اطاعت بی چون و چرا و توضیح ندادن است.

📌ایرادگیری بیش از حد

عده ای بیش از اندازه کارمندانخود را زیرنظر می‌گیرند و موشکافانه آنها را بررسی می‌کنند. البته توجه به کارمندان و دقت به مسائل آنها خوب و ضروری است؛ اما نه به قدری که کارمند تصور کند زیر یک ذره بین کار می‌کند. تحقیقات نشان داده اند که در این شرایط افراد حتی مرتکب اشتباهات بیشتری هم می‌شوند. گاهی مدیران برای پیدا کردن ایراد در کار شما، دنبال بهانه هستند و یا در مقایسه با بقیه همکاران بیشتر از شما ایرادگیری می‌کنند. که این خود نشانه بی احترامی رییس به کارمند و تبعیض در محیط کار است.

📌تهدید و بی احترامی لفظی

در بعضی موراد مدیریت و حس قدرت توهم برتری و بزرگ بینی به افراد می‌دهد. مدیری که حس قدرت به اوغلبه کرده است؛ مدام زیردستان خود را تهدید به اخراج می‌کند یا آنها را مورد سرزنش و تحقیر قرار می‌دهد. قطعا اینکار تاثیرات بدی بر کارمندان خواهد داشت. امنیت روانی و حس آرامش در محل کار بسیار حائز اهمیت است. گاهی نشانه های بی احترامی رییس به کارمند بسیار واضح تر از آن چیزی می‌شود که تصور می‌کنیم و مدیر به صورت آشکار به توهین می‌پردازد.

📌قدردان نبودن

با اینکه انجام وظایف در محل کار نیازی به تشکر ندارد اما گاهی قدردانی هرچند ساده و کوچک در روحیه کارمندان بسیار موثر خواهد بود. محیط کار خشک و سرد افراد بعد از مدتی کوتاه انگیزه و انرژی خود را به طور کلی از دست می‌دهند. تشکر کردن تاثیر مثبتی در روند کاری خواهد داشت که مدیران با روش های مختلفی می‌توانند آن را بروز دهند. شاید شما همیشه بیشتر از وظیفه خود تلاش می‌کنید ولی دیده نمی‌شوید. این از نشانه های بی احترامی رییس به کارمند است که باید در مورد آن کاری کرد.

در مقابله با بروز نشانه های بی احترامی رییس به کارمند چه کنیم؟

نمی‌توان همیشه در مقابل این رفتارها سکوت کرد و به کارخود ادامه داد. در واقع با بروز نشانه های بی احترامی رییس به کارمند هیچکس میلی به کارکردن و انجام وظایف خود ندارد. باید از این رفتار جلوگیری کرد یا در صورت وقوع در مقابل آن واکنش درست نشان داد. برخی از رفتارهایی که می‌توان در صورت مشاهده بی احترامی از خود نشان داد؛ شامل موارد زیر می‌شود.

⭕با مدیر خود به صورت مستقیم و محترمانه در این مورد صحبت کنید.

⭕این مورد را با همکاران خود در میان گذاشته و نظر آنها را نیز بپرسید.

⭕با یک روانشاس در این مورد صحبت کرده و احساسات منفی خود را تخلیه کنید.

⭕اگر شاهد ادامه یافتن این رفتارها برای مدت زمان طولانی بودید؛ دنبال مشاغل یا موقعیت های دیگری بگردید.

سخن پایانی

افراد برای فراهم کردن رفاه و آرامش کار می‌کنند. اگر این محیط مسموم باشد و باعث آزردگی روانی آنها گردد؛ تاثیرات بدی خواهد داشت. نباید در مقابل نشانه های بی احترامی رییس به کارمند سکوت کرد. اما اگر قادر به جلوگیری از این موضوع نبودیم بهتر است برای سلامت روان خود از یک مشاور کمک بگیریم. تغییر اوضاع نیاز به زمان و انرژی دارد. پس برای اصلاح شدن به رییس تان، وقت بدهید و بعد از امتحان کردن تمام راه ها، به دنبال تغییر شغل باشید.

سوالات متداول

نشانه های بی احترامی رییس به کارمند کدام است؟

برخی از این نشانه ها شامل توضیح ندادن و عدم شفاف سازی، اهمیت ندادن به وقت کارمندان، قدردان نبودن، تهدید و بی احترامی لفظی و ایرادگیری بی شاز حد می‌شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *