برخورد با مشکلات در محل کار (برخورد مثبت با مشکلات)


برخورد با مشکلات در محل کار یکی از چالش هایی است که افراد با آن روبرو هستند. نحوه حل مشکلات در محل کار نسبت به مکان های دیگر کمی متفاوت خواهد بود. افراد ساعات زیادی از روز خود را در محل کار می‌گذارنند و گاها با همکاران خود روابط صمیمی پیدا می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود نتوانند به راحتی مشکل خود را حل کرده یا حتی آن را بیان کنند. احتمالا در محیط کاری خود با مسائل زیادی برخورد کنیم که بیشتر آنها در کنترل ما نیستند. اما چگونه می‌توانیم برخورد مثبت با مشکلات محل کار خود داشته باشیم؟ در این مقاله به راهکارها و عوامل موثر بر آنها خواهیم پرداخت.

برخورد با مشکلات در محل کار

معمولا افراد در برخورد با مشکلات در محل کار به سه دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول افرادی هستند که از بروز مشکل دچار اضطراب و دلهره می‌شوند و مشکل را به حال خود رها می‌کنند تا حل شود. دسته بعدی در مواجه به چالش ها به دنبال راه حل هستند و در مورد آن فکر می‌کنند. و در آخر کسانی که مدام به دنبال مقصر هستند و همیشه مشکل را به شخص دیگری نسبت می‌دهند. در واقع در هنگام مشکلات همگی باید با یکدیگر همکاری داشته باشند و با کمک یکدیگر تعارض ها را از بین ببرند.

مشکلات احتمالی در محل کار

در ابتدا باید بدانیم که چه مشکلاتی ممکن است در محل کار پیش آیند. تا خود را برای آنها آماده کنیم. مشکلات بسته به دشواری و حساسیت کار یا نیروی انسانی متفاوت هستند. برای مثال درمکانی که افراد کمی کار می‌کنند؛ احتمال بروز مشکل نیز کمتر خواهد بود. اما از طرف دیگر در سازمان های بزرگ که نیروی انسانی بیشتر است؛ مشکلات راحت تر و سریعتر حل می‌شوند. به طور کلی برخی از مشکلاتی که احتمالا در محل کار رخ خواهند داد؛ شامل موارد زیر می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با مشکلات محل کار کلیک کنید.

🔸تبعیض. برای اطلاع از دلایل تبعیض در محیط کار کلیک کنید.

🔸آزار جنسی

🔸برنامه ریزی بدون انعطاف

🔸تعارض میان همکاران یا کارمندان با مدیر

🔸کمبود تجهیزات یا تکنولوژی

🔸فرسودگی شغلی. برای اطلاع از عوامل موثر بر فرسودگی شغلی کلیک کنید.

راهکارهایی برای برخورد با مشکلات در محل کار

بعد از بروز مشکل و اطلاع از آن بهتر است درصدد جبران برآییم. این کار آسان نخواهد بود. مشکلات در محل کار، ابعاد مختلفی دارند و گاهی آنقدر بزرگ هستند که به تنهایی نمی‌توان آنها را برطرف کرد. برای برخورد با مشکلات در محل کار به روحیه همدلی و حمایت نیاز داریم همچنان که ایده های اشخاص را در نظر داشته باشیم. در این قسمت راهکارهای موثر در این زمینه را بررسی خواهیم کرد.

📌شناسایی مشکلات

در اولین قدم برای برخورد با مشکلات در محل کار باید مشکل را به طور کامل و شفاف شناسایی کنیم. این بدان معنا نیست که دنبال مقصر باشیم. اما باید مشکل در محل کار را شناسایی کرده و علت دقیق آن را پیدا کنیم. اینکار احتمالا وقت و انرژی زیادی را از افراد بگیرد. احتمالا برخی معتقدند که پیدا کردن علل آن فرقی در اصل ماجرا ایجاد نمی‌کند. اما اگر مشکل و دلیل آن به روشنی مشخص شوند؛ شاید بتوان از بروز مجدد آن جلوگیری کرد.

📌توجه به اکثریت در برخورد با مشکلات در محل کار

برای برخورد با مشکلات در محل کار همیشه، نظر اکثریت را در نظر داشته باشید. در ابتدا نظر بقیه افراد را نیز در این مورد جویا شوید و طبق نظر آنها عمل کنید. برای مثال اگر در مشکلی در محل کار، اکثر افراد معتقد بودند که مقصر شما هستید و سهل انگاری از طرف شما بوده، برای حل آن اقدام کنید. شاید برخی برای دلداری به شما بگویند که هیچ تقصیری نداشته اید؛ اما شما باید به نظرات بیشتر آدمها توجه کنید و نه فقط عده کمی از آنها.

📌ارزیابی راه حل ها

فرقی نمی‌کند که کارفرما هستید یا کارمند، در هر صورت شما نیاز به همفکری با دیگران برای برخورد با مشکلات در محل کار دارید. می‌توان با همکاران جلسه ای گذاشته و در مورد راه حل های موجود صحبت کنید. فهرستی از آنها تهیه کنید و مطابق با کارایی، راه حل ها را ارزیابی کنید. نکات مثبت و منفی هر یک را یادداشت کرده و آنها را باهم مقایسه کنید. شاید برخی از آنها اصلا قابل اجرا نباشند یا اصلا برای حل مشکل موثر واقع نشوند.

📌از کمک گرفتن نترسید

بسیاری از افراد به دلیل کمک گرفتن از دیگران احساس ضعف می‌کنند. همه ما در شرایطی نیاز به کمک دیگران داریم و بدون آنها از پس مشکل برنخواهیم آمد. برخورد با مشکلات در محل کار نیز از این قاعده مستثنی نیست. در صورت بروز مشکل آن را از دیگران پنهان نکنید و سعی در حل آن به تنهایی نداشته باشید. گاهی اینکار فقط باعث بدتر شدن اوضاع خواهد شد. در همان ابتدای کار آن را با دیگران درمیان گذاشته و از آنها کمک بگیرید.

📌برخورد مثبت با مشکلات در محل کار

گروهی، به محض ایجاد یا حتی مشاهده مشکل، کنترل خود را از دست می‌دهند. اما بسیار مهم است که درهنگام بحران ها و در برخورد با مشکلات در محل کار خونسردی خود را حفظ کرده و با ملایمت رفتار کنیم. هر مشکلی راه حلی دارد. قطعا این آخرین یا اولین مشکلی نخواهد بود که در زندگی با آن مواجه می‌شویم. بهتر است در این وضعیت با آرامش رفتار کنیم و موجب دلهره دیگران نیز نشویم. برخی از مشکلات آنقدرها هم که تصور می‌کنیم؛ بزرگ یا غیرقابل حل نیستند.

📌خود را برای بدترین شرایط آماده کنید

شک نداشته باشید که با تلاش و انگیزه به زودی مشکلات در محل کار حل خواهند شد. اما به طور کلی همیشه، همه احتمالات را در نظر گرفته و خود را برای بدترین شرایط نیز آماده کنید. اگر خود را برای شرایط سخت آماده کرده باشید دیگر از وقوع مشکلات کوچکتر متعجب یا ناراحت نمی‌شوید. از رویارویی با مشکلات بزرگ نترسید. مهارت حل مسئله را در خود و همکاران تقویت کرده و انتظار همه چیز را داشته باشید.

📌تعامل و همبستگی با همکاران یا مدیر در برخورد با مشکلات در محل کار

یکی از موثر ترین روش هایی که در برخورد با مشکلات در محل کار می‌توان به کاربرد؛ تعامل موثر با مدیر و دیگر همکاران است. اگر بتوانید با دیگران در محل کار همبستگی داشته باشید؛ اینکار نه تنها به نفع شما خواهد بود بلکه باعث تعالی و پیشرفت سازمان نیز می‌شود. تعامل موثر با دیگران سبب خواهد شد مشکلات راحت تر حل شده و ایده ها نیز عملی می‌شوند. برای اطلاع از راه های صمیمی شدن با همکار کلیک کنید.

سخن پایانی

در هر محلی که عده ای با یکدیگر تعامل دارند؛ تعارض و چالش نیز پیش خواهد آمد. در برخورد با مشکلات در محل کار نیز باید اختلاف سلیقه و نظر را پذیرفت اما بر اشتراکات تاکید کرد. همیشه مدیر مجموعه نقش مهم و بزرگی در ین زمینه خواهد داشت. با توجه به مطالبی که ذکر شده؛ افراد باید در زمان مشکلات به یکدیگر کمک کنند و از رویارویی با آنها نترسند. همچنین برای تقویت مهارت های حل مسئله و کنار آمدن با مشکلات محل کار نیز می‌توان از روانشناس کمک گرفت.

برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد با مشکلات در محل کار می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

مشکلات محیط کار کدام اند؟

مشکلات در محیط کار بستگی به سختی کار و نیروی انسانی دارد اما به طور کلی برخی از مشکلات محل کار شامل تبعیض، آزار جنسی، تعارض بین همکاران یا مدیر، فرسودگی شغلی، عدم انعطاف برنامه ریزی و کمبود تجهیزات و تکنولوژی می‌شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *