ترک تریاک (آو)


ترک تریاک برای افرادی که مدت زمان زیادی این ماده را مصرف کرده اند؛ کار آسانی نیست. تریاک یک مخدر اعتیاد آور سنتی است که از عصاره خشک شده گیاه خشخاش تولید می‌شود. این ماده در بسیاری از موارد مصرف داشته و خاصیت تسکین بخشی دارد. متاسفانه مصرف این ماده در بسیاری از جوامع شایع است و باورهای غلطی در مورد آن وجود دارد. اما به هر حال مصرف هرگونه مواد مخدر، عوارضی را برای افراد ایجاد خواهد کرد که برخی از آنها جبران ناپذیرند. در کشور ما تقریبا 65 درصد معتادین، تریاک مصرف می‌کنند که همین موضوع ضرورت اطلاع از عوارض و روش های ترک این ماده را مشخص می‌کند. برای دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

ترک تریاک

عوارض ترک تریاک

با اینکه اعتیاد به مواد مخدر به امری رایج در کشورهای مختلف تبدیل شده است؛ اما هنوز علت دقیقی برای آن وجود ندارد. تحقیقات حاکی از آنند که 36 درصد جوانانی که مشکل اعتیاد دارند؛ دچار یاس و ناامیدی و برخی از اختلالات روانی مثل افسردگی هستند و بخش قابل توجهی از آنان در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند. تریاک به صورت کشیدنی و خوراکی مصرف می‌شود.   در هر صورت ترک تریاک با روش های مختلفی قابل انجام است؛ اما قبل از هر چیز به اراده و انگیزه فرد معتاد نیاز دارد. برای آشنایی با تست اعتیاد به تریاک کلیک کنید.

شکل ظاهری تریاک

تریاک به شکل های مختلفی دارد. حبه تریاک، مدل لوله ای و حتی کیک آن نیز وجود دارد. نوع دیگر آن شربت تریاک است که به اسم اپیوم شناخته می‌شود و دوزهای مختلفی دارد. مشتقات تریاک معمولا قهوه ای تیره هستند و بوی تند آمونیاک دارند. تریاک خام، پرورده و پزشکی و از انواع دیگر تریاک هستند.

عوارض ناشی از ترک تریاک

تریاک عوارضی دارد که حتی بعد از ترک نیز باقی خواهند ماند. شدت و ماندگاری این نشانه ها به میزان مصرف و مدت زمان اعتیاد بستگی دارد و از فردی به فردی دیگر متفاوت خواهد بود.  ترک تریاک برروی سلامتی تاثیراتی خواهد داشت که برخی از آنها را در این قسمت ذکر خواهیم کرد.

🔹کاهش وزن

🔹تنگی نفس

🔹اختلال در سیستم گوارشی

🔹افت فشارخون

🔹بی نظمی در قاعدگی و اختلال در بارداری

🔹کمبود انرژی خستگی

🔹بروز عوارض روانی

🔹گرفتگی عضلات بدن

🔹مشکلات مالی نیز از دیگر عوارضی است که مصرف تریاک برای افراد ایجاد خواهد کرد.

نشانه های اعتیاد به تریاک

ترک تریاک

بهتر است قبل از هر چیز از اعتیاد فرد به تریاک اطمینان حاصل کنیم. قطعا مصرف طولانی مدت و یا مکرر تریاک، نشانه هایی را در فرد ایجاد خواهد کرد که می‌توان اعتیاد را تشخیص داد. اما به هر حال بهتر است برای تشخیص دقیق از پزشک کمک بگیریم. برخی از نشانه های اعتیاد به تریاک شامل موارد ذیل می‌شوند.

🔸بی نظمی درجه حرارت بدن

🔸تغییر رنگ پوست

🔸حالت تهوع

🔸مشکلات تنفسی

🔸آبریزش بینی

🔸تمایل زیاد به مصرف بیشتر برای دستیابی به سرخوشی اولیه

🔸اختصاص وقت و هزینه زیاد برای مصرف تریاک

🔸اختلال در میل جنسی

🔸اختلال در اشتها

🔸خمیازه کشیدن

روش های ترک تریاک

اثرات تریاک تقریبا 24 تا 48 ساعت پس از مصرف باقی می‌ماند و بلافاصله بعد از ترک آن علائم خود را نشان خواهند داد. نکته قابل توجه اینجاست که سرخوشی حاصل از مصرف تریاک فقط 4 ساعت باقی می‌ماند و بعد از آن فقط اثرات جانبی آن برجای می‌مانند. برای ترک تریاک روش های مختلفی وجود دارد که افراد باتوجه به شرایط خود و خانواده آن را انتخاب می‌کنند. سم زدایی کامل تریاک مدت دقیقی نداشته و بسته به دوز مصرفی، مدت زمان مصرف و توان بدنی افراد تقریبا 12 تا 21 است. به هر حال نباید مصرف تریاک را به صورت ناگهانی متوقف کرد و باید دوز آن را تحت نظر پزشک به تدریج کاهش داد.

📌دارو درمانی

برخی از افراد برای ترک تریاک از متادون استفاده می‌کنند. این روش مناسبی نیست چراکه بعد از مدتی افراد به خود متادون اعتیاد پیدا کرده و عوارض آن را مشاهده می‌کنند. تجویز دارو برای ترک تریاک، توسط پزشک انجام خواهد شد و معمولا از قرص های مسکن برای تسکین دردهای بدنی یا آرامبخش ها برای کاهش عوارض روانی استفاده می‌شود.

📌مراجعه به کلینیک های ترک اعتیاد

کلینیک های ترک اعتیاد، بهترین مکان برای ترک تریاک هستند چرا که با حضور دائمی متخصصین، داروهای مورد نیاز و خدمات روانشناختی، این فرایند سریعتر و آسان تر خواهد شد. برای افرادی که نمی‌توانند مدت زمان طولانی از خانه دور بمانند یا محیط خانه برای آنها امن است؛ می‌توانند سم زدایی را در خانه انجام دهند.ترک اعتیاد در خانه ممکن است با مشکلات بیشتری همراه باشد. افرادی که در خانواده آنها فرد معتاد دیگری وجود داشته باشد؛ بیشتر در معرض مصرف مجدد قرار دارند.

📌ترک تریاک به روش سنتی

مصرف داروهای گیاهی برای ترک تریاک بسیار موثر هستند اما به تنهایی منجر ترک اعتیاد نمی‌شود. برای مثال مصرف بابونه درمانی برای درد معده و بی خوابی است. قاصدک وجینکو نیز از دیگر گیاهانی هستند که عوارض ترک را کاهش می‌دهند. فراموش نکنید که مصرف بیش از اندازه از این داروها عوارضی را به همراه خواهد داشت.

📌تغییر سبک زندگی

افراد برای ترک تریاک یا حتی بعد از آن نیز باید به اصلاح سبک زندگی خود بپردازند. خواب کافی و تغذیه مناسب، دو عامل مهم برای فرایند ترک اعتیاد هستند. مصرف مکمل های غذایی مثل ویتامین ث و پروبیوتیک ها ، غلات سبوس دار و مواد پروتئینی به فرد برای دوران نقاهت کمک خواهند کرد. توصیه می‌شود افراد گرسنه نمانند و در روز چند وعده سبک و کم حجم مصرف مصرف کنند. مصرف زیاد مایعات نیز بسیار موثر است. برای اطلاع از روش های ترک اعتیاد به تریاک در خانه کلیک کنید.

طبیعی است که افراد در اثر مصرف موادمخدر دچار کمبود خواب شوند. بهتر است برای جبران این مشکل در دوران ترک، به اندازه کافی خوابیده و استراحت کنند. ورزش منظم و سبک شرایط بدنی فرد معتاد را بهبود می‌بخشد.

📌خدمات روانشناسی

بسیار مهم است که معتادین در طول دوره درمان و حتی بعد از آن هم به روانشناس مراجعه کرده و عوارض روانی را جبران کنند. بسیاری از افراد بعد از ترک تریاک به افسردگی مبتلا می‌شوند یا گوشه گیری و انزوا را تجربه می‌کنند. حتی در طول دوران مصرف نیز، افراد بسیار پرخاشگر و تحریک پذیر می‌شوند که این آسیب های زیادی برای سلامت روان آنها و حتی اطرافیان خواهد داشت. روانشناسان با روش های مختلف درمانی مثل   و جلسات گروهی افراد را برای درمان و ترک تشویق می‌کنند. تحقیقات حاکی از آنند که افرادی که در زمات ترک اعتیاد از خدمات روانشناختی استفاده کرده اند، بسیار کمتر احتمال دارد که دوباره مصرف را شروع کنند.

سخن پایانی

ترک اعتیاد فرایند آسانی نخواهد بود. در این دوران افراد به حمایت و خانواده و پشتیبانی آنها نیاز دارند. ترک تریاک باید به روش اصولی و درست انجام شود. عده ای فریب تبلیغات رسانه ها را خورده یا به صورت خودسرانه ترک اعتیاد را با داروهای نامناسب شروع کرده که بعد از مدتی شاهد نتایج برعکس آن خواهند بود. تریاک کاملا اعتیاد آور است و حتی با مصرف زیاد، اثربخشی آن نیز از بین خواهد رفت. پیشنهاد می‌شود حتما برای ترک تریاک از یک متخصص و روانشناس کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک تریاک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

سوالات متداول


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *