تربیت دختر


تربیت دختر شاد و مستقل یکی از دغدغه های والدین است. روش های تربیتی دختران و پسران با یکدیگر متفاوت است. معمولا دختران به دلیل اینکه روحیه حساس تری دارند؛ نیاز به توجه و حمایت بیشتری داشته و تربیت آنها سخت تر است. حساسیت های والدین بر دختران نیز، این موضوع را تشدید می‌کند. از ابتدای زندگی، طبیعی است که وابستگی بیشتری به خانواده خود دارند. شاید این باعث آسیب پذیری بیشتر آنها شود. اما به طور کلی والدین در اینجا نقش مهمی بازی می‌کنند. فرایند بزرگ کردن و تربیت یک دختر، کارچالش برانگیزی است اما والدین قادر به انجام آن خواهند بود. برای آشنایی با روش های تربیت فرزند کلیک کنید.

تربیت دختر

همه والدین می‌خواهند دختری شجاع و کامل از هر نظر داشته باشند. اما این امر بدون تلاش و توجه بی وقفه میسر نخواهد شد. بخش بزرگی از شکل گیری شخصیت دختران بستگی به والدین آنها دارد. عوامل مختلفی در این زمینه موثر هستند اما معمولا دختران با والدین خود زمان بیشتری را می‌گذرانند. برای تربیت دختر خود، زمان انرژی کافی بگذارید و با یکدیگر همکاری داشته باشید. برای اطلاع بیشتر از عوامل موثر بر تربیت کودک کلیک کنید.

نقش والدین در تربیت دختر

همانطور که پیش تر هم گفته شد؛ والدین اصلی ترین عامل در تربیت دختر هستند. فرزندان به حضور فیزیکی و روانی پدر و مادر نیاز دارند و بدون آنها فرایند رشد به طور کامل طی نخواهد شد. در واقع هر فردی که در خانواده وجود دارد؛ اعم از خواهر و برادر ها یا پدربزرگ و مادربزرگ، می‌توانند نقشی در تربیت فرزندان داشته باشند. اما همیشه والدیت هستند که سبب شکل گیری یا تداوم رفتارها می‌شوند.

📌پدران در تربیت دختر

معمولا افراد به این موضوع باور دارند که دختران، مخصوصا در سنین پایین، به پدر خود علاقه بیشتری داشته و از او تاثیر می‌پذیرند. پدران در تربیت دختر با مادر خانواده همکاری کرده و وظایفی را به عهده بگیرد. دختران علاوه بر حمایت مالی از طرف پدر به ابراز علاقه و احساسات او نیز، نیاز دارند. حتی پدران باید با دخترانشان تماس فیزیکی برقرار کرده، آنها را ببوسند و در آغوش بگیرند. البته در کنار این موارد، برای دختر خود حریم خصوصی قائل شوند و به خواسته های اواحترام بگذراند.

📌نقش مادران در تربیت دختر

قطعا مادران زمان بیشتری را با دختران گذرانده و با آنان تعامل دارند. همچنین دختران برای مطرح کردن مسائل شان بیشتر با مادران صحبت می‌کنند. مادران برای تربیت دختر زحمت زیادی می‌کشند و در این زمینه نقش پررنگ تری دارند. راحتی دختران با مادران باعث می‌شود تا از مادران چیزهای زیادی مثل وظایف مربوط به منزل، ارتباط با دیگران، مسائل مربوط به سلامت زنان و… بیاموزند. مادران به  عنوان والد همجنس دختر باید از نظرات و پیشنهادات او استقبال کرده و او را تشویق کند. برای اطلاع از تاثیر رابطه مادر و دختر در تربیت دختر کلیک کنید.

راهکارهایی برای تربیت دختر

تربیت دختر نیاز به رعایت اصول و قواعدی دارد. اگر والدین بتوانند این راهکارها را به درستی اجرا کنند و در این راه از خود کودک نیز کمک بگیرند؛ آینده خوبی در انتظار دختر است. طبیعی است که همیشه والدین نمی‌توانند مطابق برنامه پیش رفته و نتیجه دلخواه را دریاف کنند. اما زمانی که والدین به فرزند پروری اختصاص می‌دهند؛ بیهوده نیست و قطعا محصول آن را در زندگی فرزند خود، مشاهده خواهند کرد.

⭕دختران را لطیف ندانید

این موضوع که دختران روحیه حساس و ظریفی دارند؛ برکسی پوشیده نیست. اما گاهی والدین با تاکید افراطی بر این موضوع باعث می‌شوند کودک نازپرورده شود و عهده هیچ کاری به تنهایی برنیاید. متاسفانه این کلیشه باعث شده تا والدین به دختر خود القا کنند که موجودی قوی نیست و با اولین شکست سرخوردگی وناامیدی را تجربه می‌کند. این یکی از اشتباهات در تربیت دختر است که والدین باید از آن جلوگیری کنند.

⭕از کلیشه های جنسیتی دوری کنید

بسیاری از والدین، از ابتدای تربیت دختر، همه چیز را مرزبندی می‌کنند. آنها رنگها و اسباب بازی های مختلف را متعلق به گروه های دختر و پسر می‌دانند. این دسته بندی ها از نظر والدین جنسیت زده، قابل تغییر نیست. کودکان معمولا در سنین پایین از تفاوت های بنیادی زن ومرد، آگاه نیستند؛ اما شما با اینکار آنها را کنجکاوتر خواهید کرد. این موضوع بر افکار دختر نیز تاثیر خواهد گذاشت؛ و حتی در روابط او نیز مشکل ایجاد خواهد کرد. اجازه دهید او خود علایق وتمایلات خود را پیدا کند؛ و در این زمینه به اوکمک کنید.

⭕روی مهارت های او تمرکز کنید

به عنوان والدین، برای تربیت دختر، بر استعداد و توانایی های او تمرکز کنید.او را تشویق به یادگیری مهارت های مختلف کرده و اجازه دهید در این زمینه آزادانه انتخاب کند. برای مثال او را حتما مجبور به یادگیری ساز خاصی نکنید. اینکار در اعتماد به نفس و حتی آینده او بسیار موثر خواهد بود و هوش هیجانی او را نیز تقویت می‌کند.

⭕به احساسات او توجه کنید

والدین وظیفه دارند احساسات فرزند خود را جدی گرفته و به آن اهمیت دهند. این موضوع در تربیت دختر، بسیار مهم است. چرا که اگر دختران نتوانند به راحتی احساسات خود را با والدین در میان بگذارند؛ برای آنها دردسرساز خواهد شد. گاهی والدین با ایجاد احساس ترس یا خجالت از اینکار جلوگیری می‌کنند. والدین باید بدون قضاوت و با مهربانی احساسات دختر خود را پذیرفته و حتی به آنان ابراز احساسات و محبت کنند. اگر والدین قادر به انجام اینکار نباشند؛ دختران انتظار دریافت محبت را از دیگران پیدا می‌کنند؛ که همین موضوع آنها را در معرض آسیب های زیادی قرار خواهد داد.

⭕الگوی خوبی برای او باشید

کودکان همه چیز را از والدین خود می‌آموزند. اگر شما در هنگام تربیت دختر، رفتار مناسبی از خود نشان دهید؛ او نیز این رفتار هارا خواهد آموخت. برای مثال اگر می‌خواهید فرزند شما کتاب بخواند؛ شما نیز باید در مقابل او کتاب بخوانید. هر رفتاری که در مقابل فرزندان انجام می‌دهید؛ باید انتظار تقلید آن توسط کودک را هم داشته باشید. مادران معمولا بیشتر در این زمینه تاثیرگذار هستند. توصیه می‌شود حتما والدین به نحوه و چگونگی رفتارهای خود مقابل کودکان شان توجه کنند.

⭕به تغذیه و سلامت جسمانی او اهمیت دهید

دختران به صورت ذاتی، فعالیت بدنی کمتری نسبت به پسران دارند. این موضوع با ورزش منظم و بازی های حرکتی، قابل جبران خواهد بود. سلامت جسمانی تاثیر بسزایی در تربیت دختر خواهد داشت. به همین دلیل از ابتدای تولد به تغذیه و فعالیت بدنی او اهمیت داده و این موضوع را جدی بگیرید. همچنین سسستم بدنی دختران با پسران متفاوت است؛ پس نیاز به رژیم غذایی دقیق تری دارند. این موضوع را در نظر داشته باشید که چربی بدن دختران نسبت به پسران بیشتر است و این موضوع جای نگرانی ندارد.

⭕نقش بهداشت روان در تربیت دختر

اعتماد به نفس دختران را تقویت کنید و اجازه ندهید تفاوت های ظاهری آنها با دیگران، آنان را افسرده وگوشه گیر کند. معمولا آمار ابتلا به اختلالات روانی در زنان بالاتر است؛ پس اهمیت به این موضوع از زمان کودکی، ضروری خواهد بود. آنان نسبت به ظاهر و کلا مسائل خود حساس تر هستند و همین آنها را در معرض آسیب های بیشتری قرار می‌دهد. با کمک یک روانشناس و حمایت از دختران، سلامت روان آنها را بهبود ببخشید. برای اطلاع از نحوه برخورد با دختر نوجوان کلیک کنید.

⭕از یک روانشناس کمک بگیرید

نقش سلامت روان که در بخش قبل هم به آن اشاره شد در تربیت دختر، بسیار مهم است. روانشناس علاوه بر اینکه به مدیریت و کنترل احساسات به دختران کمک خواهد کرد؛ بلکه می‌تواند استعداد های نهفته آنان را نیز شناسایی کند. دختران به هوش هیجانی و مهارت حل مساله نیازمند هستند؛ که دستیابی به آنها با کمک یک روانشناس امکانپذیر است. همچنین برای پیشگیری از عوارض فرزندپروری اشتباه نیز، باید به روانشناس مراجعه کرد.

سخن پایانی

بخش عظیمی از هر جامعه ای را دختران تشکیل می‌دهند. گاهی به دلیل روش های اشتباه والدین یا حتی عدم تلاش دختران، استعدادهای آنان از بین رفته و فرصت جبران باقی نخواهد ماند. اما اگر والدین از ابتدا روش های درست را برای تربیت دختر بکار بگیرند و در طول زندگی از حمایت کنند؛ بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. با توجه به مطالبی که در متن ذکر شد؛ فرزندپروری در آینده کودکان و حتی جامعه نقش مهمی خواهد داشت که والدین باید از انواع وچگونگی آن مطلع باشند. این کار با کمک روانشناسان، امکانپذیر خواهد بود.

برای دریافت مشاوره در زمینه تربیت دختر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *