تاثیر مواد مخدر بر نوجوان


تاثیر مواد مخدر بر نوجوان ، قطعا غیرقابل بازگشت و بسیار مخرب است. امروزه مصرف مواد مخدر، میان نوجوانان بسیار شایع شده و آنها به دلایل مختلفی، به این کار روی می‌آورند. دوره نوجوانی، بسیار دروره حساسی است و معمولا خانواده ها و نوجوان دچار چالش هایی می‌شوند. اعتیاد نوجوان، زندگی و آینده او را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نوجوان در این سنین، شاید به چیزهای زیادی اعتیاد پیدا کند؛ مثل اینترنت، بازه های رایانه ای وحتی یک خوراکی. به همین دلیل آگاهی و هوشمندی نوجوان و خانواده اش در این دوره بسیار اهمیت دارد. برای پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان کلیک کنید.

تاثیر مواد مخدر بر نوجوان

تاثیرمواد مخدر بر نوجوان

اعتیاد به هرگونه وابستگی روانی تلقی می‌شود که زندگی شخصی و اجتماعی  فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نوجوان، احتمالا اطلاعات بسیار کمی از عواقب مواد مخدر دارد، و در مورد امتحان کردن آن، کنجکاو است. در بیشتر موارد آنها تصور می‌کنند با یکبار مصرف ، معتاد نمی‌شوند؛ در بیشتر موارد، مصرف به یکبار ختم نشده و ادامه پیدا می‌کند. برای اطلاع از علائم و علل اعتیاد در نوجوانان این مقاله را مطالعه کنید.

علل اعتیاد | تاثیر مواد مخدر بر نوجوان

همانطور که گفته شد؛ عوامل متعددی در شکل گیری اعتیاد در نوجوان نقش دارند. نمی‌توان خانواده یا نوجوان را به تنهایی مقصر دانست. متاسفانه هر ساله مصرف مواد مخدر در حال افزایش است و آمار آن میان نوجوانان بالاتر می‌رود. همچنین شیوع آن میان پسران بیشتر از دختران است. برای آشنایی بیشتر با مشکلات نوجوانی کلیک کنید.

⭕همرنگی با جماعت

گاهی نوجوان، تحت تاثیر فشار همسالان، مواد مخدر مصرف می‌کند. نوجوانانی که مهارت نه گفتن را بلد نیستند یا عزت نفس پایینی دارند؛ بیشتر در معرض مصرف مواد مخدر هستند. آنها میل زیادی به تقلید داشته؛ و برای اینکه مورد تمسخر قرار نگیرند یا در جمع پذیرفته شوند، مصرف مواد را شروع می‌کنند.

⭕حس کنجکاوی

اگر در اطرافیان نوجوان، شخصی معتاد حضور داشته باشد؛ احتمالا حس کنجکاوی او برای مصرف و تجربه نشئگی، ایجاد خواهد شد. این شاید یکی از اصلی ترین دلایل، اعتیاد میان نوجوانان، باشد. مصرف مواد مخدر تبدیل به یکی از تفریحات و وسیله ای برای وقت گذرانی آنها می‌شود. که این اهمیت وجود تفریحات سالم و سرگرمی را برای این سنین نشان می‌دهد.

⭕استرس و اضطراب

تحقیقات حاکی از آنند که ریشه اصلی هر نوع اعتیادی، اضطراب زیاد است. نوجوان به دلیل اینکه قادر نیست اضطراب خود را کنترل کند؛ راه های جایگزین را انتخاب می‌کند. در واقع از طریق مصرف مواد مخدر اضطراب خود را تخلیه می‌کند. شاید عوامل محیطی زیادی در این دوران، مثل مسائل تحصیلی، تغییرات ناگهانی در زندگی نوجوان و شکست عاطفی، استرس را در او تشدید کند.

⭕تقلید از والدین معتاد

یکی از مهم ترین دلایل، اعتیاد نوجوان، مصرف مواد مخدر در والدین اوست. برای نوجوانانی که والدین معتاد دارند؛ مواد مخدر تابو نیست. در واقع آنان از مصرف مواد مخدر، هیچ ترسی ندارند. همچنین نوجوان به دلیل مشاهده والدین خود، مصرف مواد مخدر را نشانه بزرگ شدن و استقلال می‌داند. به همین دلیل در چنین خانواده هایی، سن مصرف، بسیار پایین است. برای اطلاع از عوارض اعتیاد پدر و مادر این مقاله را مطالعه کنید.

⭕بیماری جسمانی

یکی دیگر از علل مصرف مواد مخدر توسط نوجوان، بیماری و مشکلات جسمانی است. آنها برای تسکین درد دست به مصرف می‌زنند. افرادی که مسکن های زیادی مصرف می‌کنند بیشتر در معرض اعتیاد قرار می‌گیرند. برای مثال، فردی را تصور کنید که به دلیل درد های جسمانی، مورفین مصرف می‌کند. احتمالا بعد از مدتی به آن اعتیاد پیدا می‌کند و وقتی نمی تواند مورفین بیشتری مصرف کند؛ مواد مخدر را برای تسکین دردهایش انتخاب می‌کند.

نشانه ها | تاثیر مواد مخدر بر نوجوان

نوجوانان معتاد، نشنه های ظاهری زیادی دارند. والدین با شناسایی این علائم و پیگیری در مورد آنها، می‌توانند فرزند خود را آگاه کرده و به او برای ترک، کمک کنند. در این قسمت چند نمونه از علائم را ذکر خواهیم کرد.

⏹پرخاشگری

⏹سوتغذیه و کم اشتهایی

⏹لاغری

⏹کمبود انرژی و انگیزه

⏹تغییر ناگهانی خلق و خو

⏹مشکلات تحصیلی

⏹قانون شکنی و ناهنجاری

⏹مشکلات جسمانی

نوجوانان چه مواد مخدری را بیشتر مصرف می‌کنند؟

متاسفانه مصرف مواد مخدر صنعتی، میان نوجوانان بیشتر است. برای مثال احتمالا آنان به مواد مخدری مثل LSD، ماری جوانا، کوکائین، اکستازی، شیشه و… بیشتر گرایش پیدا می‌کنند. این مواد، مخاطرات جسمی و روانی زیادی برای نوجوان ایجاد خواهد کرد. این مواد مخدر تقریبا در دسترس تر هستند و قیمت پایین تری دارند؛ به همین دلیل مصرف آنها آسان تر است. برای اطلاع از علائم اعتیاد به شیشه کلیک کنید.

تاثیر مواد مخدر بر نوجوان چگونه است؟

کاملا واضح است مصرف مواد مخدر، مخصوصا در طلانی مدت تاثیرات بدی برای نوجوان خواهد داشت. در واقع مغز نوجوانان، در حال رشد است و تغییراتی که موا مخدر در آن ایجاد می‌کند؛ به سختی قابل جبران خواهد بود. عوارضی مثل مشکلات کبدی، تنفسی، قلبی و همچنین تضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، حتی بعد از ترک نیز، باقی خواهد ماند. این آسیب ها مسائل روانی را هم در برمی‌گیرد. برای مثال فرد تحریک پذیر، افسرده و خشمگین می‌شود.

چگونه تاثیر مواد مخدر بر نوجوان را از بین ببریم؟

علل اعتیاد در نوجوان

شاید شما هم جمله پیشگیری بهتر از درمان است را شنیده باشید. این موضوع در مورد اعتیاد نوجوانان نیز صادق است. با روش هایی که در این قسمت توضیح خواهیم داد؛ در هر مرحله ای، می‌توان نوجوان را از ادامه مسیر اعتیاد، منصرف کرد.

✅آگاهی دادن به نوجوان

با توضیح به نوجوان در مورد مخاطرات اعتیاد و ماهیت آن، او را آگاه کنید. شاید او از اعتیاد خو بی اطلاع باشد یا برای مثال تصور کند؛ مصرف بیش از حد ماریجوانا، اعتیاد محسوب نمی‌شود. نیازی به ترساندن نوجوان نیست. کنترل گری بیش از حد نیز کارساز نخواهد بود. اما با دادن اصلاعات صحیح و یا حتی مشاهده نتیجه اعتیاد، او احتمالا از این کار، اجتناب خواهد کرد.

✅افزایش اعتماد به نفس

نوجوانان در حس حساسی قرار داشته و مدام نیاز به گرفتن تایید دارند. با محبت و توجه به اندازه، اعتماد به نفس آنان را بالا ببرید و از نوجوان حمایت کنید. بسیاری از نوجوانان، به دلیل خلا عاطفی در زندگی خود حس می‌کنند؛ مصرف را شروع می‌کنند. اما با آموختن مهارت نه گفتن و جرات ورزی، با کمک یک روانشناس، از بروز اعتیاد در آنها جلوگیری کنید.

✅رابطه صمیمی با نوجوان

با ایجاد فضایی امن در خانه و رابطه صمیمی با نوجوان خود، او را از بسیاری از خطرات، مثل اعتیاد حفظ می‌کنید. با او گفت و گو داشته باشید و مسائل او را به طور مرتب، پیگیری کنید. برای او حریم خصوصی قائل شوید و با احترام با او صحبت کنید. با توضیح دقیق و روشن در مورد مسائل مختلف، به او آگاهی دهید.

✅کمک از روانشناس

قطعا روانشناسان نقش موثری در فرایند ترک اعتیاد یا جلوگیری از آن خواهند داشت. اگر به تازگی متوجه اعتیاد نوجوان خود شده اید یا قصد پیشگیری از آن را دارید؛ حتما با یک روانشناس کودک و نوجوان مشورت کنید. روانشناس با آموزش مهارت های کنترل هیجان، روان درمانی و رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد، به نوجوان و خانواده او، کمک خواهد کرد. حتما نوجوان خود را برای شرکت در جلسات گروه درمانی، تشویق کنید. روانپزشک نیز با تجویز دارو برای ترک اعتیاد، موثر خواهد بود.

سخن پایانی

اعتیاد نه تنها نوجوان بلکه جامعه را تحت تاثیر قرار خواهد داد. نوجوانان همیشه در معرض خطرات زیادی هستند. طبیعی است که والدین اطلاعات کامل و درستی در این زمینه نداشته و نگران فرزند خود باشند. اما با همدلی و انگیزه نوجوان و خانواده می‌توان تاثیر مواد مخدر بر نوجوان را کاهش، و او را نجات داد. با درنظر گرفتن شرایط و برنامه ریزی صحیح و کمک گرفتن از نهاد های دیگر مثل مدرسه، نوجوان را از این خطر مصون نگه دارید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر مواد مخدر بر نوجوان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید

سوالات متداول

علائم اعتیاد در نوجوان چیست؟

خلق و خوی ناپایدار، افت تحصیلی، مشکلات جسمانی، اختلال در خواب، قانون شکنی و ناهنجاری و… از علائم ظاهری اعتیاد در نوجوان است.

چگونه ار اعتیاد نوجوان پیشگیری کنیم؟

با رابطه صمیمی با او، آگاهی دادن، کمک گرفتن از روانشناس و افزایش اعتماد به نفس می‌توان جلوی بروز اعتیاد در نوجوان را گرفت.

تاثیر مواد مخدر بر نوجوان چگونه است؟

مشکلات جسمانی مثل اختلال در کلیه، مشکلات قلبی و تنفسی، تغییر در ساختار و عملکرد مغز و عوارض روانی مثل افسردگی و اضطراب از تاثیرات مواد مخدر بر نوجوان، هستند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *