عرق سرد همراه با بی حالی بدن نشانه و علل چیست؟


عرق سرد معمولا به طور ناگهانی و به همراه علائم دیگر ظاهر می‌شود. احتمالا شما هم در شرایط پراسترس، این حالت را تجربه کرده اید. اما این نوع از تعریق، همیشه به دلیل عوامل روانی اتفاق نمی‌افتد. همیشه در شرایط آب و هوایی گرم بدن عرق می‌کند. اما عرق سرد تقریبا با آب و هوا، ارتباطی ندارد و در هر شرایطی احتمال دارد، حس کنیم دمای بدنمان پایین آمده است. در واقع وقتی در شرایط بحرانی قرار می‌گیریم، عرق سرد می‌کنیم.

عرق سرد همراه با بی حالی

عرق سرد

عرق سرد، در وضعیتی اتفاق می‌افتد که با وجود احساس خیسی ناشی از عرق،  گرممان نیست. بلکه احساس سرما می‌کنیم. برای مثال شخصی را تصور کنید که در اثر تب زیاد، احساس سرما می‌کند و دچار لرز می‌شود. انگار بدن در حالتی متضاد قرار می‌گیرد. تعریق سرد در نقاط مختلف بدن مثل دست و پا یا حتی سر دیده می‌شود. حتی شاید هیچ فعالیتی هم نداشته ایم. این حالت معمولا کوتاه مدت است و توسط خود بدن، برطرف می‌شود. برای اطلاع از علت سرد بودن دست وپای نوزاد کلیک کنید.

نشانه های عرق سرد

همانطور که گفته شد؛ عرق سرد به همراه دیگر علائم، بدن را تحت تاثیر قرار خواهد داد. معمولا یا قبل از عرق سرد یا بعد از آن نشانه ها ظاهر می‌شوند. در بسیاری از موارد، وقتی بدن در شرایط سختی، مثل بیماری، قرار می‌گیرد؛ عرق سرد، پدید می‌آید. این مشکل به سن یا جنسیت خاصی محدود نمی‌شود و حتی کودکان نیز آن را تجربه می‌کنند. در این قسمت برخی از نشانه های عرق سرد را ذکر خواهیم کرد.

⏺رنگ پریدگی

⏺بی حالی

⏺سرگیجه

⏺اختلال در دید

⏺حالت تهوع

⏺افزایش ریتم قلبی و تنفسی

⏺اتصاع مردمک چشم

علل عرق سرد

اما به چه دلیل عرق سرد می‌کنیم؟ گاهی از وجود بیماری در بدن خود مطلاع نیستیم. با علائمی مثل عرق سرد، متوجه حضور ویروس یا باکتری در بدن خود می‌شویم. اما همیشه هم اینطور نیست. برای مثال وقتی در شرایط جنگ وگریز هستیم نیز، احتمال بروز عرق سرد وجود دارد.

⭕افت فشار

در بسیاری از موارد، تعریق سرد به دلیل افت فشار اتفاق می‌افتد. در شرایطی که فعالیت بدنی ندارید یا تازه از خواب بیدار شده اید؛ فشارخون پایین است. به دلیل افت فشار خون، اکسیژن رسانی نیز به بافت های مختلف بدن کاهش می‌یابد و فرد عرق سرد می‌کند. بعد از کاهش فشار خون، احتمال بی هوش شدن نیز وجود دارد.

⭕کمبود اکسیژن

کمبود اکسیژن، بدن را دچار اختلالات زیادی می‌کند. این حالت دربدن در ارتفاعات و شهرهای آلوده، بیشتر اتفاق می‌افتد. در حالت خفیف آن فرد علائمی مثل عرق سرد را تجربه می‌کند و در حالت شدیدتر، حتی ممکن است احساس خفگی به او دست بدهد.

⭕حمله پنیک

حمله پنیک در اثر فشار روانی زیاد ایجاد می‌شود. معمولا افرادی که به اختلالات روانی مبتلا هستند؛ بیشتر در معرض پنیک هستند. این در واقع یک حمله روانی است که بدن در مقابل آن، نمی‌تواند مقاومت کند. عرق سرد، یکی از علائم حمله پنیک است. در این شرایط فرد، هیچ گونه کنترلی برروی بدن یا حتی روانش ندارد. برای آشنایی بیشتر با حمله پانیک یا وحشت زدگی  این مقاله را مطالعه کنید.

⭕عرق سرد دراثر ضربه یا جراحت

گاهی درد از آستانه تحمل فرد بیشتر بوده و بدن در واکنش به آن، عرق سرد می‌کند. در ناشی از آسیب دیدگی یکی دیگر از دلایل تعریق سرد است. اگر در این حالت، فرد خونریزی هم داشته باشد؛ احتمال افت فشارخون نیز وجود دارد. تمام اعضا برای ثابت نگه داشتن دمای بدن تلاش می‌کنند. غدد عرق نیزدر این زمان فعال هستند و با تعریق، درمای بدن را تنظیم می‌کنند.

⭕یائسگی

عرق سرد بعد از یائسگی در زنان، بیشتر از قبل اتفاق می‌افتد. در یائسگی به دلیل کاهش ترشح هورمون های جنسی، آنها مدام گرگرفتگی و گرمای شدید را گزارش می‌کنند. در چنین حالتی بدن هم از مکانیسم عرق سرد برای متعادل کردن دما استفاده می‌کند. همین عامل باعث تغییر در خلق و خو، میل جنسی و خواب آنان می‌شود. برای اطلاع از علائم و عوارض یائسگی در زنان کلیک کنید.

⭕قندخون پایین

در زمانی که قند خون افت می‌کند نیز، عرق سرد ظاهرمی‌شود. این مشکل در افرادی که دیابت با سوتغذیه دارند؛ بیشتر دیده می‌شود. افت قند خون، باعث می‌شود بدن از ذخایر خود برای تامین انرژی استفاده کند به همین دلیل، فشار خون هم بالاتر می‌رود. علائمی مثل لرزش، تاری دید و سرگیجه هم در این زمان ظاهر می‌شوند.

⭕شوک

یکی از واکنش های افراد به اتفاقات یا اخبار شوک کننده، عرق سرد است. تعریق سرد در هنگام شوک، یک واکنش غیرارادی است. بدن در حالت شوک، احتمالا قادر به تشخیص واکنش درست نیست. مغز احتمالا تا چند دقیقه نمی‌داند باید چه عملکردی انجام دهد! بدن در این وضعیت وارد عمل شده و واکنش های مختلفی را بروز می‌دهد.

⭕استرس و اضطراب

افراد در مواجه با فشار های روانی، رفتارهای مختلفی دارند. برخی از این واکنش ها مثل عرق سرد، ارادی نیستند. استرس واضطراب در موقعیت های مختلف زندگی مثل امتحان یا محل کار، بدن را مجبور به فعالیت بیشتر می‌کند. مغز نیز با دستور به دستگاه عصبی، او را در حالت آماده باش قرار می‌دهد. در هنگام فشار عصبی، هورمون هایی ترشح می‌شوند که در دراز مدت، بر روی سیستم ایمنی بدن اثر منفی می‌گذارند و آن را تضعیف می‌کنند. استفراغ و دردو انقباض عضلانی نیز در این موقعیت، طبیعی است. برای جلوگیری از عوارض استرس و فشار روانی بر بدن و ذهن کلیک کنید.

راه های درمانی عرق سرد

درمان عرق سرد

به طور کلی می‌توان گفت عرق سرد به تنهایی، اختلال محسوب نمی‌شود. و درمان خاصی برای آن در نظر گرفته نمی‌شود. اما برای کنترل آن باید بر علل شکل گیری آن، غلبه کرد. برای مثال با برطرف شدن مشکل فشار یا قندخون عرق سرد نیز دیگر ایجاد نمی‌شود. به هر حال این یک واکنش طبیعی بدن است و شاید تا آخر عمر با آن روبرو شویم.

✅مراجعه به روانشناس

با اینکه عرق سرد، یک عارضه جسمانی است. اما در بسیاری از موارد از عوامل روانی، ناشی می‌شود. با درمان اختلال اضطرابی یا رواندرمانی برای کنترل حملات پنیک، میزان بروز عرق سرد نیز کاهش خواهد یافت. حتی با یادگیری مهارت های حل مساله نیز در زمان بحران یا موارد شوکه کننده، درست تر رفتار خواهیم کرد و کنترل بیشتری برروی بدن مان خواهیم داشت.

✅درمان دارویی

با مراجعه به یک متخصص و مصرف دارو، مشکل قند یا فشار خون حل خواهد شد؛ یا حتی دردهای جسمانی نیز آرام می‌شوند. کمبود اکسیژن، یکی از بیماری هایی است که در اثر کم خونی ایجاد می‌شود. به همین دلیل با مصرف مکمل های دارویی و غذایی می‌توان عوارض آن، که عرق سرد یکی از آنهاست را کاهش داد.

✅تزریق بوتاکس

عده ای برای کنترل تعریق، تزریق بوتاکس را در نواحی زیربغل پیشنهاد می‌کنند. اما تعریق سرد همیشه اتفاق نمی‌افتد و بوی بدی هم ایجاد نمی‌کند. همچنین عرق سرد همراه با بی حالی معمولا به دلایل روانی یا جسمانی به صورت خفیف، اتفاق می‌افتد. به همین دلیل در این مورد تزریق بوتاکس،توصیه نمی‌شود.

سخن پایانی

با توجه به مطالب بالا، عرق سرد به تنهایی نشانه عارضه خاصی نیست. اما اگر به صورت مداوم و با شدت زیادی ایجاد شد؛ باید برای درمان اقدام کرد. عرق سرد همراه با بی حالی، نشان دهنده ی یک اختلال در بدن استکه شاید از آن مطلع نیستیم. مشورت با پزشک و انجام آزمایش های مربوطه در این زمان، ضروری است.

برای دریافت مشاوره در زمینه عرق سرد همراه با بی حالی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید

سوالات متداول

عرق سرد همراه با بی حالی نشانه چیست؟

این حالت به دلیل افت فشار یا قندخون،کمبود اکسیژن، درد، شوک،حمله پنیک و استرس و اضطراب،اتفاق می‌افتد.

چه زمانی عرق سرد نشانه بیماری جدی است؟

اگر عرق سرد همراه با بی حالی، به طور مکرر و با شدت زیادی اتفاق بی‌افتد؛ نشانه بیماری جدی در بدن است و باید به پزشک مراجعه کرد.

درمانی برای عرق سرد وجود دارد؟

در اولین قدم، توصیه می‌شود؛با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش های مربوطه،  علت آن را پیدا کنید. در قدم بعدی شروع دارودرمانی به همراه روان درمانی، موثرترین روش است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *