محافظت از کودک | 10 روش ایمنی کودک


محافظت از کودک به دلیل سلامت روانی و جسمانی از اهمیت بالایی برخوردار است. به دلیل بی توجهی والدین و عدم ایمنی میلیون ها کودک به صورت سالانه مجروح و کشته می‌شوند. به همین دلیل والدین باید روش های ایمن سازی کودک را عملی کنند.

راه های ساده ای برای محافظت از کودک وجود دارد. که شامل نصب محافظ برای پنجره ها، درپوش پریز برق، گیت محافظ و … می‌شود. اما به طور کل والدین باید به شیوه ای دقیق از کودکان خود مراقبت کنند. و تنها به این روش ها اکتفا نکنند. حتی شیوه تربیتی درست نیز خطر آسیب به کودک را کاهش می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تربیت کودک کلیک کنید.

محافظت از کودک

محافظت از کودک چگونه است؟

سالانه تعداد زیادی از کودکان به دلیل سهل انگاری والدین یا به صورت تصادفی فوت می‌شوند. روش های محافظت از کودک باید به شیوه ای باشد که کودک در امنیت کامل به سر ببرد. محافظت از کودک با روش های مختلفی صورت می‌گیرد که شامل سرپرست و پرستار جدید، دوری از وسایل آتش زا، محافظت از پریز ها و … می‌شود.

حتی زمانی که والدین قصد دارند کودک خود را به کسی بسپارند، باید برای محافظت از کودک تمامی جوانب را بررسی کنند. زمانی که کودک را به دنیا می‌آورید باید فکر همه جا را کرده باشید. تا جهت محافظت از کودک همه چیز را فراهم کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

روش های محافظت از کودک

روش های محافظت از کودک

برای محافظت از کودک باید به برخی از جوانب با دقت بیشتری بنگرید. در این بخش مقاله راجع به روش های محافظت از کودک توضیح داده ایم تا اگر چیزی را جا انداخته باشید با کمک این مقاله برای ایمنی کودک بشتابید.

🔴 ایمن سازی محیط

یکی از روش های محافظت از کودک، بررسی محیط است. در این شرایط باید کودک را از هرگونه خشونت و کودک آزاری دور کنید. باید کودک را از هرگونه آتش سوزی، خفگی و مسمومیت دور کنید. اما بهترین روش برای ایمنی کودک، توجه به دیدگاه و نگرش کودک است. در این شرایط باید دقت کنید که کودک به چه چیزهایی توجه می‌کند. گاه این توجه به درب کابینت، دارو ها یا سایر وسایل خانه است. زمانی که میزان توجه کودک به وسایل را متوجه شدید، فورا به دنبال راهکار باشید.

جهت محافظت از کودک باید خانه را از مواد شیمایی و مسموم خالی نگه دارید. یا مکانی بسیار امن را برای نگهداری از این وسایل انتخاب کنید. مراقب وسایلی باشید که باعث خفگی کودک می‌شود. و در نهایت برای جلوگیری از آزار جنسی کودک، بهترین راه نگهداری کودک توسط خودتان است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مراقبت کودک در برابر تعرض جنسی کلیک کنید.

🟢 در رابطه با مبلمان و وسایل منزل احتیاط کنید

در رابطه با محافظت از کودک جهت مبلمان و وسایل منزل باید از این موضوع آگاه باشید که سالانه کودکان زیادی به دلیل افتادن کمد، تلویزیون، قفسه کتاب و … جان خود را از دست داده اند.

قفسه های خانه، کمد، وسایل برقی، تلویزیون، مبلمان و … وسایل سنگین و خطرناکی دارند که باعث صدمه به کودک می‌شوند. برای امنیت کودک هرچیزی که قابل نصب به دیوار است را انجام دهید. برای محافظت از کودک همیشه اشیاء سنگین را در قفسه های پایین قرار دهید.

کشوهای غیر قابل استفاده را کاملا بسته نگهدارید تا برای کودک نردبان نباشد. و جهت محافظت از کودک در برابر داروها، حتما ظرف یا کشوی داروها را از دسترس کودک خارج کنید.

میزهای وسط و گوشه های مبلمان نیز از وسایل خطرناک هستند. که برای محافظت از کودک باید این وسایل را به خوبی بپوشایند. مثلا لبه های تیز مبل و میز را به کمک پد های ضربه گیر بپوشانید. در نهایت باید مبلمان و صندلی ها را دور از پنجره ها قرار دهید. تا از صعود کودکان جلوگیری شود.

🟣 برای پریزهای برق محافظ بزنید | محافظت از کودک

جهت محافظت از کودک باید پریزهای خانه را ایمن کنید. کودکان اطلاعی از برق گرفتگی ندارند. و متاسفانه اگر حواستان جمع نباشد، هر چیزی را داخل پریز برق فرو می‌کنند. بنابراین برای جلوگیری از خطر برق گرفتگی باید پریز های برق را ایمن کنید. همچنین اگر در خانه سیم های سیار و محافظ برق دارید را از دسترس کودک خارج کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه برق گرفتگی کودکان کلیک کنید.

🟡 از گیت های محافظ کمک بگیرید

اکثر والدین برای محافظت از کودک، گیت های محافظ را گزینه ای خوب جهت ایمن سازی محیط انتخاب می‌کنند. این گیت ها دسترسی کودک را به محیط هایی مانند راه پله، حمام، آشپزخانه و … مسدود می‌کند.

اما اگر قصد استفاده از گیت های برای محافظت از کودک دارید، باید حتما از گیت های نو و استاندارد استفاده کنید. گیت های آکاردئونی با پره های متفاوت باعث آسیب به کودک می‌شود. بنابراین بهترین گزینه انتخاب گیت های با میله عمودی است.

محافظت از کودک از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین در جهت تهیه گیت ها وسواس بالایی خرج دهید. و گیت هایی بخرید که کودک قادر به از جا در آوردن آن نباشد. و همچنین از گیت های پیچ به دیوار استفاده کنید.

🟣 به ریسمان های پرده دقت کنید

برای محافظت از کودک باید به ریسمان های پرده دقت داشته باشید. پرده های کرکره ای و پارچه ای که دارای ریسمان هستند، از دلایل خفگی کودک هستند. این پرده های کرکره ای خطر زیادی دارند. زیرا گردن کودکان به راحتی بین این ریسمان ها گیر می‌کند که نتیجه نهایی خفگی کودک است.

جهت محافظت از کودک حتما از پرده های بدون ریسمان استفاده کنید. اگر پرده های با ریسمان دارید حتما یا ریسمان ها را کوتاه کنید، یا با منگوله جایگزین کنید.

🟠 وسایل سمی را از دسترس کودک خارج کنید

یکی از راه های محافظت از کودک، خارج کردن وسالی سمی از دسترس کودکان است. تمامی مواد شیمیایی و شوینده را از دید کودک خارج کنید. حتی برخی از گیاهان که سم دارند باید از دسترس خارج شود. داروهای قدیمی را دور بریزید و سنسور هشدار دهنده مونوکسید کربن داخل خانه قرار دهید.

هم چنین برای محافظت از کودک هر وسایلی که از ترکیبات شیمیایی مانند باتری تهیه شده را باید دور از دید کودک قرار داد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مسمومیت کودکان کلیک کنید.

🟤 به پنجره ها توجه کنید | محافظت از کودک

بسیاری از کودکان به دلیل سقوط از پنجره جان خود را از دست می‌دهند. یا به صورت بدی زخمی می‌شوند. به همین دلیل جهت محافظت از کودک باید درب و پنجره ها را ایمن کنید. در صورتی که پنجره دوجداره دارید، آنها را به روی بالا باز کنید. یا اگر پنجره چنین قابلیتی ندارد از قفل پنجره و در استفاده کنید.

تورهای پنجره هرگز محافظ محکم و خوبی نیستند. برای نگهداری از کودک حتما با محافظ پنجره نصب کنید یا نگهدارنده پنجره تهیه کنید. نرده نیز محافظ امنی برای کودکان است.

همچنین برای محافظت از کودک در برابر درب ها، باید از ترمز درب استفاده کنید. زیرا این ترمزها از ماندن دستان کودک بین درب محافظت می‌کند.

⚪ مراقب غرق شدن کودک باشید

بیشتر غرق شدن های کودکان به دلیل سهل انگاری و بی دقتی والدین است. و در بازه سنی 1 تا 4 ساله این اتفاق بیشتر رخ می‌دهد. کودکان معمولا در وان حمام، توالت، سطل آب و … غرق می‌شوند. بیشتر این مرگ و میرهای غرق شدن در خانه برای کودکان زیر 1 سال است. جهت محافظت از کودک حتما هنگام بازی با آب باید او را تحت نظر داشته باشید.

🔴 جلوگیری از آتش سوزی

از مهم ترین کارها در جهت محافظت از کودک، جلوگیری از آتش سوزی است. احتمال مرگ و میر کودکان بسیار بالا است. به دلیل اینکه کودکان علاقه به آتش دارند، معمولا به سوی آتش بازی و مشاهده شعله می‌روند. در این بازه سنی والدین باید دقت بیشتری در مراقبت از کودک خرج کنند.

بنابراین برای محافظت از کودک؛ خانواده ها باید از حسگر دود، تعریق و کپسول آتش نشانی استفاده کنند.

🟡 جعبه کمک های اولیه تهیه کنید | محافظت از کودک

جعبه کمک های اولیه برای محافظت از کودک بسیار حائز اهمیت است. برای اینکه کودک از امنیت بالایی برخوردار باشد حتما از این جعبه ها استفاده کنید تا در صورت امکان واکنش مناسبی نشان دهید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه زمین خوردن کودک کلیک کنید.

کلام آخر

برای محافظت از کودک باید این موضوع را به خاطر داشته باشید. که کودکان با رشد سنی، نحوه مراقبتشان نیز تغییر می‌کند. در نهایت باید با هر سن از کودک به شیوه ای متفاوت محافظت شود. برای اطلاع بیشتر حتما از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه محافظت از کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *