نحوه برخورد با لجبازی همسر| همسر لجباز


نحوه برخورد با لجبازی همسر بسیار مهم است. چرا که ممکن است این رفتار دائما تکرار شود. همسر لجباز بعد از مدتی باعث فرسودگی روانی می‌شود. عده ای این رفتار را جذاب می‌دانند؛ اما همیشه با این رفتار نمی‌توان کنار آمد. خوب است که افراد برای خود دارای نظر وعقیده باشند و همیشه تابع همسر عمل نکنند. بعضی در این کار افراط کرده و باعث کلافگی همسر خود می‌شوند. لجبازی خصوصیتی است که در همه افراد وجود دارد؛ اما برخی قادر به مهار آن هستند. برای آشنایی با علائم لجبازی زنان کلیک کنید.

همسر لجباز

لجبازی یکی از ویژگی های اخلاقی است که باعث بروز مخالفت های غیر منطقی یا رفتار های بچگانه می‌شود. نحوه برخورد با لجبازی همسر از این لحاظ حائز اهمیت است که به او یادآوری کند؛ در زندگی مشترک دو نفر دخیل هستند و او نباید خودسرانه عمل کند.

دلایل | نحوه برخورد با لجبازی همسر

اما چرا افراد در زندگی مشترک لجبازی می‌کنند؟ قطعا افراد، دلایل خود را برای این کار دارند. فراموش نکنید که ادامه این رفتار مخاطراتی برای ازدواج تان خواهد داشت.

عدم اعتماد به نفس

افراد به دلیل کمبود اعتماد به نفس وخودباوری، با مخالفت های مداوم مجبورند که قدرت خود را نشان دهند. همسر لجباز با رفتار های پرخاشگرانه، ضعف خود را پنهان می‌کند. ویژگی های شخصیتی افراد تاثیر بسزایی در طرز رفتار، مخصوصا در زندگی مشترک دارد. سلامت روان ملاک دیگری است باید به آن توجه کرد.

طرز برخورد با یکدیگر

بسیاری به دلیل واکنش به رفتار های همسر خود و بی احترامی های او، دست به این کار می‌زنند. شاید قصد آنها لجبازی نباشد؛ اما به دلیل رفتار همسر خود، مجبور به این رفتار می‌شوند. وقتی زوجین مهارت حل مسئله وکنترل هیجانات خود را نداشته باشند؛ لجبازی و رفتار های تکانشی دیگر را جایگزین می‌کنند.

تقلید

بسیاری از زوجین با مقایسه خود با اطرافیان یا تقلید از آنها به این نتیجه می‌رسند که تقلید، روش موثری برای پیشبرد اهداف است. برخی از افراد به علت آموختن این رفتارها از والدین خود، لجبازی را با همسر آغاز می‌کنند.

علائم همسر لجباز

همسر لجباز همیشه در حال مقاومت در مقابل نظرات شما یا مخالفت کردن است. حتی اگر رفتار شما منطقی و درست باشد. معمولا عصبی هستند یا کنترلی بر روی خشم خود ندارند. زود از کوره در می‌روند یا شروع به ناسزاگویی می‌کنند. این رفتار بین زوج های جوان بیشتر دیده می‌شود.

راهکارهایی برای برخورد با همسر لجباز

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در چنین شرایطی نمی‌دانید با همسر خود چگونه برخورد کنید! واکنش صحیح نسبت به همسر لجباز، نیاز به سوادعاطفی و مدیریت خشم دارد. همکاری با همسر نیز در این مسیر حائز اهمیت است.

سکوت کردن

سکوت به موقع، جلوی بروز بسیاری از مشکلات را می‌گیرد. با سکوت در مقابل لجبازی و نادیده گرفتن آن می‌توان به فرد نشان داد که به خواسته های او با این رفتار تن نخواهید داد. سکوت در این مواقع به معنای رضایت نیست. مدارا کردن با سکوت یکی از راه های جلوگیری از لجبازی است. بیش از حد به این گونه رفتار ها توجه نکنید؛ چرا که باعث تشدید آنها می‌شود.

انتقاد موثر

با انتقاد کردن از در زمان و مکان مناسب، می‌توان جلوی بروز لجبازی همسر را گرفت. به او بفهمانید که از این وضعیت راضی نیستید و از او بخواهید لجبازی را با رفتار های دیگر جایگزین کند.

کمک از مشاور

با کمک گرفتن از یک مشاور خوب، می‌توان این رفتار را کنترل کرد. با برطرف کردن اختلالات روان مختلف، لجبازی نیز درمان خواهد شد. زوج درمانگر یا مشاور خانواده با کمک به دو طرف، علت لجبازی را پیدا خواهد کرد. آموزش مهارت و تمریناتی در این زمینه نیز به عهده مشاور است.

کنترل خشم

با کنترل خشم می‌توانید جلوی بروز لجبازی را بگیرید. زمانی که همسر شما رفتار لجبازی را بروز می‌دهد شما با پرخاشگری، آن را تشدید خواهید کرد. صبوری و گفت و گوی موثر را جایگزین خشم کنید و با ملایمت با همسر خود برخورد کنید. در مواقعی که حس می‌کنید همسرتان عصبی یا خشمگین است؛ او را تحت فشار قرار ندهید.

قاطع برخورد کنید

با برخورد قاطع، همسر خود را متوجه کنید که با لجبازی به اهداف خود نخواهد رسید. لجبازی، ذهن افراد را شرطی می‌کند به این معنا که آنان تصور می‌کنند با لجبازی به اهداف خود می‌رسند. اما با قاطعیت می‌توان همسر لجباز را متوجه اشتباهش کرد.

به همسر خود توجه کنید

با توجه و ابراز علاقه به همسر، به اونشان دهید که لجبازی تنها راه رسیدن به اهداف نیست. اجازه دهید با شما احساس راحتی کند و خواسته هایش را در میون بگذارد. دانشمندان مدعی اند که افرادی که از همسر خود توجه و محبت دریافت می‌کنند؛ کمتر از خود رفتار های افراطی بروز می‌دهند. تحسین کردن او در مورد رفتارهای مثبتش نیز گام مهمی خواهد بود.

مانند او رفتار نکنید.

به هیچ عنوان در مورد لجبازی با همسر خود، مقابله به مثل نکنید. یعنی به دلیل اینکه او با شما لجبازی می‌کند؛ شما با او لجبازی نکنید. با انجام این رفتار، لجبازی ادامه پیدا خواهد کرد و هیچ کدام از زوجین ازموضع خود پایین نمی‌آیند. زندگی مشترک، نیاز به ازخودگذشتگی دارد. هر دونفر باید حس ایثار داشته باشند. برای جلوگیری از تبعات مقابله به مثل کردن در رابطه این مقاله را مطالعه کنید.

از او نظرخواهی کنید

در مورد مسائل و مشکلات مختلف نیز از او نظرخواهی کرده و او را هم در کارهایتان دخیل کنید. به او یادآوری کنید که او نیز حق مشارکت و همفکری دارد. به نظرات یکدیگر احترام بگذراید. انعطاف داشته باشید و به او اعتماد کنید.

مشکل را بزرگتر نکنید

اگر با همسر خود به مشکل برخورد کردید؛ این قضیه را به خانواده ها انتقال ندهید. برای مثال اگر همسرتان با شما لجبازی می‌کند؛ آن را به خانواده او ربط ندهید. لجبازی از خانه شما به خانواده هم منتقل می‌شود و آنها را نیز درگیر مشکلات شما خواهد کرد.

تخلیه هیجانی

گاهی افراد بعد از یک روز کاری سخت یا شرایطی دشوار در زندگی، نیاز به تخلیه هیجانی دارند. وقتی شما به حرف های همسرتان گوش نمی‌دهید یا او به مشکلات او اهمیت نمی‌دهید؛ او با روش های دیگر خود را ابراز می‌کند. وقتی تخلیه هیجانی انجام گیرد، افراد کمتر به این گونه رفتار ها روی می‌آورند. برای جلوگیری از دعوا با همسر کلیک کنید.

سخن پایانی

همسر لجباز خود را قضاوت نکنید یا مدام این رفتار او را یادآوری نکنید. با گفت وگو و همدلی با همسر خود، این مشکل قابل حل است. شاید بعضی روش های دیگری مثل دعا یا خرافات را به شما پیشنهاد کنند؛ که به نظر روش سریع تر و آسان تری به نظر می‌رسد. اما در واقع هیچ کمکی به شما نخواهد کرد. با دیگران مشورت کنید؛ اما اجازه دخالت به آنها ندهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نحوه برخورد با همسر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید

سوالات متداول

با همسر لجباز خود  چگونه رفتار کنیم؟

با انتقاد موثر، مراجعه به روانشاس، تخلیه هیجانی، نظرخواهی و روش های دیگری که در مقاله توضیح داده ایم؛ می‌توان با همسر لجباز برخورد کرد.

علائم همسر لجباز چیست؟

معمولا افراد لجباز، زود از کوره در می‌روند و عصبی هستند. کنترلی بر روی خشم خود ندارند. از سواد عاطفی یا رابطه برخوردار نیستند.

چرا همسرم لجباز است؟

لجبازی همسر به دلایل مختلفی، بروز می‌کند. برای مثال تقلید از خانواده یا اطرافیان یا ویژگی های شخصیتی و عدم اعتماد به نفس از دلایل لجبازی همسر است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *