شوهری که دست بزن دارد


شوهری که دست بزن دارد یکی از مشکلات زندگی مشترک است. همه ی زوجین در زندگی مشترک خود با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ اما دست بزن داشتن همسر قطعا مشکل جدی تری است. هیچکس دلش نمی‌خواهد آسیب ببیند یا حتی به فرد دیگری آسیب بزند. پس مشکل کجاست؟ افرادی که از روش های خشن تری استفاده می‌کنند؛ قطعا خود نیز با همین اصول تربیت شده و درگیر چرخه خشونت شده اند. برای جلوگیری از از دعوا با همسر کلیک کنید.

شوهری که دست بزن دارد

چنین مردانی در مواقع مشاجره یا خشم، به جای روش های دیگر، کتک زدن زدن همسر یا فرزند را انتخاب می‌کنند. بله درست است! دست بزن فقط محدود به همسر نمی‌شود و فرزندان را هم درگیر می‌کند. در این مقاله به بررسی علل و عوامل مرتبط با شوهری که دست بزن دارد می‌پردازیم.

علل آسیب زدن به همسر | همسری که دست بزن دارد

افراد برای این رفتار دلایل متفاوتی می‌آورند. اما دست بزن هیچ دلیل منطقی ندارد. گاهی این رفتار کاملا ناخواسته و غیر ارادی است؛ اما به طور کلی نباید اتفاق بی‌افتد.

📌سومصرف موادمخدر

برخی مردان به دلیل اعتیاد، کنترل خود را از دست می‌دهند یا در مواردی در حالت طبیعی خود نیستند. در چنین مواردی با تشویق همسر به ترک یا عدم حضور در مواقعی که او مواد مخدر مصرف کرده است؛ بروز این رفتار را کاهش می‌دهد. مواد مخدر با ایجاد توهم یا اختلال در قدرت تصمیم گیری، آنان را به این رفتار وادار می‌کند.

📌تجربیات دوران کودکی

بیشتر افرادی که دست بزن دارند؛ خود در کودکی، قربانی خشونت خانگی بوده اند و مورد آزار قرار گرفته اند. کودکان، مسائل را از والدین خود می‌آموزند. تعجبی ندارد که شخصی که در کودکی از والدین خود آسیب دیده است؛ امروز به قرزند خود آسیب بزند. چرا که این رفتار را یک روش تربیتی درست و موثر می‌داند. برای آشنایی با خشونت خانگی علیه زنان کلیک کنید.

📌عدم کنترل خشم

بسیاری از افراد، روش های کنترل خشم را نمی‌دانند. به همین دلیل هنگام عصبانیت به جای تسلط به خود و تلاش برای کنترل اوضاع، شروع به آسیب زدن به دیگران یا اشیا می‌کنند. یکی از علت های خشم زیاد، میزان بالای هورمون تستسترون در مردان یا آسیب به ناحیه بادامه مغز آنهاست. پس اگر همسر شما کنترلی بر روی خشمش ندارد بهتر است از سلامت جسمانی او نیز مطمئن شوید. برای آشنایی با راه های کنترل خشم کلیک کنید.

📌قدرت نمایی

بسیاری از مردان برای نشان دادن زور و قدرت بدنی، تثیبیت جایگاه در خانواده و نشان دادن پیامدهای کارهای نادرست، از کتک زدن استفاده می‌کنند. هیچ منطقی پشت رفتار آنان نیست. گاهی برای تخلیه احساس اضطراب خود این رفتار را انتخاب می‌کنند. این مردان برای رسیدن به خواسته های خود، از تهدید،  دست بزن و ناسزاگویی استفاده می‌کنند.

📌عدم سازش با همسر

زنانی که مدام در حال دعوا و مشاجره با همسر خود هستند؛ بیشتر آنهارا در معرض بروز چنین رفتاری قرار می‌دهند. مقایسه همسر با دیگران، توهین، نافرمانی و تحقیر نسبت به او، از رفتارهایی هستند که آقایون را می آزارند. مردان تصور می‌کنند با دست بزن، این رفتار ها را در همسر خود اصلاح می‌کنند؛ اما آمار ها نشان می‌دهند که با آسیب زدن به همسر، هیچ مشکلی حل نمی‌شود.

علائم مردانی که دست بزن دارند

این گونه مردان معمولا فقط نسبت به همسر خود، پرخاشگری نمی‌کنند بلکه با همه اطرافیان خود ناسازگار هستند. خانواده و همکاران نیز از دست آنان در امان نیستند. برخی از نشانه های این افراد شامل:

⏹ناسزاگویی

⏹زود از کوره در رفتن

⏹تحریک پذیری

⏹اعتماد به نفس پایین

⏹حسادت و شکاکیت نسبت به همسر

⏹بی رحمی

⏹تغییر خلق ناگهانی

نسبت به شوهری که دست بزن دارد؛ چگونه باید رفتار کرد؟

بسیاری از زنان با واکنش اشتباه نسبت به دست بزن همسرشان، این رفتار را ادامه دار می‌کنند. تصورات اشتباهی که در این مورد وجود دارد؛ زنان وکودکان زیادی را در معرض خشونت خانگی قرار می‌دهد. که فقط یکی از جنبه های آن خشونت فیزیکی است. این را بدانید که دست بزن داشتن به هیچ وجه به معنای علاقه نیست. این یک رفتار سالم نیست و نیاز به درمان دارد. پیشنهاد داریم برای کسب اطلاعات لازم بعد از دعوا با همسر کلیک کنید.

🔻روی حساسیت های او حساس باشید

بسیاری از زنان با تحریک کردن عامدانه همسر و پا گذاشتن روی اصول او، همسر خود را عصبانی می‌کنند. بهتر است به قواعد زندگی مشترک وهمسر خود احترام بگذارید و اگر همسر شما نسبت به موضوعی حساس است سراغ او نروید. به طور مثال اگر مرد، روی خانواده خود حساسیت دارد؛ شما مدام راجع به آنها حرف نزنید یا به آنان بی احترامی نکنید.

🔻خود را مقصر ندانید

همیشه هم خانومها مقصر نیستند.در خیلی از مواقع مردان فقط با پیدا کردن بهانه ای کوچک، آسیب زدن به خانواده خود را شروع می‌‌‌‌‌‌‌کنند. اگر هر اتفاق دیگری هم می‌افتاد باز او کتک زدن را آغاز می‌کرد. بعضی از زنان با تداوم این رفتار خود را مستحق تحقیر شدن وکتک خوردن می‌دانند که روی جنبه های دیگری از زندگی آنان نیز تاثیر خواهد داشت.

🔻محیطی امن فراهم کنید

اگر به هیچ وجه قادر به تغییر شرایط یا کمک به همسر خود نیستید؛ حداقل به دنبال فضایی امن برای خود باشید. خانه پدری یا اطرافیانی که از شما در هنگام خطر حمایت می‌کنند؛ نمونه ای از این مکان هاست. در خانه خود نیز هنگام مشاجره به اتاقی بروید و اجازه ندهید که همسرتان با شما برخورد فیزیکی داشته باشد. وقتی شرایط آرام تر شد بیرون بیایید و با او صحبت کنید.

🔻از بروز تنش جلوگیری کنید

در واقع موثرترین روش جلوگیری از بروز شرایطی است که همسرتان، کنترل خود را از دست بدهد. سعی کنید با او صحبت کنید و از حال او باخبر شوید. از شرایطی که او را عصبانی می‌کند پیشگیری کنید.اگر فکر کنید همسرتان روش مناسبی برای تخلیه خشم خود ندارد او را تشویق به مراجعه به روانشناس کنید. اجازه ندهید این کار برای او تبدیل به عادت شود.

🔻نترسید

ترسیدن دلیل خوبی برای انجام توقعات غیرمنطقی او نیست. این گونه مردان از احساس ترش شما، احساس قدرت بیشتری می‌کنند و به این رفتار خود ادامه می‌دهند. اما با برخورد قاطعانه و محکم با چنین افرادی می‌توان همسری که دست بزن دارد را مهار کرد.

🔻مراجعه به روانشناس

اگر همسرتان به حرف شما گوش نمی‌دهد و انجام روش های فوق هیچ تاثیری بر روی آن ندارد؛ از یک متخصص کمک بگیرید. روانشناس با کمک رواندرمانی و یا درمان رفتاری-شناختی، به درمان این رفتار خواهد پرداخت.گاهی نیز دارو درمانی برای کنترل اضطراب یا تنظیم هورمون موثر هستند.

سخن پایانی

زندگی با شخصی که مدام به روح و جسم شما آسیب می‌زند؛ طاقت فرساست. گاهی زنان برای حفظ زندگی خود، دست به هرکاری می‌زنند. اما در نهایت خود را فراموش می‌کنند. این به زندگی مشترک آسیب خواهد زد. طرفین باید برای خود شخصیت قائل باشند و به یکدیگر احترام بگذارند. ترس دلیل خوبی برای ادامه زندگی مشترک نیست. پس با مراجعه به روانشاس زوج یا خانواده و روش های موثر دیگر زندگی خود را نجات دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دست بزن داشتن همسر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید

سوالات متداول

با شوهری که دست بزن دارد؛چگونه باید رفتار کرد؟

خود را مقصر ندانید، فضایی امن برای خود و فرزندتان فراهم کنید، از تشنج جلوگیری کرده و به روانشناس مراجعه کنید. در مورد روش های بیشتر به طور مفصل در مقاله توضیح داده ایم.

علائم مردانی که دست بزن دارند؛ چیست؟

ناسزاگویی، عدم کنترل خشم در شرایط مختلف، تحریک پذیری، اعتماد به نفس پایین، تغییر خلق ناگهانی، بی رحمی و زود از کوره در رفتن از علائم مردانی است که دست به زن دارند.

مردان به چه علت همسر خود را کتک می‌زنند؟

قدرت نمایی، تجارب دوران کودکی، سومصرف مواد، ناسازگاری با همسر و… از علل دست به زن داشتن مردان است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *