درمان لکنت زبان کودکان (م م)


درمان لکنت زبان کودکان با کمک روش های مختلفی صورت می‌گیرد. به طور کلی لکنت نوعی اختلال گفتاری است. در این اختلال فرد تلاش برای صحبت، صدا، کلمات، هجا را قطع یا طولانی انجام می‌شود. حدود 3 میلیون کودک و بزرگسال در آمریکا به اختلال لکنت زبان مبتلا هستند. لکنت بیشتر در کودکان 2 تا 6 ساله مشاهده می‌شود. که حدودا 75 درصد از کودکان به مرور زمان درمان می‌شوند. اما 25 درصد باقی مانده تا بزرگسالی لکنت دارند. اما به طور کلی لکنت قابل درمان نیست. تنها چند راهکار وجود دارد که باعث بهبود و درمان لکنت می‌شود.

درمان لکنت زبان کودکان

درمان لکنت زبان کودکان چگونه است؟

درمان لکنت زبان کودکان بر اساس سن و اهداف ارتباطی بسیار متفاوت است. اما برخی از روش های درمانی وجود دارد. مخصوصا زمانی که والدین زودهنگام متوجه لکنت زبان کودک شوند، درمان راحت تری خواهند داشت. لکنت درمانی، گفتار درمانی، دارو درمانی و … در درمان لکنت تقش بسزایی دارند.

عوامل مهمی در لکنت زبان نقش دارد. که این عوامل شامل ژنتیک، عوامل عصبی و … می‌شود. برای درمان لکنت زبان کودکان نیز ابتدا باید ریشه یابی دلیل صورت بگیرد و روش درمانی مناسبی برای کودک ارائه شود.

علل لکنت زبان

طبق بررسی ها متخصصان هنوز دلیل اصلی لکنت را نمی‌دانند. اما برخی عوامل وجود دارند که در بروز اختلال گفتاری نقش دارد. و البته به لکنت نیز مرتبط دانسته اند. در ادامه راجع به علل لکنت زبان توضیح داده ایم.

✨ لکنت زبان رشدی

برخی از کودکانی که از 18 ماهگی تا 2 سالگی مهارت های گفتاری و زبانی خود را تقویت می‌کنند، به لکنت مبتلا می‌شوند. این نوع لکنت زبان معمولا موقتی می‌باشد.

✨ عوامل عصبی | درمان لکنت زبان کودکان

طبق نظریه ها، افرادی که مبتلا به لکنت زبان هستند، با افرادی که اختلال گفتاری ندارند متفاوت رفتار می‌کنند. و درد برخی از مواقع دانشمندان نیز دلیل را نمی‌دانند.

✨ ژنتیک

یکی از دلایل لکنت زبان، ژنتیک است. بر اساس بررسی ها 60 درصد از افرادی که لکنت دارند، عضو خانواده لکنت دار داشته اند. بنابراین از دلایل و عوامل لکنت زبان، ژنتیک است.

عوامل خطرساز لکنت زبان

برای اینکه متوجه شوید لکنت کودکی موقتی است یا اختلال جدی، نیاز به بررسی فاکتورهایی است که در ادامه توضیح داده ایم.

خانواده: اگر یکی از اعضای خانواده در بزرگسالی به لکنت مبتلا شده باشد، در معرض خطر بیشتری قرار دارد.

سایر نقایص گفتاری و زبانی: اگر فرزند مشکلات دیگری نیز همراه با صحبت و درک مطلب دارد، با احتمال کمتری لکنتش درمان می‌شود.

سن: کودکانی که قبل از 3.5 سالگی لکنت دارند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

جنسیت: به طور کلی پسرها 3 الی 4 برابر دختر ها لکنت زبان دارند.

مدت زمان لکنت زبان: اگر مدت لکنت زبان کودک بیش از 6 ماه باشد، کمتر این اختلال به صورت خود به خودی درمان می‌شود.

چگونه درمان لکنت زبان کودکان صورت می‌گیرد؟

درمان لکنت زبان کودکان با 5 روش قابل حل است. برای درمان لکنت کودک روش هایی وجود دارد که در ادامه توضیح داده ایم.

📌 لکنت درمانی

لکنت درمانی از دیگر روش های درمان لکنت زبان کودکان است. در این روش درمانی از تکنیک های تنفس، یادگیری مکالمه، روش های آرام سازی، بررسی مسائل اضطرابی و … از جمله روش ها و تکنیک هایی هستند که گفتار درمانگر باید کمک کند.

📌 دارو درمانی | درمان لکنت زبان کودکان

از دیگر روش های درمان لکنت زبان کودکان، دارو درمانی است. داروهایی که مورد تائید FDA نیستند هرگز تجویز نمی‌شوند. اما برخی از داروهایی که برای رفع مشکلات دیگر استفاده می‌شوند، گاهی برای درمان لکنت نیز تجویز می‌شوند.

📌 درمان با کمک والدین

یکی از روش های درمان لکنت زبان کودکان، درمان زود هنگام کودکان است. در این روش والدین با صبر و حوصله هنگام برقراری ارتباط با کودک باید بسیار صبورانه رفتار کنند. با دقت باید به صحبت های کودک گوش دهند و برای بیان احساسات به کودک کمک کنند.

📌 گفتار درمانی

از مهم ترین و کارآمد ترین روش درمان لکنت زبان کودکان، گفتار درمانی است. در این روش درمانی با کمک فردی متخصص به درمان می‌پردازند. که در اکثر موارد لکنت کاملا برطرف شده است.

نکات برای والدین در درمان لکنت زبان کودکان

نکات برای والدین در درمان لکنت زبان کودکان

توصیه هایی برای درمان لکنت زبان کودکان وجود دارد. که در این بخش مقاله توضیح داده ایم. رعایت نکات زیر به درمان کودک شما کمک کننده است.

🔸 صبر داشته باشید | درمان لکنت زبان کودکان

برای درمان لکنت زبان کودکان، والدین باید صبور عمل کنند. نگرانی بیش از حد به اندازه زیادی به کودک استرس وارد می‌کند. و افزایش استرس نیز باعث افزایش لکنت می‌شود.

🔸 با کودک تماس چشمی برقرار کنید

از دیگر روش های درمان لکنت زبان کودکان، برقراری ارتباط چشمی است. در این روش والدین باید بدون خجالت از زبان کودک با هر نگاهی که به دیگران دارند، به آن نگاه کنند. حتی باید به شیوه ای باشد که کودک متوجه علاقه والدین به خود شود.

🔸 بگذارید کودک صحبت خود را کامل کند

یکی از روش های کارآمد در درمان لکنت زبان کودکان، اجازه به اتمام جمله کودک است. برای اینکه به کودک خود کمک کنید، باید در تمامی صحبت ها به او اجازه دهید تا با اعتماد به نفس کامل جمله را به اتمام برساند.

🔸 هرگز روش های درمانی تجویز نکنید | درمان لکنت زبان کودکان

اگر قصد درمان لکنت زبان کودکان را دارید، نباید برای او روش های قطع لکنت تجویز کنید. یا از جملاتی مانند آرام صحبت کن، آهسته بگو، یواش حرف بزن و … استفاده نکنید.

🔸 فعالیت های بدنی کودک را افزایش دهید

جهت درمان لکنت زبان کودکان، فعالیت های غیر گفتاری کودک را بیشتر کنید. متاسفانه لکنت به اندازه کافی باعث کاهش اعتماد به نفس می‌شود. برای اینکه خجالت بیشتری صورت نگیرد باید مهارت های غیر گفتاری کودک را افزایش دهید. مثلا از بازی های فکری کمک بگیرید.

🔸 شمرده سخن بگویید

زمانی که افراد با لکنت زبان شمرده سخن می‌گویند، کمتر لکنت می‌گیرند. بنابراین برای کاهش علائم و درمان لکنت زبان کودکان، شما نیز شمرده صحبت کنید. تا کودک مکالمه آرام و شمرده را از والدین آموزش ببیند.

🔸 استرس را کاهش دهید | درمان لکنت زبان کودکان

از بهترین راهکارها و درمان لکنت زبان کودکان، کاهش استرس است. زمانی که کودک را از استرس دور می‌کنید، لکنت او نیز کاهش می‌یابد. دوری از دعوای والدین، بازی با تلفن همراه و … در بهبود لکنت بسیار موثر است.

🔸 اشتیاق به شنیدن صحبت ها را به فرزند نشان دهید

زمانی که ذوق و شوق خود را به فرزند برای مکالمه نشان می‌دهید، او نیز برای صحبت و تمرین اشتیاق بیشتری پیدا می‌کند. بنابراین برای کاهش و درمان لکنت زبان کودکان، اشتیاق خود را نشان دهید.

🔸 فرزندتان را بپذیرید

پذیرش فرزند از زیباترین روش کاهش لکنت زبان است. بسیاری از کودکان از شیوه رفتاری خود آگاهی دارند. و تصور می‌کنند والدین آنها را نمی‌پذیرند. برای کاهش این اتفاق به کودک خود بفهمانید که او را قبول دارید و در هر شرایطی حامی او هستید.

🔸 از جملات و کلمات ساده استفاده کنید | درمان لکنت زبان کودکان

یکی از روش های تمرینی برای درمان لکنت زبان کودکان، استفاده از کلمات ساده است. از واژگان پیچیده پرهیز کنید و کلمات ساده را جایگزین کنید.جملات پیچیده لکنت کودک را افزایش می‌دهد.

کلام آخر

درمان لکنت زبان کودکان با روش های پزشکی و خانگی امکان پذیر است. منتهی نیازمند صبر زیاد خانواده دارد. نباید کودک را تحت فشار قرار دهید و برای بهبود حالش باید با او همراهی کنید. از روانشناس جهت ارائه آموزش ها کمک بگیرید. جهت دریافت مشاوره درمان لکنت زبان کودکان، از متخصصین مشاور من کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره درمان لکنت زبان کودکان به صورت تلفنی، آنلاین و حضوری از برترین متخصصان با شماره های 02191002360 تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *