سامانه ملی مجوزها


سامانه ملی مجوزها یا درگاه ملی مجوز ها یکی از راه های جدید ارتباطی برای متقاضیان انواع جواز کسب و جواز فردی است. این روزها افراد زیادی به دنبال کارآفرینی و راه‌اندازی یک کسب‌وکار مستقل هستند. هنگامی که تصمیم به راه‌اندازی یک کسب‌وکار می‌گیرید اولین سؤال این است که از چه راهی اقدام نمایید تا به هدف نهایی یعنی راه‌اندازی شغل خود برسید. گام ابتدایی برای راه‌اندازی کسب‌وکار دریافت مجوز‌های قانونی مربوط به شغل مورد نظرتان است. سامانه ملی مجوز‌ها، صدور جواز تأسیس مشاغل را بر عهده دارد. در ادامه این مطلب به معرفی سامانه ملی مجوزها می‌پردازیم.

[box type=”shadow”]
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.[/box]

سامانه ملی مجوزها چیست ؟

کسانی که قصد کارآفرینی دارند. در گام اول باید اقدام به دریافت مجوز‌های مربوط به شغل مورد نظرشان نمایند. به این منظور و بر اساس ماده 7 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، جهت آسان‌سازی فرآیند صدور مجوزها، سامانه ملی مجوز‌ها ایجاد شد. بنابراین متقاضیان دریافت جواز برای راه‌اندازی کسب‌وکار با ارائه مدارک خود به سامانه ملی مجوزها، در کوتاه‌ترین زمان مجوز مورد نظر را دریافت می‌کنند.

سامانه ملی مجوزها به نشانی اینترنتی mojavez.ir و تحت مدیریت دبیرخانه هیئت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار شکل‌گرفته است. این سامانه که یک بستر اینترنتی است؛ شرایط و مسیر صدور مجوز کلیه کسب‌وکارهای موجود در ایران را تعیین می‌نماید. این شرایط شامل زمان صدور، هزینه لازم برای دریافت جواز، مدت اعتبار جواز، مدارک و شرایط متقاضی، مجوزهای پیش‌نیاز و درنهایت استعلامات لازمه می‌شود.

برای آشنایی کامل با مدارک لازم برای جواز کسب کلیک کنید.

به طور کلی سامانه ملی مجوزها وظیفه شفاف‌سازی مسیر ثبت‌نام و صدور مجوزها را برای متقاضیان دارد. همچنین معرفی مرجع اصلی صادرکننده مجوز، ثبت‌نام متقاضیان و راهنمایی آن‌ها به مرجع صدور جواز موردنظرشان نیز بر عهده این سامانه است. علاوه بر آن از طریق سامانه ملی مجوز امکان پشتیبانی و پیگیری برای صدور مجوز و همچنین پیگیری‌های قضایی در صورت عدم صدور مجوز وجود دارد.

ثبت‌نام در سامانه ملی مجوزها

در مطالب قبلی اشاره کردیم که سامانه ملی مجوزها به منظور ارائه خدمات الکترونیکی به متقاضیان راه‌اندازی کسب‌وکارها و دریافت مجوز ایجادشده است. اما متقاضیان برای بهره‌مندی از خدمات و امکانات سامانه ملی مجوزها ابتدا باید در این سایت ثبت‌نام نمایند. در ادامه نحوه ثبت‌نام در سامانه ملی مجوزها را شرح می‌دهیم.

برای ثبت‌نام یا احراز هویت در سامانه ملی مجوزها ابتدا نشانی اینترنتی mojavez.ir را در مرورگر خود جستجو نمایید. سپس وارد سایت سامانه ملی مجوزها یا همان سامانه صدور جواز تأسیس شوید. و بر روی گزینه ورود افراد حقیقی یا گزینه ورود افراد حقوقی متناسب با شرایط متقاضی کلیک نمایید. در اینجا شما به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هدایت می‌شوید.

بعد از اینکه به پنجره مذکور با نشانی my.gov.ir وارد شدید. فیلدهای  تلفن همراه و کد امنیتی را پر نمایید. سپس گزینه کد فعال‌سازی را انتخاب نمایید. یک کد برای شماره همراه شما ارسال می‌شود. کد دریافتی را در فیلد مربوطه وارد نمایید. حال در این مرحله نوبت احراز هویت متقاضی است. در صفحه پیش روی خود اطلاعات خواسته‌شده، مثل کد ملی و تاریخ تولد برای اشخاص حقیقی را وارد کنید و درنهایت گزینه ثبت اطلاعات را انتخاب کنید.بدین ترتیب با طی این مراحل ثبت‌نام شما تکمیل می‌شود. و به صفحه درخواست جواز صدور انتقال داده می‌شوید.

ورود به سامانه ملی مجوزها

در قسمت‌های قبل به معرفی سامانه ملی مجوزها و نحوه ثبت‌نام در این سایت پرداختیم. شما به عنوان متقاضی دریافت جواز برای کسب‌وکار پس از ثبت‌نام در سایت باید وارد این سامانه شوید. جهت ورود به سامانه ملی مجوزها، نشانی اینترنتی mojavez.ir را در مرورگر خود جستجو نمایید. سپس گزینه ورود به حساب کاربری را انتخاب کنید. اطلاعات مربوطه را وارد نمایید تا وارد سایت شوید. خوب است بدانید صفحه نخست سامانه دارای سه بخش، شامل معدن، صنعت و کشاورزی می‌شود.

برای آشنایی کامل با مراحل دریافت جواز کسب کلیک کنید.

امکانات سامانه ملی مجوزها چیست ؟

در مطالب بالا گفتیم سامانه ملی مجوزها، به منظور آسان‌سازی فرآیند صدور مجوز برای کارآفرینان ایجادشده است. اما این سامانه علاوه بر صدور مجوز امکانات دیگری نیز دارد. در ادامه قصد داریم امکانات مختلف سامانه ملی مجوزها به نشانی mojavez.ir را معرفی کنیم.

ثبت و درخواست مجوز کسب‌وکار اولین و مهم‌ترین خدمات سامانه ملی مجوزهاست. همان‌طور که از نامش پیداست در این بخش متقاضیان درخواست مجوز خود را ثبت می‌نمایند. پیش‌تر اشاره کردیم که برای انجام این کار ابتدا باید ثبت‌نام و احراز هویت صورت گیرد.

دومین قابلیت سامانه ملی مجوزها پیگیری مجوزهای درخواستی است. متقاضیان از این بخش می‌توانند درخواست خود مبنی بر صدور مجوز را پیگیری کنند. البته لازم است نام کاربری و رمز عبور خود را که هنگام ثبت‌نام در سایت ایجادشده است به یاد داشته باشند. علاوه بر آن وجود کد رهگیری که هنگام ثبت درخواست مجوز به متقاضی تعلق گرفت نیز برای پیگیری الزامی است.

سامانه ملی مجوزها تمامی مصوبات هیئت مقررات زدایی را منتشر می‌کند. بنابراین متقاضیان می‌توانند در این بخش از سامانه به این مصوبات دسترسی داشته باشند. دسترسی به مصوبات مذکور نیازی به ثبت‌نام در سامانه ندارد.

درنهایت در بخش سؤالات متداول، سامانه ملی مجوزها به پرسش‌های مکرر و احتمالی کاربران و متقاضیان راجع به سامانه و نحوه خدمات آن پاسخ می‌دهد. این بخش از سامانه نیز بدون ثبت‌نام در سامانه قابل‌دسترس همگان می‌باشد.

[box type=”shadow”]
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.[/box]

سؤالات متداول

سامانه ملی مجوزها چیست ؟

سامانه ملی مجوز‌ها جهت آسان‌سازی فرآیند صدور مجوزها، ایجاد شد. بنابراین متقاضیان دریافت جواز برای راه‌اندازی کسب‌وکار با ارائه مدارک خود به سامانه ملی مجوزها، در کوتاه‌ترین زمان مجوز مورد نظر را دریافت می‌کنند.

امکانات سامانه ملی مجوزها چیست ؟

ثبت و درخواست مجوز کسب‌وکار، پیگیری مجوزهای درخواستی، انتشار تمامی مصوبات هیئت مقررات زدایی و پاسخ به سؤالات متداول ازجمله امکانات سامانه ملی مجوزهاست.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *