قربانیان تجاوز جنسی | رفتار کسانی که مورد تعرض قرار گرفته اند


قربانیان تجاوز جنسی در همه سنین و جنسیت ها وجود دارند. مهم نیست متاهل هستید یا مجرد، در چه مکانی قرار دارید و یا پوشش شما چگونه است! احتمال تعرض جنسی برای شما وجود دارد. ممکن است اطرافیان این حس را به ما القا کنند که در جریان تجاوز، ما نیز مقصر بوده ایم اما این نکته را در نظر بگیرید که متجاوزین بیماران جنسی هستند. این اتفاق می‌تواند در هر زمانی و برای هر شخص دیگری نیز بی افتد. اگر شما نیز دچار چنین حادثه ای شده اید حتما برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

قربانیان تجاوز جنسی

تجاوز به هر گونه فعالیتی که بدون اجازه انجام شود و به شما آسیب جسمی یا روانی بزند؛ تلقی می‌شود. رابطه جنسی، دست زدن یا نگاه کردن به بدن دیگری بدون رضایت، شوخی های جنسی از انواع تجاوز هستند. هر فردی برای خود حریمی قائل است که اگر توسط شخصی دیگر شکسته شود؛ تجاوز محسوب می شود. قربانیان تجاوز جنسی، بسته به شرایط خود، واکنش های متفاوتی نسبت به این موضوع دارند. سن وقوع تجاوز از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که ریشه بسیاری از اختلالات روانی یا جنسی تجربه تجاوز در کودکی یا سن بلوغ است.

برای آشنایی با نشانه ها و جلوگیری از کودک آزاری جنسی کلیک کنید.

واکنش های مختلف قربانیان تجاوز جنسی

حتی اگر تجاوز، جنسی هم نباشد باز هم آثار مخربی برای قربانی خواهد داشت که شاید تا مدت ها نتواند از یاد ببرد. اطرافیان در تقلیل یا افزایش این گونه احساسات تاثیر بسزایی خواهند داشت. از بین رفتن علائم یا عارضه های تجاوز به زمان نیاز دارد و بدون کمک گرفتن امکان پذیر نیست.

◀افسردگی

یکی از شایع ترین نشانه های بعد از تجاوز، افسردگی است. در موارد زیادی این افسردگی کوتاه مدت خواهد بود. اما ممکن است تا اخر عمر نیز زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. درمان افسردگی قربانیان تجاوز جنسی، کمک متفاوت است چرا که صحبت کردن در این مورد با یک غریبه دشوار خواهد بود.

◀اضطراب

یکی از انواع اضطراب  PTSD است که به معنای اضطراب پس از سانحه می‌باشد. ایجاد استرس و فشار روانی در قربانیان تجاوز جنسی، طبیعی است؛ چرا که این افراد بعد از تجربه تجاوز، نسبت به دیگران بی اعتماد می‌شوند و از حضور در مکان های جدید امتناع می‌کنند. تحمل هر موقعیتی که برای آنان تداعی گر تجاوز باشد؛ دشوار خواهد بود. شیوع این اختلال میان زنان بیشتر است.

◀احساس شرم یا گناه در قربانیان تجاوز جنسی

قربانیان تجاوز جنسی معمولا خود را مقصر چنین اتفاقی می‌دانند و شروع به خود سرزنشی می‌کنند. از اینکه خود را در چنین موقعیتی قرار داده اند؛ احساس گناه می‌کنند. اتماد به نفس آنها خدشه دار می‌شود و از وقوع مجدد تجاوز هراس دارند.

◀خشم کنترل نشده

یکی از مراحلی که فرد قربانی می‌گذراند، خشم زیاد نسبت به دیگران است. این دسته از افراد اگر مهارت های حل مسئله را ندانند یا راهکارهایی برای کنترل خشم خود نداشته باشند؛ عصبانیت خود را به شکل انتقام گیری بروز می‌دهند. شروع به آزار و اذیت دیگران می‌کنند و هیجانات خود را با روش نامناسبی نشان می‌دهند.

◀فراموشی یا انکار

فرد با تصور اینکه اتفاق مهمی نیوفتاده است یا در حال فاجعه سازی برای خود است؛ به طورکلی  دست به انکار تجاوز می‌زند.سعی می‌کند این خاطره را به طور کلی فراموش کند و در مورد آن با هیچکس صحبت نکند. اجبار به فراموشی مغز را دچار اشتباه می‌کند؛ که دیگر قادر به شناسایی خاطره واقعی از ساختگی نخواهد بود.

◀علائم جسمانی

علائمی مثل بی خوابی یا اختلال در اشتها از عوارض تجاوز هستند. بی میلی جنسی یا حتی اجتناب از رابطه جنسی با همسر خود نیز از علائمی هستند که زندگی  قربانیان جنسی را تحت الشعاع قرار می‌دهند. بعد از تعرض جنسی احتمال بارداری یا انتقال بیماری های آمیزشی نیز وجود دارد که در چنین شرایطی باید به مراجع قضایی مثل پزشکی قانونی مراجعه شود.

بعداز تجاوز جنسی چه اقداماتی را انجام دهیم؟

اگر قصد شکایت و پیگرد قانونی را دارید؛ بعد از تجاوزجنسی، لباس های خود را عوض نکنید یا دوش نگیرید. مسواک نزنید و وسایل مکان وقوع تجاوز را تغییر دهید. احتمالا افراد در این شرایط گیج می‌شوند و نمی‌توانند درست فکر کنند. گرفتن تصمیم درست،کار دشواری است؛ اگر تصمیمی برای شکایت ندارید حتما با یک فرد مطمئن در مورد این موضوع صحبت کنید.

✔بیان احساسات

بسیاری از قربانیان تجاوز جنسی به دلیل شوک، سکوت می‌کنند. اطرافیان باید برای فرد محیطی امن آماده کنند تا بدون قضاوت و ترس احساسات خود را بیان کنند. صحبت کردن روش موثری است که با تخلیه هیجانات به افراد برای کنار آمدن با مشکلات خود کمک می‌کند. پذیرش احساسات و فکر کردن به این موضوع که شما یک بحران را گذرانده اید؛ قدم بعدی خواهد بود.

✔مراجعه به روانشناس

یک درمانگر خبره با شناسایی اختلالات به وجود آمده و ارائه راهکارهایی به شما کمک بزرگی خواهد کرد. گاهی شرایط پیش آمده به قدری پیچیده است که که کاری از دست اطرافیان ساخته نیست و فقط جلسات روان درمانی مشکل قربانی تجاوز جنسی را حل خواهد کرد.

برای آشنایی با نشانه های افراد مبتلا به سادیسم کلیک کنید.

✔ارتباط با دیگران

افراد بعد از تجربه اتفاقاتی مثل تجاوز جنسی، منزوی می‌شوند و از دیگران فاصله می‌گیرند. در این موقعیت توصیه می‌شود بیش ار پیش با اطرافیان در ارتباط باشید. با دوستان خود وقت بگذرانید. تنهایی باعث پیدایش افکار منفی و نشخوار فکری می‌شود.

برای جلوگیری از وقوع مجدد قربانی شدن، حتما درباره سو استفاده جنسی مطالعه نمایید.

✔فعالیت بدنی

طبیعی است که بعد از آزارجنسی به بدن خود احساس بدی پیدا کنید. احساس بی ارزشی کنید و به خود اهمیت ندهید؛ فراموش نکنید که در این زمان باید بیشتر از گذشته از خود مراقبت کنید و از نظر جسمی فعال باشید.ورزش هایی مثل یوگا یا ایروبیک، شما را دوباره سرزنده خواهد کرد.

✔دارو درمانی

مصرف دارو هایی برای کنترل خشم، افسردگی، اضطراب و اختلال در خواب یا اشتها به فرد کمک می‌کند راحت تر از این بحران عبور کند. مقاومت فرد قربانی در مقابل دارو خوردن طبیعی است. اما درمان اختلالات همزمان با این تروما بدون مصرف دارو دشوار تر است.

سخن پایانی

قرار گرفتن در چنین شرایطی، آسان نیست. تجاوز یکی از سخت ترین شرایطی است که شخص در زندگی با آن رو به رو می‌شود. پذیرش این مهم حائز اهمیت ات که قربانیان تجاوز جنسی، مقصر نیستند. بیماران جنسی همه جا حضور دارند و با اعمال زور و قدرت به حقوق دیگران تجاوز می‌کنند. اگر در چنین موقعیتی قرار گرفتید بعد از مراجعه به یک روانشناس و گذراندن مراحل درمانی، با پیگیری یا حتی کسب اطلاعات در این زمینه اجازه تکرار این اتفاق را برای شخص دیگری ندهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تجاوز جنسی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

روش برخورد با متجاوز چگونه است؟

این گونه افراد معمولا بزدل و ترسو هستند؛ اگر احساس کردید به حقوق شما تجاوز می‌شود قاطعانه رفتار کنید و نترسید.

بعد از تجاوز چه اقداماتی الزامی هستند؟

مطلع کردن دیگران یا مراجع قضایی اولین قدم است.درمان را شروع کنید و از اطرافیان نیز کمک بگیرید.

واکنش قربانیان تجاوز جنسی چیست؟

افسردگی، اضطراب، احساس شرم یا گناه، فراموشی و علائم جسمانی از واکنش های رایج قربانیان است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *