علل فرار فرزندان از خانه | 6 دلیل فرار فرزند از خانه


علل فرار فرزندان از خانه معمولا به خاطر اختلافات زیاد آنها با والدین است. از گذشته تا کنون افراد در سنین پایین، به دلایل مختلف، خانواده خود را ترک می‌کنند. فرار از خانه یکی از معضلات و ناهنجاری های جامعه ما است. عواقب شخصی و اجتماعی زیادی به بار می‌آورد که هیچکس در قبال آنان خود را مسئول نمی‌داند. خانه امن ترین مکان برای زندگی و محلی برای آرامش است. که اگر وجود نداشته باشد؛ زندگی فرد به طور کل مختل می‌شود. اما چرا افراد تصمیم به ترک منزل خود می‌گیرند؟ چه دلایلی در پس چنین انتخاب هایی وجود دارد؟ در این مقاله راجع به این موضوع صحبت های طولانی صورت گرفته است. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه علل فرار فرزندان از خانه می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

علل فرار فرزندان از خانه

ترک محل زندگی خود، وقتی شکل فرار به خود می‌گیرد که والدین از این موضوع بی اطلاع اند؛ یا رضایت ندارند. این موضوع برای دختران تابوی بزرگ تری است. معمولا این تصمیم یک انتخاب عجولانه و بر اساس احساسات است. ترک خانه در پسران بیشتر مشاهده می‌شود؛ اما در فرهنگ ما به دلیل شرایط سخت تر و باورهای اشتباه در مورد دختران، شیوع آن میان دختران نیز کم نیست. علل فرار از خانه نیز در دسته های گوناگونی قرار می‌گیرد. که والدین اصلی ترین نقش را در این شرایط بازی می‌کنند. برای آگاهی بیشتر پیشنهاد می‌کنیم که والدین حتما از شیوه های صحیح رفتار با نوجوان خود با کمک روانشناس اطلاعات کسب کنند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

چرا فرزندان از خانه فرار می‌کنند؟

همه افراد به یک دلیل واحد از خانه خود فرار نمی‌کنند. شرایط سختی که افراد در محیط خانه با آن روبرو هستند یا عوامل فرهنگی و اجتماعی در این تصمیم موثر هستند. هیچ توجیه منطقی برای این رفتار وجود ندارد اما گاهی به دلیل فشار زیادی که افراد در محیط خانه تحمل می‌کنند؛ فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند. در این بخش مقاله راجع به علل فرار فرزندان از خانه صحبت کرده ایم.

🔴 خشونت خانگی

خشونت در محیط خانه یکی از مهم ترین دلایلی است که فرزندان را از این مکان بیزار می‌کند. فرقی نمی‌کند خودشان در معرض این خشونت باشند یا فقط آن را مشاهده کنند. به هر حال این موضوع سلامت روان آنها را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار خواهد داد. خشونت یک چرخه بی پایان است که نسل به نسل منتقل می‌شود، تا شخصی جلوی آن را بگیرد. خشونت فیزیکی، روانی، جنسی و کلامی از انواع خشونت هستند که از علل فرار فرزندان از خانه محسوب می‌شوند.

🔴 مشکلات خانوادگی | علل فرار فرزندان از خانه

مشکلاتی مانند طلاق، ازدواج مجدد والدین، سرپرستی و تعداد زیاد فرزندان یا سطح فرهنگی اقتصادی پایین، از دلایل دیگری هستند که فرد را در معرض این رفتار قرار می‌‌دهند. در این شرایط والدین نقش بسزایی در کنترل بحران دارند. اما گاهی شرایط طبق خواست ما پیش نمی‌رود و کنترل آن دشوار می‌شود. بچه ها حس می‌کنند، توجه یا محبت لازم را دریافت نمی‌کنند و دست به انجام چنین رفتاری می‌زنند. به همین دلیل از دیگر علل فرار فرزندان از خانه را می‌توان مشکلات خانوادگی دانست.

🔴 ویژگی های شخصیتی

از دیگر علل فرار فرزندان از خانه، ویژگی های شخصیتی است. گاهی حتی با وجود شرایط زندگی عادی و خوب، باز هم شاهد فرار فرزندان از محیط زندگی خود هستیم. افراد با اختلالات روانی یا شخصیت به ترک محل زندگی خود گرایش پیدا می‌کنند. این رفتار امکان دارد برای آنها جنبه سرگرمی که با آن واکنش والدین خود را ببینند؛ داشته باشد. چنین افرادی برای ارضای حس کنجکاوی خود، دست به انجام چنین کاری می‌‌زنند. فرزندانی با اختلال شخصیت مرزی و دوقطبی، افکاری برای فرار از خانه دارند.

🔴 تاثیر رسانه ها یا دیگر فرهنگ ها

رسانه ها تاثیر زیادی در بروز و شکل گیری پدیده های اجتماعی دارند. فرار از منزل یکی از هنجار شکنی هایی است که در هیچ فرهنگی پذیرفته نیست. معمولا فرزندانی که سن کمتری دارند تحت تاثیر فیلم ها یا شبکه های مجازی، ترک خانه را یک عمل قدرتمندانه می‌دانند؛ و از انجام آن احساس غرور می‌کنند. به دست آوردن استقلال و شخصیتی جدا از والدین، مفهومی متفاوت است و مراحل متمایزی از ترک خانه دارد. به همین جهت یکی از علل فرار فرزندان از خانه را رسانه می‌دانیم.

🔴 اعتیاد | علل فرار فرزندان از خانه

سو مصرف مواد مخدر،الکل یا روان گردان ها از دیگر علل فرار فرزندان از خانه است. طبیعی است که فردی که دست به انجام چنین کاری می‌زند؛ در حالت طبیعی نباشد. افراد معتاد از قدرت تصمیم گیری برخوردار نیستند و تمام افکار آنها معطوف به مصرف یا خرید مواد است. آنها بعدا از عمل خود مطلع می‌شوند و در اغلب اوقات، واکنش آنها پشیمانی است.

🔴 سن

در علل فرار فرزندان از خانه، سن نقش مهمی ایفا می‌کند. چرا که در سنین پایین مخصوصا در دوران بلوغ، تاب آوری افراد پایین تر است و کنترل کمی روی مسائل دارند. به همین دلیل به جای حل مسئله، روش های پیش پا افتاده تری را انتخاب می‌کنند. تاثیر پذیری آنان نیز نسبت به تبلیغات یا اطرافیان بیشتر است. قدرت تمیز مسائل را از هم ندارند در تصمیم گیری عجله می‌کنند.

اقدامات خانواده ها در فرار فرزندان از منزل

در بسیاری از موارد، فرزندان پیش از اقدام به فرار از منزل در این مورد به والدین خود هشدار می‌دهند. توجه والدین به فرزندان و حالت روی آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که می‌توان به موقع جلوی بروز این عمل را گرفت. برای جلوگیری از این اقدام نیازی نیست فرزندان خود را محدود یا نسبت به آنها بی اعتماد شوید. در این بخش مقاله راجع به اقدامات خانواده ها قبل از شروع به بررسی علل فرار فرزندان از خانه صحبت کرده ایم.

✔ فراهم کردن فضایی امن برای گفت و گو

قبل از اینکه به دنبال بررسی علل فرار فرزندان از خانه باشید؛ به دنبال فراهم سازی محیط امن برای گفتگو با فرزندان خود باشید. بدون توجه به شرایط خاصی که در هر خانه ای وجود دارد؛ فراهم کردن فضایی برای گفت و گو و تعامل با فرزند در مورد مشکلاتش، کمترین کاری است که از دست شما بر می‌آید. اگر فرزند شما در این مورد با شما صحبت کرد؛ ازجزئیات این موضوع نیز سوال بپرسید. به او اطمینان دهید که اورا ملامت نخواهید کرد و در هر شرایطی از او حمایت خواهد شد.

✔ مطلع کردن پلیس و اطرافیان | علل فرار فرزندان از خانه

یکی از اقداماتی که قبل از بررسی علل فرار فرزندان از خانه باید انجام دهید، مطلع سازی پلیس است. به محض ناپدید شدن فرزند، حتما به پلیس اطلاع دهید و این موضوع را نادیده نگیرید. شرایط جامعه برای افراد کم سن و سال یا اقشار آسیب پذیر، امن نیست. هرچه سریع تر بتوانید فرزند خود را پیدا کنید از پیامد های کمتری جلوگیری خواهید کرد. در ابتدا خانه خود را جستجو کنید و بعد به سراغ اطرافیان بروید. اطمینان حاصل کنید او در جایی پنهان نشده باشد.

✔ مراجعه به روانشناس

بعد از یک بار فرار از منزل، ممکن است این رفتار دوباره هم تکرار شود. برای پیشگیری از وقوع مجدد آن از یک متخصص کمک بگیرید. روانشناسان با شناسایی علل و ریشه یابی مشکلات می‌توانند جلوی بروز مجدد این رفتار را بگیرند. با کمک روانشناس می‌توانید علل فرار فرزندان از خانه را بررسی کنید و از بروز دوباره آن پیشگیری کنید.

✔ درک متقابل | علل فرار فرزندان از خانه

قبل از آغاز به بررسی علل فرار فرزندان از خانه، بهتر است که محیط درک متقابل فراهم کنید تا فکر فرار به فرزند شما خطور نکند. احتمالا با چنین اتفاقی در خانواده، دو طرف احساسات متفاوت و متضادی را تجربه می‌کنند. در این موقعیت سعی کنید خود را کنترل کنید و به یکدیگر زمان بدهید. خانواده و فرزند، هر دو در شرایط سختی قرار دارند که با درک متقابل این بحران نیز، رفع خواهد شد.

سخن پایانی

علل فرار فرزندان از خانه از دید هر فردی به شیوه ای دیگر است. اما به طور کلی واکنش صحیحی نسبت به مشکلات نیست. قطعا این رفتار برای خود فرزندان نیز ترسناک خواهد بود؛ آنها با دور شدن از محیط امن خود، نمی‌دانند چه چیزی در انتظار آنهاست. افراد با کمک از یک روانشناس کودک یا خانواده می‌توانند در این مورد چاره اندیشی کنند. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه علل فرار فرزندان از خانه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متدوال

راه های جلوگیری از فرار از منزل چیست؟

فراهم کردن فضایی امن برای خانواده، گفت و گو و درک متقابل با فرزندان از راه هایی هستند که احتمال فرار فرزندان از خانه را کاهش می‌دهند.

با دختری که از خانه فرار کرده است چگونه رفتار کنیم؟

فرزندی که یکبار از خانه فرار کرده است؛ احتمال فرارمجدد آن نیز وجود دارد؛ پس با کمک از یک روانشناس و همچنین همدل، می‌توانید او را از انجام مجدد آن منصرف کنید.

علت فرار فرزندان از خانه چیست؟

عواملی مثل خشونت خانگی، اعتیاد، مشکلات خانوادگی و اختلالات شخصیت از دلایل فرار فرزندان از خانه است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *