انتخاب رشته نهم| سردرگمی و عواملی که باید در نظر گرفت


انتخاب رشته نهم یکی از دوراهی ها در زندگی نوجوانان محسوب می شوند. قطعا که این انتخاب سرنوشت آن هارا برای همیشه تعیین نمی‌کند؛ اما تاثیر زیادی در آینده آنها دارد. والدین و اطرافیان در این انتخاب بسیار موثر هستند. در این برهه، علاقه مهم ترین فاکتوری است که باید به آن توجه کرد. امروزه به دلیل گوناگونی انتخاب هایی که دانش آموزان می توانند برای آینده خود داشته باشند؛ مسیر هموار تراست. اما همین عامل یکی از دلایل سردرگمی آنان نیز هست.

انتخاب رشته نهم

در این مقطع تحصیلی دانش آموزان باید رشته مشخصی را برای انتخاب تحصیل انتخاب کنند؛ و در این میان عوامل مختلفی را نیز در نظر داشته باشند. امروزه بیشتر به اهمیت این موضوع پرداخته می شود. مدارس وجامعه سعی در شفاف سازی در مورد انتخاب ها دارد. عوامل مداخله گر و تعیین کننده، همیشه وجود دارند؛ که انتخاب ها را تحت تاثیر قرار می دهند.

📌سردرگمی در انتخاب رشته نهم

عوامل زیادی ممکن است بر سر راه نوجوان قرار بگیرد و او را درمورد انتخابش مطمئن،حتی منصرف کند. اما دوره ی نوجوانی به خودی خود دوران سختی هست؛ این انتخاب ممکن است شرایط را برای نوجوان دشوار تر نیز بکند.

خانواده

یکی از تاثیر گذارترین نهادها، برای نوجوان، خانواده اوست. فشارها و از طرفی دیگر مقایسه آنان انتخاب نوجوان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. توقعاتی که خانواده از فرزندان شان دارند؛گاهی واقع بینانه نیست و فقط با توجه یه احساسات و یا اطرافیان، نوجوان را مجبور به انجام کاری می‌کنند. در خانواده های پر جمعیت، دانش آموزان با خواهر و برادر های خود مقایسه می‌شوند و در خانواده های تک فرزند آنها مجبورند همیشه بهترین و مایه افتخار باشند.

جامعه

گاهی نیازهای جامعه فرد را مجبور به انتخاب برخی از رشته ها می‌کنند. به طور مثال امروزه در کشور ما به دلیل موقعیت اجتماعی پزشکان یا میزان درآمد آنها، عده زیادی بدون در نظر گرفتن شرایط خود به این رشته علاقه مند شده اند و به همین دلیل در زمان دبیرستان وارد رشته تجربی می شوند. شاهد این موج روانی در گذشته با رشته  ریاضی بوده ایم.

عدم خودشناسی

در این سنین هنوز به طور کامل، شخصیت نوجوانان شکل نگرفته است؛ و شناخت درستی از علائق و نیاز های خود ندارند. دوران بلوغ از حساسیت بالایی برخوردار است و انتخاب رشته خود یکی از چالش های این دوران است. کمک گرفتن از یک مشاور در این زمان بهترین راهکار برای خودشناسی بیشتر است.

📌انتخاب رشته نهم | عواملی که باید در نظر گرفت

پس از گذر از سردرگمی ها، برای انتخاب درست ترین رشته برای خود، نکاتی هست که با توجه به آنها می‌توانید از پس این مرحله از زندگی خود نیز برآیید. همیشه، همه عوامل، شخصی نیستند و شما باید با جمع بندی مسائل به یک انتخاب درست برسید.

استعداد و علاقه

اولین ومهم ترین گام در فرایند انتخاب رشته در نظر گرفتن استعداد و علاقه شخصی است. وقتی کاری را با علاقه شروع و انجام دهید احتمال موفقیت بیشتر خواهد شد. حتی اگر دستاوردی نیز نداشته باشید  لذت آن در مقایسه با کاری که به علاقه مند نیستید؛ بیشتر است. این موضوع انتخاب شما را منحصر به فرد می‌کند و شما وارد جریانی که همه متقاضی آن هستند؛ نمی‌شوید.

شناسایی بازار کار

همه ما با اهداف مختلفی، ادامه تحصیل می‌دهیم. اگر یکی از اهداف شما ورود به بازار کار و درآمدزایی است؛ حتما به مطالعه و تحقیق در این زمینه بپردازید. حداقل درآمد ماهیانه، نحوه ورود به بازار کار، شرایط شغلی در ایران یا کشورهای دیگر و مزایا و معایب آن را شناسایی کنید. در این مورد فقط علاقه شخصی را مدنظر قرار ندهید.

مشاوره تحصیلی

در پایه نهم، مشاوران مدرسه و حتی مراکز مشاوره دیگر در زمینه تحصیلی، این انتخاب را برای دانش آموزان بسیار راحت تر می‌کند. یک مشاور تحصیلی با انجام تست های مختلف و مطالعه درمورد مشاغل و در نظر گرفتن همه شرایط بهترین پیشنهاد را ارائه می‌دهند.

پیشرفت تحصیلی

تلاش وممراست در مطالعه و تحصیل افراد را به علائقشان نزدیک تر می کند. در زمینه انتخاب رشته یکی از عوامل مهم نمرات افراد است. در این دوران اگر بیشترمطالعه کنید و درس خواندن را جدی بگیرید؛ انتخاب های بیشتری در زمان انتخاب رشته خواهید داشت. همین مورد می تواند مسیر زندگی افراد را تغییر دهدو آنها را از علائق شان دور سازد.

برنامه ریزی برای آینده

اگر به رشته تحصیلی خود چشم اندازی دورتر داشته باشید؛ انتخاب شما جامع تر خواهد بود. هدف به زندگی معنا می‌دهد و تنها راه وصول به آن برنامه ریزی صحیح است. انتخاب رشته درست، فقط به تحصیل در دوران دبیرستان ختم نمی‌شود. با برنامه ریزی هدفمند و واقع بینانه می‌توان این فرایند را تسهیل کرد.

مدارس

محیطی که در آن تحصیل می‌کنید در شکل گیری علائق و یا حتی انگیزه شما تاثیر دارد. قبل از ورود به دبیرستان در مورد محیط مدرسه خود تحقیق کنید و از خروجی های این مدارس، اطلاعات بگیرید. میزان دانش معملم ها یا همکلاسی های تان و مشاورینی که در این مدارس کار می‌کنند؛همگی در مسیر موفقیت شما موثر خواهند بود.

📌گزینه های انتخاب رشته نهم

در این بخش به توضیح مختصر درمورد هر کدام از رشته های سال نهم، خواهیم پرداخت. فرد با توجه به نمره ها، علایق و بازارکاری رشته خود را انتخاب می‌کند. گرچه امکان تغییر رشته نیز وجود دارد ولی بهتر است قبل از انتخاب همه جوانب را در نظر گرفته و سپس تصمیم قطعی بگیرد.

رشته های نظری

ریاضی، تجربی و علوم انسانی جزو رشته های گروه نظری هستند. معمولا در یک دبیرستان هر سه رشته تدریس می‌شود.دروس عمومی میان آنها مشترک است و برای ورود نیاز به معدل بالایی دارند. رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی از رشته های پرطرفدار تجربی هستند. در ریاضی گروه مهندسی در دوران دانشگاه محبوب هستند و در رشته انسانی، روانشناسی و حقوق.

گروه فنی حرفه ای

رشته هنر، زیر رشته این شاخه است. معمولا دبیرستانی هایی جدا برای دانش آموزان گروه فنی حرفه ای در نظر می‌گیرند. این دروس واحدهای عملی زیادی دارند و نیازمند به خلاقیت و تجسم فضایی قوی هستند. زیر رشته های هنر، پرطرفدار ترین گروه برای دانش آموزان رشته فنی حرفه ای هستند.

سخن پایانی

در انتخاب رشته در زمان دبیرستان، باتوجه به سن پایین و دوران بلوغ، با مشکلاتی رو به رو خواهید شد که کاملا طبیعی هستند. برای انتخابی درست تر در ابتدا به علایق و روحیات خود فکر کنید و وارد جریان های روانی جامعه برای یک رشته خاص نشوید. در این مسیر از والدین و کسانی که با تجربه هستند؛ کمک بگیرید. قبل از تصمیم گیری نهایی از مراجعه به روانشناس تحصیلی، غافل نشوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاور تحصیلی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

بهترین تست ها برای انتخاب رشته سال نهم کدامند؟

تست های مختلفی در زمینه موفقیت تحصیلی و حتی خودشناسی وجود دارند که به فرد در تصمیم گیری کمک خواهند کرد؛ تست هالند یکی از آنهاست.

بهترین رشته درسی کدام است؟

جامعه به تمام شغل ها نیاز دارد؛ پس در انتخاب رشته ابتدا به علائق خود توجه کنید و به خودشناسی برسید. در هر رشته ای می‌توانید به درآمدزایی برسید و در آن موفق شوید.

آیا می توان تغییر رشته داد؟

اگر احساس کردید که در انتخاب خود دچار اشتباه شده اید؛ امکان تغییر رشته وجود دارد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *