سامانه سپامک


آیا با سامانه سپامک آشنایی دارید؟ سامانه سپامک یک سایت اینترنتی مخصوص مهندسین می‌باشد. از طریق این سامانه مهندسین می‌توانند درخواست خود را مبنی بر صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی ثبت نمایند. در ادامه این مطلب قصد داریم به معرفی سامانه سپامک، نحوه ثبت‌نام و ورود به سامانه و ثبت درخواست صدور پروانه بپردازیم.

سامانه سپامک چیست ؟

امروز اگر فردی قصد شروع فعالیت شغلی خود را داشته باشد. ابتدا باید مجوزهای قانونی را برای شروع کار خود دریافت نماید. یکی از مشاغلی که برای شروع آن نیازمند دریافت پروانه اشتغال هستیم شغل مهندسی می‌باشد. بنابراین کسانی که قصد دارند به کار مهندسی مشغول شوند. ابتدا باید صدور مجوزها و پروانه‌های قانونی را درخواست نمایند. به همین منظور دولت سامانه سپامک جهت تسهیل در ارائه خدمات به مهندسین و ثبت درخواست آن‌ها جهت صدور پروانه اشتغال راه‌اندازی نمود.
اکنون در سراسر کشور مهندسان، کاردان‌ها، معماران تجربی ساختمان و… می‌توانند. با مراجعه به سامانه سپامک به نشانی اینترنتی spamak.mrud.ir به ثبت درخواست خود جهت صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی، اقدام نمایند. همچنین مهندسین می‌توانند از طریق همین سامانه روند رسیدگی به درخواست خود را پیگیری کنند.
خوب است بدانید که سامانه سپامک تنها به اشخاص و افراد حقیقی اختصاص ندارد. بلکه هم افراد حقیقی و هم افراد حقوقی مثل شرکت‌های تجاری امکان ورود و ثبت‌نام در این سایت و ثبت تقاضای صدور پروانه اشتغال را دارند.
همچنین دو نکته مهم در مورد سامانه سپامک وجود دارد. اول آنکه جهت استفاده از خدمات سایت باید ابتدا مراحل ثبت‌نام در سامانه را طی نمایید. اما ثبت‌نام در این سامانه باید از درگاه ملی مجوزهای کشور اقدام نمایید. و ثبت‌نام مستقیم در سامانه سپامک در حال حاضر امکان‌پذیر نیست. دوم اینکه جهت پرداخت هزینه‌های لازم را مربوط به صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی، امکان پرداخت از طریق سامانه سپامک وجود ندارد. بلکه متقاضیان باید برای پرداخت این هزینه‌ها به سامانه پاتمک یا همان سایت پرداخت الکترونیکی تعرفه‌های مهندسین مراجعه نمایند.

ثبت‌نام در سامانه سپامک

شما برای ورود به سایت سپامک استفاده از خدمات آن مانند درخواست صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی ابتدا باید در این سامانه ثبت‌نام کنید. اما برای ثبت‌نام در سامانه سپامک لازم است به درگاه ملی مجوزهای کشور به نشانی mojavez.ir مراجعه نمایید.
بعد از ورود به صفحه اصلی سایت در کادر اول سایت کلمه مهندسی را جستجو کنید. سپس با ورود به صفحه جستجوی پیشرفته‌ی سایت، در لیست کشویی به نام دستگاه اصلی، روی گزینه‌های وزارت راه و شهرسازی کلیک کنید. و بعد در کادر دستگاه تابعه، اداره کل راه و شهرسازی در موردنظر خود را مشخص نمایید. درنهایت دکمه جستجو را انتخاب کنید.
بعد از طی این مراحل، در صفحه روبه روی خود قسمت پروانه اشتغال مهندسی ساختمان (حقیقی) را بیابید و بر روی گزینه راهنمای دریافت کلیک کنید. بدین ترتیب شرایط، مدارک و هزینه صدور پروانه اشتغال مهندسی به شما نشان داده می‌شود. اگر تمامی موارد موردنیاز را دارا هستید گزینه صدور مجوز را انتخاب نمایید. سپس می‌توانید مشخص کنید که شما شخص حقیقی یا شخص حقوقی هستید.

احراز هویت

گام بعدی احراز هویت است. جهت احراز هویت باید به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند مراجعه نمایید. برای این منظور شما باید در کادر اول پنجره، شماره تلفنی که با کد ملی شما ثبت‌شده باشد را وارد نمایید. سپس عددی که در تصویر امنیتی نشان داده می‌شود را بنویسید دکمه ارسال را بزنید تا کد فعال‌سازی برای شما ارسال گردد. کد فعال‌سازی ارسال‌شده را در کادر مربوطه وارد نمایید و دکمه فعال‌سازی را بزنید.
بعد از احراز هویت مجدد به سایت درگاه ملی مجوزهای کشور هدایت خواهید شد. در اینجا وقتی از صحت مشخصات خود مطمئن شدید کد امنیتی را وارد کنید. و بر روی گزینه درخواست صدور مجوز کلیک نمایید. به این ترتیب یک کد رهگیری برای شما صادر می‌شود. صدور این کد رهگیری به این معنی است که درخواست شما ثبت‌شده است. و شما به‌طور خودکار به سامانه سپامک هدایت می‌گردید.
حال شما مراحل ثبت‌نام در سامانه سپامک را به پایان رسانید. از این پس می‌توانید با ورود به سایت سپامک درخواست خود را مبنی بر صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی ارائه نمایید. و از سایر خدمات این سامانه نیز بهره ببرید.

ورود به سامانه سپامک

پس از آن‌که با موفقیت در سامانه سپامک ثبت‌نام کردید. می‌توانید برای صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی درخواست خود را در این سامانه ثبت کنید. کلیه مهندسان، کاردان‌ها و معماران تجربی ساختمان‌ها در سراسر کشور می‌توانند از این سامانه استفاده کنند. که در ادامه مراحل و نحوه ورود به سایت را توضیح می‌دهیم.
ابتدا در مرورگر خود سامانه سپامک به نشانی spamak.mrud.ir را جستجو کنید. حال با ورود به صفحه اول سایت با دو گزینه *ورود اشخاص حقیقی* و *ورود اشخاص حقوقی* مواجه می‌شوید. با توجه به اینکه متقاضی صدور پروانه شخص حقیقی یا حقوقی است یکی از این دو گزینه را انتخاب کنید. در صفحه بعدی اطلاعت درخواستی و کد امنیتی را وارد نمایید تا بتوانید وارد سامانه سپامک شوید.

ثبت درخواست صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی در سامانه سپامک

شما برای ثبت درخواست صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی در سامانه سپامک پس از ثبت‌نام و ورود به سایت باید مراحل زیر را انجام دهید.
شما با ورود به سامانه سپامک یک کادر صورتی را مشاهده می‌کنید. که در آن کادر لیست درخواست‌های ثبتی شما آورده شده است. برای ادامه و تکمیل روند ثبت درخواست صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی روی گزینه تکمیل فرآیند کلیک کنید. اگر درخواست شما به اشتباه ثبت‌شده باشد امکان انصراف از درخواست وجود دارد. شما پس از انتخاب گزینه تکمیل فرآیند درخواست یا ثبت مجدد درخواست صحیح وارد بخش جدیدی از سایت می‌شوید. که در این بخش به‌منظور تکمیل فرآیند درخواست باید هفت مرحله را طی کنید‌. این هفت مرحله شامل ثبت اطلاعات و مدارک شما می‌شود. درنهایت پس از پایان این هفته مرحله دکمه ثبت نهایی را بزنید تا درخواست شما به کارشناس مربوطه ارسال شود. اگر درخواست شما شرایط قانونی و مدارک کامل را دارا باشد پروانه موردنظرتان صادر خواهد شد.

سؤالات متداول

سامانه سپامک چیست ؟

مهندسان، کاردان‌ها، معماران تجربی ساختمان و… می‌توانند با مراجعه به سامانه سپامک به نشانی اینترنتی spamak.mrud.ir به ثبت درخواست خود جهت صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی، اقدام نمایند.

ثبت‌نام در سامانه سپامک به چه صورت انجام می‌شود ؟

برای ثبت‌نام در سامانه سپامک لازم است به درگاه ملی مجوزهای کشور به نشانی mojavez.ir مراجعه نمایید.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *