سامانه جستجوی شغل


سامانه جستجوی شغل چیست؟ بر اساس آخرین آمارها از 85 میلیون جمعیت ایران حدود 67 میلیون نفر جوان و در سن کار هستند. اما از 67 میلیون نفر افرادی که در سن کار هستند بخش عمده‌ای بدون شغل‌اند. و تنها 19 میلیون از آن‌ها شاغل هستند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای کاهش جمعیت افراد بیکار، سایتی تحت عنوان سامانه جستجوی شغل راه‌ا‌ندازی نمود. در ادامه این مطلب به معرفی سامانه جستجوی شغل می‌پردازیم.

سامانه جستجوی شغل چیست ؟

دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی وزارت تعاون وظیفه دارد تا افراد طالب شغل را برای یافتن شغل مناسبشان راهنمایی کند. در این راستا این دفتر در سال‌های اخیر سامانه‌ی اینترنتی جستجوی شغل را برای خدمت‌رسانی به کارجویان راه‌اندازی کرده است. سامانه جستجوی شغل به نشانی اینترنتی shoghl.mcls.gov.ir با این هدف که هزینه‌های افراد در هنگام جستجوی شغل کاهش دهد. همچنین برای بهبود و تسهیل در حوزه کاریابی که موجب افزایش اشتغال و کاهش جمعیت افراد بیکار می‌شود؛ راه‌اندازی گشته است. این سامانه توسط وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ایجادشده است.
برای ورود به سامانه جستجوی شغل ابتدا نشانی اینترنتی آن را جستجو کنید. سپس با ورود به سایت شما می‌توانید از دو بخش ورود کارفرمایان یا ورود کار جویان وارد سامانه شوید. همچنین شما می‌توانید از طریق بخش ثبت‌نام به‌عنوان کارفرمایان یا بخش ثبت‌نام کارجویان در این سامانه ثبت‌نام نمایید.
همان‌طور که اشاره کردیم این سامانه دارای دو بخش تحت عنوان ورود و ثبت‌نام کارجو و بخش دیگر تحت عنوان ورود و ثبت‌نام کارفرما می‌باشد. بدین ترتیب کارفرمایان در کار جویا نمی‌توانند در زمان کوتاه و با هزینه بسیار کم بهترین گزینه انتخابی خود را پیدا کنند. علاوه بر این‌ها سامانه جستجوی شغل دارای بخش‌ها و خدمات گوناگون دیگری نیز هست. بخش‌های دیگر سامانه جستجو شغل شامل جستجوی نیروی کار، جستجوی فرصت شغلی، لیست کاریابی‌ها، ثبت‌نام و ورود کاریابی‌ها و … می‌شود.

نحوه عملکرد سامانه جستجوی شغل

در مطالب بالا اشاره کردیم که سامانه جستجوی شغل به جهت کاهش هزینه‌های کارجویان در پویش شغل و همین‌طور تسهیل و تسریع کاریابی و افزایش اشتغال راه‌اندازی شد. کارفرمایان که به نیروی کار احتیاج دارند در این سامانه ثبت‌نام می‌کنند. این سامانه ادعای آن‌ها را در مورد کسب‌وکارشان بررسی می‌کند.  سپس با کارفرمایان آن‌ها به کاریابی‌هایی که در سراسر کشور فعالیت دارند متصل می‌شوند. بدین ترتیب می‌توانند درخواست خود را مبنی بر استخدام نیروی کار ثبت کنند.
از طرفی افراد جویای کار نیز با ورود به سامانه جستجوی شغل می‌توانند نیازهای شغلی منطقه خود را بررسی نماید. سپس بااتصال به کاریابی موردنظر شغل متناسب با خود را با کمترین هزینه بیابد. خوب است بدانید سامانه جستجوی شغل توانایی پردازش قرارداد کار دائم و موقت را داراست.
تمام کاریابی‌ها که در داخل کشور وجود دارند. با دستور دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی موظف هستند که اطلاعات عملکرد خود را همواره در سامانه جستجوی شغل به ثبت برسانند. به این ترتیب سامانه به جامعه بزرگی از کارفرمایان و کار جویان دسترسی دارد. که می‌تواند آن‌ها را به یکدیگر متصل کند. و به این افراد گزینه‌های انتخابی بیشتری استخدام نیرو یا شغل یابی ارائه نماید.
نکته قابل‌توجه در مورد سامانه جستجوی شغل این است. که این سامانه پس از ثبت و دریافت اطلاعات و رزومه کارجویان درصورتی‌که آن‌ها نیازمند مهارت یا تخصص ویژه‌ای باشند. می‌تواند بستر مناسب را برای کارجویان جهت مهارت‌آموزی و کسب تخصص به کمک سازمان فنی و حرفه‌ای کشور ایجاد نماید.

ثبت‌نام و ورود به سامانه جستجوی شغل

گفتیم که وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی سامانه تحت عنوان سامانه جستجوی شغل برای کارفرمایان و کار جویان و تسهیل در ارتباط این دو گروه ایجاد نموده است. حال در این بخش از مطلب به نحوه ورود به سایت خواهیم پرداخت.
جهت ثبت‌نام و ورود به سامانه جستجوی شغل ابتدا به نشانی اینترنتی shoghl.mcls.gov.ir مراجعه نمایید. سپس وارد صفحه اصلی سامانه می‌شوید.  برای ورود و ثبت‌نام در سامانه و استفاده از خدمات آن دو حالت وجود دارد. شما یا کارفرما یا جوینده کار هستید. لازم به ذکر است که شما برای استفاده از خدمات سامانه جستجوی شغل ابتدا باید در این سامانه ثبت‌نام نمایید.
اگر شما به‌عنوان ثبت‌نام در سامانه جستجوی شغل را دارید. گزینه ثبت‌نام کارجویان را انتخاب کنید. صفحه‌ای که برای شما باز می‌شود کد ملی خود، تاریخ تولد، رمز، تکرار رمز و کد امنیتی را وارد نمایید. بعد از پر کردن فیلدهای خالی گزینه ثبت‌نام را انتخاب کنید. همچنین اگر شما به‌عنوان یک کارفرما قصد ثبت‌نام در سامانه جستجوی شغل را دارید. بر روی گزینه ثبت‌نام کارفرما کلیک نمایید. سپس به روال قبل فیلدهای خالی نظیر کد ملی، تاریخ تولد، رمز و کد امنیتی را پر کنید. درنهایت گزینه ثبت‌نام را انتخاب نمایید.
اگر شما پیش‌ازاین در سامانه ثبت‌نام کرده‌اید. جهت ورود به‌عنوان کارجو در سامانه باید روی گزینه ورود کارجویان کلیک نمایید. سپس در صفحه بازشده نام کاربری، رمز و کد امنیتی را وارد کنید. و بعد گزینه ورود را مجدداً انتخاب نمایید. همچنین اگر به‌عنوان کارفرما قصد ورود به سامانه را دارید. گزینه ورود کارفرمایان را انتخاب کنید. به همین ترتیب نام کاربری، رمز و کد امنیتی را وارد و بعد گزینه ورود را انتخاب نمایید.

بخش های مختلف سامانه جستجوی شغل

سامانه جستجوی شغل جهت ایجاد بستر مناسب برای اتصال دو گروه کارجویان و کارفرمایان به یکدیگر با کمترین هزینه و امکانات، شامل بخش‌های مختلفی می‌شود. ازجمله این بخش‌ها می‌توانیم به کاریابی، آخرین فرصت‌های شغلی، آخرین رزومه‌ها و لیست کاریابی‌ها اشاره‌ کنیم.
بخش کاریابی: بخش کاریابی در سامانه جستجوی شغل، شامل گزینه‌های ورود کاریابی، صدور جواز برای کاریابی، تمدید مجوزهای کاریابی، همین‌طور رسیدگی به شکایات می‌شود. این بخش از سامانه مختصر کاریابی‌ها است و کاریابی‌ها می‌تواند از خدمات سامانه جستجوی شغل از طریق این بخش استفاده کنند.
بخش آخرین فرصت‌های شغلی: جویندگان کار می‌توانند در این بخش از سامانه، به جستجو و انتخاب شغل متناسب با شرایط خود بپردازند. در این بخش کارجویان می‌تواند شهر ، گروه شغلی موردنظرشان، میزان حقوق، تحصیلات، نوع و نحوه همکاری و…. را مطابق با شرایط و علایق خود پیدا کنند.
بخش آخرین رزومه‌ها: در بخش آخرین رزومه‌ها در سامانه جستجوی شغل کارفرمایان به رزومه‌های جویندگان کار دسترسی پیدا می‌کنند. و می‌توانند این رزومه‌ها را بررسی نمایند. تا نیروی کار مناسب با شرایط درخواستی خود را بر اساس تحصیلات مهارت و توانمندی‌های آن‌ها را بیابند.
بخش لیست کاریابی‌ها: در این بخش از سامانه جستجوی شغل بیش از ۹۰۰ کاریابی ثبت‌شده است. کارجویان می‌توانند در بخش لیست کاریابی‌ها نزدیک‌ترین کاریابی به خود را بیابند. و با مراجعه به آن‌ها یا تماس با آن‌ها درخواست شغلی خود را در آنجا به ثبت برسانند. در این بخش کلیه اطلاعات مربوط به کاریابی‌ها ازجمله محل استقرار، نام مدیر، آدرس و تلفن، تاریخ تأسیس و سایر جزئیات مربوط به کاریابی درج می‌گردد. برین جویندگان کار می‌تواند به این وسیله با کاریابی‌ها ارتباط برقرار نمایید.

سؤالات متداول

سامانه جستجوی شغل چیست ؟

این سامانه به نشانی اینترنتی shoghl.mcls.gov.ir با این هدف که هزینه‌های افراد در هنگام جستجوی شغل کاهش دهد و بهبود و تسهیل در حوزه کاریابی که موجب افزایش اشتغال و کاهش جمعیت افراد بیکار می‌شود؛ راه‌اندازی گشته است.

بخش‌های مختلف این سامانه چیست ؟

ازجمله این بخش‌ها می‌توانیم به کاریابی، آخرین فرصت‌های شغلی، آخرین رزومه‌ها و لیست کاریابی‌ها اشاره‌ کنیم.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *