سلامت جنسی(آو)


سلامت جنسی تنها به معنی نداشتن بیماری های مقاربتی نیست. رعایت سلامت و بهداشت جنسی روی باروری و رابطه جنسی نیز تاثیرگذار است. در فرهنگ ما به دلیل احساس شرم درصحبت کردن از این موضوع و موانع اخلاقی بسیاری از افراد این موضوع اهمیت نمی دهند.

سلامت جنسی

سلامت جنسی به معنی بهداشت جسمانی و روانی فرد در مورد مسائل جنسی است که خود فرد و شریک او را در بر می گیرد. سلامت جنسی را جوامع و ارگان های مختلف به صورت متفاوتی تعریف می کنند. به عنوان مثال از نظر سلامت جنسی به معنای دسترسی به اطلاعات جامع و مفید درمورد جنسیت و تمایلات جنسی، اگاهی از خطرات جبران ناپذیر روابط جنسی محافظت نشده، توانایی دسترسی به مراقبت های بهداشتی و درنهایت زندگی در محیطی سالم است. درایران کمتر به این موضوع پرداخته می شود وسطح اطلاع رسانی بسیار پایین است.

ابعاد سلامت جنسی

سلامت جنسی می تواند روی ابعاد مختلفی از زندگی ما تاثیرگذار باشد. خانواده و سابقه ی آنان یکی از بخش هایی است که سلامت جنسی آن از اهمیت بالایی برخوردار است..

بارداری

بارداری و فرزند اوری از عواملی هستند که رابطه ای مستقیم با سلامت جنسی دارند. توصیه می شود والدین حتما قبل از اقدام به بارداری از سلامت جنسی خود مطمئن شوند.

ازدواج

مبتلا نبودن به بیماری های امیزشی قبل از ازدواج و چک اپ های مستمر بعد از ازدواج از شرایط سلامت جنسی هستند. شیو کردن، دوش گرفتن، استفاده از کاندوم، روش های جلوگیری از بارداری، عدم برقراری رابطه جنسی در روزهای قاعدگی، اراستگی ظاهر و… از دیگر حقوق جنسی شماست.

قاعدگی

رعایت بهداشت در دوران قاعدگی یکی دیگر از جنبه های سلامت جنسی است که بانوان باید به آن توجه کنند.سالانه عده ی زیادی از زنان در سراسر جهان به علت عفونت های حاصل از دوران قاعدگی غیر بهداشتی، جان خود را از دست می دهند. استفاده از پد، تامپون و کاپ قاعدگی مناسب و تعویض به موقع انها از عوامل موثر در این دوران است. به دلیل باز بودن دهانه ی رحم در این دوران احتمال ابتلا به بیماری بیشتر است؛ پس نحوه ی شست وشوی صحیح و استفاده از لباس زیر های مناسب می توانند از عفونت های واژینال جلوگیری کنند.

رابطه جنسی

برقراری رابطه جنسی در فضای بهداشتی، عدم رفتارهای جنسی غیر معمول مثل ادرار و مدفوع در حین رابطه یا ادرار کردن بعد از رابطه جنسی عواملی هستند که می توانند سلامت رابطه را تضمین کنند.

عوامل مخاطره انگیز سلامت جنسی

معمولا افراد تصور می کنند همین که بیماری جنسی جدی نداشته باشند؛ از سلامت جنسی برخوردار هستند. اما عوامل پنهانی همیشه حضور دارند که سلامت ما را تهدید می کنند.

تعدد شریک جنسی

برقراری رابطه های جنسی زیاد با افراد مختلف علاوه بر سلامت جسمی، سلامت روان شما را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. بهتر از است قبل از رابطه جنسی شناخت کافی از شریک خود و سابقه ی بیماری های ایشان داشته باشید.

عدم استفاده از کاندوم

اغلب افراد فقط کاندوم را محافظتی در برابر بارداری می دانند اما کاندوم به طور قابل توجهی از انتقال بیماری های امیزشی نیز جلوگیری می کند.

عدم رعایت بهداشت فردی

بهداشت فردی فقط مربوط به رابطه جنسی نمی شود؛ بلکه استفاده ی بیش از حد از توالت های عمومی، استخر های الوده، مکان های غیر بهداشتی و… ممکن است شما را در معرض الودگی های زیادی قرار دهد.

عدم اطلاعات کافی و اگاهی

کمبود فرهنگ سازی و اطلاعات رسانی در این زمینه با توجه به شیوع بیماری های جنسی، کاملا مشهود است. ریشه ی بیشتر مشکلاتی که در این زمینه برای فرد به وجود می اید مربوط عدم مطالعه و تحقیق در این زمیه است.

خوارضایی

خودارضایی به تنهایی ضرری برای سلامت جنسی شما ندارد اما انجام این عمل با دست های الوده یا ابزار های جنسی نامناسب، سلامت شما را به خطر می اندازد.

عمل های زیبایی ناحیه تناسلی

یکی از عمل های زیبایی که امروزه بسیار مرسوم شده است؛ تنگ کردن واژن یا کوچک کردن لابیا ها یا عمل هایی از این قبیل هستند. دانستن این نکته قبل از انجام این گونه عمل ها ضروری است که ممکن است شما به طور کلی گیرنده های حسی این نقاط را از دست بدهید و عوارض جبران ناپذیری را تجربه کنید.

حقوق جنسی

شاید شما هم از حقوق جنسی خود مطلع نباشید. اما نه گفتن به رابطه های پرخطر یا به طور مکرر از حقوق جنسی شما محسوب می شود. جلوگیری از بارداری و همچنین خود مفهوم سلامت جنسی در مرد شما و شریک تان  از دیگر حقوق شما در این زمینه است.

راهکارهایی برای افزایش سلامت جنسی

اهمیت دادن به سلامت جسم و روان کیفیت زندگی را بالا می برد؛ اما قراردادن اصولی جزئی تر در این زمینه، آنهارا تضمین می کند.

سکس و سلامت جسنی

همانطور که قبلا هم گفته شد تمام سلامت جنسی، محدود به رابطه جنسی نمی شود اما با هم همپوشانی زیادی دارند. اهمیت دادن به رعایت بهداشت و کمک گرفتن از یک سکستراپیست رابطه ی شما را از هر لحاظی امن تر می کند.

مراجعه مداوم به متخصص

با شروع فعالیت جنسی، مرتب به متخصص زنان یا اورولوژیست مراجعه و با انجام تست ها یا ازمایش های مربوطه از سلامت خود اطمینان حاصل کنید.

ورزش

ورزش علاوه بر کمک به سلامت جسمانی و تنظیم هورمون ها، روحیه شما را نیز بالا می برد.

سخن پایانی

به مخاطره افتادن سلامت جنسی افراد یکی از عوامل تهدید کننده ی جوامع است چرا که ادامه ی نسل ها در گرو این مهم است. سلامت جنسی از فاکتورهایی است که با اهمیت به ان و بالابردن اطلاعات افراد می توان را بهبود بخشید. دراین زمینه متخصصان سلامت گام های مهم و ارزشمندی برداشته اند. یک سکستراپیست در این زمینه به شما کمک شایانی خواهد کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه جنسی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید

سوالات متداول

سلامت جنسی چیست؟ تعریف سلامت جنسی از نظر جوامع و کشورهای مختلف، متفاوت است اما به طور کلی شامل دسترسی و برخورداری همه جانبه از بهداشت، سلامت جسمی و روانی در زمینه جنسی است.

عوامل تهدیده کننده ی سلامت جنسی کدامند؟ رعایت نکردن بهداشت فردی، روابط پرخطر و بدون محافظت، عمل های جراحی زیبایی ناحیه تناسلی و… که در مقاله به آنها اشاره نموده ایم.

بهداشت آقایون در رابطه جنسی چگونه است؟ رعایت بهداشت فردی و استفاده از کاندوم جزو مواردی هستند که اقایون در رابطه جنسی باید رعایت کنند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *