پارافیلیا(آو)


پارافیلیا نوعی از انحرافات جنسی است که در ان فرد فقط با یک نوع رفتار یا فانتزی خاص ارگاسم را تجربه می کند.اما باید بدانید که این تمایلات عادی نیستند.در این مقاله به توضیح انواع پارافیلیا،راه های تشخیصی و درمانی خواهیم پرداخت.این اختلال زیاد شایع نیست اما در مردان بیشتر بروز میکند و بیشتر این افراد دگرجنسخواه هستند.

پارافیلیا

پارافیلیا شامل طیف گسترده ای از فانتزی هاست که فرد می تواند به بیش از یک نوع ان مبتلا باشد.اختلالی است که در ان فرد برخلاف داشتن شریک جنسی و یا سالم بودن از نظر جسمانی نمی تواند بدون برخی رفتارها و فانتزی های جنسی،برانگیخته شود یا از نظر روانی ارضا شود.از انواع ان می توان به فتیشیسم(یادگارخواهی)،پدوفیلی،نکروفیلی،زوفیلی و… اشاره کرد.در برخی کشور ها برای این افراد گروه های کوچکی وجود دارد که میتوانند افراد مثل خود را پیدا و نیاز خود را برطرف کنند.

علل شکل گیری پارافیلیا

هنوز علت دقیقی برای به وجود امدن این اختلال در دسترس نیست حتی اگر شریک جنسی فرد مبتلا، با انجام این فانتزی ها مشکلی نداشته باشد و در حین رابطه به هیچ یک از انها اسیبی وارد نشود؛ نمی توان اسم ان را اختلال جنسی گذاشت.داشتن فانتزی جنسی و رفتارهای گوناگون می تواند رابطه ی جنسی را از حالت یکنواختی خارج کند و حال و هوای تازه ای به ان بدهد اما گاها این فعالیت ها جای خود را با اسیب زدن به دیگری و خودخواهی عوض میکند و مسیر رابطه را کلا تغییر میدهد.تجربیات دوران کودکی فرد،تماشای پورن،اعتیاد به مواد مخدر و الکل،تجربه ازار جنسی در گذشته یا حتی از لحاظ شیمی مغزی، هورمون ها نیز می توانند موثر باشند.پارافیلیا و وجود فانتزی های غیرعادی در فرد می تواند ان هارا در معرض طیف وسیعی از بیماری های روانی یا جسمانی قرار دهد.این افکار معمولا از سن نوجوانی اغاز می شوند ولی ممکن است بعد از دوران بزرگسالی از شدت این گرایشات کاسته شود.شرطی سازی در شکل گیری این تمایلات نقش مهمی دارد به عنوان مثال همزمانی فعالیت های جنسی با افکار یا موقعیت خاص به صورت مکرر این علاقه را در فرد شکل می دهند.تقلید از رفتارهای دیگران نیز یکی دیگر از عوامل شکل دهنده ی پارافیلیا است.افرادی که در روابط خود به صورت عادی احساس رضایت نمی کنند؛ به این گرایش روی می اورند.در بین این افراد میل به پرخاشگری زیادی وجود دارد که در حین درمان باید به ان توجه شود.

انواع مختلف پارافیلیا

همانطور که قبلا هم گفته شد؛ پارافیلیا انواع مختلفی دارد و جنبه های گوناگونی  را در برمیگیرد.به طور خلاصه در این مقاله به شرح انها میپردازیم اما در مورد هر یک از انها مقاله ی جداگانه در سایت در دسترس است.

فتیشیسم(یادگارخواهی)

یادگارخواهی شایع ترین نوع پارافیلیا است که در ان فرد به عضوی خاص در بدن یا شی ای مشخص علاقه دارد و در طول رابطه جنسی فقط خود را با انها سرگرم می کند و به ارگاسم میرسد.شاید شما هم در مورد فتیش پا شنیده باشید؛اینگونه افرد فقط با نوازش یا نگاه کردن با پاهای شریک خود برانگیخته می شوند.علاقه به نگه داشتن شی یا لباسی از شریک خود حتی بعد از رابطه دارند به همین دلیل به انها یادگارخواه می گویند.

عورت نمایی

این دسته از افراد از نگاه کردن به واکنش افراد،حتی غریبه ها به بدن عریان خود احساس لذت می کنند و تنها از همین طریق به ارگاسم می رسند.ممکن است شریک خود را مجبور به تماشای فیلم های پورن کنند.

مبدل پوشی

دسته ای دیگر به پوشیدن لباس های جنس مخالف خود علاقه دارند؛که ممکن است ان را عملی کنند یا فقط با خیالپردازی در مورد ان احساس رضایت کنند.

پدوفیلی

پدوفیلی عبارت است از تمایل به رابطه ی جنسی با کودکان که شامل ازار جنسی،اجبار انها به تماشای پورن یا برهنه شدن و لمس انها می باشد.

نکروفیلی

علاقه ی وسواس گونه به ارضای نیاز جنسی خود با مردگان یا کسانی که هوشیاری ندارند.انها ممکن است حتی برای این فانتزی،شخصی را بکشند یا بیهوش کنند تا بتوانند با انها رابطه ی جنسی داشته باشند.

زوفیلیا

تمایل جنسی به حیوانات،لمس انها یا حتی فکر کردن به به ان در حین خودارضایی. این علاقه گاهی به حدی می رسد که شخص تصمیم می گیرد با حیوان ازدواج کند.صنعت پورن حیوانات و فاحشه خانه های حیوانی در دنیا در حال گسترش است.

مازوخیسم و سادیسم

به خودازاری،مازوخیسم می گویند.بعضی از افراد به تنبیه و تحقیر خود یا حتی اسیب زدن به خود علاقه دارند و از درد ان ارگاسم را تجربه می کنند. برعکس افرادی که از اسیب زدن و زورگویی به دیگران احساس لذت میکنند.این دو دسته بهتر است با یکدیگر رابطه ی جنسی داشته باشند البته احتمالا رابطه ی انها وارد فاز دیگری می شود که به ان   bdsm میگویند.

انواع دیگر

انواع دیگر پارافیلیا شامل مالش دوستی،اسکاتولوژی(میل به سکس تلفنی)،کوپروفیلیا(ادرارو مدفوع در حین رابطه)و… میشود.

درمان پارافیلیا

این گونه افراد معمولا میلی به درمان شدن نشان نمی دهند چرا که خود را بیمار نمی دانند.حتی بعد از درمان نیز نشانه هایی از خود بروز می دهند که به معنای بی اثری درمان است.با این حال برای کنترل علائم و جلوگیری از شیوع ان در جوامع راهکار هایی وجود دارد.درمان دارویی برای مهار اختلالات همزمان و روان درمانی بسیار موثر است.اگر فرد متاهل است پیشنهاد می شود درمان را به صورت زوج ادامه دهند.یکی دیگر از روش های درمانی انواع شرطی ساز ها و تکنیک های رفتار درمانی هستند که در انجام تمرین ها یک متخصص میتواند به شما کمک کند. اگرحداقل 6ماه از بروز اولین نشانه ها گذشته است و شخص تمام  تمرکز خود را معطوف به رفع این نیاز کرده است به طوری که از بخش های دیگر زندگی غافل شده است؛بهتر است هرچه زودتر برای درمان اقدام کند.

سخن پایانی

مواجه با انحرافات جنسی چه برای درمانگران و چه افراد عادی به دلیل حسایت این قضیه،کار اسانی نیست.گاهی خود شخص دیگر لذتی از این رفتارها نمی برد و فقط به دلیل احساس اجبار روانی دست به انجام انها می زند.جرم انگاری و قوانینی که در این زمینه وجود دارند نیز یکی دیگر از دلایل عدم مراجعه انها برای درمان است.

برای دریافت مشاوره در زمینه جنسی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید

سوالات متدوال

پارافیلیا چیست؟

به رفتارها و فانتزی های غیرعادی که فرد فقط با انها ارگاسم را تجربه میکند پارافیلیا می گویند و انواع مختلفی نیز دارد.

درمان پارافیلیا چگونه است؟

روش های مختلف درمان شامل دارودرمانی،رفتاردرمانی،روان درمانی و درمان های شناختی رفتاری است که همه ی انها با کمک یک مشاور امکان پذیر است.

انواع مختلف پارافیلیا کدام اند؟یادگارخواهی،پدوفیلی،نکروفیلی،زوفیلیا،سادیسم و مازوخیسم،عورت نمایی،مبدل پوشی و … از انواع پارافیلیا هستند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *