واکسن گارداسیل(ذهن نو)


واکسن ها موثر ترین روش برای جلوگیری از بیماری های عفونی هستند.واکسن با تحریک سیستم ایمنی و با تولید پادتن به مبارزه با ویروس ها می پردازند. گارداسیل نام چند نوع واکسن است که با هدف جلوگیری از شیوع ویروس پاپیلومای انسانی طراحی شده است.کشورهای زیادی مانند ایران،هند،امریکا و… به ساخت این واکسن پرداخته اند.این نوع واکسن فقط در برابر برخی از سویه های hpvم محافظت دارد و برای بیماری های امیزشی دیگر موثر نیست.

واکسن گارداسیل

ویروس پاپیلومای انسانی موجب بیماری HPV سرطان دهان وگلو ،دهانه ی رحم و زگیل تناسلی می شود و شایع ترین عفونت دستگاه تناسلی است. در حال حاضر سه نوع از این واکسن در بازار وجود دارد که که نوع 9و 4 ان شایع تر است.hpv در حدود 150 سویه دارد که به دو بخش بدخیم و خوش خیم تقسیم می شوند.انواع خوش خیم ان باعث بروز علائمی مثل زخم و زگیل تناسلی می شوند.متاسفانه سویه های بدخیم این ویروس تا مدت ها هیچ علائمی ندارند.انجام تست های مربوطه می توانند به تشخیص این ویروس در بدن کمک کنند.پیشنهادمی شود قبل از تزریق واکسن ها اول تست hpv را انجام دهید.بعد از ابتلا،واکسن دیگر تاثیر چندانی ندارد.این واکسن بهتر است قبل از شروع فعالیت جنسی تزریق شود که از سن 9 تا 45سالگی قابل استفاده است.بعد از سن 30 سالگی معمولا تاثیر ان کاهش پیدا می کند.

نوع4

به این دلیل به این واکسن نوع 4 می گویند که که برای پیشگیری از 4 سویه سرطان زا و پر خطر 11،6،16،18است.تا 90درصد موثر است.این واکسن در 3دوز عرضه می شود که به فاصله 2 و6 ماهه قابل تزریق است.عرضه نوع 4 در بازار ایران بیشتر قابل دسترسی است. می توانید ان را از داروخانه های مورد تایید وزارت بهداشت و مراکز حلال احمر به قیمت دولتی تهیه کنید

نوع9

گارداسیل9 به تازگی وارد ایران شده است و کمیاب تر است؛طبیعی است که قیمت بالاتری هم داشته باشد.می تواند تا  3 دوز ان را تزریق کرد.تا 95 درصد موثر است و سویه های 6،11،16،18،58،31،33،45و52 را پوشش می دهد.اگر شخصی 3 دوز واکسن 4 را تکمیل کرده است دیگر به دریافت نوع 9 نیازی نیست.باتوجه به کمبود این نوع در ایران بهتر است هرچه زودتر واکسن نوع 4 را تزریق کنید.

انواع دیگر

نوع سرواریکس که کمتر از ان می شنویم فقط برای جلوگیری از دو نوع 16و 18 است و 70درصد می تواند موثر واقع شود.

ضرورت تزریق گارداسیل چیست؟

ممکن است در طول زندگی جنسی خود به انواع ویروس ها و عفونت های مختلفی مبتلا شوید که خطر چندانی ندارند و با درمان دارویی از بین بروند یا حتی ما متوجه حضور انها در بدن خود نشویم. ویروس hpv برخلاف بیماری های مقاربتی دیگر از راه تماس پوستی نیز منتقل می شود که همین عامل سرعت انتشار ان را بیشتر می کند. اما همانطور که قبلا هم گفته شد hpv سویه های پرخطری دارد که خود فرد و شریک جنسی اش را مبتلا می کند و بعد از مدتی باعث سرطان ها و زگیل های تناسلی می شود.زخم ها و عارضه های ناشی از hpv درمان پذیرند اما احتمال بازگشت انها وجود دارد پس بهتر است درمان را کامل کنید و به تقویت سیستم ایمنی خود بپردازید.گارداسیل می تواند ما را در مقابل سویه های مختلف hpv محافظت کند.قبل از دریافت این واکسن با انجام تست پاپ اسمیر برای خانوم ها و نمونه برداری برای اقایون از ابتلای خود به ویروس مطمئن شوید. اگر قصد انجام تست را ندارید؛تا بروز اولین نشانه ها زمان دقیقی وجود ندارد.ویروس hpv از راه دستگاه لیزر،توالت های عمومی و استخر منتقل نمی شود. حتی افرادیکه درحال حاضر به hpv مبتلا هستند با تزریق گارداسیل می توانند از ابتلا به انواع دیگر این ویروس،جلوگیری کنند.

عوارض گارداسیل

بروز علائمی مثل تب،بدن درد،بی حالی و… بعد از تزریق این واکسن بسیار نادر است اما طبیعی است.در بلند مدت عارضه ی خاصی برای این واکسن گزارش نشده است.قرمزی و التهاب در محل تزریق طبیعی است ؛اما اگر علائم گوارشی یا علائمی مثل گلو درد،سوزش چشم،سرگیجه و ضعف تنفسی داشتید بهتر است به مراکز درمانی مراجعه کنید.تزریق ان برای زنان باردار،کودکان زیر 9سال و افرادی که الرژیک هستند؛ممنوع است.

چگونه گارداسیل را تهیه کنیم؟

برای تهیه ی گارداسیل از بازار ازاد نیازی به نسخه پزشک نیست،اما برای دریافت از مراکز دولتی بهتر است با تجویز متخصص زنان،ماما یا پزشک عمومی مراجعه کنید.برای این واکسن به صورت دولتی باتوجه به کشور تولید کننده قیمت مصوبی وجود دارد اما در بازار ازاد قیمت مشخصی نیست.در زمان تهیه ی این واکسن حتما به تاریخ انقضا و نحوه ی نگهداری انها دقت کنیدکه روی اثربخشی انها موثر است.

نحوه تزریق خیلی مهم است!

همانطور که روی بسته بندی این محصول هم ذکر شده است؛ باید قبل از تزریق خوب تکان داده شود و در عضله ی دلتویید بازو توسط متخصص تزریق شود.

سخن پایانی

در روابط جنسی خود ابتدا از ابتلای شریک خود از بیماری های امیزشی مطمئن شوید و از کاندوم استفاده کنید.دریافت هرچه زودتر گارداسیل نقش مهمی در اینده ی شما بازی میکند.گاها تصور می شود تبلیغ و فروش بیش از حد گارداسیل،جنبه ی تجاری دارد و برای فروش محصول است؛اما امار ها نشان دهنده ی شیوع روزافزون این ویروس در ایران و حتی جهان است.

برای دریافت مشاوره در زمینه جنسی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید

سوالات متدوال؟

انواع واکسن گارداسیل کدام اند؟

گارداسیل در حال حاضر یه نوع 4،9و سرواریکس دارد.

چگونه گارداسیل را می توان تهیه کرد؟

از داروخانه های دولتی و مراکز حلال احمر و میتوان گارداسیل را خریداری کرد.

قیمت واکسن گارداسیل چقدر است؟

قیمت ان بسته به نوع و کشور تولید کننده،متفاوت است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *