اتیسم در کودکان(آو)


اتیسم یک اختلال رشدی عصبی است که علائم ان در کودکان از 3 سالگی ظاهر می شود.نوعی دیگر ان برای بزرگسالان است اما شیوع ان نسبت به کودکان پایین تر است.خیلی از والدین با نگرانی از اینکه فرزندشان ارتباط چشمی ندارد یا نسبت به لمس حساس است مراجعه می کنند و با گرفتن تشخیص اتیسم اضطراب انها بیشتر می شود.اما نکته ی جالب توجه این است که با تشخیص زودهنگام و شروع به موقع فرایند درمان کاملا قابل کنترل است و کودک می تواند شرایط راحت تری داشته باشد درحالیکه اتیسم در کودکی می تواند شرایط دشوار تری نسبت به اتیسم در بزرگسالی باشد چرا که این سنین اوج یادگیری بچه ها است.

اختلال اتیسم

این اختلال تا چندی پیش یکی از اختلالات نادر در کودکان محسوب میشد که هیچ درمان قطعی نداشت اما در اخرین نسخه ی منتشر شده از کتابچه ی تشخصی اماری تمام اختلالات رت اسپرگر و اختلالات تکانشی در کودکان جزو طیف اتیسم هستند ودر واقع زیر مجموعه ی ان محسوب می شوند.امار ان حتی در ایران درحال افزایش است و علت وقوع ان به درستی مشخص نیست پس شناخت علائم نشانه ها حائز اهمیت است. اتیسم در پسران شایع تر است به دلیل وجود تنها یک کروموزوم ایکس در ان هاست.

علائم و نشانه هادر اتیسم

علائم نوعی از اتیسم پسرونده بدین صورت است که گمان می شود کودک درحال رشد است اما در واقع بعد مدت زمان کوتاهی مهارت های گفتاری و اجتماعی خود را از دست می دهدو هیچ پیشرفتی صورت نمی گیرد.براساس شدت اتیسم به سه سطح تقسیم می شود

سطح1:خفیف

سطح2:بارز

شدید:شدید

سن

نشانه ها معمولا بعد از 3 سالگی اغاز می شوند وگاها این کودکان دیرتر شروع به حرف زدن می کنند.اتیسم تا اخر عمر زندگی فرد و خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد و راه درمان قطعی ندارد.

علائم حرکتی

حرکات کلیشه ای و تکرار شونده مثل دست زدن یا حرکتی شبیه بال زدن فقدان یا کمبود ارتباط چشمی یا ارتباط اجتماعی تحریک پذیری و حساس نسبت لمس حتی از طرف مادر.در حفظ تعادل مشکل دارند.ممکن است در انها شاهد رفتارهایی مثل خودزنی یا حتی کتک زدن اطرافیان باشیم.بی قراری و اشفتگی انها کاملا واضح است.

کلام

ارتباط کلامی کمی با اطرافیان دارند نمی توانند احساسات خود را به درستی نشان دهند و گاها یک کلمه را به صورت طوطی وار تکرار می کنند.جمله بندی درستی  ندارند و تلفظ و اهنگ وملودی مشخصی در گفتارشان نیست.

حتی بعد از سنین یادگیری زبان هم از ضمایر درستی استفاده نمی کنند و در صحبت کردن به کمک نیاز دارند.

هیجانی و شناختی

معمولا از هوش هیجانی پایینی برخوردارند و همچنین درکنترل کردن هیجانات خود مشکل دارند.درک درستی از هیجانات و واکنش های اطرافیان ندارند.هوش انتزاعی بسیار پایینی دارند به شکلی که نمی توانند خودشان را به جای دیگری تصور کنند.

سایر علائم

شب ادراری وکنترل نداشتن روی ادرار ومد فوع  حتی بعد از دوره ی بلوغ از مشکلات اصلی خانواده هاست.این افراد معمولا مشکل کم خوابی دارند.ظاهر انها کاملا طبیعی است ونیمی انها از هوش طبیعی برخوردارند ولی با همسالان خود ارتباط موثری ندارند.درخودماندگی و انزوا را ترجیح می دهند از بازی کردن با اشیا لذت بیشتری می برند تا تعامل با اطرافیان.در برابر تغییر مقاومند و به دانشمندان احمق معروف اند اما ممکن به اختلالات یادگیری نیز مبتلا شوند.

گاهی اتیسم با سندروم های رشدی دیگر همزمان می شود که ممکن است در ظاهر یا مهارت های دیگر نیز اختلال ایجاد کند مثل همزمانی سندروم داون با اتیسم.

هوش جزیره ای

هوش جزیره ای در اتیسم به معنای استعداد فوق العاده در یک یا چند حوزه(مثل فوتبال نقاشی و…) است در حالیکه در مهارت های دیگر دچار مشکل است.کودکان اتیسم با پرورش استعدادهایشان  میتوانند موسیقی دانان و ورزشکاران حرفه ای در اینده شوند. هرچه ضریب هوشی فرد اتیسم پایین تر باشد بیشتر احتمال تشج های مغزی وجود دارد.

علل ابتلا اتیسم در کودکان

همانطور که قبلا هم گفته شد هنوز علت دقیقی برای اتیسم وجود ندارد در گذشته علت ان را ضربه به سر یا حتی مطلقا ژنتیک می دانستند اما امروزه مشخص شده است که عوامل مختلفی می تواند در شکل گیری ان موثر باشد مثل وجود ژن های خاصی که در محیط بروز می کنند تغذیه نامناسب دردوران بارداری هایپوکسی و انوکسی(کمبود یا فقدان اکسیژن) در هنگام تولد و یا حتی مصرف داروهایی خاص تنش و اضطراب مادر دردوران بارداری  زایمان زود رس و…همگی می توانند از علل اتیسم باشند.

باورهای غلط در مورد اتیسم

عوارض واکسن ها باعث اتیسم می شوند.این یک باور اشتباه و هنوز هیچ تحقیقی این نظریه را اثبات نکرده است.

اتیسم قابل درمان است.با رفتار درمانی و بازی درمانی اموزش مهارت به کودک اتیسم می توان ان را توانمند ساخت اما درمان ان امکان پذیر نیست.

لقاح مصنوعی و بارداری با روش های دیگر یکی از دلایل اتیسم است. این موضوع کاملا از نظر علمی رد شده است وابتلا به اتیسم بیشتر به دلیل شرایط دوران بارداری و هنگام زایمان ممکن است اتفاق بیوفتد.

تشخیص اتیسم

تشخیص اتیسم تا زمان بروز علائم و نشانه ها تقریبا امکان پذیر نیست و بعد از سن مذکور توسط متخصص اطفال،مغز و اعصاب،روانپزشک و مراکزی مثل بهزیستی و انجمن اتیسم ایران امکان پذیر است.نشانه های اتیسم ممکن است با خیلی از اختلالات اشتباه گرفته شود و مسیر درمان را برای همیشه تغییر دهد بنابراین برای تشخیص به متخصصین معتبردر این زمینه مراجعه کنید.

متاسفانه رفتار خودکشی در دختران و افراد سطح 1 اتیسم دیده میشود که این می تواند نشان دهنده ی ارتباط بهداشت روان با بیماری های طیف اتیسم باشد.

کلام اخر

بهتر است این کودکان در مراکز ویژه تحصیل کرده یا در مدارس عادی با معلم سایه.(شخصی که در مدارس عادی از کودکانی با شرایط ویژه ،نگهداری می کنند  و در صورت لزوم به او اموزش می دهند). افراد مبتلا به اتیسم سطح 2 و 3 به اموزش فشرده و مستمر نیاز دارند و ممکن است تا پایان عمر قادر به انجام شخصی خود نباشند.طبیعی است که به خاطر شرایط سخت نگهداری از کودکان اتیسم والدین دچار خشم و افسردگی شوند پیشنهاد میکنیم در تمام این دوران از یک مشاور کمک بگیرید،با دوستان خود در ارتباط باشید و در فعالیت های اجتماعی شرکت کنید.

توجه داشته باشید که تشخیص زود هنگام می تواند شرایط را تغییر دهد و از زمان گرفتن تشخیص اتیسم بهتراست با مراجعه به مراکز معتبر جلسات مشاوره و درمان را برای کودک خود اغاز کنید.روش های درمانی مختلف برای اتیسم شامل کاردرمانی ،بازی درمانی ،گفتاردرمانی و دارو درمانی می شود که در مقالات بعدی به انها خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره در زمینه اتیسم می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

سوالات متداول

اتیسم کودکان چیست؟ یک اختلال عصبی شناختی است که در کودکان از سن 3 سالگی بروز می کند.

چهره ی کودکان اتیسم با کودکان عادی فرق می کند؟خیر معمولا اگراتیسم با اختلال دیگری همزمان نباشد چهره ی انها کاملا طبیعی است.

ایا عمر افراد اتیسم کوتاه تر است؟اختلال اتیسم به خودی خود باعث طول عمر کم نمی شود اما به دلیل شرایط ومشکلات اتیسم ممکن است فرد طول عمر کوتاه تری داشته باشد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *