توضیحات کارنامه دکتری (منتشر)


پس از برگزاری کنکوری سراسری دکتری، کارنامه اولیه منتشر می‌شود و از این طریق داوطلبان متوجه وضعیت خود شده و می‌توانند برای انتخاب رشته اقدام کنند. اما شاید بخش‌های مختلف کارنامه برای بسیاری از داوطلبان قابل فهم نباشد و دچار ابهام و سرگردانی شوند و در نهایت انتخاب رشته صحیحی نداشته باشند. به همین منظور ما در ادامه این مقاله به بررسی کامل کارنامه آزمون دکتری و توضیحات مربوط به آن می‌پردازیم.

توضیحات کارنامه اولیه آزمون دکتری ۱۴۰۲

کارنامه اولیه چند جدول دارد که اطلاعات بسیار زیادی مانند اطلاعات مربوط به ثبت نام، رشته آزمونی، رتبه، مجاز به انتخاب رشته شدن وغیره در آن‌ها مشاهده می‌شود.

اطلاعات ثبت نامی

در قسمت اول که در تصویر می‌بینید، دو جدول وجود دارد که شامل اطلاعات فردی است. جدول بالا اشاره به شماره پرونده، نام، سال تولد، جنس و سهمیه دارد. جدول دوم نیز مربوط به معدل و دانشگاه تحصیل دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد می‌باشد.

اطلاعات این دو جدول باید دقیقا با اطلاعات داوطلب یکسان باشند و هرگونه مغایرت باعث بروز مشکل خواهد شد. در صورت مشاهده تفاوت میان اطلاعات خود و اطلاعات ثبت شده، از طریق سایت سنجش درخواست ویرایش دهید. معدل و سهمیه می‌توانند رتبه داوطلب را تغییر دهند پس از درستی آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

اطلاعات رشته آزمونی

طبق تصویر در قسمت بعدی در جدول سمت راست رتبه کسب شده در هر درس و در جدول سمت چپ شماره داوطلب، کد و نام رشته امتحانی و گروه آزمایشی مشاهده می‌شود. توجه داشته باشید که نام رشته امتحانی دکتری و رشته کارشناسی ارشد باید در یک زمینه باشند.

وضعیت مجاز شدن به انتخاب رشته

مطابق با جدول بعدی وضعیت مجاز بودن به انتخاب رشته را می‌توانید مشاهده کنید. در جدول بالا به ترتیب از راست به چپ دوره روزانه و غیر روزانه (شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور و پردیس خودگردان) مشاهده می‌شود. در صورت ذکر عبارت “می‌باشید” در زیر هر جدول یعنی می‌توانید در آن دوره انتخاب رشته نمایید.

وضعیت علمی

در جدول بعد اطلاعاتی همچون سهمیه داوطلب، رتبه کل، رتبه در سهمیه، آخرین رتبه مجاز به انتخاب رشته در دوره‌های روزانه و آخرین رتبه مجاز به انتخاب رشته در دوره‌های دیگر ذکر شده است. تراز یا رتبه کل نمره‌ای است که نشان می‌دهد هر داوطلب نسبت به سایر شرکت کنندگان در آزمون در چه جایگاهی قرار گرفته است. رتبه کل داوطلب با تقسیم تفاضل درصد خام هر درس او بر میانگین درصد خام همه شرکت کنندگان بر انحراف معیار به دست می‌آید.

برای درک بهتر رتبه کل در سهمیه آزاد و سهمیه ایثارگر به این مثال توجه نمایید: یک داوطلب رشته مهندسی صنایع رتبه 1397 را در سهمیه آزاد کسب کرده است. با احتساب سهمیه ایثارگر رتبه این فرد 63 خواهد شد.

در انتهای صفحه کارنامه دکتری نیز در یک کادر قرمز رنگ کد 7 رقمی دیده می‌شود که کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد است. داوطلبینی که این کد را در صفحه کارنامه خود مشاهده نمی‌کنند یعنی مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه آزاد نشده‌اند.

توضیحات کارنامه دعوت به مصاحبه آزمون دکتری 1402

پس از انتشار کارنامه اولیه داوطلبان در صورت مجاز شدن می‌توانند نسبت به انتخاب رشته اقدام نمایند. پس از انتخاب رشته کارنامه‌ای تحت عنوان نتایج انتخاب رشته آزمون دکتری منتشر می‌شود که شامل لیست دعوت به مصاحبه می‌باشد. در کارنامه انتخاب رشته آزمون دکتری اطلاعاتی وجود دارد که برای فهم دقیق آن‌ها به توضیح هریک می‌پردازیم.

اطلاعات ثبت نام

در این دو جدول اطلاعات فردی مانند نام، جنس، شماره پرونده، شماره شناسنامه، سال تولد، سهمیه و در جدول دیگر معدل، نام رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد و سال فارغ التحصیلی آورده شده. در صورت مشاهده هرگونه مغایرت در اطلاعات ثبت نامی، از طریق سازمان سنجش نسبت به ویرایش اطلاعات اقدام نمایید.

اطلاعات رشته امتحانی

این قسمت شامل اطلاعاتی همچون نام، شماره داوطلبی، کد رشته امتحانی و نمره کل است. در ستون دیگری در این جدول عبارت “دارای کد رشته محل معرفی برای مرحله ارزیابی تخصص می‌باشید” دیده می‌شود که با کلمه بله یا خیر مشخص می‌شود؛ این به معنای وجود یا عدم وجود این رشته امتحانی در رشته‌های دانشگاه آزاد است.

وضعیت داوطلب در کدرشته‌های انتخابی

در جدول نهایی کد هر رشته نوشته شده و در مقابل آن رتبه داوطلب ذکر شده است. ستون بعدی حد نصاب رتبه تعیین شده توسط هر دانشگاه است که اگر داوطلب نمره بهتری از این حد داشته باشد، برای مصاحبه دعوت خواهد شد. در ستون نتیجه عدد 1 به این معناست که داوطلب تنها با رتبه کل و آزاد خود از حد نصاب دانشگاه بالاتر است و برای مصاحبه دعوت شده است. عدد 4 یعنی با لحاظ شدن سهمیه ایثارگر دعوت به مصاحبه شده و عدد 5 یعنی رتبه داوطلب زیر حد نصاب بوده و برای مصاحبه دعوت نشده است. عدد ۲ نیز به معنی حذف انتخاب می‌باشد.

مشاوره در زمینه توضیحات کارنامه دکتری

اطلاع از زمانبندی مراحل مختلف آزمون دکتری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا در صورت اتمام زمان انتخاب رشته و یا هریک از مراحل دیگر، دیگر شانس شرکت در آن مرحله را از دست خواهید داد. برای مطلع شدن از وقایع و زمان‌بندی‌های مربوط به آزمون دکتری می‌توانید در کانال تلگرامی مرکز مشاوره دانتل کو عضو شوید. همچنین در صورت داشتن سوال در زمینه آزمون دکتری ۱۴۰۲ می‌توانید با متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو مشورت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه توضیحات کارنامه دکتری می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

سوالات متداول

در صورت وجود مغایرت در اطلاعات آیا می‌توان آن را اصلاح کرد؟

بله اگر متوجه مغایرتی در اطلاعات خود شدید، از طریق سامانه پاسخگویی سازمان سنجش برای ویرایش اطلاعات خود درخواست بدهید.

آیا کارنامه برای متقاضیان دانشگاه آزاد نیز صادر می‌شود؟

خیر کارنامه هر دو دانشگاه آزاد و سراسری تحت عنوان یکی کارنامه منتشر می‌گردد.

برای دریافت کارنامه آزمون دکتری چه باید کرد؟

برای دریافت کارنامه باید به سایت sanjesh.org مراجعه نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *