معرفی و انتخاب رشته نرم افزار


رشته نرم افزار یکی از گزینه های پیش روی داوطلبان کنکور ریاضی است. انتخاب رشته یکی از چالش برانگیزترین و در عین حال مهم‌ترین تصمیم‌های زندگی هر فرد است و تاثیر مستقیمی بر مسیر زندگی انسان می‌گذارد. در این مرحله حساس افراد باید رشته‌ای را انتخاب کنند که حداکثر چهار سال در دانشگاه به طول می‌انجامد و پس از آن نیز مسیر زندگی شغلی‌شان را تعیین می‌کند. با توجه به اهمیت بسیار زیاد انتخاب رشته بدیهی است که افراد باید در این زمینه با آگاهی زیادی تصمیم بگیرند؛ بهترین راه این است که از رشته‌های مختلف اطلاعات کاملی کسب کنید و همچنین خود را نیز مورد سنجش قرار دهید تا بهترین رشته تحصیلی که مناسب با شخصیت و استعدادهای شماست را بیابید.

معرفی رشته مهندسی کامپیوتر

رشته نرم افزار یکی از گرایش‌های مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی است. پس در مرحله اول بهتر است به معرفی رشته بپردازیم. مهندسی کامپیوتر یکی از رشته‌هایی است که داوطلبان کنکور ریاضی و فنی می‌توانند آن را در دفترچه انتخاب رشته خود مشاهده نمایند. در حال حاضر در مقطع کارشناسی دانشجویان هیچ گرایشی ندارند و در مقاطع بالاتر می‌توانند گرایش خود را انتخاب کنند. برای کسب اطلاعات بیش تر در زمینه دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور ریاضی کلیک کنید.

اما برخی از دانشگاه‌ها هنوز مانند گذشته پس از چهار ترم دانشجو را موظف به انتخاب یکی از گرایش‌های نرم افزار، سخت افزار و آی تی می‌کنند. البته با وجود انتخاب گرایش نیز در مدرک فارغ التحصیلی هیچ عنوانی ذکر نمی‌شود. به طور کلی در رشته نرم افزار دانشجویان به مطالعه و یادگیری اصول ساخت، طراحی و راه اندازی قطعات کامپیوتر می‌‌پردازند. برای کسب اطلاعات در زمینه انتخاب رشته کنکور ریاضی کلیک کنید.

معرفی و انتخاب رشته نرم افزار

نرم افزار از گرایش‌های مهندسی کامپیوتر در کارشناسی ارشد است. در این رشته تحصیلی دانشجویان با سیستم‌های پیشرفته آشنا می‌شوند و در مورد برنامه نویسی، بانک اطلاعاتی و… آموزش می‎بینند. از اهداف رشته نرم افزار این است که دانشجویان در آخر بتوانند نرم افزارهایی با امنیت بالا طراحی کنند. طراحی و تحلیل سایت‌های مختلف و سیستم‌های پردازش اطلاعات و… نیز از دیگر فعالیت‌های این مهندسان است.

[box type=”shadow”]بخوانید: رتبه قبولی کنکور ریاضی [/box]

انتخاب رشته مهندسی کامپیوتر و نرم افزار

داوطلبان کنکور در مقطع کارشناسی می‌توانند پس از انتشار نتایج اولیه آزمون نسبت به مطالعه دفترچه انتخاب رشته اقدام نموده و سپس کد رشته محل‌های مهندسی کامپیوتر را در فرم ثبت نام اینترنتی انتخاب رشته وارد نمایند. برای کسب اطلاع بیش تر در زمینه دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور کلیک کنید.

داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد نیز می‌توانند به همین ترتیب پس از اعلام نتایج اولیه، در صورت کسب رتبه قبولی و مجاز شدن به انتخاب رشته در دوره ‌های مختلف روزانه، شبانه، آزاد، پردیس خودگردان، غیرانتفاعی و پیام نور رشته نرم افزار را انتخاب نمایند.

[box type=”shadow”]بخوانید: انتخاب رشته کنکور سراسری [/box]

تفاوت مهندسی کامپیوتر و رشته نرم افزار

همانطور که گفته شد نرم افزار یکی از زیرشاخه‌های مهندسی کامپیوتر است و در مقطع کارشناسی ارشد می‌توان به تحصیل آن پرداخت. تفاوت محتوای این دو رشته این است که مهندسی کامپیوتر به طراحی و ساخت قطعات کامپیوتر و یا گوشی‌های هوشمند می‌پردازد اما فعالیت اصلی گرایش نرم افزار طراحی و تولید نرم افزار است.

همچنین رشته نرم افزار با توجه به اهمیت آگاهی از نیازهای مردم برای ساخت نرم افزار، ارتباط بیشتری با جامعه دارد که این مساله در مهندسی کامپیوتر بسیار کمرنگ‌تر است. برای کسب اطلاعات در زمینه رتبه قبولی انتخاب رشته کنکور کلیک کنید.

تفاوت برنامه نویسی با مهندسی نرم افزار

امروزه مهارت برنامه نویسی به یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌های افراد و به خصوص قشر نوجوان و جوان تبدیل شده است. بسیاری از افراد قبل از این که تحصیلات آکادمیک خود را شروع کنند در زمینه برنامه نویسی آموزش‌هایی می‌بینند. اما در نهایت ممکن است این سوال پیش بیاید که چه تفاوتی بین برنامه نویسی و رشته نرم افزار وجود دارد.

برنامه نویسی یک مهارت پایه برای تمام رشته‌های مهندسی کامپیوتر است اما مهندسی نرم افزار در ادامه برنامه نویسی است و مباحث بسیار تخصصی‌تری را در برمی‌گیرد. در واقع می‌توان گفت برنامه نویسی یک ابزار پایه برای تمام رشته‌های کامپیوتر است.

[box type=”success” align=”” class=”” width=””] برای عضویت در کانال اطلاع رسانی می توانید بر روی متن کانال تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” بنویسید و عضو شوید. [/box]

ارتباط رشته نرم افزار با علوم انسانی

حتما برای شما هم پیش آمده است که قصد استفاده از یک نرم افزار با امکانات بسیار زیاد را کرده باشید و اما پس از نصب نرم افزار متوجه پیچیده بودن محیط کاربری و یا نداشتن امکانات مورد نظرتان در آن بشوید.

این مشکل به دلیل عدم توجه طراحان آن به نیازهای مشتری است. مهندسان رشته نرم افزار برای اینکه بتوانند نرم افزاری موفق طراحی کنند باید با مردم در ارتباط باشند و نیازها و انتظارات آنان را تحلیل کرده و در نهایت این موارد را در ساخت نرم افزار اجرا نمایند.

[box type=”shadow”]بخوانید: ثبت نام کنکور سراسری [/box]

مهارت های لازم برای موفقیت در رشته نرم افزار

رشته نرم افزار مزایای فراوانی دارد اما در عین حال برای موفقیت در آن باید استعدادها و توانایی های درونی نیز داشت. برای مثال مهندسان کامپیوتر باید نگاه بسیار تحلیلی و دقیقی داشته باشند تا بتوانند نتایج یک پروژه گسترده را تحلیل کنند. در طول برنامه نویسی مکن است مشکلات زیادی پیش بیاد که ساعت‌ها وقت برای حل آن نیاز باشد.

مهندس نرم افزار باید توانایی حل مساله و ظرفیت بالایی برای تحمل مشکل داشته باشد. از سوی دیگر بسیاری از مهندسان نرم افزار برای طراحی و تولید به صورت تیمی فعالیت می‌کنند؛ پس باید ارتباطات اجتماعی خوب و توانایی کار گروهی را داشته باشند.

بازار کار و آینده شغلی رشته نرم افزار

مهندسی نرم افزار یکی از رشته‌های مورد توجه در تمام جهان است. تمام کشورها در تلاشند تا زیرساخت‌های تکنولوژی خود را تقویت کنند و کشور ایران نیز از این قائده مستثنی نیست و در سال‌های گذشته آمار استخدام مهندسان کامپیوتر و نرم‌افزار رشد بسیار زیادی داشته است.

مهندسان رشته نرم افزار می‌توانند پس از کسب دانش‌های عملی و مهارت کافی در مراکز مختلف مشغول به کار شوند. اما با این حال توجه داشته باشید که بازار کار خوب شرط کافی برای موفقیت در آن رشته نیست و موارد بسیار دیگری نیز باید مورد بررسی قرار گیرند. برای این منظور بهتر است از افراد متخصص در زمینه مشاوره تحصیلی کمک بگیرید. برای کسب اطلاع بیش تر در زمینه مشاوره انتخاب رشته کنکور کلیک کنید.

مهاجرت با رشته نرم افزار

همانطور که گفته شد رشته مهندسی کامپیوتر و رشته نرم افزار در اکثر کشورهای دنیا بسیار مورد توجه است. در نتیجه افراد شانس زیادی برای موفقیت پس از مهاجرت دارند. از کشورهای سرآمد در زمینه جذب مهندسان نرم افزار می‌توان به آمریکا و استرالیا اشاره کرد. لازم به ذکر است که برای مهاجرت لازم است که مدرک زبان داشته و مهارت‌ها و دانش‌های روز دنیا در زمینه نرم افزار را به خوبی بلد باشید.

[box type=”shadow”]بخوانید: ثبت نام بدون کنکور [/box]

مشاوره در زمینه انتخاب رشته نرم افزار

انتخاب رشته تحصیلی یک تصمیم بسیار مهم در زندگی هر فرد است و در صورت انتخاب اشتباه ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید. طبیعی است که افراد در زمان انتخاب رشته به دلیل حجم زیاد اطلاعات سردرگم شده و به دلیل آگاهی از اهمیت این تصمیم دچار استرس و اضطراب شوند.

در این شرایط توصیه می‌شود از افراد متخصص در زمینه تحصیلی کمک بگیرید تا به شما کمک کنند همه جنبه‌های تصمیم خود را بررسی کنید و با توجه به ویژگی‌ها و توانایی‌های خود بهترین تصمیم را اتخاذ نمایید. برای این منظور مشاوران مرکز  مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته نرم افزار می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

سوالات متداول

رشته نرم افزار چه تفاوتی با مهندسی کامپیوتر دارد؟

مهندسی کامپیوتر رشته اصلی در مقطع کارشناسی است و رشته نرم افزار گرایشی از مهندسی کامپیوتر که در دوران کارشناسی ارشد می‌توان برای تحصیل در آن اقدام کرد.

بازار کار رشته نرم‌افزار به چه صورت است؟

رشته نرم‌افزار از بازار کار بسیار خوبی برخوردار است و حتی افراد می‌توانند با داشتن مدرک مهندسی کامپیوتر به راحتی برای مهاجرت اقدام نمایند.

آیا امکان مهاجرت با رشته نرم افزار وجود دارد؟

بله نرم افزار یک رشته بسیار محبوب است که در تمام کشورهای دنیا توجه ویژه ای به آن می‌شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *