مشاوره انتخاب رشته آزمون دکتری 1402 (منتشر)


مقطع تحصیلی دکتری از مراحل بسیار مهم و تاثیرگذار در زندگی تحصیلی و شغلی افراد محسوب می‌شود. پس از گذراندن کنکور و اعلام نتایج اولیه دانشجویان باید برای انتخاب رشته اقدام نمایند. دانشجویان دکتری به دلیل گذراندن مقاطع مختلف به خوبی می‌دانند که انتخاب رشته تحصیلی از چه اهمیتی برخوردار است و در صورت انتخاب و اولویت بندی اشتباه ممکن است نتیجه نهایی قبولی‌شان به طور کل تغییر کند. پس بهتر است در این مرحله نیز تمام جوانب امر را بسنجید با اطلاعات کافی اقدام نمایید. در ادامه به بررسی کامل انتخاب رشته آزمون دکتری 1402 می‌پردازیم.

زمان انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۲

زمان انتخاب رشته بسیار حائز اهمیت است چراکه در صورت اقدام به موقع می‌توانید به بررسی تمام انتخاب‌های خود و جوانب مختلف آن‌ها بپردازید و با آرامش کامل انتخاب رشته دکتری را انجام دهید. زمان انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۲ هنوز به طور دقیق اعلام نشده است اما پیش بینی ‌می‌شود که در اردیبهشت ماه باشد. در صورت انتشار زمان دقیق از سوی سازمان سنجش، مقاله بروزرسانی می‌شود.

دفترچه انتخاب رشته دکتری 1402

دفترچه انتخاب رشته در مقاطع تحصیلی می‌توانند برای متقاضیان بسیار کمک کننده باشد و داوطلبان کنکور دکتری نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در این دفترچه تمام کد رشته‌ها آورده شده است و افراد می‌توانند با شناخت رشته‌ها و دانشگاه‌های مختلف همه آن‌ها را بررسی نمایند. همچنین در دفترچه انتخاب واحد ضوابط و مقررات انتخاب رشته و ظرفیت دانشگاه‌های مختلف آورده شده که می‌تواند در چینش صحیح انتخاب‌ها کمک‌تان کند.

فرم پیش نویس انتخاب رشته دکتری

انتهای دفترچه انتخاب رشته یک فرم پیش نویس آورده شده که می‌توانید انتخاب رشته خود را از قبل بر روی آن انجام دهید. متقاضیان می‌توانند ۵۰ کد رشته محل را برای دانشگاه‌های سراسری و ۸۰ کد برای دانشگاه آزاد در فرم ثبت نام انتخاب رشته خود وارد نمایند. سیستم انتخاب رشته طراحی هوشمند دارد و در صورت اشتباه زدن کدها ارور می‌دهد و امکان جابجایی و حذف را فراهم کرده است. اما با استفاده از فرم پیش نویس می‌توانید قبل از انتخاب رشته برای خود تمرین کنید؛ از انتخاب‌هایتان مطمئن شوید و با خیال آسوده‌تری به انتخاب رشته اصلی بپردازید.

شیوه های آموزش در مقطع دکتری

در مقطع دکتری شیوه‌های آموزشی به دو گروه آموزش-پژوهش و پژوهش محور تقسیم می‌شوند. این تقسیم بندی نزدیک به ده سال است که به وجود آمده و تا قبل از آن آموزش تنها به شیوه آموزشی پژوهشی انجام می‌شد. تاثیر رتبه فرد در هریک از روش‌ها متفاوت خواهد بود.

پژوهش محور: در شیوه پژوهش محور بیشتر بر پروژه‌های پژوهشی تاکید می‌شود. کارفرما یک پژوهش را مشخص کرده و هزینه‌های آن را پرداخت می‌کند. دانشجویان پژوهش محور در مصاحبه دکتری باید طرح اولیه خود را مشخص کنند.

آموزشی پژوهشی: روش آموزشی پژوهشی همان شیوه‌ای است که در اکثر مقاطع و دانشگاه‌ها روال است. در این شیوه دانشجو باید واحد‌های درسی معینی را گذرانده و در آخر پایان نامه خود را ارائه دهد.

چگونگی چینش کد رشته محل ها

کد رشته محل‌ها را باید متناسب با فاکتورهایی که از نظر خودتان مهم است مرتب کنید. نحوه چینش تاثیری در دعوت به مصاحبه ندارد و در آن مرحله تنها به رتبه شما توجه می‌شود. اما در مرحله نهایی اولین کدی که امکان قبولی در آن وجود داشته باشد پذیرفته می‌شود. به طور کلی برای چینش کد رشته محل‌ها توصیه می‌کنیم به صورت زیر عمل کنید.

خوشبینانه: ۱۰ انتخاب اول خود را به رشته‌هایی اختصاص دهید که با توجه به رتبه‌تان شانس قبولی کمی در آن‌ها دارید. اما با این حال به هیچ عنوان این موارد را از لیست خود حذف نکنید و اولویت اول را به آن‌ها بدهید.

واقع بینانه: در ۳۰ مورد بعدی رشته‌هایی را انتخاب کنید که که واقع بینانه هستند و فکر می‌کنید که با توجه به رتبه خود شانس قبولی در آن‌ها را دارید.

بدبینانه: و در آخر ۱۰ مورد بعدی را برای انتخاب‌هایی بگذارید که با فاکتورهای مدنظر شما چندان جور نیستند. اما این موارد را نیز از لیست خود حذف نکنید تا حداقل برای مصاحبه دعوت شوید. پس از مصاحبه می‌توانید نسبت به حذف انتخاب‌هایی که از آن‌ها راضی نیستید اقدام کنید.

نکات مهم در زمینه انتخاب رشته آزمون دکتری 1402

ـ دفترچه انتخاب رشته را به دقت بررسی نمایید و سپس متناسب با فاکتورهای خود انتخاب رشته را انجام دهید.

ـ در هنگام انتخاب رشته تنها به رتبه خود امیدوار نباشید. موارد دیگری همچون ارزیابی اساتید در هنگام مصاحبه نیز بر نتیجه نهایی تاثیر می‌گذارد.

ـ از دانشگاه‌ کارشناسی ارشد خود به هیچ عنوان غافل نشوید چراکه بسیاری از اساتید به دانشجوهای قبلی خود نگاه مثبت تری دارند.

ـ برای مصاحبه دکتری کاملا آماده باشید. برای مثال اگر رشته خود را تغییر داده‌اید باید دلایل قانع کننده‌ای ارائه کنید و در غیر این صورت شانس قبولی‌تان در مصاحبه کاهش می‌یابد.

ـ ممکن است در زمان انتخاب رشته برخی از کدها تغییر کنند پس به اطلاعیه‌ها توجه کنید.

ـ اگر رتبه خوبی نیاوردید امید خود را از دست ندهید و انتخاب رشته کنید چراکه ممکن است دانشگاه‌ها چندبرابر ظرفیت خود مصاحبه انجام دهند. با آمادگی سر جلسه مصاحبه بروید و نمره بالایی به دست آورید.

چگونگی انتخاب رشته دکتری دانشگاه سراسری

متقضایانی که مجاز به انتخاب رشته شده‌اند باید در زمان مشخص به سایت سنجش مراجعه نمایند و فرم ثبت نام انتخاب رشته اینترنتی را تکمیل کنند. هنگام ورود به سایت حتما اطلاعات ثبت نامی خود را چک کنید و از صحت آن‌ها مطمئن شوید. معدل و نام موسسه فارغ التحصیلی در مقاطع قبلی بسیار مهم هستند چرا که در صورت هرگونه مغایرت قبولی شما لغو خواهد شد. در صورت مغایرت می‌توانید اطلاعات خود را ویرایش نمایید. راهنمای قدم به قدم انتخاب رشته دکتری به صورت زیر می‌باشد.

۱.وارد سایت سنجش به آدرس sanjesh.org شوید و سپس گزینه دکتری تخصصی را انتخاب نمایید.

۲.وارد قسمت اطلاعیه‌ها شوید و بر روی لینک انتخاب رشته های تحصیلی آزمون ورودی دکترای تخصص (نیمه متمرکز) ph.D سال ۱۴۰۲ کلیک کنید. (از قسمت انتخاب رشته در سمت راست صفحه نیز می‌توانید وارد لینک شوید.)

۳. نکات گفته شده را مطالعه کرده و سپس بر روی دکمه تایید و ادامه کلیک کنید.

۴. یکی از دو روش زیر را انتخاب کرده و سپس ورود به سیستم را انتخاب کنید.

  • شماره پرونده+شماره پیگیری ثبت نام+عبارت امنیتی
  • شماره پرونده+شماره داوطلبی+کد ملی+عبارت امنیتی

۵. کد رشته محل‌های انتخابی خود را به ترتیب وارد کرده و پس از اطمینان دکمه ثبت را انتخاب کرده و کد رهگیریرا دریافت نمایید.

نکته: برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد باید وارد سایت azmoon.org شوید و به وسیله کد دسترسی انتخاب رشته موجود در کارنامه دکتری برای ثبت نام اقدام نمایید.

مشاوره در زمینه انتخاب رشته آزمون دکتری 1402

دانشجویان دکتری به واسطه تجربه‌های قبلی خود از فرایند انتخاب رشته و میزان اهمیت آن اطلاع دارند اما به دلیل تغییرات در نحوه سنجش و پذیرش این مقطع تحصیلی ممکن است متقاضیان دچار سردرگمی شوند و نتوانند به بهترین نحو انتخاب رشته خود را انجام دهند. به همین دلیل ما توصیه می‌کنیم که برای کسب اطلاعات کامل از فرایند آزمون دکتری و آمادگی برای مصاحبه از متخصصان مرکز مشاوره دانتل کو کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۲ می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 46291403-021 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا می‌توان در هنگام انتخاب رشته، گرایش دیگر رشته‌ها را نیز انتخاب کرد؟

خیر شما فقط می‌توانید گرایش‌های رشته انتخابی خود در آزمون دکتری را انتخاب کنید.

آیا ممکن است دانشگاه‌ها چند برابر ظرفیت به مصاحبه دعوت کنند؟

بله دانشگاه‌ها هر ساله تعداد افراد مختلفی را برای مصاحبه دعوت می‌کنند. ممکن است در سال آزمون شما چند برابر ظرفیت دعوت به مصاحبه شوید.

انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۲ از چه طریقی انجام می‌شود؟

برای انتخاب رشته دانشگاه‌های سراسری از طریق سایت sanjesh.org و برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد از طریق سایت azmoon.org اقدام نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *