مشکلات زنان مطلقه (ریپ)


مشکلات زنان مطلقه در زمینه های اجتماعی، روانی و جسمانی دسته بندی می‌شود. مشکلات در زمینه روانی شامل اضطراب، افسردگی، غم، ترس، خشم و احساس گناه می‌شود. و در زمینه اجتماعی دچار مشکلاتی در دسته مسائل اقتصادی، مشکلات فرزندان، عدم امنیت در جامعه و… می‌شود. مشکلات خانم ها پس از جدایی نسبت به آقایان بیشتر است. معمولا خانم ها به دلیل افکار اشتباه و قدیمی بعد از طلاق مایه ننگ خانواده تلقی می‌شوند. اما حقیقت چنین نیست. گاهی ماندن در زندگی ضرر به جان و جسم شماست. اما به طور کل قبل از درخواست طلاق از روانشناس کمک بگیرید و به دنبال راه چاره برای حل مسائل زندگی باشید.

مشکلات زنان مطلقه

براساس بررسی های آماری روز به روز میزان طلاق رو به افزایش است. در سرزمین زیبای ما یعنی ایران، میزان طلاق در سال های 1358 تا 1397 از 6 % به 31% درصد رسیده است. طلاق هم در مردان و هم در زنان باعث پدید آمدن مشکلات روحی و اجتماعی می‌شود. اما شدت این پیامدها در زنان مطلقه بسیار بیشتر از آقایان نمود پیدا می‌کند.

عوارض و مشکلات زنان مطلقه با کمترین حمایت از جانب جامعه و خانواده و عدم درمان موجب بروز بیماری های روان‌تنی و آسیب به روان است. معمولا زنان مطلقه در این دوران با دو دسته مشکلات روبرو می‌شوند.1- مشکلات روحی و روانی، 2- مشکلات اجتماعی. چرا که آن ها خیلی اوقات در جمع ها و اجتماعات مختلف با رفتارها و بازخوردهای ناپسندی مواجه می‌شوند. در این بازه دریافت کمک روانشناس کمک زیادی برای بهبود زندگی شما می‌کند.

پیامدهای روحی و روانی زنان مطلقه

طلاق تجربه ای تلخ و ناراحت کننده است. معمولا همه کسانی که طلاق می‌گیرند، دچار افسردگی و بی اعتمادی می‌شوند. مشکلات روحی و روانی باعث می‌شود که کمتر به فعالیت های روزانه بپردازند. زنان مطلقه معمولا بیشتر با مشکلات روحی درگیر می‌شوند.به همین دلیل در ادامه تعدادی از مشکلات روحی و روانی زنان مطلقه را توضیح داده ایم. تا با موارد اصلی این مشکلات مواجه شوید.

1. افسردگی

یکی از اصلی ترین مشکلات روحی و روانی زنان مطلقه پس از جدایی، افسردگی است. خانم ها با درصد بالاتری پس از طلاق به افسردگی مبتلا می‌شوند. طول مدت افسردگی پس از جدایی حدودا 3 سال است. برای رهایی از افسردگی باید فورا به روانشناس و متخصص حرفه ای در این حوزه پناه ببرید. روانشناسان با کمک درمان های متعدد روال زندگی فرد را تغییر می‌دهند. و البته با کمک این درمان ها احساسات مثبت جایگزین احساسات منفی می‌شود.

2. اضطراب

اضطراب زنان مطلقه، اضطراب طبیعی نیست. خانم ها در این شرایط اضطرابی جدا و متفاوت از اضطراب های دیگر تجربه می‌کنند. این اضطراب ها بسیار فراتر از حد انتظار و در حد اختلالات اضطرابی است. ما گاهی برای سخنرانی دچار اضطراب می‌شویم. در برخی مواقع بر اثر مصاحبه کار با اضطراب درگیر می‌شویم. اما اضطراب زنان مطلقه متمایز با تمامی این اضطراب ها می‌باشد.

3. ترس

ترس نمونه بارزی از رفتار زنان مطلقه است. این آسیب روانی در تمام جنبه های زندگی افراد مطلقه نمایان می‌شود. ترس از اعتماد، ترس از دست دادن، ترس از ازدواج دوباره و … به طور کلی در تمامی خانم ها پس از جدایی بروز پیدا می‌کند. فکر به آینده و مشکلات احتمالی پیش رو باعث آسیب های جدی تر و ترس های بیشتر می‌شود. در این شرایط افراد باید به توانایی های خود اعتماد داشته باشند و با کمک روانشناس بر ترس های خود غلبه کنند.

4. خشم

خشم پس از جدایی معمولا از ترس نشات می‌گیرد. زمانی که زنان مطلقه قبل از جدایی در زندگی آسیب های جسمانی و روانی زیادی را تجربه کرده باشند، به خشم بیشتری مبتلا می‌شوند. ترس از جدا شدن فرزندان باعث تشدید این خشم می‌شود. با این وضعیت تفکر عاقلانه و تصمیم های منطقی از فرد سلب می‌شود. خشم، عصبانیت، نفرت، کینه و تمامی هیجانات منفی زنان مطلقه به یک باره بروز پیدا می‌کند. در نتیجه نوسانات خلقی به وجود می‌آید.

5. احساس گناه

پنجمین پیامد روحی و روانی که گریبان گیر زنان مطلقه است، احساس گناه می‌باشد. احساس گناه در خانم هایی که اولین نفر بحث طلاق را پیش می‌کشند یا درخواست طلاق از سوی آنها بوده بیشتر مشاهده می‌شود. زمانی که به این احساس دچار شده باشید سوالاتی از قبیل موارد زیر برای شما پیش می‌آید.

  • آیا با درخواست طلاق فرزندانم را مورد اذیت قرار داده ام؟
  • آیا به اندازه کافی برای این ازدواج تلاش کرده بودم؟
  • آیا روش های رفتاری من باعث جدایی و نابودی ازدواجم شده است؟

این سوالات ذهن زنان مطلقه را به شدت به خود درگیر می‌کند و برای پاسخ به آنها بسیار سردرگم خواهد شد. زیرا مغز دائما در حال مرور مسائل گذشته است. برای پیشگیری از احساس گناه حتما از روانشناس مشورت بگیرید.

6. غم و ناراحتی

اندوه، غم و ناراحتی در همه کسانی که جدا شده اند مشاهده می‌شود. اما با درصد بالاتری زنان مطلقه به این غم و ناراحتی دچار می‌شوند. سوگ برای مسائلی مانند از دست دادن بسیار طبیعی است. اما درمان سوگ مهم‌تر است. حتی اگر ازدواج سخت و بدی را گذرانده باشید، به دلیل زمان و احساساتی که برای شریک احساسی گذاشته اید دچار سوگ می‌شوید. افراد پس از طلاق باید غم و اندوه خود را به زبان بیاورند و از آن عبور کنند. عبور از این ناراحتی، آغاز زندگی جدید است.

برای پیگیری از چنین پیامدهایی بهتر است دقت بیشتری در ازدواج داشته باشیم. از این رو متخصصان خدمات مشاوره ازدواج را ضروری می دانند. شما می توانید این خدمات را به صورت تلفنی، انلاین و حضوری از مجموعه ذهن نو دریافت کنید.

پیامدهای اجتماعی زنان مطلقه

در بیشتر کشورهای پیشرفته پیامدهای اجتماعی زنان مطلقه را تهدید نمی‌کند. اما کشورهای بسیاری هستند که هنوز حقوق اجتماعی برای زنان مطلقه در نظر گرفته نشده است. خانم هایی که جدا شده اند با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند. که در ادامه مهم ترین پیامده های اجتماعی زنان مطلقه را توضیح داده ایم.

1. عدم پذیرش توسط خانواده

اغلب در جامع هایی که مردسالاری وجود دارد، یکی از بزرگ ترین مشکلات زنان مطلقه عدم پذیرش توسط خانواده است. این خانواده ها، زنان مطلقه را مایه ننگ خاندان می‌شمارند. حتی برخی از خانواده ها از پذیرش دختران خود پس از طلاق امتناع می‌کنند. در بسیاری از خانواده ها مشاهده شده است که پس از طلاق حتی به دخترشان صدمه وارد می‌کنند.

در چنین شرایطی ما به شما خدمات مشاوره خانواده را پیشنهاد می دهیم. با دریافت خدمات روانشناختی تمامی اعضای خانواده متوجه وظایف و آسیب هایی که به یکدیگر وارد می کنند خواهند شد. متخصص به شما و خانواده تان برای حل این اختلافات کمک می‌کند.

2. مشکلات زنان مطلقه | مشکلات اقتصادی

یکی از اصلی‌ترین پیامدهای اجتماعی و مشکلات زنان مطلقه، مسائل اقتصادی است. حتی زنانی که پیش از طلاق درآمدی داشته اند در تامین مخارج خود با مشکلاتی روبرو می‌شوند. بنابراین با این وجود خانم های مطلقه که خانه دار بوده اند با مشکلات اقتصادی بیشتری مواجه می‌شوند. در نتیجه یکی از مشکلات زنان مطلقه در زمینه اجتماعی، مسائل مالی و تامین نیازها است.

3. محدودیت در ازدواج بعدی

سومین پیامد اجتماعی که در دسته مشکلات زنان مطلقه قرار می‌گیرد، محدودیت در ازدواج بعدی است. اگر فرزندی نداشته باشید با پیشنهادات ازدواج محدودی روبرو می‌شوید. چه بسا این پیشنهادات با وجود فرزند محدودتر می‌شود. نهایتا به دلیل مشکلات روحی و اجتماعی زنان مطلقه ، آن‌ها مجبور به ازدواج با افرادی می‌شوند که شرایط جالبی ندارند.

4. مشکلات زنان مطلقه | مشکلات مربوط به فرزندان

زنان مطلقه چه سرپرستی فرزندان خود را بر عهده بگیرند و چه سرپرست فرزند خود نباشند، با مسائل مربوط به فرزند بیشتر درگیر هستند. زمانی که حضانت فرزند با مادر باشد با مسائل مالی و اجتماعی بیشتری روبرو می‌شود. در نهایت کمبودهای عاطفی فرزند بر این مسائل سنگینی می‌کند. اما اگر حضانت فرزند با پدر باشد، نگرانی های دائمی در رابطه با رسیدگی به فرزندان در مادران وجود خواهد داشت.

کلام آخر

قبل از جدایی به فکر چاره برای زندگی باشید. طلاق مساله راحت و خوبی نیست. اما برخی مشکلات چاره ای جز جدایی ندارد. پس از جدایی همه افراد با مشکلات گوناگی درگیر می‌شوند اما مشکلات زنان مطلقه بیش از مردان است. اگر مسائل روحی به زودی بر طرف نشود باعث افسردگی های شدید و آسیب عمیق به روان می‌شود. برای پیشگیری از این اتفاق حتما از روانشناس کمک بگیرید. روانشناسان چراغ راه ما هستند و همیشه بهترین راهکار را جلوی روی ما قرار می‌دهند. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مشکلات زنان مطلقه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *