معرفی و انتخاب رشته مهندسی مواد و متالورژی


رشته مهندسی مواد و متالورژی یکی از رشته های گروه آزمایشی ریاضی است که داوطلبان می‌توانند آن را در دفترچه انتخاب رشته مشاهده کنند. انتخاب رشته تحصیلی یکی از مهم‌ترین تصمیم‌های افراد در طول زندگی‌شان است چرا که بر مسیرهای بعدی زندگی تاثیر مستقیم می‌گذارد؛ به همین دلیل لازم است در ابتدای مسیر با آگاهی کافی تصمیم گیری کنید تا از بروز مشکلات بعدی پیشگیری نمایید. اگر برای تان سوال است که این رشته چیست و آینده شغلی آن چگونه است، این مقاله را تا انتها مطالعه کرده و یا با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید.

معرفی رشته مهندسی مواد و متالورژی

رشته مهندسی مواد یک رشته پایهو مادر است که با مواد مختلف سروکار دارد. مهندسی مواد به مطالعه انواع مواد می‌پردازد و و کاربرد هریک از آن‌ها را پیدا کرده و برای ساخت محصولات جدید استفاده می‌کند. دانشجویان این رشته آموزش می‌بینند تا بتوانند مواد را با یکدیگر ترکیب کرده و مواد جدیدی تولید نمایند.

هر وسیله‌ای که در طول روز با آن سرو کار دارید از موادی ساخته شده که آن مواد توسط مهندسان مواد ترکیب و تولید شده‌اند. توجه داشته باشید که رشته مهندسی مواد و متالورژی یکی از زیر مجموعه‌های مهندسی مواد است و علم پایه مهندسی مواد می‌باشد.

[box type=”shadow”]بخوانید: انتخاب رشته کنکور سراسری [/box]

انتخاب رشته مهندسی مواد و متالورژی

پس از شرکت در کنکور سراسری و اعلام نتایج اولیه، در صورت کسب رتبه قابل قبول و مجاز شدن برای انتخاب رشته در دوره‌های مختلف، می‌توانید دفترچه انتخاب رشته را از سایت سنجش دانلود نمایید و پس از مطالعه آن کد رشته محل مهندسی مواد را پیدا کرده و با توجه به اولیت‌های خود در فرم انتخاب رشته اینترنتی وارد نمایید. برای کسب اطلاع بیش تر در زمینه دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور ریاضی کلیک کنید.

توجه داشته باشید که اولیت بندی در انتخاب رشته رشته مهندسی مواد و متالورژی اهمیت بسیار زیادی دارد پس برای اطمینان کامل از بهترین اولیت بندی پیشنهاد می‌کنیم که با متخصصان مرکز دانتل کو مشورت نمایید. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه انتخاب رشته کنکور ریاضی کلیک کنید.

رشته مهندسی مواد و متالورژی در مقطع کارشناسی

مهندسی مواد در دوره کارشناسی مانند سایر رشته‌های مشابه به طور معمول حداقل ۴ سال طول می‌کشد و در ۸ ترم تحصیلی ارائه می‌شود. در این ۸ ترم تحصیلی ۲۲ واحد عمومی، ۳۰ واحد درس پایه ۶۸ واحد درس اصلی ، ۳۰ واحد درس تخصصی و ۲۰ واحد درس اختیاری در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.

رشته مهندسی مواد و متالورژی در مقطع کارشناسی سه گرایش متالورژی صنعتی، گرایش سرامیک و گرایش متالورژی استخراجی و طراحی مواد دارد. برای کسب اطلاعات در زمینه رتبه قبولی کنکور ریاضی کلیک کنید.

دروس عمومی

ادبیات فارسی، زبان عمومی، انقلاب اسلامی، مبانی نظری اسلام، اخلاق اسلامی، دانش خانواده و جمعیت، تربیت بدنی

رشته مهندسی مواد و متالورژی | دروس پایه

ریاضی، فیزیک، آزمایشگاه فیزیک، برنامه نویسی کامپیوتر، معادلات دیفرانسیل، محاسبات عددی، ریاضیات مهندسی، شیمی عمومی و ازمایشگاه، نقشه کشی صنعتی

دروس اصلی

ریاضیات مهندسی، نقشه کشی صنعتی، پدیده‌های انتقال استاتیک، مقاومت مصالح، مبانی مهندسی برق، آشنایی با مهندسی مواد و متالورژی، بلورشناسی و پراش پرتوی ایکس، آزمایشگاه خواص مکانیکی مواد، شیمی فیزیک مواد، سینتیک مواد، ترمودینامیک مواد، متالورژی فیزیکی، آزمایشگاه متالوگرافی، انجماد فلزات، شیمی مواد، فیزیک مواد، الکتروشیمی و خوردگی

[box type=”shadow”]بخوانید: دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور [/box]

آینده شغلی و بازار کار رشته مهندسی مواد و متالورژی

بازار کار رشته تحصیلی از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که افراد ترجیح می‌دهند هزینه‌ای که صرف تحصیل خود می‌کنند در آینده از طریق کار جبران شود. رشته مهندسی مواد بازار کار نسبتا خوبی دارد چراکه اکثر کارخانه‌های تولید صنایع به چند مهندس مواد نیاز دارند. البته بازار کار این رشته تا حد زیادی به گرایش و همچنین مهارت و تبحر فرد نیز بستگی دارد.

در برخی مواقع ممکن است کار مهندسان مواد سخت و سنگین باشد پس توصیه می‌شود که خانم‌ها در انتخاب گرایش خود دقت نمایند تا در این مورد با مشکل مواجه نشوند.

به طور کلی می‌توان گفت که فارغ التحصیلان رشته مهندسی مواد و متالورژی می‌توانند در موقعیت‌هایی همچون خودروسازی، صنایع تولید فولاد، ذوب آهن، صنایع دفاع، تراکتور سازی، صنایع نظامی، صنایع ریخته گری، هوافضا، کشتی سازی، هواپیماسازی، صنعت سیمان، چینی سازی، کنترل کیفیت و غیره مشغول به کار شوند.

[box type=”shadow”]بخوانید: رتبه قبولی انتخاب رشته کنکور [/box]

توانایی های لازم برای موفقیت در رشته مهندسی مواد و متالورژی

برای موفقیت در رشته مهندسی مواد و متالورژی تحصیلی باید در علوم پایه‌ای همچون ریاضی و فیزیک تا حدی قوی باشید و به کار کردن با مواد مختلف علاقه‌مند باشید. همچنین شما باید توانایی ذاتی تحلیل کردن و توجه به جزییات را در خود داشته باشید و بتوانید با دیگران ارتباط خوبی برقرار نمایید زیرا رشته مهندسی مواد اکثرا در فضای تیمی انجام می‌شود.

برای اینکه بتوانید توانایی‌های درونی خود را بسنجید و از رشته تحصیلی و شغلی مناسب خود آگاه شوید، می‌توانید از کمک افراد متخصص در این زمینه بهره‌مند شوید. برای کسب اطلاعات بیش تر در زمینه مشاوره انتخاب رشته کنکور کلیک کنید.

مزایا و معایب رشته مهندسی مواد

مهندسی مواد بازار کار بسیار خوبی دارد و فارغ التحصیلان می‌توانند موقعیت‌های شغلی خوبی را برای خود مهیا کنند. امکان تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و همچنین موفقیت پس از مهاجرت از دیگر مزایای رشته مهندسی مواد و متالورژی تحصیلی محسوب می‌شود.

اما در عین حال معایبی نیز دارد که از آن‌ها می‌توان به شرایط کاری سخت و سنگین اشاره کرد که بعضا می‌تواند بسیار طاقت فرسا باشد.

[box type=”success” align=”” class=”” width=””] برای عضویت در کانال اطلاع رسانی می توانید بر روی متن کانال تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” بنویسید و عضو شوید. [/box]

ادامه تحصیل در رشته مهندسی مواد

دانشجویان این رشته می‌توانند پس از مقطع کارشناسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز ادامه تحصیل دهند. گرایش‌های کارشناسی ارشد رشته مهندسی مواد و متالورژی به شرح زیر هستند:

⚪شناسایی و انتخاب مواد مهندسی

⚪استخراج فلزات

⚪گرایش جوشکاری

⚪شکل دادن فلزات

⚪گرایش خوردگی و حفاظت از مواد

⚪گرایش نانو مواد

⚪ریخته گری

⚪گرایش سرامیک

دانشگاه های دولتی پذیرنده رشته مهندسی مواد و متالورژی

🔵تهران

🔵دانشگاه صنعتی امیرکبیر – تهران

🔵دانشگاه صنعتی شریف – تهران

🔵علم و صنعت ایران – تهران

🔵دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی – تهران

🔵دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) – قزوین

🔵تبریز

🔵شیراز

🔵دانشگاه صنعتی اصفهان

🔵شهید چمران – اهواز

🔵ارومیه

🔵اراک از دانشگاه های ارائه دهنده رشته مهندسی مواد و متالورژی

🔵حکیم سبزواری – سبزوار

🔵بناب

🔵بوعلی سینا – همدان

🔵رازی – کرمانشاه

🔵زنجان

🔵سمنان

🔵سیستان و بلوچستان – زاهدان

🔵شهرکرد

🔵شهید باهنر – کرمان

🔵دانشگاه صنعتی سهند – تبریز

🔵شهید مدنی آذربایجان – تبریز

🔵دانشگاه صنعتی بابل

🔵دانشگاه صنعتی همدان

🔵یزد

🔵دانشگاه صنعتی بیرجند

🔵دانشگاه صنعتی شاهرود

🔵فردوسی مشهد

🔵کاشان

🔵دانشگاه یاسوج

🔵مراغه

🔵دانشگاه ملایر

🔵دانشکده فنی و مهندسی گلپایگان

🔵مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بویین زهرا

🔵مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین

🔵مجتمع آموزش عالی گناباد

[box type=”shadow”]بخوانید: ثبت نام بدون کنکور [/box]

مهاجرت تحصیلی با رشته مهندسی مواد

مهندسی مواد یکی از بهترین رشته‌های تحصیلی برای مهاجرت است چرا که در کشورهای توسعه یافته ارزش بسیار زیادی به آن داده می‌شود و آینده شغلی و درآمد بسیار خوبی خواهند داشت. با داشتن مدرک تحصیلی و مدرک زبان انگلیسی و یا مدرک زبان کشور مقصد می‌توانید برای مهاجرت اقدام نمایید.

از برخی کشورهای سرآمد در زمینه رشته مهندسی مواد و متالورژی می‌توان به کانادا، آلمان، استرالیا، سوئد و اتریش اشاره کرد.

[box type=”shadow”]بخوانید: ثبت نام کنکور سراسری [/box]

مشاوره در زمینه رشته مهندسی مواد و متالورژی

همانطور که هر رشته تحصیلی به برخی مهارت‌ها و توانایی‌ها نیاز دارد، باید متناسب با روحیات فرد نیز باشد تا بتوان در آن موفق شد و به بهترین مراتب شغلی رسید. اما ممکن است هر فرد نتواند به تنهایی تمام جوانب را بسنجد و متوجه شود که آیا رشته تحصیلی انتخابی او متناسب با شخصیت اوست یا خیر.

به همین منظور بهتر است که قبل از گرفتن این تصمیم مهم با افراد متخصص در این زمینه مشورت نمایید تا در جهت تصمیم گیری بهتر کمک تان کنند. مشاوران مرکز  مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری تان کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته مهندسی مواد و متالورژی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

سوالات متداول

کدام درس‌ها برای قبولی رشته مهندسی مواد و متالورژی در کنکور مهم تر هستند؟

به ترتیب دروس ریاضی، فیزیک و شیمی با ضریب ۴، ۳ و ۲ مهم ترین درس‌های این رشته در کنکور هستند.

بازار کار رشته مهندسی مواد و متالورژی چگونه است؟

مهندسی مواد بازار کاری خوبی در کشور ایران دارند و در صورت داشتن تواناییی های لازم می‌توان به راحتی وارد بازار کار شد.

آیا مهندسی مواد برای زنان رشته خوبی است؟

به طور کلی مهندسی مواد شرایط کاری سختی دارد و ممکن است برای زنان کمی سخت تر باشد اما با انتخاب گرایش درست می‌توان این مشکل را تا حد زیادی برطرف کرد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *