معرفی رشته زمین شناسی


رشته زمین شناسی یک از زیر مجموعه‌های گروه تجربی است که افراد می‌توانند پس از شرکت در کنکور سراسری و اعلام نتایج، به عنوان رشته تحصیلی دانشگاهی خود آن را برگزینند. داوطلبان کنکور سراسری تجربی علاقه‌مند هستند که از جزییات این رشته آگاه شوند تا بتوانند به بهترین نحو برای آینده تحصیلی و شغلی خود تصمیم بگیرند. برای این منظور لازم است که علاوه بر شناخت کامل رشته زمین‌شناسی، از افراد متخصص کمک بگیرید تا از علایق و استعدادهای خود نیز آگاه شوید و رشته‌ای را متناسب با روحیات خود انتخاب نمایید. در ادامه مقاله به بررسی و معرفی رشته زمین‌شناسی می‌پردازیم.

معرفی رشته زمین شناسی

زمین‌شناسی یک رشته تحصیلی پایه‌ای است که به بررسی دلایل وقوع اتفاقات مختلف در سیاره زمین می‌پردازد. مباحثی همچون ریشه به وجود آمدن زمین و ساختار آن، دلیل زمین لرزه، شکل گرفتن دریاها، کوه‌ها و دره‌ها، تغییرات سنگ‌ها و غیره در این رشته بررسی می‌شوند.

همانطور که گفته شد رشته زمین شناسی یک رشته پایه‌ای است و به همین دلیل تاثیر مستقیم بر علوم و مسائلی همچون هواشناسی، محیط زیست، نفت، معادن، اقتصاد و غیره می‌گذارد. اما متاسفانه با وجود اهمیت بسیار زیاد این رشته، آن طور که باید به آن توجه نمی‌شود و بازار کار خوبی ندارد. برای کسب اطلاعات در زمینه ثبت نام کنکور سراسری کلیک کنید.

انتخاب رشته زمین شناسی

بعد از اینکه نتایج اولیه کنکور سراسری منتشر شد، می‌توانید دفترچه انتخاب رشته را از سایت سنجش دانلود کرده و پس از مطالعه آن، کد رشته محل رشته زمین شناسی را پیدا و آن را در فرم انتخاب رشته وارد نمایید. برای کسب اطلاعات بیش تر در زمینه دانلود دفترچه انتخاب رشته تجربی کلیک کنید.

همانطور که می‌دانید اولویت بندی در انتخاب رشته اهمیت بسیار زیادی دارد؛ پس پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر و یا اطمینان از انتخاب‌های خود با مشاوران تحصیلی مرکز دانتل کو صحبت نمایید.

[box type=”shadow”]بخوانید: دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور  [/box]

دانشگاه های پذیرنده زمین شناسی

دانشگه های زیادی رشته زمین شناسی را ارائه می‌دهند و در این رشته دانشجو می‌پذیرند. از برخی دانشگاه‌های دولتی که در رشته زمین‌شناسی دانشجو می‌پذیرند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

🔵دانشگاه تهران

🔵خوارزمی

🔵بهشتی

🔵اصفهان

🔵تبریز

🔵شیراز

🔵ارومیه

🔵بوعلی سینا

🔵شاهرود

🔵شیراز

🔵چمران

🔵یزد

🔵محقق اردبیلی

🔵دامغان

🔵زنجان

🔵امام خمینی

🔵لرستان

🔵هرمزگان

[box type=”shadow”]بخوانید: رتبه قبولی انتخاب رشته کنکور [/box]

دروس دانشگاهی رشته زمین شناسی

درس‌های رشته زمین شناسی در دانشگاه شامل دروس عمومی، پایه و تخصصی می‌شود که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

فیزیک، ریاضی عمومی، شیمی عمومی، زمین شناسی تاریخی، زمین شناسی فیزیکی، رسوب شناسی، بلور شناسی، کانی شناسی، سنگ شناسی دگرگونی، چینه شناسی، زمین شناسی ساختاری، سنگ شناسی رسوبی، زمین شناسی محیط زیست، نقشه برداری، سنجش از دور، زمین شناسی نفت، آب‌های زیر زمینی، کانه آرایی، ترمودینامیک، ماکانیک سنگ، میکروفاسیس، زلزله شناسی، خاک شناسی، آتشفشان شناسی و غیره

[box type=”shadow”]بخوانید: انتخاب رشته تجربی [/box]

مهارت های لازم برای موفقیت در رشته زمین شناسی

زمین‌شناسی یک رشته تحقیقاتی است پس باید علاوه بر دانش تئوری، دانش و تجربه عملی نیز به دست آورید. علاقه داشتن به طبیعت از شرط‌های موفقیت در رشته زمین شناسی است و همینطور تحمل شرایط سخت و قدرت جسمانی بالا؛ چرا که برای تحقیقات و مطالعه پدیده‌های طبیعی باید مدت‌ها دور از شهر باشید و حتی بعضا در مکان‌های صعب العبور وقت بگذرانید.

برای سنجش و شناخت استعدادهای ذاتی خود می‌توانید از راهنمایی‌های متخصصان مرکز مشاوره دانتل کو استفاده نمایید.

[box type=”shadow”]بخوانید: مشاوره انتخاب رشته کنکور [/box]

[box type=”success” align=”” class=”” width=””] برای عضویت در کانال اطلاع رسانی می توانید بر روی متن کانال تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” بنویسید و عضو شوید. [/box]

بازار کار و آینده شغلی رشته زمین شناسی

همانطور که در بالا گفته شد به رشته زمین شناسی در کشور ایران چندان توجه نمی‌شود اما در کل می‌توان حوزه کاری گسترده و متنوعی را برای فارغ التحصیلان این رشته در نظر گرفت. ایران کشوری با منابع نفتی فراوان است و برای استخراج آن باید شرایط زمین مورد مطالعه قرار گیرد تا بهترین راه‌های استخراج نفت را بتوان پیدا کرد.

همچنین فارغ التحصیلان رشته زمین‌شناسی می‌توانند به عنوان دبیر زمین‌شناسی جذب آموزش و پرورش شوند و یا در موسسه‌های تحقیقاتی شروع به فعالیت کنند.

[box type=”shadow”]بخوانید: ثبت نام بدون کنکور [/box]

ادامه تحصیل رشته زمین شناسی در خارج از کشور

با توجه به تاثیر مستقیم کشف و استخراج منابع زمینی بر درآمد کشورها، زمین شناسی در کشورهای توسعه یافته از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به همین دلیل دانشجویان و متخصصان زیادی را در این حوزه جذب می‌کنند.

از مهم‌ترین کشورها در زمینه رشته زمین شناسی می‌توان به آمریکا، انگلستان و استرالیا اشاره کرد. زمین شناسان می‌توانند شغل ودرآمد بسیار خوبی در این کشورها داشته باشند. برای مثال میانگین درآمد سالیانه افراد تازه کار در کشور انگلستان طی سال‌های گذشته ۳۰۰۰۰ تا ۴۶۰۰۰ دلار بوده است.

[box type=”shadow”]بخوانید: رتبه قبولی کنکور تجربی [/box]

ادامه تحصیل زمین شناسی در مقاطع بالاتر

دانشجویان رشته زمین شناسی می‌توانند در مقاطع ارشد و دکترا نیز ادامه تحصیل دهند. در ادامه به گرایش‌های تخصصی رشته زمین‌شناسی اشاره می‌کنیم.

🔵زمین شناسی مهندسی

🔵گرایش هیدروژئولوژی (زمین شناسی آب)

🔵زمین شناسی اقتصادی

🔵رسوب شناسی

🔵زمین شناسی نفت

🔵زمین شناسی زیست محیطی

🔵فسیل شناسی

🔵پترولوژی یا سنگ شناسی

🔵تکتونیک

🔵سنجش از دور و GIS زمین شناختی

[box type=”shadow”]بخوانید: انتخاب رشته کنکور سراسری [/box]

مشاوره در زمینه رشته زمین شناسی

رشته زمین شناسی مانند تمام رشته‌های تحصیلی دیگر به استعداد و توانایی‌های درونی نیاز دارد تا فرد بتواند در آن موفق شده و شغل و درآمد خوبی به دست آورد. توجه داشته باشید که در صورت انتخاب اشتباه در رشته تحصیلی خود ممکن است در آینده با مشکلاتی مواجه شوید.

پس بهتر است در همین ابتدای مسیر بهترین تصمیم را بگیرید. برای تصمیم گیری صحیح لازم است که از افراد متخصص در زمینه تحصیلی مشاوره تحصیلی کمک بخواهید. مشاوران تحصیلی مرکز دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته زمین‌شناسی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

سوالات متداول

کدام درس ها برای قبولی رشته زمین شناسی در کنکور اهمیت بیشتری دارند؟

درس‌های زمین شناسی، ریاضی، فیزیک و شیمی مهم‌ترین درس‌های زمین شناسی می‌باشند.

آیا رشته زمین‌شناسی برای زنان مناسب است؟

با توجه به شرایط سخت کار کردن و کمپ زدن در مناطق مختلف، ممکن است مراکز مختلف برای استخدام زنان سخت‎‌ گیری بیشتری نشان دهند.

چگونه می‌توان رشته زمین شناسی را انتخاب کرد؟

پس از اعلام نتایج اولیه کنکور می‌توانید با مطالعه دفترچه انتخاب رشته، کد رشته زمین‌شناسی را در فرم ثبت نام اینترنتی انتخاب واحد وارد نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *