تاثیر اولویت در انتخاب رشته دکتری


قبولی در مقطع تحصیلی دکتری نسبت به مقاطع دیگر کمی سخت‌تر و در عین حال مهم‌تر است چراکه کنکور دکتری علاوه بر آزمون کتبی سراسری، آزمون شفاهی یا مصاحبه نیز دارد که باید آن را نیز با موفقیت گذراند. در این بین اولویت بندی انتخاب رشته دکتری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چراکه اگر اولویت بندی درست نداشته باشید ممکن است نتیجه آزمون به طور کل تغییر کرده و منجر به عدم قبولی‌تان شود. اگر قصد انتخاب رشته دارید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا از روش صحیح اولویت بندی و تاثیر آن در انتخاب رشته آگاه شوید.

تاثیر اولویت در انتخاب رشته دکتری در مرحله مصاحبه

بسیاری از داوطلبان کنکور دکتری بر این باورند که اولویت بندی در انتخاب رشته بر دعوت به مصاحبه از سوی دانشگاه‌ها تاثیر می‌گذارد. اما این یک تصور اشتباه است و دانشگاه‌ها برای مصاحبه تنها به تراز و رتبه داوطلب توجه می‌کنند. هر دانشگاهی با توجه به سطح علمی و اعتبار خود رتبه‌ای را مشخص می‌کند و داوطلبانی که رتبه‌ای متناسب با انتظار خود داشته باشند را برای مصاحبه آزمون دکتری دعوت می‌کنند.

تاثیر اولویت در انتخاب رشته دکتری در قبولی نهایی

پس از مصاحبه دانشگاه‌ها نتیجه بررسی‌های خود را برای سازمان سنجش می‌فرستند و پس از آن مرحله نهایی شروع می‌شود. سازمان سنجش با توجه به اولیت بندی که فرد انجام داده است، از بالاترین رشته شروع کرده و هر کد رشته‌ای که داوطلب نمره قبولی آن را آورده باشد به عنوان قبولی نهایی مشخص می‌کند. نکته مهم این است که امکان دارد فرد در دانشگاه دیگری نیز شانس قبولی داشته باشد اما در آخر طبق اولویت بندی خود تنها در یک دانشگاه قبول خواهد شد.

امکان تغییر اولویت در انتخاب رشته دکتری

داوطلبان کنکور دکتری معمولا اطلاع دقیقی از دانشگاه و اساتید ندارند و با توجه به زمان محدودی که برای انتخاب رشته دارند، نمی‌توانند با اطمینان کافی کد رشته‌های خود را اولویت بندی کنند. ترجیح داوطلبان این است که پس از مصاحبه و ارزیابی بهتر بتوانند فرم انتخاب رشته خود را تصحیح کنند. اما متاسفانه سازمان سنجش این امکان را به داوطلبین دکتری نداده است و پس از مصاحبه فقط می‌توان از طریق سایت سازمان سنجش برخی از کد رشته‌ها را حذف کرد.

آیا ممکن است اساتید با توجه به اولویت بندی، نمره مصاحبه را اعلام کنند؟

طبق قانون کلی اولویت بندی تاثیری در مصاحبه ندارد و تنها رتبه دانشجویان در آزمون سراسری و ارزیابی جلسه مصاحبه بستگی دارد. اما برخی از افراد معتقدند که اولویت بندی به صورت پنهان بر نتایج مصاحبه تاثیر می‌گذارد؛ به این صورت که اگر یک دانشگاه در اولویت‌های پایین‌تر فرد باشد، اساتید نمره پایینی به آن فرد می‌دهند.

یا اینکه برخی از اساتید انتظار دارند دانشجویان همان دانشگاه قبلی‌شان را به عنوان اولین رشته خود انتخاب کنند و در غیر این صورت بر ارزیابی‌شان تاثیر منفی می‌گذارد. اما این مساله امر قطعی نیست و بسیاری از اساتید طبق قانون به صورت منصفانه و بدون سوگیری مصاحبه را انجام می‌دهند.

نکات مهم در اولویت بندی انتخاب رشته

ـ دفترچه انتخاب رشته را به خوبی مطالعه کنید تا از ضوابط و قوانین به خوبی آگاه شوید. مطالعه دفترچه انتخاب رشته کمک می‌کند تا بتوانید تمام دانشگاه‌ها و رشته‌های مرتبط را بررسی کنید.

ـ انتخاب رشته را به آخرین دقایق موکول نکنید تا وقت کافی برای تصمیم گیری داشته باشید.

ـ به مواردی همچون هئیت علمی دانشکده، مسافت دانشگاه تا محل زندگی و شهریه دوره تحصیل توجه کنید.

ـ قبل از انتخاب رشته با مشاوران تحصیلی صحبت کنید تا از تمام جوانب انتخاب رشته دکتری مطلع شوید.

تاثیر مشاوره بر اولویت در انتخاب رشته دکتری

در هنگام انتخاب رشته دکتری ممکن است نتوانید جنبه‌های مختلف را بررسی کنید و برخی از رشته‌ها و دانشگاه‌ها از نظرتان مخفی بمانند یا ارزیابی صحیحی از برخی دانشگاه‌ها نداشته باشید. در این شرایط پیشنهاد می‌کنیم از افراد متخصص در این زمینه مشورت بگیرید تا تمام ابعاد انتخاب رشته را به طور کامل برای شما بررسی کرده و کمک کنند تا به بهترین نحو انتخاب رشته نمایید. مشاوران تحصیلی مرکز دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر اولویت در انتخاب رشته دکتری کنکور می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا اولویت انتخاب رشته دکتری بر دعوت به مصاحبه تاثیر می‌گذارد؟

خیر اولویت بندی انتخاب رشته هیچ ارتباطی با دعوت به مصاحبه ندارد و تنها رتبه شماست که در این مرحله تاثیرگذار است.

آیا اولویت انتخاب رشته دکتری بر نتیجه نهایی تاثیر می‌گذارد؟

بله پس از مصاحبه با توجه به اولویت‌هایی که انتخاب کرده‌اید در اولین دانشگاهی که امکان قبولی‌تان وجود داشته باشد پذیرفته می‌شوید.

آیا می‌توان پس از مصاحبه اولویت‌ها را تغییر داد؟

خیر پس از اتمام زمان تعیین شده برای انتخاب رشته تنها امکان حذف اولویت‌ها را دارید و نمی‌توانید اصلاحات دیگری انجام دهید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *