معرفی و انتخاب رشته مجسمه سازی


‌رشته مجسمه سازی یک رشته دانشگاهی است که داوطلبین می‌توانند پس از شرکت در کنکور هنر نسبت به انتخاب آن اقدام نمایند. قبل از انتخاب رشته مجسمه سازی توصیه می‌کنیم که حتما در مورد آینده کاری آن آگاهی کافی کسب کنید. از طرفی باید بسنجید که شما چقدر در این رشته امکان موفقیت دارید. برای بررسی توانایی های خود و اطلاع کامل از مزایا و معایب این رشته توصیه می‌شود که با مشاوران تحصیلی صحبت کنید تا شما را در این تصمیم گیری یاری کنند. برای کسب اطلاعات کامل در مورد بازار کار و سایر جوانب رشته مجسمه‌سازی می‌توانید با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید.

معرفی رشته مجسمه سازی

مجسمه سازی یا پیکر تراشی هنری است که در آن هنرمند به یک شی‌ٔ‍‍، شکل مورد نظر خود را می‌دهد و به خلق تندیس می‌‌پردازد. مجسمه‌ها می توانند در ابعاد کوچک و یا در ابعادی بسیار بزرگ با ارتفاع بلند (مانند مجسمه های وسط میادین) باشند.

در این رشته شما ساخت مجسمه از جنس سنگ، برنز، مرمر، فلز و یا… را یاد می‌گیرید. در عمق این رشته خلاقیت و نوآوری نهفته است. در واقع شما به واسطه استعدادهای ذاتی خود قادر به خلق یک تندیس نفیس خواهید بود.

رشته مجسمه سازی از تفکر و احساس آدم ها نشات می‌گیرد. پس باید دید که آیا شما برای ورود به این رشته دارای چنین مهارت هایی هستید یا نه. برای این منظور می توانید از خدمات استعدادیابی مجموعه دانتل کو استفاده نمایید. برای کسب اطلاع بیش تر در زمینه انتخاب رشته کنکور هنر کلیک کنید.

مجسمه سازی ریشه در فرهنگ دارد و راهی است برای اینکه انسان‌ها بتوانند فرهنگ و تمدن خود را به نمایش بگذارند. برای آشنایی کامل و عمیق با این رشته ضروری است که به صورت آکادمیک به مطالعه آن پرداخت. در دانشگاه، دانشجویان الفبای مجسه سازی را می‌آموزند و به تدریج یاد می‌گیرند که با طبیعت ارتباط برقرار کرده و برای ساخت مجسمه از آن الهام بگیرند.

[box type=”shadow”]بخوانید: رتبه قبولی کنکور هنر [/box]

نحوه انتخاب رشته مجسمه سازی

داوطلبان برای قبولی و ادامه تحصیلی در رشته مجسمه سازی باید در کنکور گروه آزمایشی هنر شرکت کنند. پس از اعلام نتایج داوطلبان می توانند کارنامه خود را شامل اطلاعاتی همچون رتبه و تراز کسب شده و درصد دورس مختلف را مشاهده نمایند.

آن دسته از داوطلبانی که در دوره های روزانه و پردیس خودگردان مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، می‌توانند در مهلت تعیین شده انتخاب رشته خود را انجام دهند. سازمان سنجش همزمان با شروع انتخاب رشته دفترچه راهنما انتخاب رشته که حاوی کدرشته محل های مختلف می باشد را منتشر می کند.

داوطلبان ابتدا دفترچه راهنما انتخاب رشته کنکور هنر را دانلود کرده و کدرشته محل رشته مجسمه سازی را در دانشگاه مختلف استخراج کرده و در فرم انتخاب رشته در سایت سنجش وارد می کنند. برای کسب اطلاع بیش تر در زمینه دانلود دفترچه انتخاب رشته هنر کلیک کنید.

البته این رشته به صورت بدون کنکور در برخی دانشگاه های سراسری و آزاد نیز ارائه می‌شود. متقاضیان پذیرش در دانشگاه به صورت بدون کنکور نیازی به شرکت در کنکور سراسری ندارند و فقط کافیست در زمان ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری یا دانشگاه آزاد که در دو نوبت در سال برگزار می شود شرکت کرده و شانس قبولی قبولی خود در انتخاب رشته مجسمه‌سازی را امتحان کنند.

[box type=”shadow”]بخوانید: انتخاب رشته کنکور سراسری [/box]

دروس رشته مجسمه سازی در دانشگاه

دانشجویان رشته مجسمه سازی مانند سایر رشته‌های دانشگاهی ابتدا باید دروس عمومی و پایه را بگذارند. سپس درس‌های تخصصی گذرانده خواهد شد. در ادامه برخی از دروس عمومی، پایه و تخصصی این رشته را معرفی کرده‌ایم.

دروس عمومی

معارف اسلامی، فارسی، زبان خارجی، اخلاق و تربیت اسلامی، تاریخ اسلام، انقلاب اسلامی، متون اسلامی، زیست شناسی، آشنایی با کامپیوتر، تربیت بدنی

دروس پایه رشته مجسمه سازی

مبانی هنرهای تجسمی، طراحی پایه، هندسه، کارگاه چاپ‌های دستی، کارگاه نقاشی عمومی، کارگاه مواد و روش‌های ساخت، تحلیل نقد آثار هنری، هنر و تمدن اسلامی، آشنایی با هنر در تاریخ، آشنایی با موزه‌ها، تاریخ عمومی حجم سازی، آشنایی با هنرهای سنتی

دروس اصلی و تخصصی

نقش برجسته، کارگاه حجم تخصصی، کارگاه مجسمه سازی تخصص، فرم و فضا، رابطه مجسمه سازی با محیط، کارگاه مجسمه سازی عمومی، آشنایی با فنون قالب گیری، کارگاه طراحی تخصصی، کارگاه برنز ریزی، کارگاه سرامیک، طرح و ساخت سکه، طرح جامع مجسمه سازی، عکاسی، کارگاه ارتباط تصویری، پروژه از دروس اصلی رشته مجسمه سازی هستند.

توانایی‌های لازم برای تحصیل در رشته مجسمه سازی

اولین و مهم‌ترین شرط تحصیل در رشته مجسمه‌سازی علاقه به این رشته هنری است. دانشجویان این رشته باید زمان زیادی را صرف طراحی مجسمه‌ و کار کردن با مواد اولیه کنند و اگر علاقه کافی به این کار را نداشته باشند، مجسمه‌سازی برایشان تبدیل به کاری طاقت فرسا می‌شود.

همچنین داشتن خلاقیت و نوآوری و توانایی برقراری ارتباط با طبیعت نیز از دیگر توانایی‌های لازم برای رشته مجسمه سازی است؛ زیرا همانطور که اشاره شد مجسمه‌سازی ریشه در خلاقیت و هنر دارد.

و در آخر مجسمه سازی نیزهمچون دیگر رشته‌های زیر مجموعه هنر نیاز به کار و تمرین و پشتکار فراوان دارد تا بتوان اثری بدیع و بی نظیر خلق کرد. شاید به توانایی های خود واقف نباشید و یا در مورد انتخاب این رشته تردید داشته باشید؛ توصیه می کنیم حتما از خدمات مشاوره تحصیلی استفاده نمایید.

[box type=”shadow”]بخوانید: ثبت نام کنکور سراسری [/box]

ظرفیت رشته مجسمه سازی

برای کسب اطلاعات کامل در زمینه ظرفیت رشته مجسمه‌سازی و نحوه پذیرش کافی است دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری را مطالعه نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری کلیک کنید.

دانشگاه‌های دولتی برای رشته مجسمه سازی در نوبت روزانه (رایگان) ۴۲ نفر و در نوبت شبانه ۲۰ نفر ظرفیت داشته و دانشجو می‌پذیرند. اگر در مورد نحوه انتخاب رشته و یا رتبه قبولی انتخاب رشته کنکور ابهامی وجود دارد، با شماره‌های درج شده در پایین همین صفحه تماس بگیرید.

ظرفیت دانشگاه نوع دوره نحوه پذیرش رشته
12 دانشگاه تهران روزانه با آزمون مجسمه سازی
20 دانشگاه نیشابور روزانه با آزمون مجسمه سازی
15 دانشگاه نیشابور نوبت دوم با آزمون مجسمه سازی
10 دانشگاه تهران با آزمون روزانه با آزمون مجسمه سازی
5 دانشگاه تهران با آزمون نوبت دوم با آزمون مجسمه سازی

[box type=”shadow”]بخوانید: رتبه قبولی انتخاب رشته کنکور [/box]

بازار کار مجسمه سازی

بازار کار و آینده شغلی یکی از مهم‌ترین مباحث در زمینه انتخاب رشته است و تاثیر بسیار زیادی بر انتخاب افراد می‌گذارد. یکی از بهترین راه‌ها برای هنرمندان مجسمه ساز این است که بتوانند آثار خود را در گالری‌ها به نمایش بگذارند و در این صورت درآمد بسیار خوبی خواهند داشت.

همچنین مجسمه سازان می‌توانند در حوزه‌های دیگر هنری نیز فعالیت کنند. مثلا معماری داخلی و درست کردن نقش‌های برجسته می‌تواند از جمله کارهای درآمدزا برای فارغ التحصیلان این رشته باشد.

از سوی دیگر فارغ التحصیلان رشته مجسمه سازی می‌توانند کارگاه خصوصی خود را داشته باشند و به تدریس رشته مجسمه‌سازی بپردازند. علاقه مندان به تحصیل در مقاطع بالاتر می توانند جهت تدریس در دانشگاه و سایر مراکز آموزشی نیز فعالیت نمایند.

[box type=”shadow”]بخوانید: ثبت نام بدون کنکور [/box]

بهترین دانشگاه‌های جهان برای تحصیل در رشته مجسمه سازی

🔵دانشگاه کالیفرنیا

🔵ویرجینیا

🔵ییل

🔵تگزاس

🔵کلمبیا

🔵بارد

🔵مریلند

🔵کرنبروک

🔵انستیتو هنر شیکاگو

مشاوره انتخاب رشته مجسمه سازی

مهم ترین عامل برای موفقیت در رشته های گروه هنر داشتن علاقه می باشد که رشته مجسمه سازی نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. البته توانایی های دیگر از جمله توانایی جسمانی نیز به خصوص در دست ها نیز یکی از الزامات این رشته می باشد اما داشتن علاقه و توانایی تصویری و خلق ایده های جدید و هوشمندانه از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد.

برنامه ریزی از اصلی ترین نکته در موفقیت در کنکور سراسری می باشد و با توجه به پذیرش با آزمون رشته مجسمه سازی در دانشگاه تهران و هنر تهران، رقابت برای قبولی در این رشته بالا می باشد. چنانچه در زمینه قبولی در رشته مجسمه‌سازی و اطلاع از رتبه قبولی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی تلفن دانتل کو تماس بگیرید.

[box type=”shadow”]بخوانید: مشاوره انتخاب رشته کنکور [/box]

برای دریافت مشاوره در زمینه معرفی و انتخاب رشته مجسمه سازی می‌توانید با کارشناسان مرکز مشاوره تحصیلی دانتل کو با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

سوالات متداول

چند سال طول می کشد تا در رشته مجسمه سازی فارغ التحصیل شد؟

مدت زمان تحصیل در رشته مجسمه‌سازی و فازغ التحصیلی در آن به طور معمول چهار سال می‌باشد.

بازار کار رشته مجسمه‌سازی چگونه است؟

رشته مجسمه‌سازی حوزه‌های متنوعی برای فعالیت دارد. برای مثال افراد می‌توانند نمایشگاه زده و کارهای هنری خود را به فروش برسانند و یا در آموزش و پرورش و سایر موسسات آموزشی مشغول به کار شوند.

ظرفیت دانشگاه‌ها برای رشته مجسمه‌سازی چقدر است؟

به طور کلی دانشگاه‌های دولتی سالانه ۶۲ نفر ظرفیت برای رشته مجسمه سازی دارند؛ اما برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به دفترچه انتخاب رشته کنکور مطالعه مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *