شرکت شهرک‌های سنندج (کا)


گسترش صنایع و شرکت‌های صنعی نشان‌دهنده روند توسعه کشورهاست. در ایران دهه‌هاست که نظام برنامه‌ریزی توسعه در حال اجراست. یکی از برنامه‌های توسعه کشوری راهبردهای و سیاست‌های مربوط به توسعه و تقویت صنعت کشور است. به همین ترتیب شرکت شهرک‌های صنعتی ایران در مناطق مختلف ایران شهرک‌های صنعتی متعددی برپا نمود. در ادامه این مطلب به معرفی شرکت شهرک‌های سنندج کردستان می‌پردازیم. که جزی از واحدهای تجاری شرکت شهرک‌های صنعتی ایران محسوب می‌شود.

شرکت شهرک‌های سنندج

در راستای توسعه صنایع کشور، از سال 1362 تغییراتی در نظام صنعتی ایران ایجاد شد. سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در نواحی مختلف ایران در وزارت صنایع ادغام گشت. بدین ترتیب قانون شرکت شهرک‌های صنعتی ایران برای استفاده مطلوب و ارائه خدمات ضروری و هماهنگی شهرک‌های صنعتی تصویب شد. و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران طی دو دهه بیش از 400 شهرک صنعتی در نقاط مختلف ایران برپا ساخت.

بنابراین شرکت شهرک‌های صنعتی ایران موظف به برپایی و مدیریت شهرک‌های صنعتی مناطق مختلف در ایران جهت گسترش توسعه کشور است. از طرفی این شرکت برای مدیرت بهتر امور دارای اجزا واحدهای تجاری فرعی است. یکی از اجزای شرکت شهرک‌های ایران که در استان کردستان واقع است شرکت شهرک‌های سنندج در کردستان می‌باشد.

تاریخچه فعالیت شرکت شهرک‌های صنعتی سنندج

همان‌طور که گفتیم شرکت شهرک‌های صنعتی سنندج یا کردستان یکی از اجزاء واحدهای تجاری و فرعی شرکت شهرک‌های صنعتی ایران محسوب می‌شود. شرکت شهرک‌های صنعتی استان کردستان که در شهرستان سنندج واقع است و شامل شهرک‌های سنندج نیز می‌شود. یک شرکت سهامی خاص است. و در تاریخ 4 اردیبهشت سال 1370 تأسیس شد. این شرکت در اداره ثبت شرکت‌های و مالکیت صنعتی مرکز استان کردستان یعنی شهرستان سنندج ثبت شد.

موضوع فعالیت شرکت شهرک‌های سنندج

هر شرکتی مطابق قانون موظف به تنظیم اساسنامه و تعیین موضوع شرکت در اساسنامه می‌باشد. موضوع فعالیت شرکت شهرک‌های سنندج در ماده 6 اساسنامه آن به این صورت ذکر می‌گردد.

  • شرکت شهرک‌های صنعتی سنندج موظف است با رعایت مفاد اساسنامه شرکت شهرک‌های صنعتی ایران. اقدام به احداث شهرک صنعتی در منطقه کردستان و همچنین ایجاد امکانات زیر بنائی نماید.
  • تمامی اموری که جهت بهره‌وری مطلوب از امکانات شهرک‌های صنعتی منطقه از جنبه مالی و در فرآیند خودگردان لازم است؛ فراهم کند.
  • ایجاد هماهنگی برای اداره امور مربوط به شهرک‌های صنعتی تحت پوشش در منطقه، در جنبه‌های مختلف مالی، فنی، خدماتی و بازرگانی.
  • خرید و تملک برخی اراضی برای واگذاری عین یا منفعت آن‌ها به متقاضیان مجاز برای احداث واحدهای صنعتی. البته برای انتقال قطعی زمین وجود پروانه بهره‌برداری الزامی است.
  • بودجه مصوب برای ناحیه صنعتی در اختیار این شرکت قرار می‌گیرد. تا هزینه‌های سرمایه‌ای اولیه و خدمات عمومی شهرک‌ها را تأمین نماید. هزینه‌هایی نظیر آب، برق، تلفن، فاضلاب، ایجاد شبکه راه‌های اصلی و فرعی، ایجاد ساختمان‌های عمومی مانند درمانگاه و مدرسه و…
  • در صورت نیاز برای ارائه خدمات مورد تقاضا و سایر مسائل لازم در شهرک با سایر شرکت‌ها مشارکت می‌کند.

معرفی استان و شهرک‌های صنعتی سنندج

سنندج مرکز استان کردستان است. که در فاصله 520 کیلومتری جنوب غرب تهران واقع شده است. استان کردستان حدود 230 کیلومتر با کشور عراق مرز مشترک دارد. ارتباط قومی و فرهنگی میان شهروندان این دو کشور موجب ایجاد ظرفیت‌های بالقوه‌ای در حوزه بازرگانی و تجارت است. همچنین با وجود 3 بازارچه فعال مرزی در شهرهای استان کردستان شامل شهرهای بانه، سقز و مریوان و دیگر امکانات موجود در این منطقه ظرفیت بالایی برای واردات و صادرات وجود دارد.

علاوه بر ظرفیت‌های تجاری و بازرگانی، استان کردستان و شهرستان سنندج در حوزه صنعت و تأسیس شهرک‌های صنعتی نیز توسعه یافته است. شهرستان سنندج به تنهایی دارای 4 شهرک صنعتی می‌باشد. که در ادامه این 4 شهرک را معرفی می‌کنیم.

شهرک صنعتی سنندج 1

شهرک صنعتی سنندج 1 در استان کردستان، شهرستان سنندج، نرسیده به پلیس‌راه همدان واقع شده است. این شهرک به طور کلی دارای مساحت 58 هکتار می‌باشد. که مساحت بخش صنعتی آن 36 هکتار است. از نظر موقعیت جغرافیایی این شهرک تا نزدیک‌ترین شهرستان حدود یک کیلومتر فاصله دارد.

برخی از شرکت‌های مستقر در این شهرک صنعتی شامل: شرکت آرا پخش زرین، گروه صنعتی آریا، کارخانه بستنی عسل، شیشه تکنودژ، شرکت تولید درب و پنجره دوجداره کردیران، گروه صنعتی کهربا، شرکت نوآوران 2000 و لبنیات پاک آرا می‌شود.

شهرک صنعتی سنندج 2

شهرک صنعتی سنندج دو در استان کردستان نیز دومین شهرک صنعتی واقع در شهرستان سنندج است. این شهرک در کیلومتر 32 جاده سنندج در دهگلان واقع شده است. همچنین شهرک صنعتی سنندج دو نزدیک به صنعتی سنندج یک و سه و شهرهای بلبان آباد و دهگلان و سنندج است.

شهرک صنعتی سنندج 3

سومین شهرک، شهرک صنعتی سنندج 3 در استان کردستان، سنندج، کمربندی بهشت محمدی واقع است. و اراضی این شهرک شامل مساحتی حدود 13 هکتار می‌شود. مساحت صنعتی این شهرک به 6 هکتار می‌رسد. این شهرک از نظر موقعیت جغرافیایی با نزدیک‌ترین شهر حدود 2 کیلومتر فاصله دارد.

شهرک صنعتی سنندج 4

شهرک صنعتی سنندج 4 از دیگر شهرک‌های صنعتی واقع در استان کردستان و شهرستان سنندج است. این شهرک در کیلومتر 6 جاده سنندج و در نزدیک کرمانشاه، جنب روستای سرنجیانه قرار دارد. همچنین نواحی نزدیک به این شهرک شامل، موچش، ناحیه صنعتی موچش و شهرک‌های صنعتی سنندج 3 و 1 می‌شود.

سؤالات متداول

شرکت شهرک‌های صنعتی سنندج در کجاست ؟

شرکت شهرک‌های صنعتی استان کردستان که در شهرستان سنندج واقع است این شرکت در اداره ثبت شرکت‌های و مالکیت صنعتی مرکز استان کردستان یعنی شهرستان سنندج ثبت شد.

موضوع فعالیت شرکت شهرک‌های صنعتی سنندج چیست ؟

هر شرکتی مطابق قانون موظف به تنظیم اساسنامه و تعیین موضوع شرکت در اساسنامه می‌باشد. موضوع فعالیت شرکت شهرک‌های سنندج در ماده 6 اساسنامه آن ذکر شده است. در متن مقاله به تفضیل شرح دادیم.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *