مراجعه به روانشناس | چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم


ما در زندگی با چالش های زیادی روبه رو هستیم. برخی از این چالش ها، می توانند آن قدر طاقت فرسا باشند که حتی سخت است به این فکر کنیم که چطور می شود از آن عبور کرد. خواه مرگ یکی از عزیزان باشد یا احساس اضطراب شدید، مهم است بدانید که برای هر مشکلی که در زندگی با آن سرو کار دارید، کمکی در دسترس است. بسیاری از مردم هنوز به اشتباه معتقدند که برای بهره مندی از مراجعه به روانشناس، باید تا نقطه شکست صبر کنند. نکته این است که برای مراجعه به روانشناس، نیازی به مبارزه ندارید. روانشناس، فضای امنی برای شناخت بهتر خود، کشف آسیب و ناامیدی های گذشته فراهم می کند و این اطمینان را می دهد که تصمیمات امروزتان، تأثیر منفی بر آینده نگذارد. ما در این مقاله قصد داریم، به دلایلی که ثابت می کند افراد باید به روانشناس مراجعه کنند نگاهی بیندازیم.

 

مراجعه به روانشناس | چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم

اگر از یک مشکل سلامت روانی خاص رنج می برید، یا به تازگی احساس می کنید که یک چیزی در زندگی تان مشکل دارد، درمان می تواند ابزار مناسبی را برای مدیریت بهتر علائم و ریشه یابی مشکل در اختیار شما قرار دهد. این مشکلات می توانند تجربه رویدادهای سخت، احساسات ابراز نشده، بیماری یا هرچیز دیگری باشد. گاهی اوقات نیز تشخیص دقیق اینکه همه چیز از کجا شروع شده دشوار است. به هر حال در هر موقعیتی که باشید، مراجعه به روانشناس به شما کمک می کند تا ریشه مسائل را پیدا کنید. در ادامه به برخی از رایج ترین دلایلی که شما باید به یک روانشناس مراجعه کنید را شرح داده ایم:

 استرس و اضطراب

زندگی یک چالش بزرگ است و جنبه های زیادی از آن می تواند برای ما استرس زا باشد. از مصاحبه شغلی گرفته تا قبولی در یک آزمون و مشکلات در روابط، می توانند باعث ایجاد اضطراب در شما بشوند.

استرس و اضطراب را اگر به حال خود رها کنیم، ممکن است منجر به انزوای اتماعی، افسردگی و ازجمله مشکلات دیگر شود. روانشناس می تواند با یافتن منبع یا علت مشکلات و همنین راه های مناسب برای غلبه بر آن ها، به شما در مدیریت اضطرابتان کمک کند.

افسردگی

افسردگی یک اختلال رایج سلامت روان است که در آن افراد، علاقه خود را به خیلی چیزها از دست می دهند. احساس ناتوانی یا ناامیدی شدید، از علائم رایج افسردگی است. مراجعه به روانشناس می تواند به شما در یافتن منبع افسردگی کمک کند. لازم به ذکر است که مراجعه به روانشناس قبل از تشدید اوضاع افسردگی، مدت زمان کمتری برای درمان نیاز دارد. بنابراین اجازه ندهید تا وضعیتتان وخیم شود.

فوبیاها

ترسیدن از چیزهای عادی مثل حشرات، ارتفاع، تاریکی یا… فوبیا های عادی و رایجی هستند که تقریبا اکثر افراد آن را حس می کنند. اما برخی از ترس ها غیرعادی و بی پایه و اساس هستند که می توانند مشکلات زیادی را در زندگی به وجود بیاورند. برای مثال سیتوفوبیا که به ترس از خوردن معروف است، می تواند در سلامت جسمی و روحی افراد اختلال ایجاد کند. یک روانشناس می تواند به شما کمک کند که به تمام ترس هایتان غلبه کنید و زندگی راحت تری داشته باشید.

مشکلات رابطه

اگر در یک رابطه کنونی با مشکلاتی روبه رو هستید، مراجعه به روانشناس می تواند به شما کمک زیادی بکند. این مسئله حتی برای افراد مجرد نیز صدق می کند. توانایی برقراری ارتباط با دیگران و ایجاد روابط سالم، برای سلامت عاطفی و ذهنی ما امری ضروری است. اختلال در روابط، سایر اجزای زندگی را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

در طی درمان و مراجعه به روانشناس، درک بهتری از اینکه چگونه تجربیات شما ممکن است بر نحوه روابطتان تءثیر بگذارد به دست می آورید. بنابراین می توانید به تدریج برای ایجاد ارتباطات سالم تر با اطرافیان تلاش کنید.

کسب اعتماد به نفس

عزت نفس پایین معمولا از دوران کودکی سرچشمه می گیرد و می تواند کل زندگی را تحت تئثیر قرار دهد. مراجعه به روانشناس، راهی عالی برای ایجاد اعتماد به نفس، از طریق روابط ناسالم در گذشته یا تجربیات بد و.. که ممکن است در کاهش اعتماد به نفستان نقش داشته باشد است.

مرگ یکی از عزیزان

مرگ بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی است. سوگواری برای مرگ عزیزان مسئله ای طبیعی و سالم می باشد و هرکسی در این مورد متفاوت برخورد می کند. اما اکثر افراد وقتی شخصی مهم را از دست می دهند احساس انزوا می کنند. اگر مرگ عزیزانمان را نپذیریم، مشکلات بدتر و طولانی تری به وجود می آِید. یک روانشناس در این مورد می تواند به شما کمک کند تا راه های مناسب برای مقابله با مرگ عزیزان خود را پیدا کنید.

بهبود و افزایش عملکرد

درست همانطور که قبل از یک سخنرانی تمرین می کنید که چه بگویید، روانشناس می تواند به شما کمک کند تا برای رویدادهای بزرگ آمادده شوید و بتوانید بهترین عملکرد خود را داشته باشید. این رویداد می تواند بازی های المپیک باشد، یک مصاحبه شغلی یا هر اتفاق بزرگی که شما نیاز به آمادگی برای شروع آن دارید.

مشکل در خوابیدن

خواب و سلامت روان ارتباط تنگاتنگی باهم دارند. چه در طول شب احساس خستگی داشته باشید یا در تلاش برای خوابیدن باشید، این می تواند دلیل خوبی برای مراجعه به یک روانشناس باشد. زیرا اختلال در خواب، به خصوص خواب شب میتواند مشکلات بیشتری را به وجود بیاورد. بنابراین نباید نسبت به این موضوع بی تفاوت عمل کرد.

اگر احساس بی هدفی و خالی بودن می کنید

شاید تاکنون زندگی آنطور که انتظار داشته اید پیش نرفته باشد. یا شاید آن چیزی که می خواستید را بدست آوردید اما هنوز راضی نشده اید. از خود سوال می پرسید که این همه تلاش برای چه بوده است. باید بدانید که هیچ وقت برای تغییر مسیر دیر نیست. در درمان شما می توانید برای کشف چیزهایی که واقعا برای شما مهم هستند تلاش کنید. بدین گونه می توانید زندگی پر معنا و با هدفی بسازید. مراجعه به روانشناس راهی عالی برای صحبت درمورد گزینه های خود و تغییر مسیر با حمایت یک متخصص است.

 

سخن آخر

دلایل مراجعه به روانشناس بی پایان است. درمان نه تنها به شما در انجام هر کاری که در حال حاضر از سر می گذرانید کمک می کند، بلکه شما را برای مقابله با آنچه در آینده نیز روی می دهد آماده تر می کند. متأسفانه مراجعه به روانشناس در میان برخی افراد مورد تمسخر قرار می گیرد. اما افراد باید بدانند که درمان موثر می تواند برای بسیاری موثر و برای برخی دیگر بسیار ضروری باشد. به هر حال مغز یک اندام است و مانند سایر اندام ها نیاز به مراقبت های پزشکی دارد. درمان توسط روانشناس همچنین می تواند به شما کمک کند تا چالش های مختلف زندگی را مدیریت کنید و زندگی کامل تری داشته باشید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *