تلقین چیست و به چه نحو زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد


تاثیرات تلقین در زندگی افراد، بیشتر از آن چیزی است که حتی فکرش را می‌کنید. در واقع تلقین یک عملکرد روانشناختیست که فرد با استفاده از آن، احساسات، افکار، رفتار و نگرش خود یا دیگران را تحت تاثیر قرار خواهد داد. تلقین می‌تواند مثبت یا منفی باشد، خود تلقینی مثبت شما را از اضطراب و تنش رها می‌کند و به زندگی، شغل و هدفتان انگیزه می‌بخشد و در نهایت شما را به سمت موفقیت هدایت می‌کند. حتما راجب تاثیرات مثبت و منفی تلقین چیزهایی شنیدید. مواردی که شاید درستی آنها شما را کمی به شک بیندازد. پس اکنون وقتش است که بیشتر با تلقین و اثرات آن بر روی افراد آشنا شوید.

تلقین چیست

تلقین عبارت است از عملکرد روانشناختی که به دنبال آن فرد افکار، احساسات، رفتار و نگرش خودش یا سایرین را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در حالت تلقین، پاسخی به یک محرک به شکلی غیرانتقادی داده می‌شود. شما ممکن است از یک محرک نتیجه‌ نگیرید یا به نتیجه‌ای که می‌خواهید نرسید. ولی اگر چیزی را که می‌گویید یا می‌شنوید، باور داشته باشید و مورد قبولتان است، به آن محرک پاسخ می‌دهید. باید بدانید که هیچ تلقینی را نمی‌شود بدون خواسته ذهن خودآگاه، وارد ذهن ناخودآگاه کرد. ذهن خودآگاه حتی این توانایی را دارد که تلقین را از شما دور نماید. به اعتقاد روانشناسان، زمانی که شما تمام ذهنیتتان را روی اندیشه یا عقیده‌ای متمرکز کنید و هر روز آن را تقویت نمایید، این باورتان روزی در جهان بیرون، تحقق پیدا خواهد کرد.

چه افرادی تلقین پذیرتر هستند

تلقین‌پذیری یعنی شما بر مبنای پیشنهاد دیگری، رفتار خود را اصلاح و یا تغییراتی در آن ایجاد کنید. این کار حتی می‌تواند به شکل خود تلقینی از طرف خودتان باشد. میزان تلقین‌پذیری در افراد مختلف فرق دارد؛ برخی تلقین‌پذیری بالا دارند و برخی دیگر کمتر تلقین‌پذیرند. اگر شما هم از ان دسته افرادی هستید که نظرات، طرز فکر و رفتارهای اطرافیان بر شما تاثیرگذار است، پس فرد تلقین‌پذیری می‌باشید. برعکس فردی که تلقین‌پذیری کمتری دارد زیاد تحت تاثیر نظرات دیگران قرار نمی‌گیرد.

از خصیصه‌های دیگر افراد با تلقین‌پذیری بالا این است که نمی‌توانند خاطرات را به خوبی به یاد آورند. زیرا به خاطر تلقین‌پذیری، خاطراتشان دستخوش تغییر و تحریف می‌گردد. تلقین‌پذیری همیشه خوب نیست چون در این حالت تلقینات بد را هم به سرعت می‌پذیرید. به اعتقاد رواشناسان به طور کلی افراد جوان،  دارای عزت نفس پایین، احساسی و کمتر شکاک تلقین‌پذیرترند و اثرات تلقین در آنها شدیدتر می‌باشد.

3 اصلی اساسی تلقین

  • اولین اصل در تلقین، خوآب‌آلودگی می‌باشد.
  • دومین اصل برای تلقین، حس آرامش و ریلکس عضلانی است.
  • در نهایت تمرکز فکری و خلاء ذهنی سومین و مهمترین اصل تلقین است، که موجب می‌شود ذهن کانونی شود و تمرکز خاص، تنها بر روی یک موضوع ویژه باشد.

انواع تاثیرات تلقین در زندگی

 به طور کلی تلقین در چند نوع است که ممکن است شما از آنها استفاده کنید.

تلقین کلامی

وقتی شما با صدای بلند با خودتان صحبت می‌کنید و چیزی که به آن باور دارید را به صورت کلامی بازگو می‌کنید، در حال تلقین کلامی هستید. شما با بکارگیری مداوم باورهایتان در مکالمات روزانه، در حل تلقین ان به خود هستید.

تلقین فکری

حالتی که در آن، شما چیزی را که می‌خواهید در ذهن نگه می‌دارید و به آن اهمیت می‌دهید. قدرت ذهنی شما با تلقین همراه می‌شود و آن فکر را به واقعیت تبدیل می‌نماید.

تلقین شنیداری

در حقیقت تلقین شنیداری حالتی است که با شنیدن حرف اطرافیان در شما اتفاق می‌افتد. یعنی در این نوع تلقین وقتی کسی حرفی می‌زند، انگیزه شما را سمت و سو و جهت می‌دهد و آن حرف را به یک عامل محرک تبدیل می‌کند.

تلقین دیداری

هنگامی که شما با مسائلی که می‌بینید به خود یا دیگران تلقین می‌کنید که شما هم می‌توانید آن کار را انجام دهید، در حال تلقین دیداری هستید.

 تلقین نوشتاری

اگر چیزهایی که می‌خواهید به آنها برسید را روی کاغذی می‌نویسید، در حال تلقین آن به خود یا دیگران هستید. شما این ‌کار را بارها انجام می‌دهید تا انگیزه‌تان با تلقین هم جهت شود.

تاثیر تلقین بر زندگی افراد

تلقین می‌تواند هم مثبت و هم منفی باشد، و هر یک اثراتی در زندگی شما می‌گذارند.

تاثیر تلقین مثبت

اگر تلقین‌های شما از نوع مثبت باشد، انرژی و انگیزه‌تان را افزایش می‌دهد. وقتی به خودتان تلقین مثبت می‌کنید، متوجه خواهید شد که از پس انجام کاری بر می‌آیید که قبلا فکر می‌کردید غیر ممکن است و اصلا توانایی انجامش را ندارید. افراد مثبت در اطرافیانتان هم به خوبی می‌توانند این نوع تلقین مثبت را به شما بدهند. مهمترین کمک به شما این است که مدام کلمات مثبت به کار برید و خودتان را باور کنید.

تاثیر تلقین منفی

با تلقین منفی از انرژی ذهنی و جسمی شما کم می‌شود و برای کاری که قصد انجامش را دارید، ناخودآگاه چند قدم به عقب برمی‌گردید. اگر به خودتان تلقین منفی کنید تمام انرژی و انگیزه‌تان را از دست خواهید داد و دیگر نمی‌توانید کامل و خوب از توانایی‌هایتان استفاده کنید و موفق شوید. گاهی نیز تلقین منفی افراد دیگر، توانایی و انگیزه شما را می‌گیرد. تلقین‌های اشخاصی که با آن‌ها ارتباط خوبی دارید، مخصوصا افرادی که بسیار به شما نزدیک‌ هستند، در زندگی‌تان تاثیر زیادی دارد و تمام کارهایتان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. افراد منفی با تلقین منفی به شما به شدت انگیزه‌تان را از بین می‌برند.

چطور اثرات مثبتی در تلقین داشته باشیم

برای ایجاد احساسات و تلقین مثبت می‌توانید به برخی موارد توجه کنید.

سطح آگاهی خود را افزایش دهید

قبل از اینکه خود و دیگران را متقاعد کنید، اول باید آگاه باشید. این آگاهی یعنی از محیط خود، احساسات اطرافیان و واقعیت‌های محیط اطراف آگاهی کسب کنید. آگاهی به شما کمک خواهد کرد تا بدانید به چه نحو کلمات را آنطور که دلخواهتان است بیان کنید. همچنین به شما کمک می‌نماید که یک برنامه برای نتایج خودتان تنظیم کنید. کافیست فقط به اطرافتان خوب نگاه کنید، گوش کنید و حقیقت حال حاضر را در برابر آنچه خواهد بود، مستحکم نمایید.

برای استفاده از تاثیرات تلقین در زندگی، کلمات را درک کنید

همانگونه که کلمات زیادی می‌توانند موقعیت‌ها را تغییر دهند، کلمات خاصی هم ستند که می‌توانند سرعت نتایج این تغییر را افزایش دهند. یکی از این کلمات «ارزشمند» است، کلمه‌ ارزشمند بسیار قدرتمند می‌باشد. زیرا شما برای کسب ارزش چیزهایی که در زندگی خواهان آنهایید، تلاش خواهید کرد. در عوض، کلمات منفی مانند «خطرناک» هم می‌تواند تاثیرات معینی بگذارد. برای مثال، وقتی شما برنامه‌هایی در زندگی می‌چینید؛ ولی کلمه‌ خطرناک را در ارتباط با اهداف و برنامه‌تان بشنوید؛ این کلمه می‌تواند کل تصمیم شما را تحت تاثیر قرار دهد.

باور داشته باشید

وقتی شما واقعا خواهان چیزی هستید و دوست دارید اتفاق بیفتد، باید قسمت بزرگی از نتیجه آن را که موجب حرکت شما به آن سمت می‌شود، را باور کنید. اعمال شما در نهایت کمک خواهد کرد تا همه‌ آن چیزی را که در ابتدا به آنها نیاز دارید، به دست آورید. برای انجام این فرایند شما به تمرکز نیاز دارید؛ ولی سرانجام نتیجه‌بخش خواهد بود.

روشن فکر باشید

اگر روشن فکر باشید قدرت کلماتتان کاملا موثر واقع خواهند شد. ممکن است یک شکست در آغاز هر کاری،  شما را دلسرد کند و مانع از تلاش برای به دست آوردن آنچه که می‌خواهید، شود. لازم است قوی باشید و با ذهنی باز مسائل را درک کنید. نباید فقط به این دلیل که مدام اتفاقات ناخوشایند می‌افتد، فکر کنید که برنامه پیشرفت شما اشتباه است. به هیچ وجه با این دید به قضیه نگاه نکنید. شاید هر لغزش یا تردیدی، بخشی از راهی است که قدرت کلمات شما باید طی کند تا به واقعیت تبدیل دست یابد.

اعتماد به نفس خود را افزایش دهید

یکی از ابزار قدرتمند برای تاثیرات تلقین و تفهیم، اعتماد به نفس است. اشکالی ندارد که شما راجع ‌به مسائل خوبی که دوست دارید به زندگی خود بیاورید صحبت کنید؛ یا تلاش کنید که شخصی را در یک مورد قانع کنید. اعتماد به نفس همچون دیگر ابزارها، تاثیر و قدرت زیادی در تلقین مثبت دارد.

نتیجه‌گیری

همانطور که دیدید تلقین تاثیرات شگفت انگیزی در زندگی شما دارد و می‌تواند موجب رهایی شما از ترس، تنش و اضطراب ‌گردد. تلقین خلاقیت را بالا می‌برد و سبب تقویت هدف و انگیزه‌تان در زندگی و شغل می‌شود. اگر تلقین مثبت به خود انجام دهید عادات عصبی ناراحت‌کننده را برطرف می‌کند و امیدواری شما را در هر زمینه بهبود می‌بخشد. در نهایت تلقین مثبت شما را به سوی موفقیت هدایت می‌کند. ولی اگر شما تلقین منفی دارید، باید بدانید اثرات آن بر زندگی و آینده‌تان بسیار مخرب خواهد بود. چنانچه قادر به کنترل تلقین‌های منفی خود نیستید بهتر است از مشاوران کمک بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *