مکانیسم دفاعی کنش نمایی


مکانیسم دفاعی کنش نمایی چیست و چگونه خود را نشان می دهد؟ کنش نمایی یکی از مکانیسم های دفاعی نابالغ است که استفاده از آن در کودکان و بزرگسالانی که شخصیت ناپخته ای دارند بیشتر دیده می شود. در طی این واکنش دفاعی فرد تسلیم امیال و غرایز غیر قابل قبول خود می شود و از طریق واکنش های جسمانی نظیر پرخاشگری آن ها را بروز می دهد. ما در ادامه توضیحات بیشتری را در مورد مکانیسم دفاعی کنش نمایی ارائه کرده ایم. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

مکانیسم دفاعی کنش نمایی؛ آشنایی با مکانیسم های دفاعی

برای اینکه بتوانید به درک دقیق تری در مورد کنش نمایی برسید لازم است که ابتدا با مفهوم مکانیسم های دفاعی آشنا شوید. مکانیسم های دفاعی که اولین بار در نظریه روان کاوی فروید مطرح شدند راهبردهایی برای محافظت از خودآگاهی در برابر تنش های درونی و بیرونی هستند. مسئولیت اجرای این راهبردها بر عهده ساختاری به نام ایگو یا همان خود قرار دارد. در حقیقت فروید بر این باور بود که روان انسان ساختاری 3 وجهی است که اید، ایگو و سوپرایگو را در بر می گیرد. اید مسئول تمامی امیال، تکانه ها و غرایز ابتدایی ماست در نتیجه از همان بدو تولد وجود دارد. اما دو ساختار دیگر به مرور زمان و در جریان رشد روان شناختی پدید می آیند. ایگو زمانی ظاهر می شود که کودک به قدرت واقع بینی دست می یابد و سوپرایگو نیز قدرت ارزیابی اخلاقی امیال و خواسته ها را به انسان می بخشد. برای برخورداری از سلامت روانی لازم است که اید و سوپرایگو به نوعی تعادل دست یابند و در تضاد با یکدیگر قرار نگیرند. ایگو با استفاده از مکانیسم های دفاعی مختلف تلاش می کند تا این تعادل را بین دو ساختار مختلف ایجاد نماید.

مکانیسم دفاعی کنش نمایی چیست؟

مکانیسم دفاعی کنش نمایی یا برون ریزی که در اصطلاح تخصصی  acting out نامیده می شود به واکنشی اطلاق می گردد که طی آن فرد در تعارض میان ساختارهای اید و سوپرایگو تسلیم اید می شود و نمی تواند تعادل روانی لازم را حفظ نمایدو در این شرایط او بر اساس خواسته های اید عمل می کند و آن ها را از طریق فرایندهای جسمانی بروز می دهد. برای مثال فردی که خشم شدیدی را در درون خود احساس می کند فکر می کند هیچ کنترلی روی آن ندارد و تنها راه برای دست یابی به آرامش دست زدن به پرخاشگری فیزیکی است. از همین رو این فرد ممکن است با کوچک ترین محرکی از کوره در برود و اعمال خشونت آمیزی را از خود نشان دهد.

چه کسانی از مکانیسم دفاعی کنش نمایی استفاده می کنند؟

طبق نظر متخصصان روانشناسی مکانیسم دفاعی کنش نمایی نوعی ساز و کار دفاعی نابالغ است که در کودکان و افرادی که شخصیت ناپخته ای دارند بیش از دیگران دیده می شود. چرا که افراد در این شرایط نیاموخته اند که چگونه می توانند از مجاری سالم نظیر گفت و گو به امیال و خواسته های خود دست پیدا کنند و تنها از روش های مخرب به ارضای غرایز خود می پردازند. در حقیت در ساختار روان آن ها اید حکومت دارد. در نتیجه واقع گرایی، ارزیابی ارزش های اخلاقی و در نظر گرفتن هنجارهای اجتماعی کار سختی به نظر می رسد.

مثال هایی از کاربرد مکانیسم دفاعی کنش نمایی در زندگی روزمره

همه ما ممکن است در جریان زندگی زمان هایی تسلیم خواسته های اید شویم و مجاری نادرستی را برای ارضای نیازهای این ساختار انتخاب کنیم. برای مثال مردی را تصور کنید که به دلیل مشکلات ارتباطی نمی تواند نیازهای جنسی خود را در جریان رابطه زناشویی ارضا کند. او ممکن است به دلیل عدم برخورداری از مهارت حل مسئله و ناتوانی در داشتن گفت و گویی موثر برای رفع نیازهای جنسی خود به روابط فرازناشویی روی بیاورد.یا فردی که نفرت یا خشم زیادی را در درون خود تجربه می کند به جای یادگیری مهارت های کنترل خشم به پرخاشگری و دعواهای فیزیکی روی می آورد و با آسیب زدن به دیگران سعی می کند تنش های خود را کاهش دهد.

کنار آمدن با مکانیسم دفاعی کنش نمایی

از آنجایی که کنش نمایی نوعی مکانیسم دفاعی ناپخته است باید بیشتر به آن پرداخته شود. افرادی که درگیر این ساز و کار دفاعی هستند لازم است انگیزه های ناخودآگاهشان را بیشتر بشناسند و با مجاری سالم برای ارضای نیازها و تمایلات درونی آشنا شوند. مراجعه به یک روان شناس و شرکت در جلسات روان درمانی  می تواند تا حد زیادی در این زمینه به شما کمک نماید.

سوالات متداول

– مکانیسم دفاعی کنش نمایی و برون فکنی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

کنش نمایی یا همان برون ریزی مکانیسم دفاعی متفاوتی نسبت به برون فکنی است. در برون ریزی فرد تسلیم خواسته های اید شده و آن ها را از طریق مجاری ناسالم ابراز می کند. اما در برون فکنی فرد امیال و خواسته های ناخوشایند خود را به دیگران نسبت می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *