عدم تفاهم با همسر


عدم تفاهم زن و شوهر موضوعی است که در ابتدای ازدواج بیشتر اتفاق می افتد. ریشه این مشکل را می توان به دو دنیای متفاوتی مرتبط دانست که زن و مرد تجربه کرده و تربیت یافته اند. به مرور زمان و آشنایی بیشتر زن و شوهر با اخلاقیات همدیگر میزان سوتفاهم ها تا حد زیادی کاهش می یابد. اما در برخی مواقع به دلایل مختلف زن و مرد قادر به درک یکدیگر نیستند و پس از شروع به گفتگو سریعا به بحث و دعوا تغییر مسیر می دهند. اما چه عواملی باعث می شود روابط زناشویی به کدورت و سردی گرایش پیدا کند و  عدم تفاهم زن و شوهر، آنها را در مسیر های باریکی قرار دهد که عبور از آنها سخت و مشقت بار  گردد؟ مشاوران مرکز ذهن نو در کنار شما زوجین محترم قرار دارند تا با راهنمایی های خود و ارائه راهکار های کاربردی، به شما کمک کنند تا روابط خود را بهبود بخشید و عدم تفاهم بین خود را برطرف سازید.

عوامل ایجاد عدم تفاهم زناشویی

عوامل زیر می تواند در ایجاد عدم تفاهم با همسر موثر باشد.

عدم شناخت همسر

علاقه و محبت بین زن و شوهر در ابتدای ازدواج به حدی است معمولا روابط زناشویی منحصر به ابراز  محبت عاطفی به همسر مبذول می شود و زن و مرد کمتر  به موضوعاتی چون شناخت همدیگر اهمیت می دهند. این در حالی است که در برخی موارد شاغل بودن زن و شوهر یا عوامل دیگر فرصت چندانی را برای شناخت ویژگی های همسر باقی نمی گذارد. به مرور مسائل کوچک و پیش پا افتاده تبدیل به مسائل بحرانی می شود و زن و شوهر همدیگر را به عدم درک متهم می سازند.

عدم آگاهی از تفاوت های جنسیتی

زن و مرد دارای ویژگی های بیولوژیک متفاوتی هستند و هر کدام دارای احساسات و عواطف منحصر بفردی می باشند. به طور مثال مردها نسبت به زن ها با منطق بیشتری رفتار می کنند و درباره آنچه که می خواهند صحبت می کنند و عقاید خود را مطرح می سازند. در حالی که زن ها ترجیح می دهند توسط همسر درک شوند و بدون اینکه چیزی بگویند، منظور شان فهمیده شود. بیشتر صحبت های زنان حول موضوعات احساسی و عاطفی می چرخد، درحالی که مردان بیشتر پیرامون مسائل کاری و اقتصادی صحبت می کنند.

فقدان مهارت ارتباطی

ارتباط برقرار کردن و پیوند زناشویی در وهله اول یک مهارت است که نیاز به آموزش دارد. زن و مرد باید بدانند که چگونه و چطور با هم دیگر صحبت نمایند و خواسته های خود را بیان کنند. گاهی پرداختن به جزئیات زیاد و یا طفره رفتن، حوصله همسر را سر می برد و فرصت یک گفتگو مفید را از طرفین سلب می کند. می توانید با کمک از یک مشاور مهارت های ارتباطی را بیاموزید.

عدم تفاهم جنسی

ویژگی های شخصیتی، روانی و بدنی زن و مرد میزان انتظارات جنسی آنها را متفاوت می سازد. معمولا مردها نسبت به زنان نیاز جنسی بیشتری دارند در حالی که زنان بیشتر نیازمند توجه و نوازش هستند. رابطه جنسی یکی از مهمترین دلایل ازدواج و شروع زندگی زناشویی است. شاید بتوان آن را اساسی ترین دلیل ازدواج دانست. هر گونه عدم تفاهم در این مورد می تواند زمینه بروز اختلاف و سوتفاهم را بوجود آورد.

باور های غلط و مخرب

متاسفانه رسانه های جمعی در انتقال باور های غلط و مخرب نقش بسزایی ایفا می کنند. خیانت، طلاق، عدم تعهد مردان موضوعاتی هستند که به طور دائم در روزنامه ها و شبکه های اجتماعی اطلاع رسانی می شود. زنان و مردان تحت تاثیر این پیام های منفی دچار سوء ظن می شوند و دائما نسبت به هم با دید تردید نگاه می کنند. شک و تردید نسبت به همسر مسئله بسیار خطرناکی هست که می تواند بنیان یک زندگی را نابود سازد.

برآورده نشدن قول و قرار های اولیه

زن و شوهر ها معمولا در ابتدای آشنایی و نامزدی دائما به همدیگر قول می دهند و از موضوعاتی سخن می گویند که مورد علاقه طرف مقابل است. خوش بینی مفرط  مانع از رویارویی با واقعیت می شود و در نگاه آنان آینده پر از خوشبختی و اتفاقات خوب است. اما پس از گذشت مدت زمانی هیجانات اولیه، فروکش می کند و اظهار علاقه بین آنها کاهش می یابد. در این شرایط واقعیت های زندگی و کمبود ها نمود بیشتری پیدا می کنند و قول و قرار های اولیه به فراموشی سپرده می شوند. برآورده نشدن قول و قرار هایی که در ابتدایی آشنایی بین زن و مرد رد و بدل شده است زمینه تنش و درگیری بین آنها را فراهم می آورد.

راهکار های افزایش تفاهم بین زن و شوهر

  • خواسته و انتظارات خود را مستقیما بیان کنید.
  • نسبت به وضعیت روحی و شخصیتی همسر تان آگاهی کسب کنید
  • صادقانه صحبت کنید و پنهان کاری را کنار بگذارید
  • دست از شکایت کردن و نق زدن مداوم بردارید
  • از مشاور خانواده کمک بگیرید و به کمک یک متخصص باور های درستی را جایگزین باور های غلط پیشین قرار دهید.
  • نقاط ضعف همسر تان را مورد تمسخر قرار ندهید.
  • در هنگام عصبانیت و خشم تصمیم گیری نکنید

سوالات متداول

مهارت ارتباطی در تفاهم زناشویی چه اهمیتی دارد؟

ارتباط برقرار کردن و پیوند زناشویی در وهله اول یک مهارت است که نیاز به آموزش دارد. زن و مرد باید بدانند که چگونه و چطور با هم دیگر صحبت نمایند و خواسته های خود را بیان کنند. گاهی پرداختن به جزئیات زیاد و یا طفره رفتن، حوصله همسر را سر می برد و فرصت یک گفتگو مفید را از طرفین سلب می کند. می توانید با کمک از یک مشاور مهارت های ارتباطی را بیاموزید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *