طرحواره بی اعتمادی بدرفتاری


آیا تا به حال در مورد طرحواره بی اعتمادی بدرفتاری چیزی شنیده اید؟ طرحوراه های ناسازگار مفاهیمی هستند که بیش از همه در نظریه اسکیماتراپی جفری یانگ مطرح شدند. یانگ در تئوری خود این موضوع را مطرح کرد که همه افراد چند نیاز هیجانی اساسی و مشترک دارند. در صورت برآورده نشدن یا ارضای بیش از حد این نیازها در د.ران کودکی طرحوراه های ناسازگار مختلفی شکل می گیرند که بی اعتمادی و بدرفتاری نیز یکی از آن ها است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این طرحواره تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

طرحواره بی اعتمادی بدرفتاری، آشنایی با مفهوم طرحواره های ناسازگار

برای اینکه طرحواره بی اعتمادی بدرفتاری را بیشتر بشناسید لازم است که ابتدا با با مفهوم طرحواره های ناسازگار به اندازه کافی آشنا شوید. طرحواره های ناسازگار به طور گسترده در تئوری جفری یانگ مطرح شدند. یانگ در تئوری خود این فرضیه را مطرح کرد که هنمه انسان ها دارای چند نیاز هیجانی اصلی هستند که نیاز به دلبستگی، هویت، خودمختاری، نیاز به پذیرش محدودیت و تفریح را در بر می گیرد. برآورده نشدن این نیازها در دوران کودکی یا ارضای بیش از حد آن ها منجر به شکل گیری طرحواره های ناسازگار می شود. این طرحوراه های ناسازگار در حقیقت هرگونه تصویر ذهنی، خاطره، احساس عاطفی و بدنی هستند که پرداختن به آن ها منجر به احساس پریشانی و ناامنی در ما می شود. یانگ در نظریه خود 18 طرحواره ناسازگار را شناسایی کرد که بی اعتمادی و بدرفتاری نیز یکی از آن ها است.

طرحواره بی اعتمادی بدرفتاری چیست؟

طرحوراه بی اعتمادی و بدرفتاری مجموعه ای باورها، اعتقادات و احساسات است که دائما به فرد گوشزد می کند نباید به هیچ کس اعتماد کرد. فردی که از غلبه این طرحواره در ذهن خود رنج می برد اکثر افراد پیرامون خود را انسان هایی سوءاستفاده گر می پندارد که ممکن است در پی هر فرصتی به او آسیب برساند. این مسئله روابط بین فردی او را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می دهد و منجر به تجربه احساس نگرانی، اضطراب و بدبینی مفرط در زندگی می شود.

علل پدید آیی طرحواره بی اعتمادی بدرفتاری

براساس نظریه یانگ هر طرحواره ناسازگار در اثر بر آورده نشدن یکی از نیازهای هیجانی اصلی یا ارضای بیش از حد آن به وجود می آید. در تئوری او طرحواره بی اعتمادی بدرفتاری در نتیجه برآورده نشدن نیاز سالم به دلبستگی در سال های اولیه زندگی پدید می آید. افرادی که در بچه دچار محرومیت عاطفی بوده اند یا تجربیاتی نظیر سوء استفاده جسمانی و جنسی را پشت سر گذاشته اند بیش از دیگران دچار این طرحواره می شوند. در حقیقت آن ها اغلب به کسی کسی اعتماد نمی کنند چرا که در مهم ترین دوران زندگی خود مورد سوء استفاده قرار گرفته اند.

ویژگی های طرحواره بی اعتمادی بدرفتاری

از جمله ویژگی های مشترک همه طرحواره ها از جمله طرحواره بی اعتمادی بدرفتاری این است که خود را تقویت می کنند.  چرا که فرد برای کنار آمدن با باورهای آشفته ساز خود دست به اعمالی می زند که موقتا او را آرام می کند. این اعمال که سبک های مقابله ای نام دارند اغلب تنها در کوتاه مدت جواب می دهند اما در نهایت منجر به قدرت مند تر شدن طرحواره در ذهن فرد می شوند. برای مثال فردی که دارای طرحواره بی اعتمادی است از ترس اینکه دیگران از او سوءاستفاده نکنند در روابط بین فردی چندان گرم عمل نمی کند و روابط صمیمانه یا نزدیکی تشکیل نمی دهد. همین امر باعث می شود که در بلند مدت از حمایت های اجتماعی سالم بی بهره بماند و فرضیه اش مبنی بر اینکه اکثر افراد غیر قابل اعتماد هستند تایید شود.

درمان طرحواره بی اعتمادی بدرفتاری

امروزه رویکرد طرحواره درمانی در میان روانشناسان محبوبیت زیادی پیدا کرده است. چرا که در بسیاری از تحقیقات علمی کارایی بالای این روش برای درمان اختلالاتی نظیر اختلال شخصیت مرزی مشخص شده است. از همین رو برای درمان مشکلات ناشی از طرحواره ها می توانید به یک روانشناس متخصص در حوزه اسکیما تراپی مراجعه کنید. درمانگران با استفاده از تکنیک های شناختی، هیجانی و رفتاری مختلف می توانند به شما کمک کنند تا از باورهای مرکزی و هیجانات ناخوشایند خود اطلاعات بیشتری به دست بیاورید و به مرور زمان سبک های مقابله ای سالم تری را جایگزین روش فعلی نمایید.

سوالات متداول

– طرحواره بی اعتمادی بدرفتاری بیشتر در چه اختلالاتی دیده می شود؟

طرحواره بی اعتمادی و بدرفتاری می توانید در اختلالات مختلفی خود را نشان دهد که از جمله مهم ترین آن ها می توان به اختلال شخصیت پارانویید اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *