مشاوره آنلاین


تقریباً در زندگی هر کسی زمان‌هایی میرسد که در موقعیتی قرار می‌گیرند که به کسی نیاز دارند تا در مورد مسائل خود با او صحبت کنند. در دسترس بودن شخصی، مانند یک درمانگر، به نفع بسیاری از افراد است. زیرا مشاوران و درمانگران می‌توانند به شما کمک کنند تا افکار و احساسات خود را پردازش کنید و در صورت نیاز، راهنمایی‌هایی را ارائه میدهند، که واقعاً می‌تواند ارزشمند باشد. همه ما به کسی نیاز داریم که مایل باشد فعالانه بدون قضاوت به ما گوش دهد.

اما اکثر ما وقتی به روانشناس و جلسه مشاوره فکر می‌کنیم، تصویری از یک مطب و یک درمانگر میانسال که در مورد گذشته ما می‌پرسد، مجسم میکنیم (چیزی که اغلب به بهانه‌های بسیاری از اقدام برای آن طفره میرویم). درصورتی که مشاوره حضوری تنها گزینه نیست! در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی، بالا رفتن هزینه‌ها و زندگی‌های پرمشغله افراد، صحبت از “مشاوره آنلاین” زیاد به گوش میرسد. مشاوره آنلاین، یک گزینه نسبتاً جدید برای دریافت کمک درخصوص مسائل مربوط به سلامت روان است.  محبوبیت مشاوره آنلاین به دلیل زمان انتظار کمتر، راحتی و اغلب هزینه کمتر نسبت به درمان حضوری، به سرعت افزایش یافته است. مشاوره آنلاین طیف گسترده‌ای از رسانه‌ها را پوشش می‌دهد.

مشاوره آنلاین با فراهم کردن دسترسی به متخصصان واجد شرایط که ممکن است دورتر از شما باشند، در زمان‌های راحت‌تر و متناسب با برنامه شما، می‌تواند در هر جایی با اتصال به اینترنت انجام شود. درمانگران مختلف ممکن است از طریق تعدادی از رسانه‌ها، مشاوره آنلاین ارائه دهند.

 

مشاوره آنلاین چیست؟

مشاوره آنلاین به معنای دریافت کمک برای مسائل مربوط به سلامت روان از طریق اینترنت به صورت ویدئوکنفرانس، چت یا تماس تصویری، یا ایمیل است که با قرار قبلی انجام می‌شود. درمان آنلاین از راه دور صورت میگیرد نه مثل درمان سنتی که بین مراجع و درمانگر در یک اتاق اتفاق می‌افتد. دریافت خدمات مشاوره آنلاین زمانی که افراد در حال گذر از یک تغییر مهم یا دشوار زندگی هستند (مانند شغل جدید، از دست دادن شغل، بازنشستگی، طلاق، مرگ یکی از عزیزان و…) مفید به نظر میرسد. صحبت با یک درمانگر می‌تواند تأثیر مثبت فوق العاده‌ای داشته باشد. صرفا به یاد داشته باشید که درمان آنلاین ممکن است برای بیماری‌های روانی جدی که به تعامل با یک درمانگر در دنیای واقعی، دارو یا بستری شدن در بیمارستان نیاز داشته باشند، یا زمانی که علائم پیچیده‌ یا افکار خودکشی را تجربه می‌کنند، مناسب نباشد.

 

 

نگرانی‌ها در خصوص مشاوره آنلاین

یکی از مؤلفه‌های اصلی درمان مؤثر، ارتباط بین درمانگر و بیمار است. یکی از بزرگترین نگرانی‌ها در مورد درمان آنلاین این است که درمانگران امکان مشاهده مراجع را ندارند (چیزی که معمولاً برای ارزیابی و تشخیص ضروری است). لحن صدا، زبان بدن و رفتار کلی، بینشی را در مورد وضعیت و سلامت فرد ارائه می‌دهند. بسیاری از مردم در مورد اینکه آیا ارتباطات دیجیتال می‌توانند مهارت‌ها، ابزارها و قدرت شفابخشی را برای افرادی که به یک صفحه نمایش خیره می‌شوند ارائه کنند یا خیر، ابراز نگرانی کرده‌اند. با این همه، تحقیقات به طور مداوم نشان می‌دهد که درمان آنلاین می‌تواند برای بسیاری از مسائل سلامت روان بسیار موثر باشد.

برخی افراد مشاوره آنلاین را غیرقابل اعتماد تلقی می‌کنند. باید خاطر نشان کرد ضمن اینکه تمام اصول اخلاقی مورد توجه در مشاوره حضوری، در اینجا هم از سوی متخصصین باید رعایت شود، به لحاظ کارایی نیز مجموعه‌ای از تحقیقات و ادبیات علمی و حتی انجمن جهانی روانپزشکی از این واقعیت حمایت می‌کنند که درمان آنلاین، مانند CBT آنلاین اثراتی مشابه با مشاوره حضوری دارد.

 

چرا مشاوره آنلاین؟

خدمات مشاوره و درمان آنلاین را می‌توان تقریباً از هر جایی با اتصال به اینترنت و در هر زمانی از روز انجام داد. این دسترسی نسبتا آسان را ارائه می‌دهد. هنگامی که سعی می‌کنید بر دشواری‌هایی همچون از دست دادن یکی از عزیزان خود غلبه کنید، درمانگران می‌توانند به شما در عبور از این چالش کمک کنند. اغلب افراد برای «رهایی از غم» یا با امید به رهایی از غم دنبال درمان می‌روند. اما درمان به شما کمک می‌کند ریشه این غم و اندوه را درک کنید و اقدامات پیشگیرانه‌ای برای کمک به شما برای هدایت آن ارائه میدهد. نکته مهمتر اینکه مشاوره آنلاین برای بسیاری از مسائل رایج سلامت روان مانند اضطراب، افسردگی، مدیریت استرس و مسائل شغلی و روابط مناسب و راحت است.

بسیاری از مردم از نیمه ناشناس بودن مشاوره آنلاین لذت می‌برند. زیرا این مشاوره یک تجربه درمانی منحصر به فرد را ارائه می‌دهد. در بسیاری از مواقع افراد در مشاوره آنلاین سریعتر از جلسات رودررو مسائل بسیار شخصی خود را بیان میکنند. مشاوره آنلاین می‌تواند احساس شرم فرد را در افشای چیزی که معمولاً آن را شرم‌آور یا عجیب می‌دانند، کاهش دهد.

همه در هر زمان به یک مشاور حرفه‌ای دارای مجوز در محل زندگی خود دسترسی ندارند. برخی از مردم در مناطق دورافتاده، مناطق روستایی، یا مکان‌هایی زندگی می‌کنند که تنها تعداد کمی از متخصصان بهداشت روان در آن‌ها کار می‌کنند و ممکن است برای پذیرش بسیاری از مراجعان جدید فرصت نداشته باشند. این می‌تواند برای کسانی که نگران دسترسی حضوری به مراقبت‌های بهداشت روانی هستند مشکل‌ساز باشد. همه اینها مشاوره حضوری را برای افراد شاغل، دارای محدودیت‌های جسمی، ساکنین شهرها و روستاهای دور افتاده و… دشوار میسازد. “مشاوره آنلاین” با یک متخصص بهداشت روان دارای مجوز، یک جایگزین فوق‌العاده است.

 

مزایای مشاوره آنلاین

امکان دسترسی در هر زمان و از راه دور، بسیاری از موانع مشاوره حضوری را از بین برده است.

نگرانی از انگ اجتماعی از بین می‌رود.

مشاوران بیشتری (بدون محدودیت جغرافیایی) در دسترس شما هستند.

راحتتر است و از خانه با آسایش میتوانید با مشاورتان ارتباط بگیرید.

سختی و ترس ناشی از ارتباط حضوری را از بین می‌برد. بسیاری از مراجعان درمان آنلاین را انتخاب میکنند زیرا فاصله باعث می‌شود احساس ترس کمتری داشته باشند.

ممکن است بتوانید در مقایسه با جلسات حضوری انعطاف بیشتری در رابطه با زمان قرار ملاقات خود داشته باشید.

زمان صرف شده برای رفت و آمد به مطب بسیار کاهش می‌یابد.

بسیاری از وقفه‌ها یا تاخیرهای متداول در درمان حضوری، در مشاوره آنلاین دیگر وجود نخواهد داشت.

حتی اگر سبک زندگی یا شغل شما نیاز به نقل مکان زیادی داشته باشد، می‌توانید با یک درمانگر به درمان ادامه دهید.

حتی اگر در کشوری دیگری زندگی یا کار می‌کنید، می‌توانید با درمانگر بومی‌زبان از فرهنگ خود کار کنید.

مشاوره آنلاین معمولاً هزینه کمتری نسبت به مشاوره سنتی دارد.

مشاوره آنلاین به زوجین/خانواده در فواصل مسافتی (اگر یک یا چند نفر از اعضای خانواده در سفر هستند یا در مکان دیگری زندگی میکنند)، فرصت پیش‌برد مشاوره را می‌دهد.

 

معایب مشاوره آنلاین

به نسبت ملاقات حضوری، صمیمیت کمتری وجود دارد.

اگر اتصال اینترنتی ضعیفی داشته باشید یا لپ‌تاپ شما به طور ناگهانی کار نکند، جلسه درمانی شما متوقف میشود.

اگر مشکل جدی باشد ممکن است به اندازه مشاوره حضوری مؤثر نباشد. مشاوره آنلاین برای کسانی که بیماری های روانپزشکی جدی دارند که نیاز به درمان نزدیک و مستقیم دارند و کسانی که مشکلات دقیق و پیچیده دارند مناسب نیست.

پیام‌های غیرکلامی ردوبدل نمیشود. در درمان حضوری، مشاوران اغلب پیام‌های غیرکلامی مشتری خود را تجزیه و تحلیل می‌کنند، مانند تماس چشمی فرد و زبان بدن او. در مشاوره آنلاین مشاور نمی‌تواند از ارتباطات غیرکلامی کمک بگیرد.

اگرچه مشاوره آنلاین به صورت زنده صوت و تصویر را منتقل میکند، اما فاقد صمیمیت و پیچیدگی تعاملات دنیای واقعی است.

باید مراقب کلاهبرداری‌ها باشید. درمورد تخصص مشاور خود مطمئن شوید.

 

نکته پایانی

درمان آنلاین جایگزین درمان سنتی نیست! بلکه گزینه‌‌ای اضافی برای فراهم کردن امکان دسترسی به متخصصین در شرایط و موقعیت‌های خاص است. با اینحال مزایای ویژه‌ای در مقایسه با درمان سنتی ارائه می‌دهد که بسیار قابل توجه‌اند. اگر احساس می‌کنید که ممکن است به کمک و حمایت نیاز داشته باشید، حتما به یکی از شیوه‌های مشاوره (آنلاین یا حضوری) با یک متخصص در ارتباط باشید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *