ترک اعتیاد با متادون (ریپ ایمن)


ترک اعتیاد با متادون یکی از روش های موثر ترکی است که در سال‌های اخیر برای درمان اعتیاد به افیون ها و برخی مواد دیگر استفاده می‌شود. متادون یک آگونیست کامل اُپیوئید طولانی اثر است که به عنوان دارویی برای کاهش میل به مصرف مواد افیونی (OUD) کاربرد دارد. متادون اثرات و عوارض ترک را نیز کاهش می‌دهد و می‌تواند یک درمان ایمن و موثر در طول مسیر بهبودی به شمار رود. اما برای درمان قطعی به کمک متادون، یک برنامه درمانی جامع شامل رفتار درمانی و مشاوره لازم است. هنگامی که متادون تحت نظارت یک متخصص ترک تجویز و مصرف می‌شود، درمانی بی‌خطر است که می‌تواند به افراد وابسته به مواد افیونی مختلف از جمله هروئین کمک کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

متادون چه نقشی در برنامه ترک دارد؟

متادون دارویی است که توسط سازمان غذا و دارو (FDA) برای درمان اختلال مصرف مواد افیونی(OUD) و همچنین برای مدیریت درد تایید شده است. زمانی که متادون طبق برنامه‌ای تجویز مصرف شود، ایمن و موثر است. متادون به افراد کمک می‌کند تا به بهبودی دست یابند و آن را حفظ کنند و زندگی فعال و معنادار را به دست آورند. اما همچنان می‌تواند عوارض جبران ناپذیری هم به دنبال داشته باشد. متادون باید به عنوان یکی از اجزای یک برنامه درمانی جامع که شامل مشاوره و سایر درمان‌های سلامت رفتاری است برای ارائه رویکردی کامل به بیماران ارائه شود. و تنها زمانی که درمانگر لازم دانست شروع به مصرف شود. برای آشنایی بیشتر و دریافت خدمات ترک متادون کلیک کنید.

ترک اعتیاد با متادون

بیمارانی که برای درمان OUD از متادون استفاده می‌کنند، باید این دارو را زیر نظر پزشک دریافت کنند. مصرف روزانه آن به صورت مایع، پودر و دیسکت موجود است. مدت زمان دریافت درمان با متادون و دوز مناسب در درمان برای هر مراجع متفاوت است. ماندگاری متادون نسبت به سایر مواد افیونی بیشتر است (معمولاً بین 24 تا 36 ساعت) و یک دوز روزانه برای درمان موثر کافی است. اولین مرحله بهبودی بیماران بر یافتن دوز ایده‌آل متمرکز خواهد بود. سپس ممکن است بر جنبه‌های رفتاری درمان اعتیاد تمرکز کنند.

با توجه به انتشارات مؤسسه ملی سوء مصرف مواد، اصول درمان اعتیاد به مواد مخدر: راهنمای پژوهشی (نسخه سوم)، طول درمان با متادون باید حداقل 12 ماه باشد (در بیماران مختلف، متفاوت خواهد بود). بیماران باید با درمانگر خود همکاری داشته باشند تا به تدریج دوز متادون را کاهش دهند تا از علائم قطع دارو جلوگیری شود.

یکی از مراکز معتبر در تهران که خدمات ترک اعتیاد ارائه می‌دهد مجموعه ذهن نو است. در این مجموعه متخصصان ترک اعتیاد به طور کامل به شما خدمات درمانی و ترک ارائه می‌دهند.

تاثیر متادون در برنامه ترک اعتیاد

متادون برای ترک اعتیاد به مواد افیونی، علائم ترک را مدیریت می‌کند و با تغییر گیرنده‌های مواد افیونی در مغز به تسکین عطش مصرف مواد مخدر کمک می‌کند. این گیرنده‌ها همان گیرنده‌هایی هستند که به سوء مصرف مواد افیونی از جمله هروئین و مورفین پاسخ می‌دهند. با این تفاوت که متادون این گیرنده‌ها را اشغال، تحریک و فعال می‌کند، اثرات آن طولانی‌تر است و احساس سرخوشی ایجاد نمی‌کند. به عبارت دیگر، نیاز بدن شما به مواد افیونی را بدون خطرات مرتبط با سوء مصرف برآورده می‌کند. این اثر آن را در پیشگیری از عوارض جسمی دردناک ترک مواد افیونی مفید می‌کند. هوس‌ها و عطشی که اغلب منجر به برگشت به مصرف می‌شود را کاهش می‌دهد و شانس موفقیت در ترک اعتیاد را افزایش می‌دهد.

برخی از بیماران ممکن است نگران جایگزینی یک وابستگی به مواد افیونی با دیگری باشند، اما اینطور نیست. متادون یک درمان پزشکی است که به بازگرداندن تعادل به بخش‌هایی از مغز که تحت تأثیر وابستگی به مواد افیونی قرار گرفته‌اند کمک می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد تا زمان کافی برای بهبودی داشته باشید.

حقایقی در مورد ترک اعتیاد با متادون

متادون به عنوان یک درمان ایمن هر ساله، جان بسیاری از افرادی را که با اعتیاد به مواد افیونی مبارزه می‌کنند، نجات می‌دهد. علاوه بر این، متادون به بسیاری از بیماران کمک کرده است تا بهبود یابند و زندگی کامل و سالمی داشته باشند. طبق نتایج یک تحقیق، مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد افیونی در افرادی که متادون دریافت می‌کردند نسبت به افرادی که متادون دریافت نمی‌کردند 59 درصد کاهش یافته بوده. همچنین مراجعانی که متادون مصرف می‌کردند 33 درصد کمتر آزمایش‌های دارویی مثبت تریاک داشتند و همچنین بیش از چهار برابر بیشتر احتمال داشت که تحت درمان باقی بمانند. تحقیق دیگری نشان داد که متادون در کاهش مصرف هروئین، اقدامات تزریقی و بهبود عملکرد اجتماعی و علائم فیزیکی موثر است.

 

ایمنی ترک اعتیاد با متادون

زمانی که متادون طبق تجویز یک متخصص پزشکی مصرف شود، بی‌خطر و موثر است و می‌تواند یک شکل موفقیت آمیز از درمان با کمک دارو باشد. با این حال، امکان استفاده نادرست را به همراه دارد. برای جلوگیری از این مشکل، باید حداقل یک بار در روز با متخصص ترک اعتیاد با متادون در یک مرکز درمانی یا کلینیک در مورد دوز مصرف، دستورالعمل‌های مناسب، وضعیت روحی و جسمی صحبت نمایید.

دوز دارو در روش ترک اعتیاد با متادون به طور خاص برای هر بیمار طراحی شده است و هرگز نباید با دیگران به اشتراک گذاشته شود یا به دیگران داده شود. این امر به ویژه برای بیمارانی که متادون را در خانه مصرف می‌کنند و نیازی به مصرف دارو تحت نظارت مستقیم ندارند، بسیار مهم است. بیماران باید سابقه سلامت کامل خود را با ارائه دهندگان بهداشت به اشتراک بگذارند تا از استفاده ایمن از دارو اطمینان حاصل کنند.

 

عوارض جانبی احتمالی ترک اعتیاد با متادون

اکثر کسانی که عوارض جانبی متادون را تجربه می‌کنند، آن را خفیف گزارش می‌کنند. عوارض جانبی متادون حتما باید با پزشک یا مشاور در میان گذاشته شود. تنظیم دوز می‌تواند در مدیریت این علائم کمک کننده باشد. درمان با متادون ممکن است نیاز به تغییرات متعدد برای یافتن دوز صحیح داشته باشد. بررسی تداخلات آن با سایر داروها و اقدامات احتیاطی برای بیماران از دیگر اقدامات ضروری است. برای جلوگیری از تداخلات ناخواسته، لازم است حتما در مورد سایر داروهایی که استفاده می‌کنید به درمانگر خود اطلاع دهید.

برخی از داروها ممکن است با متادون تداخل داشته باشند و باعث ناراحتی قلبی شوند. حتی پس از از بین رفتن اثرات متادون، مواد فعال دارو برای مدت طولانی‌تری در بدن باقی می‌مانند. مصرف متادون طبق تجویز و تحت نظر پزشک، خطر عوارض جانبی را کاهش داده و به پیشرفت در درمان کمک می‌کند.

عوارض جانبی متادون می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بی قراری
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • تنفس آهسته
  • خارش پوست
  • عرق کردن شدید
  • یبوست
  • مشکلات جنسی
  • علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا
  • سردرد
  • افزایش وزن
  • اختلالات خواب
  • نوسانات خلقی
  • مشکلات تنفسی یا تنفس کم عمق
  • احساس سبکی سر یا غش
  • کهیر یا بثورات، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو
  • درد قفسه سینه
  • ضربان قلب تند یا تپش قلب
  • توهم یا گیجی

عوارض جانبی را باید جدی گرفت، زیرا برخی از آن‌ها ممکن است نشان دهنده یک وضعیت اورژانسی باشد. درصورت مشاهده این عوارض باید مصرف متادون را قطع کرده و فورا با پزشک یا خدمات اورژانس تماس بگیرید.

 

نکات خواندنی درباره متادون

هرگز بیش از مقدار تجویز شده استفاده نکنید و همیشه در زمان‌های تجویز شده مصرف کنید. اگر یک دوز فراموش شد، یا اگر احساس کردید که موثر نیست، دوز اضافی متادون مصرف نکنید.

هنگام مصرف متادون الکل مصرف نکنید.

مراقب رانندگی یا کار با ماشین آلات همزمان با مصرف متادون باشید.

در صورت مصرف بیش از حد متادون یا مشکوک به مصرف بیش از حد با 115 تماس بگیرید.

با نگهداری آن دور از دسترس، از بلع تصادفی کودکان و حیوانات خانگی جلوگیری کنید.

متادون را در دمای اتاق و دور از نور نگهداری کنید.

متادون خود را با کسی به اشتراک نگذارید، حتی اگر علائم مشابهی داشته باشد یا از شرایط مشابه رنج میبرد.

هرگز به جای متادون خودسرانه داروهای مشابه مثل ترامادول و یا برعکس مصرف نکنید. در صورت اعتیاد به این دارو، حتما درباره ترک ترامادول به متخصص مراجعه کنید.

نکته پایانی

بسیار مهم است که در اسرع وقت به دنبال مراقبت‌های پزشکی حرفه‌ای و درمان اعتیاد به مواد افیونی باشید. اگر شما یا یکی از نزدیکانتان بتوانید وابستگی به مواد افیونی را در مراحل اولیه درمان کنید، میتوانید میزان آسیبی که سوء مصرف مواد افیونی میتواند به بدن وارد کند را به حداقل برسانید. حتی اگر کسی فکر نمی‌کند که به مواد افیونی وابسته شده است، یک برنامه درمانی می‌تواند به جلوگیری از بدتر شدن یا توسعه بیشتر این مشکل کمک کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *