معرفی و انتخاب رشته اقتصاد


آیا با رشته‌ی تحصیلی و دانشگاهی اقتصاد آشنایی دارید؟ و آیا با نحوه انتخاب و شرایط تحصیل در این رشته آشنا هستید؟ رشته اقتصاد یکی از زیرمجموعه‌های زیرگروه آزمایشی علوم انسانی است. در ادامه این مطلب به معرفی رشته دانشگاهی اقتصاد می‌پردازیم.

معرفی رشته اقتصاد

رشته اقتصاد در دانشگاه اصول و چالش‌های دنیای تجارت را تشریح می‌کند. و به‌وسیله تشریح این اصول عملکرد نظام‌های اقتصادی را موردبررسی قرار می‌دهد. این رشته متخصصانی را برای فعالیت در بانک‌های تجاری و سازمان‌های مرتبط با حوزه اقتصاد تربیت می‌کنند. مثلاً به‌عنوان مدیر فروش، تحلیلگر بازارهای مالی و…. فعالیت نمایند.
افرادی که متقاضی علاقه‌مند به انتخاب رشته اقتصاد در دانشگاه هستند باید توانایی کافی در دروس تخصصی این رشته مثل ریاضی و آمار داشته باشند. علاوه بر آن خوب است که به مطالعه در حوزه‌های نظریه‌های اقتصادی و جامعه‌شناسی علاقه داشته باشد. در اغلب دروس ارائه‌شده در رشته دانشگاهی اقتصاد از مباحث پیشرفته ریاضی و همین‌طور علم تحلیل آمار استفاده می‌شود. با استفاده از این علوم می‌شود که رابطه شاخص‌های اقتصادی را تحلیل کنند.

انتخاب رشته اقتصاد

رشته دانشگاه اقتصاد در گروه آزمایشی علوم انسانی قرار می‌گیرد. افرادی که در مقطع دبیرستان در سایر گروه‌های آزمایشی یعنی علوم تجربی و ریاضی تحصیل‌کرده‌اند برای انتخاب رشته اقتصاد در دانشگاه می‌توانند در کنکور رشته علوم انسانی شرکت کنند.
رشته اقتصاد دانشگاه‌های سراسری و در دوره‌های روزانه و نوبت دوم ارائه می‌شود. همچنین پذیرش این رشته با روش بدون کنکور نیز در سایر دانشگاه‌ها امکان‌پذیر است. البته پذیرش دانشجو بدون کنکور در رشته اقتصاد بر اساس سوابق تحصیلی و معدل کتبی دیپلم و داوطلب انجام می‌گیرد.

گرایش‌های رشته اقتصاد

رشته دانشگاهی اقتصاد دارای گرایش‌های مختلفی می‌باشد‌. گرایش‌های رشته اقتصاد در دانشگاه‌های ایران تدریس می‌شود را می‌توان به ۱۲ دسته تقسیم نمود. ۱۲ گروه گرایش رشته اقتصاد شامل؛ اقتصاد نظری، اقتصاد بازرگانی، اقتصاد صنعتی، اقتصاد کشاورزی، اقتصاد سلامت، اقتصادسنجی، اقتصاد پولی، اقتصاد اسلامی، اقتصاد بخش عمومی، توسعه اقتصادی، اقتصاد بین‌المللی و اقتصاد مالی می‌شود. متقاضیان تحصیل در رشته اقتصاد می‌توانند با توجه به گرایش‌های مختلف رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا به تحصیل تخصصی در این رشته بپردازند.

بازار کار و آینده شغلی رشته اقتصاد

برای موفقیت شغلی با داشتن تحصیلات در رشته اقتصاد نیازمند تلاش و پشتکار دارای کسب مهارت‌های لازم این رشته می‌باشید. مهارت‌های موردنیاز برای کار کردن در مشاغل مربوط به رشته اقتصاد دانشجو باید در نوشتن و تجزیه‌وتحلیل مدل‌های اقتصادی مهارت یابند. بدین‌صورت فارغ‌التحصیلان در رشته اقتصاد با کسب مهارت‌های نامبرده می‌توانند در برطرف ساختن مشکلات اقتصادی راهکارهای کارآمدی ارائه نمایند.
فارغ‌التحصیلان رشته اقتصاد یا به عبارتی اقتصاددان‌ها می‌توانند در سازمان‌های دولتی مثل بخش‌های مختلف وزارت اقتصاد، وزارت صنایع، سازمان برنامه‌وبودجه، بانک مرکزی و مرکز آمار مشغول به کار شوند. علاوه بر این‌ها می‌توان از مشاغل دیگری نیز نام برد که فارغ‌التحصیلان رشته تحصیلی اقتصاد قادر به فعالیت در آن خواهند بود. این مشاغل عبارت هستند از: متصدی بانک، مدیر مالی، تحلیل‌گر مالی شرکت‌ها، کارشناس امور مالیاتی، کارشناس گمرک، پژوهش‌گر، استاد دانشگاه، کارشناس بیمه، مشاور کسب‌وکار، روزنامه‌نگار و… .

ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته اقتصاد

هنگامی که دفترچه انتخاب رشته کنکور منتشر شد، داوطلبین می‌توانند ظرفیت پذیرش، دانشگاه‌های ارائه‌دهنده و انواع دوره‌های مربوط به رشته علوم اقتصاد، نحوه پذیرش و… را در این دفترچه مشاهده نمایند. امکان پذیرش دانشجو با کنکور و در شرایطی بدون کنکور در دانشگاه‌های سراسری روزانه و نوبت دوم، پیام نور و غیرانتفاعی وجود دارد. ظرفیت پذیرش دانشجو به‌طور حدودی در هر یک از دانشگاه‌ها عبارت‌اند از:

  •  سراسری، دوره‌های روزانه با تحصیل رایگان با ظرفیت حدود ۱۰۹۷ نفر
  •  دوره نوبت دوم با ظرفیت ۳۹۶ نفر
  • دانشگاه پیام نور با کنکور و یا با سوابق تحصیلی با ظرفیت ۶۲۶۴
  • دانشگاه‌های غیرانتفاعی با ظرفیت ۴۳۲

دانشگاه‌های پذیرنده رشته اقتصاد

برخی از دانشگاه‌های سراسری پذیرنده در دوره‌های روزانه و نوبت دوم عبارت هستند از :

نوع دوره دانشگاه نوع دوره دانشگاه
روزانه و نوبت دوم دانشگاه آیت اله بروجردی، بروجرد لرستان روزانه دانشگاه ارومیه، آذربایجان غربی
روزانه دانشگاه آیت اله حائری، میبد یزد روزانه دانشگاه اصفهان
روزانه دانشگاه الزهرا، تهران روزانه و نوبت دوم دانشگاه ایلام
روزانه دانشگاه بجنورد، خراسان شمالی روزانه دانشگاه بوعلی سینا، همدان
روزانه و نوبت دوم دانشگاه تبریز، آذربایجان شرقی روزانه و نوبت دوم دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، سیستان و بلوچستان
روزانه دانشگاه تهران روزانه و نوبت دوم دانشگاه رازی، کرمانشاه
روزانه و نوبت دوم دانشگاه سمنان روزانه دانشگاه خوارزمی، تهران
روزانه و نوبت دوم دانشگاه زاهدان، سیستان و بلوچستان روزانه و نوبت دوم دانشگاه شهید باهنر، کرمان
روزانه دانشگاه شهید بهشتی، تهران روزانه و نوبت دوم دانشگاه شهید چمران، اهواز
روزانه دانشگاه خلیج‌فارس، بوشهر روزانه و نوبت دوم دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
روزانه و نوبت دوم دانشگاه فردوسی مشهد روزانه و نوبت دوم دانشگاه سنندج، کردستان
روزانه و نوبت دوم دانشگاه رشت، گیلان روزانه دانشگاه قم
روزانه و نوبت دوم دانشگاه لرستان، خرم‌آباد روزانه و نوبت دوم دانشگاه مازندران، بابلسر
روزانه دانشگاه شیراز، فارس روزانه و نوبت دوم دانشگاه صنعتی شاهرود، سمنان

رتبه قبولی در رشته اقتصادی

رتبه‌های قبولی در رشته اقتصاد متناسب با سهمیه‌های منطقه‌ای در برخی از دانشگاه‌های سراسری عبارت‌اند از:

دانشگاه سهمیه قبولی رتبه در سهمیه نوع دوره
دانشگاه تهران منطقه یک 452 روزانه
دانشگاه شهید بهشتی منطقه یک 837 روزانه
دانشگاه تبریز منطقه یک 1220 روزانه
دانشگاه علامه طباطبایی تهران منطقه یک 1355 روزانه
دانشگاه فردوسی مشهد منطقه یک 1507 روزانه
دانشگاه خوارزمی منطقه یک 1567 روزانه
دانشگاه شیراز منطقه یک 3499 نوبت دوم
دانشگاه تهران منطقه دو 914 نوبت دوم
دانشگاه الزهرا منطقه دو 1969 روزانه
دانشگاه اصفهان منطقه دو 4202 روزانه
دانشگاه شیراز منطقه دو 5695 روزانه
دانشگاه شهید بهشتی منطقه دو 1504 نوبت دوم
دانشگاه خوارزمی تهران منطقه دو ۲۸۰۳ روزانه
دانشگاه علامه طباطبایی منطقه دو 747 روزانه
دانشگاه اصفهان منطقه سه 1220 روزانه
دانشگاه تهران منطقه سه 2311 نوبت دوم
دانشگاه تبریز منطقه سه 2884 روزانه
دانشگاه شیراز منطقه سه 5510 روزانه
دانشگاه شهید بهشتی منطقه سه 5501 نوبت دوم
دانشگاه علامه طباطبایی منطقه سه 939 روزانه
دانشگاه تهران منطقه سه 291 روزانه

مشاوره و معرفی انتخاب رشته اقتصاد

سعی کردیم در طی این مقاله رشته اقتصاد و برخی از ویژگی‌های آن را به شما معرفی کنیم. برای این رشته دانشگاه که زیرمجموعه گروه آزمایشی علوم انسانی می‌باشد باید پشتکار در یادگیری مهارت‌های مربوط به رشته اقتصاد داشته باشید. اگر علاقه‌مند به تحصیل در این رشت هستید و همچنان سؤالاتی پیرامون این رشته تحصیلی، نحوه انتخاب رشته اقتصاد، اولویت‌بندی آن در فرم انتخاب واحد و… دارید. می‌توانید با مرکز مشاوره تحصیلی دانتل تماس بگیرید. مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با همکاری مشاوران و کارشناسان مجرب در حوزه امور تحصیلی به شما کمک خواهند کرد تا به پاسخ تمام سؤالات خود درمورد رشته اقتصاد دست‌یابید. و با آگاهی کامل و دید باز اقدام به انتخاب و تحصیل در رشته اقتصاد نمایید.

سؤالات متداول

رشته اقتصاد زیرمجموعه کدام گروه آزمایشی کنکور است ؟

رشته دانشگاه اقتصاد در گروه آزمایشی علوم انسانی قرار می‌گیرد. افرادی که در مقطع دبیرستان در سایر گروه‌های آزمایشی یعنی علوم تجربی و ریاضی تحصیل‌کرده‌اند برای انتخاب رشته اقتصاد در دانشگاه می‌توانند در کنکور رشته علوم انسانی شرکت کنند.

ظرفیت پذیرش دانشجویان رشته اقتصاد در دانشگاه‌ها چند نفر است ؟

ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه سراسری روزانه حدود ۱۰۹۷ نفر، دانشگاه سراسری دوره نوبت دوم حدود ۳۹۶ نفر، دانشگاه پیام نور با کنکور و یا با سوابق تحصیلی حدود ۶۲۶۴ و دانشگاه‌های غیرانتفاعی با ظرفیت ۴۳۲ دانشجو می‌پذیرد.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *