معرفی و انتخاب رشته حقوق


آیا شما با رشته دانشگاهی حقوق آشنا هستید؟ موضوع علم حقوق دربرگیرنده روابط اجتماعی است که آثار حقوقی از آن ایجاد می‌شود. این علم به صورت یک‌رشته دانشگاهی و در گرایش‌ها و مقاطع مختلف در ایران تدریس می‌شود. در ادامه این مطلب قصد داریم به معرفی و انتخاب رشته حقوق بپردازیم.

رشته دانشگاهی حقوق و نحوه ورود به آن

موضوع علم حقوق شامل روابط اجتماعی انسان‌هاست که آثار حقوقی از این روابط ایجاد گردد. این روابط اجتماعی انسان‌ها می‌تواند روابط میان دولت و مردم باشد و یا روابط خصوصی مردم عادی باهم باشد. روابط میان مردم و دولت حقوق عمومی را تشکیل می‌دهد. و روابط خصوصی مردم عادی باهم حقوق خصوصی را ایجاد می‌نماید.
به عبارتی می‌توان گفت که حقوق عمومی شامل حقوقی است که مربوط به قوای سه‌گانه کشور و آنچه مربوط به مدیریت کشور می‌شود، است. اما حقوق خصوصی به روابط بین خود مردم مانند روابط تجاری آن‌ها، روابط خانوادگی، مسائل مربوط به ارث و… می‌پردازد. خوب است بدانید که علاوه بر حقوق عمومی و حقوق خصوصی این علم حقوق شامل یک شاخه دیگر به نام حقوق بین‌الملل نیز می‌شود. این شاخه از علم حقوق به روابط بین‌المللی خواهد پرداخت. که خود به دو قسمت بین‌الملل عمومی و بین‌الملل خصوصی تقسیم می‌گردد.

نحوه انتخاب رشته حقوق

اگر شما قصد دارید برای رشته حقوق در دانشگاه تحصیل نمایید باید بدانید که این رشته یکی از زیرمجموعه‌های گروه آزمایشی علوم انسانی می‌باشد. همچنین رشته حقوق در گروه علوم انسانی محبوبیت بسیار بالایی میان داوطلبان شرکت در کنکور دارد. لذا قبولی در این رشته در دانشگاه‌های خوب تا حدی سخت می‌باشد. افرادی که به تحصیل در رشته حقوق علاقه‌مندند باید بعد از شرکت در کنکور سراسری علوم انسانی و انتشارات کارنامه اولیه خود اقدام به انتخاب رشته حقوق در فرم انتخاب رشته خودنمایند.
جزئیات پذیرش دانشجو در این رشته مانند زمان و نحوه انتخاب رشته و ظرفیت پذیرش دانشجویان در دفترچه انتخاب رشته کنکور به طور کامل شرح داده می‌شود.
اگر شما جز علاقه‌مندان تحصیل در رشته حقوق می‌باشید و در مورد تحصیل در این رشته جدی هستید. خوب است بدانید که یکی از دانشگاه‌های برتر در حوزه حقوق دانشگاه شهید بهشتی تهران می‌باشد. که اساتید حقوقی آن از سابقه حقوقی بالایی برخوردار هستند.

دانشگاه‌های ارائه‌دهنده و ظرفیت پذیرش رشته حقوق

همان‌طور که اشاره کردیم دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در رشته حقوق می‌توانند بعد از شرکت در کنکور علوم انسانی این رشته را در فرم انتخاب رشته خود وارد کنند. با انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور جزئیات دانشگاه‌های ارائه‌دهنده رشته حقوق و ظرفیت پذیرش دانشجو در هر دانشگاه به طور کاملاً دفترچه شرح داده می‌شود.
این رشته پرطرفدار هرسال در دانشگاه‌های دولتی روزانه و نوبت دوم، پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد ارائه می‌گردد. تحصیل در این رشته در برخی از دانشگاه‌ها مثل دانشگاه پیام نور به صورت فراگیر و بدون شرکت در آزمون نیز امکان‌پذیر می‌باشد‌.
ظرفیت پذیرش در دانشگاه هرسال ممکن است تغییراتی داشته باشد. اما به صورت حدودی می‌توان گفت که معمولاً ظرفیت پذیرش رشته حقوق در دوره روزانه یعنی تحصیل رایگان ۱۴۱۷ نفر است. و بعد از آن پذیرش دانشجو در نوبت دوم یا دوره شبانه حدود ۴۳۳ نفر می‌باشد. همچنین پردیس خودگردان ۶۵ نفر، پیام نور ۱۹۴۰۰ نفر، مجازی دولتی ۱۲۰ نفر و غیرانتفاعی ۱۹۰۰ نفر به طور حدودی برای پذیرش دانشجو در رشته حقوق ظرفیت دارند. شما می‌توانید برای اطلاع دقیق در از ظرفیت پذیرش رشته حقوق در هر دانشگاه به دفترچه انتخاب رشته منتشرشده کنکور سراسری مراجعه نمایید.

دانشگاه‌های دولتی پذیرش کننده رشته حقوق

برخی از دانشگاه‌های دولتی پذیرش کننده رشته حقوق در دوره‌های روزانه و نوبت دوم عبارت‌اند از:

نوع دوره دانشگاه نوع دوره دانشگاه
روزانه و نوبت دوم دانشگاه آیت اله بروجردی، لرستان روزانه و نوبت دوم دانشگاه بابلسر، مازندران
روزانه و نوبت دوم دانشگاه اصفهان روزانه و نوبت دوم دانشگاه ملایر، همدان
روزانه و نوبت دوم دانشگاه بیرجند، خراسان جنوبی روزانه و نوبت دوم دانشگاه فردوسی مشهد، خراسان رضوی
روزانه و نوبت دوم دانشگاه تبریز، آذربایجان شرقی دوره روزانه دانشگاه آیت اله حائری میبد، یزد
روزانه و نوبت دوم دانشگاه حکیم سبزواری، خراسان رضوی دوره روزانه دانشگاه الزهرا تهران (ویژه دختران)
روزانه و نوبت دوم دانشگاه رازی، کرمانشاه دوره روزانه دانشگاه بجنورد، خراسان شمالی
روزانه و نوبت دوم دانشگاه زابل، سیستان و بلوچستان دوره روزانه دانشگاه بوعلی سینا، همدان
روزانه و نوبت دوم دانشگاه سمنان دوره روزانه دانشگاه بین‌المللی امام خمینی، قزوین
روزانه و نوبت دوم دانشگاه شهرکرد، چهارمحال و بختیاری دوره روزانه دانشگاه تهران، تهران
روزانه و نوبت دوم دانشگاه شهید چمران اهواز، خوزستان دوره روزانه دانشگاه زنجان
روزانه و نوبت دوم دانشگاه علامه طباطبایی تهران دوره روزانه دانشگاه شاهد تهران
روزانه و نوبت دوم دانشگاه کاشان، اصفهان دوره روزانه دانشگاه شهید بهشتی تهران
روزانه و نوبت دوم دانشگاه سنندج، کردستان دوره روزانه دانشگاه شیراز، فارس
روزانه و نوبت دوم دانشگاه رشت، گیلان دوره روزانه دانشگاه قم
روزانه و نوبت دوم دانشگاه خرم‌آباد، لرستان دوره روزانه دانشگاه یزد

رتبه قبولی رشته حقوق

رتبه‌های قبولی رشته حقوق در برخی از دانشگاه‌های سراسری عبارت‌اند از:

دانشگاه سهمیه قبولی رتبه در سهمیه نوع دوره
دانشگاه تهران منطقه یک 51 روزانه
دانشگاه علامه طباطبایی تهران منطقه یک 150 روزانه
دانشگاه علامه طباطبایی تهران منطقه یک 224 نوبت دوم
دانشگاه فردوسی مشهد منطقه یک 357 روزانه
دانشگاه تبریز منطقه یک 323 روزانه
دانشگاه شهید بهشتی تهران منطقه یک 127 روزانه
دانشگاه الزهرا تهران منطقه یک 239 روزانه
دانشگاه اصفهان منطقه یک 464 روزانه
دانشگاه شیراز منطقه یک 463 روزانه
دانشگاه تبریز منطقه یک 905 نوبت دوم
دانشگاه بابلسر مازندران منطقه دو 545 روزانه
دانشگاه تهران منطقه دو 175 روزانه
دانشگاه فردوسی مشهد منطقه دو 163 روزانه
دانشگاه شهید بهشتی تهران منطقه دو 172 روزانه
دانشگاه اصفهان منطقه دو 328 روزانه
دانشگاه شیراز منطقه دو 350 روزانه
دانشگاه سمنان منطقه دو 718 روزانه
دانشگاه تبریز منطقه دو 529 نوبت دوم
دانشگاه بوعلی سینا منطقه دو 1107 نوبت دوم
دانشگاه گیلان منطقه سه 410 روزانه
دانشگاه بیرجند منطقه سه 633 روزانه
دانشگاه شهید چمران اهواز منطقه سه 658 روزانه
دانشگاه رای کرمانشاه منطقه سه 5504 نوبت دوم
دانشگاه تبریز منطقه سه 82 روزانه
دانشگاه تهران منطقه سه 138 روزانه
دانشگاه مازندران منطقه سه 314 روزانه

گرایش‌های رشته حقوق

دانشگاه‌های مختلف برای ارائه رشته حقوق و در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دانشجو می‌پذیرند. مقطع کارشناسی حقوق شامل گرایش خاصی نمی‌شود. اما برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق گرایش‌های مختلف ای برای این رشته در نظر گرفته‌شده است. برخی از این گرایش‌ها شامل حقوق خصوصی، حقوق بین‌الملل، حقوق جزا، حقوق عمومی، حقوق بشر، حقوق مالکیت فکری، حقوق محیط‌زیست، حقوق تجارت، حقوق ارتباطات، حقوق ثبت اسناد و املاک، حقوق خانواده، حقوق نفت و گاز، حقوق پزشکی و…. می‌شود.

بازار کار و آینده شغلی رشته حقوق

رشته حقوق یکی از رشته‌های دانشگاهی است که دارای تنوع شغلی هست. از بهترین مشاغلی که فارغ‌التحصیلان حقوق می‌توانند در آن فعالیت نمایند وکالت می‌باشد‌. البته فارغ‌التحصیلان رشته حقوق باید در آزمون کانون وکلا شرکت نموده و با گذراندن دوره دوساله وکالت پروانه وکالت کسب نمایند. علاوه بر وکالت یکی دیگر از مشاغل اصلی رشته حقوق قضاوت می‌باشد. برای فعالیت در حوزه قضاوت نیز فارغ‌التحصیلان رشته حقوق باید در آزمون قضاوت شرکت نمایند. و بعد از قبولی در آزمون کتبی باید مصاحبه شفاهی را نیز انجام دهند. دفترداری دفتر ثبت اسناد سومین شغل اصلی رشته حقوق است که برای فعالیت در این حوزه نیز فارغ‌التحصیلان رشته حقوق باید در آزمون ثبت اسناد پذیرفته شوند.
هرچند که به علت تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان در رشته حقوق امروزه شاغل شدن در حوزه حقوق چندان آسان نیست. با این وجود دانشجویان و فارغ‌التحصیلان توانمند رشته حقوق می‌توانند در دادگستری‌ها و همچنین به عنوان مشاورین حقوقی بانک شهرداری و شرکت‌های مختلف فعالیت نمایند. از دیگر مشاغل و فعالیت‌های مورد نظر برای فارغ‌التحصیلان حقوق تدریس در دانشگاه است. در صورتی که دانشجویان مدرک دکترای معتبر از دانشگاه کسب کنند می‌توانند اقدام به تدریس این رشته نمایند.

مشاوره انتخاب رشته حقوق

رشته حقوق پرطرفدار‌ترین رشته تحصیلی در گروه آزمایشی علوم انسانی می‌باشد. بنابراین هرساله رقابت زیادی بین متقاضیان تحصیل در این رشته به وجود می‌آید. اگر شما هم از علاقه‌مندان به تحصیل در این رشته هستید باید بتوانید عملکرد خوبی در آزمون سراسری کنکور داشته باشید.

ما در این مطلب سعی کردیم به برخی از ویژگی‌های رشته حقوق و نحوه انتخاب این رشته تحصیلی بپردازیم. در صورتی که همچنان پیرامون رشته حقوق، انتخاب این رشته تحصیلی، اولویت‌بندی این رشته در فرم انتخاب رشته نیاز به اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با مرکز مشاوره تحصیلی دانتل در تماس باشید. مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با همکاری مشاوران و کارشناسان مجرب در حوزه انتخاب رشته به شما در شناخت کامل رشته حقوق و انتخاب درست این رشته کمک می‌کند.

سؤالات متداول

چگونه می‌توان برای تحصیل رشته حقوق به دانشگاه‌های ایران وارد شد ؟

افرادی که به تحصیل در رشته حقوق علاقه‌مندند باید بعد از شرکت در کنکور سراسری علوم انسانی و انتشارات کارنامه اولیه خود اقدام به انتخاب رشته حقوق در فرم انتخاب رشته خودنمایند.

بازارکار و مشاغل رشته حقوق چگونه است ؟

وکالت، قضاوت، دفتر داری دفتر ثبت اسناد، فعالیت در دادگستری‌ها و همچنین به عنوان مشاورین حقوقی بانک شهرداری و شرکت‌های مختلف از حوزه‌های شغلی فارغ‌التحصیلان رشته حقوق است.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *