رشته امنیت نرم


آیا با رشته امنیت نرم آشنایی دارید؟ رشته امنیت نرم یکی از رشته‌هایی است که توسط سه گروه اصلی تجربی و ریاضی انسانی ارائه می‌گردد. متقاضیان این رشته صرفاً در دانشگاه دولتی روزانه پذیرش می‌گردند. در ادامه این مطلب به معرفی رشته امنیت نرم ظرفیت این رشته در دانشگاه‌ها و دانشگاه‌های ارائه‌دهنده رشته امنیت نرم خواهیم پرداخت.

انتخاب رشته امنیت نرم

برای انتخاب رشته و تحصیل در رشته امنیت نرم می‌توان گفت که این رشته تحصیلی توسط کنکور سه گروه اصلی تحصیلی یعنی تجربی ریاضی و انسانی قابل انتخاب است. رشته امنیت نرم در آموزش عالی توسط دانشکده اطلاعات وابسته به وزارت اطلاعات ارائه می‌شود. پذیرش دانشجویان تنها از میان آقایان انجام می‌گیرد. پس از پذیرش آقایان واجد شرایط، در این رشته و پایان دوره تحصیلی کارشناسی، فارغ‌التحصیلان جهت احراز صلاحیت علمی و گزینشی بررسی می‌شوند. با احراز صلاحیت ایشان به استخدام وزارت اطلاعات درمی‌آیند.

معرفی رشته امنیت نرم

امنیت یکی از مهم‌ترین ارکان جامعه محسوب می‌شود. این شاخصه مهم جامعه یعنی امنیت توسط فاکتورهای مختلفی ایجاد می‌گردد. به‌طور کلی می‌توان امنیت را به دو دسته امنیت نرم و امنیت سخت تقسیم نمود. برای پیاده سازی هر یک از این دو در جامعه نیازمند افراد متخصص هستیم.
هدف از آموزش دانشجویان در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد این رشته تربیت افرادی است که بتواند امنیت سیستم اطلاعاتی ایران را تأمین کنند. فارغ‌التحصیلان این رشته باید این توانایی را داشته باشند که راهکارهای مناسب و کاربردی جهت حفظ امنیت سیستم اطلاعاتی ایران ارائه نمایند.

مهارت‌های فارغ‌التحصیلان رشته امنیت نرم

دانشجویانی که در رشته امنیت نرم در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل شده‌اند مهارت‌های ویژه‌ای را کسب می‌کنند. این مهارت‌ها عبارت است از:

  • توانایی ارائه دادن راهکارهای مناسب جهت پوشش حفره‌های امنیتی شبکه اطلاعاتی.
  • جلوگیری کردن از نفوذ بیگانه در شبکه و ترمیم شبکه‌های کامپیوتری برای حفظ امنیت اطلاعات.
  • بررسی پروتکل‌های شبکه‌های کامپیوتری و تغییر دادن پروتکل‌های غیرمطمئن و غیرقابل اعتماد آن‌ها.
  • در نهایت مقابله کردن با برنامه‌های مخرب کامپیوتر مانند ویروس‌ها و همچنین جلوگیری از حمله هکرهای اینترنتی.

دانشگاه ارائه دهنده و ظرفیت پذیرش رشته امنیت نرم

تنها راهی که می‌توان در رشته امنیت نرم تحصیل نمود شرکت در آزمون سراسری یعنی کنکور و تنها می‌باشد. پذیرش در این رشته بدون کنکور امکان‌پذیر نیست. از طرفی پذیرش دانشجویان رشته امنیت نرم تنها از میان آقایان انجام می‌شود. و تنها دانشگاه ارائه دهنده این رشته دانشکده اطلاعات وابسته به وزارت اطلاعات می‌باشد که برای این رشته فقط در دوره روزانه دانشجو می‌پذیرد. نحوه پذیرش در این رشته به صورت نیمه متمرکز و همراه با مصاحبه است.
همان‌طور که اشاره کردیم رشته امنیت نرم توسط کنکور سه گروه اصلی تحصیلی یعنی تجربی، انسانی و ریاضی ارائه می‌شود. ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته امنیت نرم از هرکدام از این سه گروه آزمایشی مختلف است. اما بیشترین ظرفیت پذیرش مختص داوطلبین کنکور انسانی با تعداد ۳۰ نفر می‌باشد.
با این اوصاف می‌توان گفت که پذیرش در رشته امنیت نرم چندان آسان نیست و دارای محدودیت‌هایی است. ظرفیت پایین پذیرش، یک دانشگاه برای ارائه این رشته، پذیرش از میان آقایان و لزوم مصاحبه برای قبول دانشجویان از محدودیت‌های پذیرفته شدن و تحصیل در رشته امنیت نرم می‌باشد.

بازار کار رشته امنیت نرم

پیش‌تر اشاره کردیم که پذیرش در رشته امنیت نرم دارای محدودیت‌هایی است. ازجمله محدودیت‌های پذیرش در این رشته جذب دانشجویان تنها از میان آقایان است. همچنین علاقه‌مندان تحصیل در رشته امنیت نرم بعد از شرکت در آزمون سراسری کنکور حتماً باید در یک مصاحبه شرکت نمایند. و در صورت موفقیت در مصاحبه مذکور صلاحیت ورود به دانشکده اطلاعات و تحصیل در رشته امنیت نرم را خواهند داشت.
باید اشاره نمود افرادی که در این رشته تحصیل می‌نمایند جهت حفظ امنیت اطلاعات و سیستم اطلاعاتی آموزش می‌بینند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بازار کار چندان وسیعی در اختیار ایشان نیست. هرچند ظرفیت پایین پذیرش و وجود افراد کمی که در این حوزه تخصص دارند، در مقابل بازار کار جبران می‌شود. البته باید گفت که دانشجویان رشته امنیت نرم بلافاصله بعد از فارغ‌التحصیل شدن در رشته امنیت نرم و احراز صلاحیت علمی و گزینشی در وزارت اطلاعات ایران استخدام می‌شوند.
لازم به ذکر است که تحصیل در رشته امنیت نرم و شاغل شدن و کسب درآمد در این رشته نسبتاً خوب است. چرا که این رشته از نظر وظایفی که متخصص آن بر دوش می‌کشد سخت است. متخصص رشته امنیت نفت موظف به حفاظت اطلاعات و ایجاد امنیت در کشور است. با این اوصاف از حقوق مناسب و قابل توجهی نیز برخوردار خواهد بود.

تنوع شغلی در رشته امنیت نرم

فارغ‌التحصیلان رشته امنیت نرم می‌توانند در یک سری مشاغل فعالیت نمایند که این مشاغل عبارت‌اند از:

  • تولید کردن محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کامپیوتر مانند دیواره‌های آتش و سیستم‌های پالایش و تشخیص نفوذ در شبکه‌های کامپیوتری.
  • استخدام شدن در سمت مسئول ارشد سازمان‌های خصوصی و دولتی و یا ایجاد امنیت اطلاعاتی در این سازمان‌های خصوصی و دولتی.
  • آماده‌سازی امنیت اینترنتی برای انجام تراکنش‌های مالی در بانک‌ها و موسسات مالی.

مشاوره انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱

سعی کردیم در این مطلب شما را با رشته امنیت نرم آشنا کنیم. همان‌طور که در این مقاله گفته شد، با وجود این که انتخاب این رشته از سه زیرگروه اصلی کنکور آزمایشی امکان‌پذیر است اما ظرفیت پذیرش رشته امنیت نرم بسیار محدود است. بنابراین اگر شما علاقه‌مند به تحصیل در رشته امنیت نرم می‌باشید پیش از هر چیز باید بتوانید آزمون سراسری کنکور را پشت سر بگذارید و رتبه خوبی کسب کنید. پس از اعلام نتیجه آزمون شما می‌توانید با در نظر گرفتن استعداد و توانمندی خود در حوزه رشته امنیت نرم و همین‌طور رتبه قبولی در این رشته به سراغ انتخاب و تحصیل در رشته امنیت نرم بروید.

در صورتی که پیرامون انتخاب و تحصیل در رشته امنیت نرم برای شما ابهاماتی وجود دارد می‌توانید با کارشناسان تحصیلی مرکز مشاوره تحصیلی دانتل تماس بگیرید. مشاوران و کارشناسان این مجموعه به شما کمک می‌کنند که شناخت کاملی از این رشته به دست بیاورید. و با آگاهی  اقدام به انتخاب و تحصیل در رشته امنیت نرم نمایید.

سؤالات متداول

آیا پذیرش در رشته امنیت نرم بدون کنکور امکان پذیر است ؟

خیر، تنها راهی که می‌توان در رشته امنیت نرم تحصیل نمود شرکت در آزمون سراسری یعنی کنکور و تنها می‌باشد.

دانشگاه ارائه دهنده رشته امنیت نرم کدام است ؟

تنها دانشگاه ارائه دهنده این رشته دانشکده اطلاعات وابسته به وزارت اطلاعات می‌باشد که برای این رشته فقط در دوره روزانه دانشجو می‌پذیرد.

پذیرش در رشته امنیت نرم از کدام گروه آزمایشی و به چه تعداد انجام می‌شود ؟

رشته امنیت نرم توسط کنکور سه گروه اصلی تحصیلی یعنی تجربی، انسانی و ریاضی ارائه می‌شود. اما بیشترین ظرفیت پذیرش مختص داوطلبین کنکور انسانی با تعداد ۳۰ نفر می‌باشد.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *