درمان فراموشی | 13 روش درمان برای فراموشی


درمان فراموشی برای افرادی است که با اختلالاتی مانند آلزایمر روبرو هستند و حافظه تحلیل رفته ای دارند. دنیای پر مشغله امروز گرفتاری‌ ها، مشکلات و بیماری‌ های مختلفی را برای انسان به وجود آورده است. یکی از این مشکلات، فراموشی می‌باشد. فراموشی در واقع اختلال از یاد بردن و به خاطر نیاوردن موضوعات است. این پدیده یکی از اختلالات مربوط به حافظه فرد است.

در هر سنی ممکن است فراموشی رخ دهد و پدیده فراموشی تنها مربوط به سالمندان نیست. ذهن مشغولی‌ های دنیا امروز می‌تواند موجب فراموشی کارها، قرارها، نام‌ها در افراد جوان‌ تر هم شود. برای درمان فراموشی بهتر است ابتدا علت آن را شناسایی کنید. شناسایی علت فراموشی به انتخاب بهترین روش درمان کمک می‌کند. و برای درمان نیز حتما باید از روانشناس و متخصصین راهنمایی گرفت. برای درمان مشاوره فردی کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان فراموشی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

درمان فراموشی چگونه است؟

فراموشی یکی از مشکلات ذهنی است که باعث می‌شود فرد در زمینه های مختلف؛ حافظه یاری کننده ای نداشته باشد. این مشکل همیشه باعث ترس فرد می‌شود و او را نگران می‌کند. زمانی که حافظه ضعیف باشد، به ژنتیک فرد باید نگاه کرد. برخی از افراد در ژن خود آلزایمر دارند و نمی‌توانند حافظه خوبی داشته باشند. اما این موضوع همیشه برای بزرگسالان نیست و افراد جوان تر نیز می‌توانند به فراموشی دچار شوند. برای درمان فراموشی نیز حتما باید از متخصص و روانشناس راهنمایی بگیرید. در این مقاله سعی کرده ایم روش های درمان فراموشی را توضیح دهیم تا برای بهبود روش های بهتری را انتخاب کنید. 

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

علت فراموشی چیست؟

علل مختلفی در بروز فراموشی دخیل هستند که ژنتیک از اصلی ترین دلایل است. اما ممکن است فشارها و استرس‌های کاری، اجتماعی، خانوادگی و … وجود داشته باشد که فرد را به فراموشی مبتلا می‌کند. تغییرات خلقی و احساسی مانند افسردگی، فشارهای روانی، رژیم غذایی مضر و تامین نکردن مواد مورد نیاز بدن نیز می‌توانند فراموشی ایجاد کنند. برای کمک و پیشگیری از شدت این اختلال، بهتر است که به دنبال درمان فراموشی باشید. برای درمان نیز حتما از روان درمانی و کمک پزشک استفاده کنید. 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دمانس کلیک کنید. 

درمان فراموشی

انجام اقدامات زیر به درمان فراموشی و حل مشکلات ناشی از فراموش کردن کارها و قرار های مهم کمک می‌کند. در این بخش مقاله راجع به درمان فراموشی صحبت کرده ایم. 

✨ یادداشت کردن

یکی از روش های درمان فراموشی، یادداشت کردن است. اگر فکر می‌کنید آنقدر مشغله دارید که ممکن است از برنامه‌های زندگی‌ غافل شوید، آن‌ها را یادداشت کنید. بهتر است هر شب قبل از خواب، کارهای مربوط به روز بعد را در یک دفترچه یا موبایل خود یادداشت کنید. در این روش حتی می‌توانید از تقویم‌ جیبی یا رومیزی نیز برای نوشتن مناسبت‌ ها، سالگرد ازدواج‌، تاریخ تولد عزیزان، قرارهای مهم کاری و … بهره ببرید. استفاده از موبایل و یادداشت کردن کارهای روزانه در آن، در کنار قابلیت فعال کردن هشدار (آلارم) جهت یادآوری مسائل مهم بسیار با اهمیت است.

✨ برگه‌ یادآور

برگه یادآور از دیگر روش های درمان فراموشی است. در حقیقت برگه‌ ها کوچک هستند که پس از نوشتن مسائل مهم می‌توانید آن‌ها را به در یخچال، آینه یا هر محل در دسترس دیگری بچسبانید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال حافظه کلیک کنید. 

✨ سازمان دهی کار ها | درمان فراموشی

یکی از روش های درمان فراموشی؛ سازمان دهی کار ها می‌باشد. در امر سازمان دهی، ابتدا بهتر است برنامه‌ ریزی روزانه داشته باشید. با برنامه‌ ریزی متوجه می‌شوید که معمولا چه مطالبی را روزانه از یاد می‌برید. برای مثال اگر به کلاس ورزشی می‌روید و هر روز بطری آب خود را فراموش می‌کنید. برای درمان فراموشی در این مورد می‌توانید بطری را از شب قبل کنار سایر وسایل مورد نیازتان قرار دهید. هم‌چنین می‌توانید با گذاشتن یادداشت کنار سایر وسایل، روز بعد و قبل از رفتن به باشگاه، بطری آب خود را بردارید. 

✨ اجتناب از به تعویق انداختن کار ها

برای کمک به درمان فراموشی، بهتر است که از به تعویق انداختن کارها اجتناب کنید. ممکن است انجام برخی فعالیت‌ ها را به دلیل زمان بر بودن، بی‌حوصلگی یا مشغول بودن به کاری دیگر به تعویق انداخته و از انجام آن طفره روید. توصیه می‌کنیم برای درمان فراموشی مواردی از این دست، هر کاری را در موعد مقرر خود انجام داده و آن را به زمانی دیگر موکول نکنید. با این کار فراموشی دیگر رخ نمی‌دهد. 

✨ مشخص کردن عوامل حواس‌ پرتی

افرادی که با آن‌ها برخورد دارید و وقت و انرژی شما را درگیر می‌کنند، استرس‌ کاری و نگرانی‌ ها ممکن است منجر به حواس‌پرتی شما شوند. شما با انجام تمرینات مربوط به تمرکز می‌توانید دقت خود را در انجام کارها بالا ببرید. تقویت تمرکز به شما کمک می‌کند تا فراموشی کمتری داشته باشید. بنابراین برای کمک به درمان فراموشی، عوامل حواس پرتی خود را مشخص کنید. 

✨ خاطرات‌ نویسی و عکس‌ برداری | درمان فراموشی

یکی از روش های درمان فراموشی، عکس برداری و خاطره نویسی است. خاطرات‌ نویسی و داشتن دفترچه خاطرات به شما کمک می‌کند سال‌ها بعد با مرور یادداشت‌ها، خاطره را به یاد آورده و ذهن خود را به کار بگیرید. عکس‌ها در کنار خاطرات به شما در یادآوری گذشته کمک می‌کنند.

✨ تمرین و آموزش مغز

برای درمان فراموشی باید تمرین مغز داشته باشید. هرچه مغز بیشتر فعالیت کند، قدرت آن بیشتر می‌شود. با استفاده از تمرینات مغزی می‌توانید به قوی‌ تر شدن مغز کمک کنید. بازی‌ های فکری، جدول کلمات، سودوکو، مکعب روبیک، پازل‌ها، شطرنج، تخته نرد در تقویت مغز و کاهش فشار‌های روانی تاثیر گذارند. موسیقی و ساز زدن به تقویت مغز و ارتباط و هماهنگی بیشتر ذهن و بدن نیز کمک می‌کند. بازی‌ های کامپیوتری می‌توانند به فعال کردن و تحریک مغز منجر شده که از تمرینات مغزی به شمار می‌روند. بهتر است هنگام بازی‌ های کامپیوتری، تعادل را رعایت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تقویت حافظه کلیک کنید. 

✨ تنظیم یادآور را فراموش نکنید

یکی از روش های درمان فراموشی، تنظیم یادآور می‌باشد. برای اینکه زمان مصرف دارو، زمان بیدار شدن، جلسه کاری و … را فراموش نکنید؛ باید برای خود یادآور تنظیم کنید. منظور از یادآور زنگ موبایل یا ساعت است. زمانی که برای یادآوری هشدار تنظیم می‌کنید، یادتان می‌آید که چه زمانی باید چه کاری را انجام دهید. و یا حتی می‌توانید برای خود یادداشتی بنویسید و جلوی چشم قرار دهید. 

✨ طفره نروید | درمان فراموشی

برای کمک به درمان فراموشی، نباید طفره بروید. شاید کاری را به دلیل اینکه وقت گیر است و جذاب نیست، عقب بی‌اندازید. اما این روش تنها باعث فراموشی و عدم نظم شما است. با پشت گوش انداختن هیچ پیشرفتی در زندگی نخواهید کرد. کارهایی که همیشه در صدد فراموشی است را یادداشت کنید، تا کمتر از آن طفره بروید. 

✨ برای کسب آرامش تمرین کنید

گاهی اوقات فرد به دلیل اینکه آرامش ندارد؛ به فراموشی دچار می‌شود. به همین دلیل برای درمان فراموشی بهتر است که به دنبال کسب آرامش باشید. در این شرایط بهتر است که از یوگا، مدیتیشن و ذهن آرامی کمک بگیرید. با آرامش ذهن می‌توانید فراموشی خود را کاهش دهید. 

✨ تغذیه سالم داشته باشید

برای درمان فراموشی بهتر است که تغذیه سالم داشته باشید. رژیم غذایی سالم به شما کمک می‌کند تا مغزتان عملکرد مناسب تری داشته باشد. حتما آب فراوان و تغذیه سالم را در برنامه روزانه زندگی خود قرار دهید. 

✨ خواب منظم و کافی داشته باشید | درمان فراموشی

یکی از روش های درمان فراموشی، خواب منظم و کافی است. منظور از خواب کافی این است که بین 7 تا 8 ساعت استراحت کنید. و به بدن خود اجازه دهید که برای شروع روز جدید، استراحت کافی داشته باشد. برای این کار حتما باید روتین خوابی مناسبی داشته باشید.

✨ ورزش کنید

برای درمان افسردگی توصیه می‌کنیم که ورزش کنید. به طور کلی ورزش به شما کمک می‌کند تا هم تناسب اندام داشته باشید، و هم عملکرد مغزی بهتری داشته باشید. فعالیت های ورزشی علاوه بر اینکه برای بدن مفید است، حال روحی شما نیز بهبود می‌یابد. 

پیشگیری از فراموشی

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه از درمان فراموشی بی‌نیاز باشیم؟

در پاسخ به این سوال باید اشاره کنیم هرچه بیشتر از مغزتان مراقبت کنید، می‌توانید عملکرد صحیح آن را تا مدت طولانی‌ تری حفظ کنید. یکی از این راه‌ ها، داشتن تغذیه سالم است. آب و مایعات فراوان استفاده کنید. سبزیجاتی که برگ سبز دارند مانند اسفناج و بروکلی را نیز مصرف کنید.

حبوبات که منبع غنی فولیک‌ اسید به شمار می‌روند، مواد غذایی حاوی امگا۳ مانند ماهی، بادام‌ زمینی، مویز و رزماری به حفظ و تقویت عملکرد مغز منجر می‌شوند. به طور متوسط ۸ ساعت خواب شبانه در برنامه خود داشته باشید. سعی کنید برنامه خواب خود را تنظیم کرده و ریتم خواب و بیداری مربوط به خود را داشته باشید. ورزش منظم علاوه بر برقراری گردش خون مناسب، به کاهش استرس‌ ها و فشار‌ های روانی نیز کمک می‌کند. ورزش‌ سبک مانند پیاده‌ روی، یوگا و مدیتیشن از بهترین فعالیت‌ها برای تقویت مغز محسوب می‌شوند.

کلام آخر

یکی از مشکلات افراد در جامعه امروزی به دلیل مشغله های زیاد فکری، فراموشی است. این موضوع تنها برای بزرگسالان صدق نمی‌کند و همه افراد در سنین مختلف به آن دچار شده اند. برای اینکه فراموشی شدت نگیرد، بهتر است از روش های درمان فراموشی کمک بگیرید. برای درمان حتما از روانشناس کمک بگیرید تا برای کاهش فراموشی از تکنیک های مناسب استفاده کنید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان فراموشی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *