جواز آموزشگاه زبان


تاسیس قانونی هر حرفه و کسب و کاری نیاز به وجود یک سری شرایط خاص خود را دارد. بنابراین افراد برای راه‌اندازی حرفه خود اول باید شرایط مخصوص به شغل خود را که در قانون مطرح می‌شود کسب کنند. در صورت وجود تمام شرایط برای متقاضی جواز کسب صادر می‌شود تا فرد بتواند به صورت قانونی اقدام به راه‌اندازی حرفه خود نماید. تاسیس کردن آموزشگاه زبان نیز از این قاعده مستثنا نیست. در این مقاله به توضیح جواز آموزشگاه زبان و شرایط دریافت آن می‌پردازیم.

جواز آموزشگاه زبان

امروزه آموزش زبان مخصوصاً زبان انگلیسی که زبان بین‌المللی محسوب می‌‌شود برای رشته‌های تحصیلی دانشگاهی بسیار مورد اهمیت است. ضرورت یادگیری زبان و همچنین تمایل افراد جامعه به یادگیری زبان دوم بازار کار وسیعی در این حوزه ایجاد کرده است. همچنین این بازار کار برای افرادی که در حوزه آموزش زبان فعالیت می‌کنند روز به روز رونق می‌یابد. به همین دلیل عده زیادی علاقه‌مند به تاسیس آموزشگاه زبان و درآمدزایی از این طریق گشته‌اند.

تاسیس آموزشگاه زبان مثل تاسیس و راه‌اندازی هر حرفه‌ی دیگر نیاز به دریافت جواز دارد. دریافت جواز آموزشگاه زبان شرایط مخصوص به خود را دارد که البته این شرایط چندان سخت و مبهم نمی‌باشد. معمولاً افرادی که حداقل دارای مدرک کارشناسی در هر رشته‌ای باشند و دو سال سابقه کار آموزشی داشته باشند می‌توانند جواز آموزشگاه زبان دریافت کنند. البته دریافت جواز آموزشگاه زبان شرایط دیگری نیز دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد. از شرایط دیگر برای دریافت جواز کسب می‌توان به شرایط مربوط در حوزه‌هایی نظیر محیطی، خدماتی و… اشاره نمود.

مرجع دریافت جواز آموزشگاه زبان کجاست ؟

همان‌طور که اشاره کردیم برای تاسیس یک آموزشگاه زبان متقاضی حتماً باید اقدام به دریافت جواز آموزشگاه زبان نماید. پرسش این است که متقاضیان تاسیس موسسات آموزش زبان‌های خارجه برای دریافت جواز آموزشگاه زبان باید به چه سازمانی مراجعه نمود؟ کدام سازمان مسئول صدور جواز آموزشگاه زبان است؟ صدور جواز آموزشگاه زبان خارجه از جانب دو مرجع متفاوت صادر می‌گردد. افراد با توجه به گروه‌های سنی هدف جهت آموزش باید به یکی از این دو مرجع برای دریافت جواز کسب مراجعه نمود.

افراد هدف برای آموزش از نظر سنی به دو دسته زیر 20 سال و بزرگ‌سالان یا همان بالای 20 سال تقسیم می‌شوند. در صورتی که متقاضی تاسیس آموزشگاه زبان قصد آموزش به افراد زیر 20 سال را داشته باشد باید برای دریافت جواز آموزشگاه زبان به وزارت آموزش و پرورش مراجعه نماید. حال ممکن است فرد متقاضی قصد راه‌اندازی آموزشگاه زبانی برای آموزش به بزرگ‌سالان و به عبارتی افراد بالای 20 سال را داشته باشد. بدین ترتیب فرد باید برای دریافت جواز آموزشگاه زبان به وزارت علوم و گردشگری مراجعه نماید.

شرایط دریافت جواز آموزشگاه زبان چیست ؟

پیش‌تر اشاره کردیم که افراد با داشتن مدرک کارشناسی در هر رشته‌ای و سابقه حداقل دو سال کار آموزشی می‌توانند تقاضای دریافت جواز آموزشگاه زبان بدهند. که البته شرایط دیگری نیز برای دریافت جواز آموزشگاه وجود دارد. متقاضی تاسیس آموزشگاه زبان باید شرایط تعیین شده را پیش از ارائه تقاضای‌ دریافت جواز آموزشگاه زبان کسب کند. زیرا جهت صدور جواز آموزشگاه زبان ابتدا مشخصات شخص متقاضی بررسی می‌گردد. از این رو موسس آموزشگاه زبان‌هایی نظیر زبان انگلیسی، ترکی و … باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • اولین شرط دارا بودن تابعیت ایران و همچنین معتقد بودن به دین اسلام یا ادیان موجود در قانون جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.
  • نداشتن سوء پیشینه و همچنین دارا بودن سلامت جسمی و روانی از دیگر شرایط دریافت جواز است.
  • یکی از شرایط مهم دریافت جواز کسب برای آقایان داشتن گواهی پایان خدمت و یا داشتن معافیت دائمی از خدمت می‌باشد.
  • از دیگر شرایط مهم برای آقایان متقاضی دریافت جواز آموزشگاه متاهل بودن آقایان می‌باشد.
  • برای دریافت جواز کسب متقاضی دریافت جواز آموزشگاه زبان باید حداقل 30 سال سن داشته باشد.
  • همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم متقاضی دریافت جواز آموزشگاه زبان باید حداقل مدرک کارشناسی داشته باشد. مدرک کارشناسی می‌تواند در هر رشته‌ای باشد. برای دریافت جواز آموزشگاه زبان رشته تحصیلی خاصی تعیین نشده است.
  • متقاضی برای دریافت جواز آموزشگاه زبان باید حداقل دو سال به صورت تمام وقت تجربه آموزشی داشته باشد. و یا این که به مدت 4 سال به صورت پاره وقت سابقه کار آموزشی داشته باشد. البته این سابقه کاری متقاضی باید حتماً مورد تایید نهاد‌های رسمی قرار بگیرد.

سؤالات متداول

شرایط ابتدایی برای دریافت جواز آموزشگاه زبان چیست ؟

معمولاً افرادی که حداقل دارای مدرک کارشناسی در هر رشته‌ای باشند و دو سال سابقه کار آموزشی داشته باشند می‌توانند جواز آموزشگاه زبان دریافت کنند. البته دریافت جواز آموزشگاه زبان شرایط دیگری نیز دارد.

مرجع دریافت و صدور جواز آموزشگاه زبان کجاست ؟

برای آموزش به افراد زیر 20 سال باید جهت دریافت جواز آموزشگاه زبان به وزارت آموزش و پرورش مراجعه نمود و برای آموزش به افراد بالای 20 سال باید برای دریافت جواز آموزشگاه زبان به وزارت علوم و گردشگری مراجعه شود.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *