چگونه مهربان باشیم؟


یکی از راه های برقراری ارتباط انسان ها با یکدیگر محبت کردن و مهربانی است. محبت کردن به دیگران ضمن ایجاد حس خوب در آنها باعث تقویت روابط بین فردی می‌شود. طبق تحقیقات روان شناسی افرادی که رفتارهای محبت آمیز بیشتری نسبت به دیگران دارند به میزان قابل توجهی رضایت از زندگی بیشتری را تجربه میکنند. جالب ترین بخش مساله اینجاست که همواره میتوانید دلیلی برای مهربانی کردن با دیگران پیدا کنید. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا ضمن بررسی ابعاد مختلف این مساله تکنیک های مهربانی کردن و محبت به دیگران را بررسی کنیم.

اثرات مثبت مهربانی در زندگی

قانون کارما و بازگشت انرژی

زمانی که به دیگران محبت میکنید در واقع در حال کسب انرژی مثبت برای خودتان هستید. قانون کارما پیروی ضرب المثل از هر دستی بدی از همون دست پس می گیری عمل می‌کند. بنابراین مهربانی کردن به دیگران مثل یک معامله عمل می‌کند و شما را به انسان شادتر و راضی تری از زندگی تبدیل می‌کند.

تقویت روابط بین فردی

در هر جایگاه ارتباطی که قرار دارید با مهربان تر می‌توانید رابطه خود را مستحکم تر کنید. اگر متاهل هستید با مهربانی با همسر خود روابط زناشویی، عاطفی و جنسی را ارتقا می‌دهید. اگر نوجوان هستید با مهربانی با اعضای خانواده و دوستان خود این روابط را پر شورتر می‌کنید. یکی از مولفه های تقویت روابط محبت کردن می‌باشد. البته محبت کردن نیز حد و مرز و چهار چوب دارد. زیاده روی در محبت کردن به دیگران باعث احساس ناخوشایندی می شود و رابطه را از حالت تعادل خارج می‌کند.

رشد شخصیتی

زمانی که غذای خود را با فردی نیازمند شریک می‌شوید و یا به دیگران لبخند می‌زنید در واقع در حال رشد شخصیت خود هستید. با انجام اعمال محبت آمیز به مفاهیم عمیق انسانیت نزدیک تر می‌شوید. نزدیکی به مفاهیمی مانند انسان دوستی، عدالت، همدلی و… مهربانی با دیگران این پیام را می‌رساند که شما فردی خودخواه و خودمحور نیستید و شخصیت پخته تری دارید.

تکنیک های مهربانی کردن

همان طور که برای مهربانی با دیگران صدها دلیل وجود دارد برای راه های مهربانی کردن نیز مسیرهای متعدد و مختلفی وجود دارد. با کمی خلاقیت می توانید روش های مهربانی کردن مختص به خودتان را ایجاد کنید. اما در ادامه به چند نمونه از روش های تقویت این خصیصه زیبا می‌پردازیم.

به نیاز های افراد توجه کنید

با شناختن تیپ شخصیتی دیگران و آگاهی از نیازهایشان می توانید به سادگی به دیگران محبت کنید. بعضی افراد با هدیه گرفتن، بعضی با وقت گذاشتن و بعضی با یک لبخند در یک روز سخت خوشحالی را تجربه می‌کنند.

با خودتان مهربان باشید

کسی که خودش را دوست نداشته باشد چگونه می‌تواند دیگران را دوست داشته باشد؟ گام ابتدایی برای محبت به دیگران محبت کردن به خودتان است. خودتان را دوست بدارید. برای خودتان هدیه بگیرید و از خودتان به خاطر کار های نیکی که انجام می دهید قدردانی کنید.

به کودکان و سالمندان بیشتر توجه کنید

این دو گروه از آدم ها بیشتر از گروه های دیگر به کمک شما نیاز دارند. اگر سالمندی در حال حمل وسیله سنگینی ست به او کمک کنید. اگر کودکی از عهده انجام کاری برنمی آید به او کمک کنید. خانه سالمندان و بهزیستی  پر است از افراد پیر و کودکان بی سرپرستی که سر زدن شما به آنها می تواند مهربانی بی حد و مرزی را برایشان به ارمغان آورد.

بیشتر لبخند بزنید

لبخند زدن سریع تریم راه ایجاد حس خوب در دیگران است. مثل یک معامله دو سر سود است و حال شما و طرف مقابل تان را در عرض چند ثانیه بهبود می‌دهد. لبخند زدن علاوه بر روشی برای محبت به دیگران فرصتی برای ایجاد ارتباط با دیگران را ایجاد می‌کند. بنابراین  از لبخند زدن به دیگران دریغ نکنید.

بخشی از زمان و درآمد خود را صرف امور خیریه کنید

اختصاص بخشی از درآمد و زمان تان با موسسات خیریه نیز از روش های زیبای مهربانی کردن به دیگران است. کمک به تامین غذای افراد بی خانمان، تهیه پوشاک مناسب برای افراد کارتن خواب و … از اقدامات این موسسات هستند.

محیط زیست را دریابید

مهربانی فقط مختص به انسان ها نیست. با مراقبت از محیط زیست و اهیمت دادن به حیوان ها نیز می‌توانید مهربانی را تمرین کنید. استفاده کمتر از ظروف پلاسیتیکی، عدم ریختن زباله در جنگل و اشتراک بخشی از غذایتان با حیوانات از راه های مهربانی با طبیعت می‌باشد.

سخن آخر

مهربانی مانند هر صفت دیگری نیاز به چارچوب دارد. اگر مهربانی کردن و محبت را به شکل افراطی از خود نشان دهید و آن را از حالت تعادل خارج کنید در واقع شما به سمت مهرطلبی در حال حرکت هستید. مهرطلبی به معنای وابستگی شدید به دیگران است که یکی از دلایل ایجاد آن محبت بیش از حد به دیگران می‌باشد. افراط در هیچ مساله ای درست نیست و مهربانی کردن نیز از این قضیه مستثنی نیست. در صورت نیاز می‌توانید از مشاورین در این زمینه مشورت بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *