خسارت تاخیر تادیه چیست


همانطور که می‌دانید خسارت، به معنای ضرر و زیانی است که به فردی وارد می‌گردد. حال دلیل بروز خسارت می‌تواند‌ موارد مختلفی باشد. به عنوان مثال هرگاه دو خودرو در خیابان با یکدیگر تصادف می‌کنند، راننده مقصر موظف به پرداخت خسارت وارده به خودروی راننده مقابل است. یعنی در این مورد تصادف رانندگی باعث بروز خسارت شده است. اما یکی از انواع خسارت‌هایی که امروزه دعاوی حقوقی زیادی را به خود اختصاص داده است، خسارت تاخیر تادیه می‌باشد. این خسارت به علت بالا رفتن نرخ تورم و کم ارزش شدن‌ پول به وجود می‌آید. در ادامه قصد داریم در خصوص اینکه خسارت تاخیر تادیه چیست توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

خسارت تاخیر تادیه چیست ؟

خسارت تاخیر تادیه یکی از انواع خسارت‌هایی است که به افراد وارد می‌شود، و علت بروز این نوع خسارت نیز بالا رفتن نرخ تورم می‌باشد. برای مثال فردی طبق قانون از فرد دیگر مبلغی پول طلبکار است، و با شخص بدهکار به توافق رسیده است که در قانون مشخص شده طلب خود را از او دریافت کند.

اما فرد بدهکار از پرداخت طلب فرد در موعد مقرر شده خودداری کرده است. در این صورت هرچقدر که زمان از موعد استرداد وجه به فرد طلبکار گذشته باشد، طبق قانون مطابق آن مدت زمان به او خسارت تاخیر تادیه تعلق می‌گیرد. یعنی فرد در صورت وجود چنین شرایطی می‌تواند هم طلب خود و هم خسارت وارده ناشی از دیرکرد آن را از بدهکار مطالبه کند.

حال شاید برایتان سوال شود که علت به وجود آمدن این نوع خسارت چیست؟ که پاسخ ساده است. در حال حاضر روز به روز نرخ تورم در حال بالا رفتن بوده و پول کم ارزش می‌شود. به همین علت اگر بدهکار طلب خود را در موعد مقرر نپردازد، ممکن است با نرخ تورم پول فرد طلبکار بی‌ارزش شود. به همین علت فرد بدهکار باید هم مبلغ طلب و هم خسارت تادیه آن را به او بپردازد. به زبان ساده‌‌‌‌‌تر باید گفت فرد بدهکار مطابق قانون موظف است، بدهی خود را به نرخ روز به شخص طلبکار پرداخت نماید.

چگونگی مطالبه خسارت تاخیر تادیه | خسارت تاخیر چیست

فرد طلبکار می‌تواند هر زمان که بخواهد نسبت به مطالبه خسارت تاخیر تادیه، اقدام نماید. برای وصول این نوع خسارت فرد می‌بایست با مراجعه به دادگاه و تنظیم دادخواست وجه طلب را به همراه خسارت تاخیر تادیه، از بدهکار طلب نماید. اما برای وصول این نوع خسارت می‌بایست طلبکار اثبات کند، که در موعد مقرر از شخص بدهکار طلب خود را درخواست کرده است.

بهترین کار برای اثبات این موضوع ارسال اظهارنامه می‌باشد. طلبکار می‌بایست در موعد مقرر برای درخواست طلب خود از طریق دفاتر خدمات قضایی، برای شخص بدهکار اظهارنامه ارسال کند‌. سپس آن اظهارنامه را حین طرح دعوا در دادگاه ضمیمه دادخواست خود نماید. در این صورت می‌تواند به دادگاه اثبات نماید که طلب خود را از بدهکار در موعد مقرر شده درخواست نموده است.

خسارت تاخیر تادیه بر چه مبنایی محاسبه می‌شود‌‌‌ ؟

پس از اینکه فرد طلبکار در دادگاه علیه بدهکار طرح دعوا نماید، در صورت اثبات ادعایش دادگاه خسارت تاخیر تادیه را برای او محاسبه می‌کند. این خسارت بر مبنای نرخ شاخص تورم روز محاسبه می‌شود. یعنی هرچقدر که نرخ تورم بالاتر رفته باشد، بر اساس آن ارزش طلب فرد نیز بالاتر می‌رود و به این ترتیب مبلغ خسارت تاخیر تادیه محاسبه می‌شود.

اما نکته‌‌ای که در این خصوص وجود دارد این است که گاهی دو طرف در قرارداد خود توافق نموده‌‌‌‌‌‌اند که خسارت تاخیر تادیه، بر مبنای چیزی به غیر از نرخ تورم‌ محاسبه شود. در این صورت این نوع خسارت بر اساس مورد توافق شده محاسبه گردیده و بر مبنای نرخ تورم حساب نمی‌شود.

سوالات متداول

علت به وجود آمدن خسارت تاخیر تادیه چیست‌‌‌ ؟

علت به وجود آمدن این نوع خسارت بالا رفتن تورم می‌باشد.

آیا می‌توان خسارت تاخیر تادیه را بر اساس چیزی به غیر از تورم محاسبه کرد‌‌‌ ؟

بله در صورتی که این مورد به توافق طرفین رسیده باشد، می‌توان این نوع خسارت را به بر مبنای مورد توافق شده محاسبه نمود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص خسارت تاخیر تادیه چیست، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون خسارت تاخیر تادیه چیست پاسخ دهند.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *