گرفتن شماره اقتصادی


مقدمه

همانطور که می دانید تاسیس یک شرکت به معنای  همکاری و شراکت افراد با یکدیگر، به منظور کسب و سود و درآمد  می باشد. هر شرکتی معمولا یا به خرید و فروش کالا می پردازد، و یا خدماتی را به مخاطبان خود ارائه می دهد. حال قانونگذار برای شرکت ها نیز قوانینی را وضع نموده است، که در صورت رعایت آن  ها، می توانند فعالیت خود را آغاز کنند. یکی از این قوانین دریافت کد یا شماره اقتصادی می باشد. دریافت این کد برای فعالیت یک شرکت الزامی است، و مطابق قانون همه شرکت ها باید برای اخذ آن اقدام کنند. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص کد اقتصادی و چگونگی دریافت آن توضیحات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

شماره اقتصادی  چیست و چه کاربردی دارد؟

کلمه کد اقتصادی معمولا برای کسانی که شرکت خود را به ثبت رسانده اند، بسیار آشنا است. کد اقتصادی در واقع یک شماره ۱۲رقمی است، که توسط اداره مالیات به شرکت ها اهدا می شود. همه شرکت ها موظف به دریافت این شماره بوده، و هر فرد نهایتا تا دو ماه پس از ثبت شرکت خود، موظف به اخذ کد اقتصادی می باشد. دریافت این کد به این معناست که شرکت مورد نظر در اداره مالیات پرونده مالیاتی دارد، و می تواند اظهار نامه مالیاتی خود را ارسال کند.

حال شاید برایتان سوال شود که کد اقتصادی چه کاربردی برای شرکت ها دارد؟ که پاسخ بسیار ساده است. کد اقتصادی باعث می شود که شرکت ها بتوانند اموری مثل تنظیم قرارداد، شرکت در مناقصات و مزایدات، افتتاح حساب بانکی، پرداخت مالیات، ارسال اظهار  نامه مالیاتی و …را انجام دهند. این موارد کاربرد این نوع کد بوده و در صورت عدم دریافت شماره اقتصادی، انجام این امور برای شرکت ها امکانپذیر نیست.

مدارک مورد نیاز برای دریافت شماره اقتصادی

برای دریافت کد اقتصادی صاحبان  شرکت ها می بایست برخی مدارک را  ارائه نمایند، تا کد اقتصادی آن ها صادر  و ثبت شود. این مدارک به شرح زیر می باشند:

  • شماره حساب شرکت یا یکی از صاحبان آن
  • کپی صورت جلسه مجمع عمومی موسسین شرکت
  • کپی اساسنامه، تقاضانامه
  • کپی روزنامه رسمی تاسیس شرکت
  • کپی صورت جلسه هئیت مدیره شرکت
  • کپی اجاره نامه به اسم شرکت
  • شناسنامه و کارت ملی و …همه اعضا و شرکای شرکت

نحوه دریافت شماره اقتصادی چگونه است؟

دریافت شماره  اقتصادی به طور کلی حدود ده الی پانزده روز به طول  می انجامد. برای دریافت این کد افراد می بایست برخی مراحل ساده را طی کنند. این مراحل به شرح زیر می باشند:

  • در مرحله اول می بایست مدارک ذکر شده در بالا جمع آوری شده و سپس به سایت اداره مالیات رجوع نمود. سپس می بایست در سایت ثبت نام نموده و رمز عبور و نام کاربری را دریافت کرد.
  • در مرحله دوم بر روی صفحه نمایش برخی اطلاعات درخواست می شود، که می بایست آن ها را در کادر های مربوطه درون صفحه وارد نمود. در صورت کامل بودن این اطلاعات، سامانه آن ها را ثبت نموده، و سپس حداقل یکی از صاحبان شرکت ها می بایست برای دریافت کد به اداره مالیات رجوع نماید.
  • پس از رجوع به اداره مالیات، اطلاعات شرکت ثبت نهایی شده و این اداره یک‌ کارشناس را به محل شرکت می فرستند. این کارشناس از محل شرکت افراد بازدید می کند، و در صورت راستی آزمایی شرکت را تایید می کند.
  • در مرحله بعد برای صاحب شرکت یک پیامک ارسال می شود. سپس باید فرد به بخش استعلام وجود پرونده مالیاتی در سایت اداره مالیات رجوع نماید. پس از رجوع به این بخش، کد اقتصادی صادره نمایش داده می شود.

سوالات متدوال

  • آیا با دریافت شماره اقتصادی می توان برای شرکت اقدام به افتتاح حساب بانکی نمود؟

بله در صورتی که این کد اخذ گردیده باشد، امکان افتتاح حساب برای شرکت وجود دارد.

  • مدت زمان صدور شماره اقتصادی چقدر است؟

صدور شماره اقتصادی  به طور کلی مابین ده الی پانزده روز به طول می انجامد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت وکیل دات کام مراجعه نمایید و از خدمات ویژه این سایت بهره مند شوید. از بهترین خدمات این مرکز معتبر می توان به حل انواع پرونده های حقوقی و ارائه مشاوره حضوری و تلفنی اشاره نمود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *