تکنیک توقف فکر


امروزه به دلیل مسائل و مشکلات زیادی که در جامعه و محیط داخل خانه برایمان به جود می آید، مدام افکار منفی به سراغمان می آید که باعث نگرانی و استرس می شود و تمامی ذهن ما را به خود درگیر می کند.

به همین دلیل در این مقاله سعی نمودیم که شما را با تکنیک توقف فکر و روش های انجام آن آشنا نماییم. پس با ما همراه باشید.

تکنیک توقف فکر چیست و چه فایده ای دارد؟

تکنیک توقف فکر تکنیکی است که سبب می شود شما افکار منفی را کاهش داده یا آن ها را از خود دور نمایید و بر اضطراب و استرس ناشی از افکار منفی غلبه نمایید.

شما با استفاده و کاربرد تکنیک توقف فکر، تمامی افکار منفی که به سراغتان می اید را کنترل نموده و از خود دور می کنید و به جای افکار منفی، افکار مثبت و خوب را جایگزین می کنید.

تکنیک های توقف فکر:

در ذیل به تکنیک های توقف فکر و روش های عملی و راهبردی انجام آن می پردازیم.

_تکنیک سنتی توقف فکر

یکی از تکنیک ها و راه های توقف افکار منفی استفاده از این نوع تکنیک است.

در روی یک برگه تمامی افکاری که ذهن شما را به خود درگیر کرده و شما می دانید که این افکار غیر منطقی هستند و فایده ای جز ایجاد تنش و استرس در شما را ندارند، بنویسید و لیست نمایید.

سپس در رابطه با هر کدام از افکار منفی که بر روی کاغذ نوشته اید سوالاتی مانند:

آیا این افکار باعث ایجاد استرس و تنش در من می شوند؟

آیا این افکار سبب نارضایتی من شده است؟

آیا بدون این افکار منفی من زندگی بهتر و شادتری دارم؟

آیا این افکار مانع پیشرفت من شده است؟

نوشته و به هرکدام از این سوالات پاسخ دهید.

اگر پاسختان به تمامی سوالات بله بود این نشان دهنده ی اثرگذاری تکنیک توقف فکر بر روی شما است و حتما اگر انگیزه ی کافی داشته باشید و اراده کنید، می توانید بر آن ها غلبه کنید.

در این مرحله باید بر روی یکی از افکار منفی تمرکز کنید.

_ تصویر سازی فکر

روش عملی تصویرسازی بدین گونه است که شما چشم هایتان را بسته و فکر استرس آمیز و منفی را تصور کنید. در این مرحله هم افکار منفی و هم افکار مثبت را ذهن خود جای دهید که این کار سبب می شود کم کم افکار منفی متوقف شده ولی افکار مثبت در ذهنتان تداوم یابد.

_ مرحله اجرایی توقف افکار

در این مرحله می توانید به دو روش فکرتان را متوقف نمایید.

  • روش اول استفاده از ساعت زنگ دار است. ساعت زنگ دار را برای مدت سه دقیقه کوک کنید و سپس چشمانتان را ببندید و همان طور که در مرحله ی قبل توضیح دادیم به افکار منفی فکر کنید. زمانی که افکار منفی ذهنتان را به خود درگیر نمود و زنگ ساعت به صدا درآمد با صدای بلند ایست بگویید و این کار را مدام تکرار نمایید تا افکار منفی از ذهنتان دور شوند.
  • روش دوم این است که صدای خود را در فاصله های زمانی یک دقیقه، دو دقیقه، سه دقیقه که با صدای بلند ایست می گویید را ضبط کنید و مدام پخش کنید و به آن گوش دهید. این کار کمک می کند که بتوانید تمرکز کنید و روی افکارتان کنترل داشته باشید.

_  تمرکز

دیگر نیازی نیست که از ضبط صوت و ساعت زنگ دار استفاده کنید. در این مرحله تمرکز کرده و زمانی که افکار منفی به سراغتان می آید با صدای بلند ایست می گویید. هم چنین می توانید یک کش دور دستتان بسته و همزمان با گفتن ایست، کش را کشیده و هنگامی که دستتان درد گرفت سبب انحراف ذهنتان از افکار منفی می شود. این مرحله را چندین بار تکرار می کنید و به مرور زمان تن صدای خود را کمتر می کنید. به گونه ای که در مراحل آخر فقط لب هایتان را تکان می دهید.

_  جانشین سازی افکار

در این مرحله به افکار مثبت و خوب فکر می کنید. مثلا به جای فکر کردن به این که در کنکور قبول نمی شوید به این فکر کنید که در بهترین رشته ی دانشگاهی قبول می شود و در آینده پیشرفت می کنید.

توجه داشته باشید که تکنیک توقف فکر به مرور زمان اثر گذاری خود را نشان خواهد داد پس چندین بار در طول روز و به مدت طولانی این تکنیک را به کار ببرید.

بنابراین تکنیک توقف فکر روشی موثر برای رهایی از افکار منفی و آزار دهنده است و سبب غلبه شما بر استرس ها و نگرانی های روزمره و افکار بیهوده می شود.

تاثیر افکار بر زندگی

همه ما این جمله را شنیده ایم که می گویند مثبت فکر کنید تا انرژی و افکار مثبت جذب شما شوند. باید گفت دقیقا همینطور است برای دور کردن افکار منفی علاوه بر استفاده از تکنیک توقف فکر، باید مثبت بیندیشیم تا زندگیمان تغییر کند. نگذاریم افکار منفی زندگی ما را تحت کنترل خود دراورند بلکه خود ما با فکر کردن به راه حل ها و تغییر اندیشه مان سبب شکست افکار منفی شویم و زندگی مثبت و خوبی نه تنها برای خودمان، بلکه برای اطرافیان و عزیزانمان به وجود آوریم.

توصیه و سخن آخر

اگر به هر دلیلی موفق به غلبه بر افکار منفی نشدید و تکنیک توقف فکر نیز به شما کمکی نکرد، توصیه می کنیم با مشاوران و روانشناسان در این زمینه در ارتباط باشید تا با ریشه یابی این مسئله به شما کمک کنند و شما را از افکار منفی رهایی بخشند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *