تصرف عدوانی چیست


یکی از جرائمی‌ که توسط قانونگذار تعیین شده است، تصرف مال دیگران می‌باشد. برخی از افراد سود جو و مجرم اقدام به تصرف نمودن ملک دیگران بدون کسب اجازه قانونی از آن‌ها می‌نمایند‌. این کار مطابق قانون جرم است و مجازات‌هایی را در پی دارد. تصرف غیر قانونی ملک دیگران با عنوان تصرف عدوانی شناخته می‌شود. در صورتی که چنین جرمی ‌صورت گرفته باشد، صاحب ملک می‌تواند از فرد متصرف شکایت کند‌. اما شکایت او باید در مرجع صلاحیت دار مطرح شود. در ادامه قصد داریم در خصوص اینکه تصرف عدوانی چیست و مرجع رسیدگی به آن کجاست توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

دعوای تصرف عدوانی چیست ؟

دعوای تصرف عدوانی دعوایی است که به منظور رفع تصرف غیرقانونی افراد در دادگاه‌ها اقامه می‌شود. در برخی موارد دیده می‌شود که فردی بدون کسب اجازه و با زور و… اقدام به تصرف اموال غیر منقول دیگران می‌نماید. برای مثال فردی بدون اجازه گرفتن در آپارتمان شخص دیگری به صورت غیر قانونی ساکن می‌شود. در این صورت جرم تصرف عدوانی رخ می‌دهد. در صورت وقوع این جرم صاحب ملک اقدام به اقامه دعوا علیه متصرف خواهد نمود‌. به این دعوا، دعوای تصرف عدوانی گفته می‌شود.

برای اقامه دعوای تصرف عدوانی در دادگاه می‌بایست سه مورد نزد قاضی پرونده به اثبات کامل برسد. در مرحله اول فرد خواهان باید اثبات کند که قبل تصرف عدوانی خود در ملکش تصرف داشته است. دومین چیزی که باید به اثبات برسد تصرف خوانده است. مالک باید اثبات کند که خوانده در حال حاضر ملک او را به تصرف در آورده است. آخرین مسئله‌ای که اثبات آن ضروری است نیز تصرف غیر قانونی خوانده می‌باشد. یعنی مالک باید اثبات کند که خوانده دعوا بدون کسب اجازه از وی و به صورت عدوانی ملک او را به تصرف در آورده است.

توصیه می‌کنیم مقاله دعوای تصرف عدوانی را مطالعه نمایید.

مرجع صالح رسیدگی به دعوای تصرف عدوانی

دعوای تصرف عدوانی می‌بایست در دادگاهی که دارای صلاحیت است مطرح شود. یعنی مراجعی که این صلاحیت را ندارند نمی‌توانند به دعوا رسیدگی کنند‌. مرجع صالح رسیدگی به دعوای تصرف عدوانی دادگاه عمومی می‌باشد. البته نکته حائز اهمیت این است که دعوا در دادگاه عمومی محل وقوع ملک طرح گردد. اما نکته مهم‌‌‌تر این است که اگر در محل وقوع ملک شورای حل اختلاف وجود داشته باشد، دعوای تصرف عدوانی می‌بایست در این مرجع طرح شود.

توصیه می‌کنیم مقاله تفاوت تصرف عدوانی حقوقی و کیفری را مطالعه نمایید.

نحوه صحیح اقامه دعوای تصرف عدوانی در دادگاه چیست ؟

برای اقامه دعوای تصرف عدوانی در دادگاه نیاز به تشریفات خاصی نخواهد بود. ابتدا مالک می‌بایست با ارائه دادخواستی از دادگاه بخواهد که ملک او را از تصرف خارج نماید. سپس می‌بایست هزینه‌های دادرسی را به دادگاه پرداخت نماید. در مرحله بعد دادگاه به دعوا رسیدگی نموده و در صورتی که حقانیت مالک اثبات شود، حکم تخلیه ملک را صادر خواهد کرد. نکته حائز اهمیت این است که مطابق قانون دادگاه‌ها به دعوای تصرف عدوانی خارج از نوبت رسیدگی می‌کنند.

سوالات متداول

دعوای تصرف عدوانی باید در کدام دادگاه اقامه شود‌‌‌‌ ؟

این دعوا می‌بایست در دادگاه عمومی محل وقوع ملک صادر شود.

آیا برای اقامه دعوای تصرف عدوانی می‌بایست هزینه‌‌ای توسط خواهان پرداخت شود‌‌‌‌ ؟

بله خواهان می‌بایست هزینه دادرسی به این دعوا را به دادگاه ارائه نماید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تصرف عدوانی چیست، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تصرف عدوانی چیست پاسخ دهند.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *